Veel Gestelde SEO Vragen

SEO-vragen Waar Jij Het Antwoord Op Wilt

Wij hebben de 5 meest gestelde vragen van een antwoord voorzien. Als je andere vragen hebt, kun je die stellen via de live chat of via de contactpagina.

Waarom moet ik SEO inzetten voor mijn website of webshop?

79% van de meest succesvolle webshops zet fanatiek in op SEO. Dit komt veelal omdat je via deze weg ‘jouw ideale klant’ weet aan te trekken!

Ga maar na: Als jij op zoek bent naar een product raadpleeg je waarschijnlijk als eerste de Google zoekmachine. Dus wanneer je op zoek bent naar een specifiek product typ je de productnaam of productcategorie in. Bijvoorbeeld: “Wit heren overhemd.” Je bent specifiek op zoek naar een wit heren overhemd en bent je nu aan het oriënteren waar je het beste een wit overhemd aan kunt schaffen/bestellen.

Even voor je idee: er wordt in Nederland maandelijks 2.400x op de keyword combinatie ‘wit heren overhemd’ gezocht. Stel je voor dat jij met jouw webshop in de top 5 staat. En dit niet voor één zoekwoord, maar voor tientallen relevante zoekwoord combinaties. Hoeveel koopgericht verkeer kun jij hiermee naar jouw website of webshop begeleiden?

Die vraag kunnen wij voor je beantwoorden. Als je jouw gegevens achterlaat op deze pagina maken wij een gratis voorstel voor je.

Waarom is organisch SEO verkeer meer waard dan bijvoorbeeld verkeer via betaalde social media marketing?

Wanneer je adverteert via Social Media platformen als Facebook, Instagram, YouTube of Snapchat laat je veelal een advertentie aan een specifieke doelgroep, gekwalificeerd op basis van interesses, leeftijd en geolocatie. Maar er wordt geen rekening gehouden met het koopgedrag van mensen.

Zo weet je niet zeker of de mensen die jouw advertentie zien daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw dienst of product en in welke fase van de customer journey zij zich bevinden.

Bij SEO kun je met jouw website of webshop bovenaan in Google komen op specifieke zoekwoorden waar een direct koopsignaal of koopgedrag achter schuil gaat. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als “wit overhemd kopen.”

Hoe kom ik bovenaan in Google?

Belangrijk om te beseffen is dat Google honderden factoren kwalificeert om te bepalen welke websites, op specifieke keyword combinaties, bovenaan de ladder komen te staan. Deze factoren te samen vormen het algoritme, of rekenmodel, van Google.

Het algoritme van Google analyseert jouw website om de paar dagen om te kijken of die voor wat betreft de richtlijnen van Google juist geoptimaliseerd is. Enkele factoren waar Google op kwalificeert is de mate waarin jouw website of webshop de informatiebehoefte van de gebruiker vervult, hoe gebruiksvriendelijk je website is etc. Des te hoger de kwaliteit van je website of webshop, bekeken vanuit de Google richtlijnen, des te hoger Google jouw website positioneert.

Echter zijn er een aantal cruciale factoren die zwaar wegen. Deze krijgen als het waren een hogere wegingsfactor dan andere. Er wordt bijvoorbeeld een zwaardere weging toegekend aan linkbuilding.

Linkbuilding is het realiseren van links op externe websites die te maken hebben met de branche waarin jouw website of webshop zich begeeft en die via die weg autoriteit toekennen aan jouw expertise, organisatie of website.

Hoelang duurt het voordat ik op de eerste pagina van Google sta met mijn website of webshop?

In de praktijk ligt het gemiddelde SEO traject tussen de 3 en 6 maanden. Dit is mede afhankelijk van de concurrentie en of er al zoekmachine optimalisatie werkzaamheden zijn uitgevoerd voor jouw website of webshop op de beoogde zoekwoorden.

Nu kun jij je vast voorstellen dat je als fysiotherapeut in de provincie op lokale zoektermen sneller resultaat boekt dan een webshop die ‘from scratch’ in de top 3 wil komen op zoekwoorden als ‘T-shirt kopen.’ In de regel kun je in ieder geval een campagneperiode van 3 tot 6 maanden aanhouden.

Wat betekent SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, wat in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie betekent. Zoekmachine Optimalisatie is een elementair proces waarmee je zorgt dat jouw website of webshop interessante posities bemachtigd in relevante zoekmachines, waarvan Google op dit moment de belangrijkste is.

In feite betekent dit dat jij tijd en middelen investeert om een website, webshop of landingspagina op een prominente positie in de zoekmachines te plaatsen op voor jou relevante zoekwoord combinaties. Dit wordt vervolgens vaak opgedeeld in Onpage SEO en Offpage SEO.

Onpage SEO is alles wat betrekking heeft op jouw website. Google gebruikt tekstuele content, afbeeldingen, laadsnelheid, meta descriptions, user experience en vele andere onderdelen die op jouw website, webshop of landingspagina staan om jouw website domein te kwalificeren en vervolgens te classificeren op relevantie voor een bepaald zoekwoord.

Offpage SEO is alles wat indirect betrekking heeft op de positie van jouw website in de zoekmachines. Denk daarbij aan links en artikelen van andere websites die naar jouw website verwijzen en daarmee de nodige autoriteit toekennen aan jouw expertise, website of webshop.

Andere vaktermen die je mogelijk al eens voorbij hebt zien komen, zijn SEA en SEM. SEA staat voor Search Engine Advertisement en vormt tezamen met SEO: SEM. SEM staat voor Search Engine Marketing en is een overkoepelende term voor op zoekmachines gerichte marketing activiteiten.

CONTACT ONS DIRECT

Geen Anwoord Gekregen Op Jouw Vragen? Just Ask Us!