Aanpak van Ranking Masters.
De WordPress website van Diks.nl was bij aanvang van het traject voorzien van een relatief goede hoeveelheid en kwalitatief hoogwaardige content. Terwijl het inhouse contentteam de focus legde om per kwartaal diverse on-site publicaties te publiceren alsmede het optimaliseren van de techniek lag de primaire focus voor Ranking Masters op het op- en uitbouwen van de autoriteit van Diks.nl.
De grootste winst was te behalen in zowel een kwalitatieve als kwantitatieve verrijking van het linkprofiel.
Linkbuilding en Autoriteit
Bij de start van ieder traject wordt de domein autoriteit gemeten. In de onderstaande afbeelding was de domein autoriteit, zie de DR, vijftig op 17 december 2018.
Afbeelding 1: Autoriiteit Diks.nl 17 december 2018
Begin 2019 waren er 624 websites die verwezen naar Diks.nl. Diks.nl liep dan ook relatief ver achter ten opzichte van de directe concurrentie.
Afbeelding 2: Conjuctuur van Diks.nl | Aantal verwijzende domeinen
Aangezien het aantal verwijzende domeinen vanaf 2013, tot aan de start van de samenwerking met Ranking Masters begin 2019, om en nabij gelijk is gebleven heeft Ranking Masters het linkprofiel eerst langzaam opgewarmd en iedere maand de aantallen verhoogd tot het moment dat er sprake was van meer groei in autoriteit en het aantal verwijzende domeinen dan de concurrentie.
In 2019 is er primair gefocust op een aanpak rondom de zogeheten ABC linkruil methode, waarbij Ranking Masters een netwerk van websites gebruikte om te ruilen met de meest relevante websites binnen het Nederlandse (.nl) domein. Dit om een zogeheten “link-gap” te creëren, een noemenswaardige voorsprong in het aantal backlinks, tussen Diks.nl en de concurrentie. Daarbij heeft Ranking Masters haar netwerk van inmiddels meer dan 3.500 websites ingezet om met gerelateerde websites te ruilen. Belangrijk om te benoemen is dat Ranking Masters normaliter geen plaatsingen realiseert op haar eigen netwerk.
Op basis van de resultaten die in 2019 en 2020 zijn gerealiseerd is er vanaf 2021 door Diks Verzekeringen meer budget beschikbaar gesteld waardoor Ranking Masters de mogelijkheid geboden kreeg om autoritaire blog- en mediaplaatsingen te realiseren om de groei in de autoriteit nog extra kracht bij te zetten.
Ter kennisgeving is het noemenswaardig om te benadrukken dat de domein autoriteit, een score van 1 tot 100, logaritmisch stijgt. Dit betekent concreet dat een stijging van de domein autoriteit van 1 naar 10 vele malen gemakkelijker te realiseren valt dan een stijging van 10 naar 20. Door het verhoogde budget werd het mogelijk de groei in autoriteit door te zetten.
Afbeelding 3: Conjuctuur Aantal verwijzende domeinen van concurrentie Diks.nl
De DR, oftewel de Domain Rating, is daardoor van 50 naar 68 gestegen en zo is er een link-gap gecreëerd ten opzichte van de concurrentie. Dit is terug te zien in bovenstaande afbeelding. Diks.nl begint nu ook qua autoriteit aan te haken bij de eerder genoemde grote spelers uit de online verzekeringsvergelijkingsmarkt.
Ter illustratie zijn er diverse top 3 noteringen binnen de Nederlandse Google zoekmachine gerealiseerd voor o.a.:
1. Scooter verzekeren | Positie: 1 | Maandelijkse zoekvolume: 8.300
2. Scooterverzekering | Positie: 2 | Maandelijkse zoekvolume: 5.200
3. Motorverzekering | Positie: 2 | Maandelijkse zoekvolume: 3.700
4. Camperverzekering | Positie: 1 | Maandelijkse zoekvolume: 2.300
5. Brommer verzekeren | Positie: 1 | Maandelijkse zoekvolume: 2.100
Naast deze zoekwoordcombinaties zijn er nog enkele handen vol topposities gerealiseerd.