Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

8 redenen waarom linkbuilding essentieel is voor SEO

8 redenen waarom linkbuilding essentieel is voor SEO

Hyperlinks, ook wel links genoemd, spelen geen onbelangrijke rol als het gaat om online conversie en vindbaarheid. Het is een onderwerp dat steeds complexer en belangrijker wordt. Veel websites investeren in linkbuilding, waaronder wij bij Ranking Masters.

In dit artikel gaan we uitlijnen waarom linkbuilding belangrijk is en hoe je er je voordeel mee kunt doen. Google staat centraal in deze methodiek en verandert door middel van updates constant het speelveld.

8 redenen waarom linkbuilding essentieel is voor SEO1. Links staan voor vertrouwen

Voordat Google de Goliath was die het tegenwoordig is vond medeoprichter Larry Page eind jaren 90 PageRank uit. Dit was het begin van een nieuw tijdperk waarin hyperlinks centraal staan. Het principe achter PageRank is dat het linken van de ene naar de andere website als een vertrouwensdienst wordt gedaan.

Hoe meer links, hoe beter de content en uiteindelijk leidt dat tot meer bezoekers. Je kunt het vergelijken met een goed eettentje; als het door een vriend, familielid of kennis wordt aangeraden ben je eerder geneigd om er een keertje te eten. Dit concept is in de loop der jaren alleen maar trouwer ter harte genomen.

Links in linkbuilding staan voor vertrouwenOp een gegeven moment raadde Google aan om je eigen links toe te voegen aan bepaalde ‘directories’. Dit werd door veel SEO’ers niet met mate gedaan. Deze tip werd helaas misbruikt. Dergelijke links van lage kwaliteit werden bestraft door Google en dit soort praktijken werken niet meer.

2. Meer links betekent meer verkeer

Meer links staat niet per definitie synoniem aan meer kwaliteit. Als je bijvoorbeeld in een mode niche opereert en er door verwarmingsketel websites naar je wordt gelinkt hecht Google daar weinig waarde aan.

Blogs zijn een goede manier om verkeer te stimuleren door middel van links. Je kunt bijvoorbeeld als gastschrijver een artikel plaatsen op een blog met daarin links naar je eigen website. Als de website waarvoor je schrijft relevant is, levert dat waardevol en ‘organisch’ verkeer op. Het begint in dat geval met goede content.

Bezoekers naar je website leiden met goede content is één ding, maar de locatie waarnaar verwezen wordt is ook belangrijk. Wordt er naar je homepage verwezen of naar een andere specifieke pagina? Wat voor toegevoegde waarde biedt deze pagina? Als het niet relevant is hebben bezoekers binnen no-time het tabblad weer gesloten.

Mensen zijn vaak op zoek naar onderscheidende informatie waar ze iets aan hebben, zoals instructievideo’s, uniek foto- en beeldmateriaal of tips en opinies van experts. Als dit materiaal wordt gedeeld trekt dat meer bezoekers aan. Dit heeft weer te maken met de vertrouwensdienst die eerder werd vermeld.

Het is een beetje als ervaringen van mensen. Als je ziet dat veel mensen een hoge beoordeling hebben achtergelaten op een product, dan schept dat een goed gevoel. Dat goede gevoel wil je creëren in bezoekers.

Meer links betekent meer verkeer3. De kwaliteit van je volgers is belangrijker dan de kwantiteit

Je kunt onderscheid maken tussen twee type groepen. Een grotere groep volgers die minder affiniteit hebben met je dienst of product én een kleinere groep gepassioneerde volgers.

Welke groep wil jij als volgers hebben? Wij weten het wel. Een blog met toegewijde volgers die veel reageren, delen en liken is de droom van elke blogger. Als de kwalitatieve content daarnaast consistent wordt gepost, bouw je een trouwe klantenkring op.

Een andere vergelijking in traditionele media is een grote groep tv-kijker die een programma hebben aanstaan op de achtergrond. Als ze geen aandacht voor het programma hebben is dat zonde van de zendtijd.

Als je op zoek gaat naar bloggers op websites of Social Media platforms die soortgelijke content publiceren kan een samenwerkingsverband tot positieve resultaten leiden. Elkaars content delen leidt tot meer betrokken volgers of bezoekers.

Anchor Text
Dit is een Anchor Text. Het is de vaak blauw gekleurde tekst die een link bevat. Als je erop klikt wordt je naar een andere pagina verwezen. Dat kan een interne of een externe pagina zijn. Meer over interne linkbuilding komt later aan bod.

Een effectieve ‘anchor tekst’ is gerelateerd aan de pagina waar je naartoe linkt. Dit is handig voor zowel bezoekers als zoekmachines ten einde een preview te zien van de bestemmingspagina alvorens er wordt geklikt.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende anchors:
We gebruiken het woord linkbuilding als voorbeeld.

exact-match anchors: linkbuilding
partial-anchors: linkbuilding tips
branded anchors: Ranking Masters
naked anchors: Bekijk de website
Generieke anchors: Een anchor zonder relevant keyword, zoals klik hier

Anchor tekst belangrijk voor linkbuildingTegenwoordig worden ‘Anchors’ meer gebruikt om spam te herkennen. Ze spelen een minder belangrijke rol dan voor 2012 toen de eerste Penguin update van Google uit rolde. Dat heeft achteraf gezien het hele marketinglandschap veranderd.

Gebruik ‘Anchor tekst’ dus goed en maak geen misbruik van exact-match anchors. Branded anchors zijn, afhankelijk van de externe website, stukken belangrijker. Dit omdat je op die manier wordt gesteund door andere websites middels een referentie. En je raadt het al: dat leidt tot vertrouwen.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

4. Linkbuilding kan je merk ten goede komen

De dagen dat slechts de focus lag op goede zoektermen liggen in het verleden. Tegenwoordig is het van belang om een merk op te bouwen met autoriteit, vertrouwen en betrokkenheid. Soms hoor je mensen weleens zeggen dat “brand-building” het nieuwe linkbuilding is, maar wij vinden dat de twee begrippen hand in hand gaan.

Influencers
In recente jaren hoor je steeds vaker het begrip ‘influencers’. Wat houdt dat precies in? De letterlijke vertaling betekent “beïnvloeder” (een woord dat niet bestaat in het Nederlands) maar dat doen ze op een zekere manier wel. Vaak zijn het Social Media bekendheden die gesponsorde content publiceren, bijvoorbeeld door het dragen van een bepaald kledingmerk in een Instagram post of het nuttigen van een bepaalde softdrink in een video.

Als je goed in beeld hebt hoe je wilt dat mensen jouw merk zien dan hoef je je niet te verlagen tot snelle trucjes en het spammen van andere websites. Een influencer of “brand ambassador” die actief is op het web en Social Media kan zorgen voor enorme groei in internetverkeer naar jouw website.

Het is wel belangrijk dat de content relevant blijft en dat er niet te veel wordt afgeweken van de essentie van je merk. Dat zien we vandaag de dag helaas nog te vaak gebeuren.

5. Succesvolle linkbuilding campagnes

Mensen houden van innovatieve en interactieve content. Als iets relevant is en op het juiste moment wordt gepubliceerd wordt het gedeeld en komt het daarmee onder de aandacht van meer mensen.

Niet alle online platforms kennen dezelfde interactie van gebruikers. Op Facebook scrollen gebruikers doorgaans vluchtig door de timeline en kijken ze vaak niet langer dan 1 minuut naar iedere video. YouTube, daarentegen, heeft zo’n gigantische berg aan (waardevolle) content dat de gemiddelde kijkduur ongeveer 7 keer langer is.

succesvolle linkbuilding campagnesDaarnaast leidt content die een grotere doelgroep aanspreekt vanzelfsprekend tot meer links. Hierbij kun je denken aan posts over recente ontwikkelingen in een bepaalde sector of populaire onderwerpen zoals sport, muziek of video games.

Internetgebruikers hebben geen lange aandachtsspanne als ze online surfen, maar ook geen korte. Het ligt aan de content. Met dat in gedachte is het goed om de content niet omslachtig of onoverzichtelijk te maken. Blijf recht door zee. Als bezoekers iets moeten invoeren, zoals persoonlijke gegevens, dan is het verstandig om de vragen beperkt en beknopt te houden.

Nofollow
Voordat we dieper ingaan op nofollow is het goed om kort iets uit te leggen over hyperlinks en waaruit ze bestaan.

Het begin van de link tag, ook wel anchor tag genoemd, geeft meer informatie over de webpagina – deze begint met een . De ‘link referral location’ is de webpagina. Dit kan ook een ‘#’ zijn wat inhoudt dat er naar een andere locatie op dezelfde website wordt gelinkt.

De zichtbare anchor tag van de link is leesbaar voor de bezoekers.
Als laatste heb je de closing tag. Dit is een signaal voor de zoekmachine dat de link is geëindigd: .

Websites, zoals Wikipedia, waar in enorm volume door veel gebruikers wordt gepost, maken gebruik van het nofollow attribuut. Dit is een mededeling dat de link niet meegeteld moet worden voor de PageRank. Je kunt dit verwachten in blog-reacties, berichten op fora of berichten in het gastenboek van een website.

6. Beter goed gestolen dan slecht bedacht

De zogeheten “Skyscraper Technique” die is bedacht door Brian Dean is een nieuwe content-gedreven linkbuilding techniek. Het idee erachter is om je te laten inspireren door bestaande content en deze content nog beter te maken.

backlinks en linkbuilding skyscrapper techiekHet resultaat is meer backlinks, allereerst omdat de content van een hoog niveau is. Als je de juiste mensen benadert en zij jouw content delen leidt dat eveneens tot meer backlinks. Het is in de afgelopen jaren een efficiënte techniek gebleken.

Een gebouw dat al hoog is en wordt bewonderd nog hoger maken zal vanzelfsprekend meer aandacht opleveren.

Daarnaast is de bestaande content al goed geïndexeerd op Google en kun je op dat succes doorvaren. Dit is een methode om hoger in de Google ranking te belanden. Als kanttekening voegen we daar wel aan toe dat je teksten beter niet kan kopiëren in het kader van plagiaat.

7. Interne linkbuilding is simpel en effectief

Wij vinden dat interne linkbuilding, mits effectief wordt ingezet, de juiste resultaten genereert. Hiermee bedoelen we het linken naar pagina’s op de eigen website. Bijvoorbeeld van de homepagina naar een contactpagina.

Interne linkbuilding is simpel en effectiefBij externe links ben je afhankelijk van derde partijen. Dat is niet het geval bij interne links waar je zelf meer invloed op hebt. Dat maakt interne linkbuilding een stuk gemakkelijker. Een paar kleine aanpassingen kunnen snel vruchten afwerpen.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen twee type links: absolute- en relatieve links. Als voorbeeld gebruiken we onze eigen website.

Absoluut: https://rankingmasters.nl/seo/
Relatief: /seo/

Bij absolute links, zoals je kunt zien, schrijf je de domeinnaam volledig uit. Bij relatieve links alleen de interne waarde. Waarom zou je gebruik maken van interne linkbuilding? Zoekmachines houden van informatie. Je kunt ze extra informatie verschaffen over je website in de meta-description. Op die manier wordt het makkelijker voor zoekmachines om te scannen naar relevante informatie.

Te veel kliks zijn funest
Bovenstaande opmerking gaat in tegen de opinie van menig marketeer. Echter, wij denken dat hoe meer kliks een bezoeker nodig heeft om een bepaalde pagina te bereiken, hoe sneller hij ook weer weg is. Om elke willekeurige pagina op je website of blog post te bereiken zouden bezoekers aan maximaal 3 kliks genoeg moeten hebben.

8. Een goede vorm van promotie

Om zogeheten backlinks te verdienen ten einde je dienst of product te promoten is een goede contentstrategie niet onverdienstelijk. Naast het creëren van content moet je namelijk ook denken aan hoe en wanneer je content inzet. Afgezien van teksten kun je denken aan foto’s en video’s, podcasts, Social Media posts en infographics. Met Social Media in het spel zijn likes en shares namelijk net zo belangrijk als links; vandaag de dag zelfs belangrijker.

Een goede vorm van promotieDenk aan een blogpost gericht op ouders en kinderen met als onderwerp ‘de 10 lekkerste ijsjes voor in de zomer’. De beste periode om deze content uit te zetten is in de warmere maanden. Een blogpost getiteld “10 tips om warm te blijven zonder verwarming” kan het best worden gepubliceerd in december of januari. Timing is cruciaal en kan zomaar een virale post opleveren.

Cross Promotion
In de marketingwereld wordt wel eens verwezen naar Black-Hat SEO-praktijken, waarbij op een goedkope en gemakkelijke manier wordt geprobeerd om snel te scoren bij het Google algoritme. Hierbij kun je denken aan een samenwerking tussen websites die veelvuldig links met elkaar uitwisselen. Met een reeks aan Google updates, ook wel bekend als de Penguin updates, hebben dit soort taferelen geen nut meer. In sommige gevallen worden ze zelfs bestraft.

Cross Promotion daarentegen is een veel duurzamere samenwerking tussen website en online marketing bureau waarbij verwante diensten en producten worden gepromoot. Voor meer informatie over SEO verwijzen wij je graag naar de andere pagina’s op onze website.

Tip 1: Lees ook dit artikel over hoe je bovenaan komt in Google met jouw webshop of website.

Tip 2: Dé 20 SEO Tips

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het bouwen van kwalitatieve backlinks naar een website.

Deze links dienen afkomstig te zijn van externe domeinen en dienen te verwijzen naar jouw eigen website. Hoe meer relevante backlinks van hoge kwaliteit er verwijzen naar jouw website hoe beter dit is voor de posities van de zoekwoorden die gekoppeld zijn aan jouw website.

Vraag hier direct een gratis SEO analyse aan.

Waarom moet je linkbuilding doen?

1. Meer relevante en kwalitatieve links betekent, in de regel, meer verkeer.
2. Linkbuilding kan je merk ten goede komen. Een positie bovenaan in de zoekmachines wekt vertrouwen. Dit draagt bij aan de “brand building” van jouw bedrijf.

Vraag hier direct een gratis SEO analyse aan.

 

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse