Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

4 vaak voorkomende technische problemen die je SEO resultaten schaden

4 vaak voorkomende technische problemen die je SEO resultaten schaden

Technische SEO houdt verband met de optimalisatie achter de schermen van een website om de zichtbaarheid ervan in zoekmachines te verbeteren. Hoewel er veel verschillende factoren zijn die de ranking van een website kunnen beïnvloeden, kunnen technische problemen tot de meest uitdagende SEO problemen behoren om op te lossen. 

SEO is niet het enige waar elke SEO schrijver en marketeer dagelijks gebruik van maakt. Maar het is wel een belangrijk aspect. Het helpt websites, blog artikelen en productpagina’s onder de aandacht te brengen en laat websites hoger scoren in de zoekresultaten. Het proces lijkt eenvoudig op het eerste gezicht: gebruik een paar bepaalde trefwoorden, en je website zal hoger ranken in de zoekmachines, het tegendeel blijkt waar. SEO is breder dan dat en er zijn enkele fouten waar elke schrijver en marketeer zich bewust van moet zijn. Het gaat onder meer om de volgende veelgemaakte fouten, die we in dit artikel zullen bespreken.

Technische SEO problemen die je rangschikking kunnen schaden

Veel voorkomende technische SEO problemen zijn duplicate content, broken links, en crawl fouten. Als deze problemen niet worden opgelost, kunnen ze zoekmachines verhinderen een website goed te indexeren, met lagere rankings, minder bezoekers en minder omzet tot gevolg. 

Gelukkig zijn er een aantal hulpmiddelen en bronnen die kunnen helpen technische SEO problemen op te sporen en te verhelpen. Door je website regelmatig te controleren en alle gevonden problemen aan te pakken, kun je ervoor te zorgen dat je site zichtbaar en toegankelijk is voor zowel gebruikers als zoekmachines.

Hoge kwaliteit SEO content
Hoge kwaliteit SEO content

Indexeringsproblemen zorgen ervoor dat je SEO resultaten minder worden

Het eerste en meest voorkomende probleem dat vaak wordt waargenomen is de toevallige devaluatie van de website door wat bekend staat als indexeringsproblemen. Het komt voort uit een veel voorkomende verkeerde interpretatie en misverstand over hoe Google werkt. De meeste marketeers gaan ervan uit dat ze goed zitten als ze links en niet-indexeerbare pagina’s bouwen. 

In werkelijkheid is dat echter niet zo. Google zal dit probleem ontdekken, en je rangschikking in de zoekresultaten zal devalueren. De eenvoudige manier om dit op te lossen is door simpelweg een site:domain.com zoekopdracht uit te voeren en de website te controleren. Dit zal je laten weten welke pagina’s momenteel geïndexeerd worden. Een alternatief kan zijn om met behulp van Google Search Console specifieke pagina’s te analyseren op crawlproblemen.

Wanneer je meerdere talen gebruikt kan dit probleem zich vaak voordoen. Hoewel je een URL kunt gebruiken voor gelokaliseerde tekst, moet je niet vergeten een Hreflang tag in je broncode op te nemen, waarin je aangeeft voor welke taal de content bedoeld is.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Keyword kannibalisatie = minder hoog in de zoekmachines verschijnen

Dit gebeurt wanneer je meerdere pagina’s op je website hebt die met elkaar concurreren op vergelijkbare en exacte zoekwoorden. Om dit te voorkomen kun je het beste keyword tracking tools gebruiken. Die kunnen je helpen om de prestaties van de zoekwoorden die je collectief en onafhankelijk van elkaar hebt gebruikt te controleren.

Het volledig verwijderen van deze content is drastisch, en zouden wij pas als allerlaatste optie hanteren, vooral als de informatie niet langer relevant is voor je website. Verwijder het artikel als dat het geval is en het nog steeds hoger scoort dan de pagina die je wél wilt laten verschijnen in de zoekresultaten voor de trefwoorden die het in de titel gebruikt. Verder is de discrepantie tussen twee landingspagina’s op te lossen door meta attributen, content, of andere tweaks te doen die de onduidelijkheid over welke pagina nou relevanter is voor de gebruiker, te elimineren.

Wat ook nog kan, als je twee pagina’s hebt die vergelijkbare aspecten van je bedrijf, product of diensten toelichten, is die informatie consolideren in één pagina. In sommige gevallen kun je je SEO ellende misschien niet oplossen door pagina’s te combineren, maar in veel andere gevallen wel. Neem gerust contact met ons op als je hier vragen over hebt.

Het nalaten je title tags en meta beschrijvingen te optimaliseren 

Een ander belangrijk aspect van SEO is het optimaliseren van je title tags en meta beschrijvingen. Title tags zijn de tekst die in de zoekmachine resultaten pagina verschijnt als de aanklikbare kop voor een bepaald resultaat, en meta beschrijvingen zijn de korte teksten die onder de title tag verschijnen. Beide spelen een vitale rol om gebruikers te helpen je website te vinden, en beide kunnen geoptimaliseerd worden om er relevante trefwoorden in op te nemen. 

SEO

Ook duplicate content is een van de oorzaken die je SEO resultaten schaadt

Zoals je inmiddels wel weet, is SEO essentieel om verkeer naar je website te leiden. Door je site voor zoekmachines te optimaliseren kun je ervoor zorgen dat je website door een groter publiek gezien wordt. Maar een van de meest gemaakte fouten die webmasters maken is het gebruik van duplicate content.

Wanneer zoekmachines identieke of sterk lijkende inhoud op meerdere websites of pagina’s zien, verlagen ze de ranking van de betrokken sites, omdat Google switcht tussen beide pagina’s, waardoor de metrics uit Google Analytics negatief beïnvloed worden.

Als gevolg daarvan kan het gebruik van duplicate inhoud je SEO resultaten doen schaden. Als je wilt dat je site hoog scoort in zoekmachines, is het belangrijk om unieke en originele content te gebruiken. 

Hoewel duplicate content geen directe ranking factor is, kan het wel indirect een negatieve impact hebben op de rankings. Dit zal gebeuren omdat Google crawlers meestal naar verschillende URL’s op je website gaan, en ze vinden dan identieke en dubbele informatie. Hierdoor verlies je uiteindelijk kostbare zoekposities. Om dit op te lossen kun je hulpmiddelen als Screaming Frog gebruiken om dit snel genoeg op te lossen.

Foutieve links of zogenaamde broken links

Goede SEO kan het verschil betekenen tussen op de eerste pagina van zoekresultaten verschijnen of ergens op pagina 5 eindigen. Een belangrijke factor bij SEO is het aantal links dat naar een website wijst. Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid links; het gaat ook om de kwaliteit van de links. Het hebben van een groot aantal gebroken links, dus links die foutmeldingen geven, kan je SEO resultaten schaden. Dit geldt overigens niet alleen voor bijvoorbeeld interne links, maar ook externe links kunnen deze meldingen geven.

Dit komt omdat zoekmachines gebroken links zien als een teken dat een website verouderd is en niet goed onderhouden wordt, dat geeft geen goede gebruikerservaring. Als gevolg daarvan worden websites met veel gebroken links vaak bestraft in de rangschikking van zoekmachines. Daarom is het belangrijk om je website regelmatig op gebroken links te controleren en ze zo snel mogelijk te repareren. Als je dat doet, helpt dat de algehele website gezondheid te behouden.

LSI Keywords

Crawlfouten kunnen leiden tot verlies van verkeer

Ze kunnen het niet alleen moeilijk voor zoekmachines om je site te indexeren, maar kunnen ook leiden tot verlies van verkeer en een lagere ranking in zoekmachines. Zorg ervoor dat je je site regelmatig controleert op gebroken links en omleidingen. Overweeg ook een 301 redirect te gebruiken om zoekmachines naar de juiste pagina te verwijzen als je veranderingen in de URL structuur van je site hebt aangebracht. Door deze stappen te nemen kun je helpen voorkomen dat crawlfouten je SEO resultaten schaden.

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse