fbpx

Wat is SEO? En wat betekent SEO?

SEO betekenis: SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO is in de basis een vorm van online marketing waarbij verschillende technieken worden gebruikt met als doel dat een domein een betere positie in de zoekresultaten krijgt. Vanuit de zoekmachines klikken bezoekers naar jouw website wanneer jij hoog in Google staat.

Belangrijke zoekmachines als Google maken gebruik van complexe algoritmes om te bepalen welke positie een website of webshop in de rankings krijgt.

Wat is SEO? Wat betekent SEO?

De exacte algoritmes zijn niet openbaar, maar wél hebben we een beeld van de factoren die een rol spelen bij het bepalen van de ranking. Als we deze factoren proberen te beïnvloeden, om zodanig een betere positie in de rankings te behalen, spreekt men van SEO

SEO staat voor Search Engine Optimization en werkt positief als je gebruik maakt van de juiste technieken. Toch worden er ook veel fouten gemaakt bij het uitvoeren van SEO. Het is daarom belangrijk dat je je eerst goed inleest voordat je besluit om je website of webshop te (laten) optimaliseren. Belangrijk hierbij is dat je ook rekening houdt met de leeftijd van je bronnen.

Tip: Houdt het verkeer dat je met zoekmachine optimalisatie SEO realiseert bij in Google Analytics.

algoritmes van de zoekmachinesDe algoritmes van grote zoekmachines blijven zich namelijk ontwikkelen. Search Engine Optimization zag er vijf jaar terug heel anders uit dan vandaag de dag. 

Ben jij benieuwd naar hoe een moderne SEO campagne eruit dient te zien? Na het lezen van dit blog heb jij een goed beeld van wat Search Engine Optimization is en welke technieken effectief zijn. Zo gaan we bijvoorbeeld dieper in op technieken als linkbuilding.

Waarom moet ik SEO doen?

Waarom moet ik SEO doen?Tegenwoordig is het digitale medium een belangrijk middel voor bedrijven. Vrijwel iedere consument heeft een computer, een laptop of een smartphone. Sterker nog, de meeste mensen hebben meerdere apparaten met internettoegang. Hierdoor is men overal bereikbaar en heeft men altijd de mogelijkheid om informatie op te zoeken.

Dit laatste gebeurt dan ook op grote schaal. Er worden dagelijks miljarden zoekopdrachten uitgevoerd in de Google zoekmachine alleen al. Consumenten gebruiken de zoekmachines om bedrijven te vinden die de gewenste producten en diensten leveren. Het digitale medium is voor veel bedrijven dan ook een belangrijke bron van inkomsten geworden. Er zijn bovendien veel ondernemers die hun inkomsten volledig online genereren. 

Als jij een bedrijf hebt, is het belangrijk om zoveel mogelijk klanten binnen te halen. Hoe meer klanten, hoe hoger de omzet, nietwaar? Toch loopt men niet zomaar bij jouw bedrijf naar binnen. Het is belangrijk dat men eerst bewust is van het bestaan van je bedrijf. Een goede ranking in de zoekmachines kan je hier enorm bij helpen. Als potentiële klanten jouw bedrijf als eerste vinden, zal dit zeker tot een groter klantenbestand leiden. Een betere ranking leidt dus vrijwel altijd tot een hogere omzet. 

Een groot voordeel van SEO is dat je heel gericht reclame kunt maken. Je kunt zelf bepalen op welke zoekwoorden jij je wilt richten. Als men voor de juiste zoekwoorden kiest, wordt je door mensen gevonden die daadwerkelijk interesse hebben. Hierdoor is SEO bijna niet te vergelijken met andere vormen van reclame maken, zoals het bestickeren van bedrijfswagens bijvoorbeeld.

Als je SEO op de juiste manier uitvoert, kun je er zeker van zijn dat jouw website of webshop gevonden wordt door potentiële klanten.

Tip: Bepaal eerst de doelgroep en maak een duidelijk doel alvorens je begint met SEO.

Hoe werkt SEO?

Men gebruikt een zoekmachine doorgaans om nuttige informatie of geschikte producten te vinden. Als je gebruik maakt van een zoekmachine, dan wil je relevante resultaten te zien krijgen. De bedrijven achter de zoekmachines willen de gebruikers van hun platform een prettige ervaring geven. Ze kijken daarom bijvoorbeeld naar de autoriteit van jouw website over een bepaald onderwerp.

Hoe bepalen de zoekmachines de posities in de zoekmachine resultaten van de zoekwoorden van mijn domein of website?

Hiervoor dienen de zoekmachines een goed algoritme te hebben. Door middel van dit algoritme kan een zoekmachine bepalen welke webpagina’s het meest relevant en het belangrijkste zijn. 

Zoekmachines gebruiken allerlei factoren om na te gaan welke websites en webshops relevant zijn bij een bepaalde zoekterm. Over het algemeen zijn bedrijven als Google niet open over hoe zwaar bepaalde factoren precies wegen.

Wél doen de bedrijven zo nu en dan uitspraken over welke factoren ze gebruiken bij het berekenen van de rankings. SEO bureaus kunnen aan de hand hiervan bepalen welke technieken ze gebruiken om te scoren. Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van Search Engine Optimization. Ook hierdoor is er al veel bekend over SEO. 

De Google zoekmachine is de meest succesvolle zoekmachine ter wereld. Deze zoekmachine wordt zoveel gebruikt doordat deze het beste in staat is om relevante resultaten te filteren. Een succesvol algoritme is voor zoekmachines dan ook erg belangrijk.

Vandaar dat de algoritmes continu verbeterd worden. Hierdoor dienen SEO bedrijven zich ook regelmatig aan te passen. Technieken die voorheen werkten, werken vandaag de dag niet meer of zelfs averechts. Het is daarom belangrijk dat je alleen in zee gaat met SEO bureaus die zich regelmatig bij laten scholen. 

Moet ik SEO uitbesteden of zelf verzorgen?

Over het algemeen is het aan te raden om de SEO van je bedrijf uit te besteden. Als ondernemer heb je namelijk weinig tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan. Bovendien is het belangrijk dat SEO ook uitgevoerd wordt door iemand met verstand van zaken.

Moet ik SEO uitbesteden of zelf verzorgen?

Zo dient een SEO expert bijvoorbeeld op de hoogte te zijn van de nieuwste technieken. Veel gespecialiseerde SEO bedrijven hebben er al moeite mee om bij te blijven. Het is dan ook lastig om zonder enige ervaring alle technieken op de juiste manier toe te passen. Zo dient een webpagina bijvoorbeeld professionele content te hebben.

Zoekmachines hechten veel waarde aan content, omdat hun gebruikers op zoek zijn naar nuttige informatie. Het schrijven van interessante en SEO-geoptimaliseerde content is niet eenvoudig. Dit kun je het beste aan een professionele copywriter overlaten. 

SEO uitbesteden is ook een goed idee omdat je voor één van de belangrijkste technieken, namelijk linkbuilding, een breed netwerk nodig hebt. Bij deze techniek worden er linkverwijzingen op relevante websites geplaatst. Op deze manier gaan zoekmachines jouw website als relevant zien. Als je geen breed netwerk hebt, dien je de linkverwijzingen stuk voor stuk in te kopen. Dit kost ontzettend veel geld, waardoor je vaak nog duurder uit bent dan wanneer je een SEO specialist inhuurt.

Veel van de websites waar je gratis een link kunt plaatsen zijn van mindere kwaliteit, of je dient zelf ook een linkverwijzing op je website te plaatsen. Dit zal uiteindelijk tot averechtse resultaten leiden. Als jij jouw webpagina volzet met linkverwijzingen, zullen de zoekmachines uiteindelijk minder waarde aan je pagina toekennen.

Tip: Schrijf één artikel of meerdere artikelen per maand om te zorgen dat Google jouw gaat zien als een autoriteit rondom een onderwerp.

SEO website

De technische optimalisatie van je website kun je in veel gevallen nog deels zelf verzorgen. Hiervoor dien je wél kennis te hebben van HTML of het CMS-systeem in kwestie. Als je écht goede resultaten wilt boeken, is het verstandig om je website te laten analyseren door een SEO specialist. Of je de optimalisatie vervolgens zelf wilt verzorgen of uitbesteedt, is aan jou.

Als je dit aan een expert uitbesteedt, kun je zeker zijn van een succesvolle aanpak. Of jij nou van plan bent om je SEO uit te besteden of zelf te verzorgen, het lezen van SEO tips is altijd een goed idee. Dankzij onze ruime ervaring weten we bij Ranking Masters precies hoe een effectieve SEO campagne eruit hoort te zien. Wij zijn bekend met de verschillende technieken en veelvoorkomende fouten. 

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

De kans is groot dat jij als ondernemer al eens van SEA gehoord hebt en hier eventueel zelfs gebruik van hebt gemaakt. SEA staat voor Search Engine Advertising. Zoekmachines als die van Google bieden je vaak de mogelijkheid om op hun platform te adverteren.

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?Zo heeft Google bijvoorbeeld Ads, waarmee het mogelijk wordt om relatief eenvoudig een campagne op te zetten. Net als bij SEO wordt bij SEA de focus op bepaalde zoekwoorden gelegd. Met de Google Keyword Planner kun je achterhalen welke zoekwoorden voor jou het meest interessant zijn. Vervolgens kun je Google betalen om op een bepaald woord gevonden te worden.

Jouw advertenties komen dan zelfs nog boven de organische resultaten te staan. Hierdoor kom je relatief eenvoudig aan een hoge ranking in de zoekresultaten. Nadeel van SEA is echter wel dat deze positie verdwijnt zodra je stopt met betalen.

Als je gebruik maakt van Google Ads, betaal je per klik. Hierdoor blijf je continu aan het betalen, terwijl je bij SEO na verloop van tijd minder zal hoeven te investeren. Een voordeel van Google Ads is dat je heel nauwkeurig een budget kunt betalen.

Zodra het budget op is, wordt je advertentie niet langer getoond. Hierdoor heb je vooraf een goed beeld van hoeveel de campagne zal kosten. Het is dan wel van belang dat jouw website of webshop een hoog conversieratio heeft, anders zal de campagne het geld niet waard zijn.

Een van de grootste voordelen van SEO is dus dat je voor langdurige resultaten betaalt. Als je eenmaal de nummer één in de rankings bent, zal deze positie niet snel meer verdwijnen.

Nadeel is echter wel dat er een langere tijd overheen gaat voordat je resultaat gaat zien. Je begint het resultaat van SEO meestal pas na enkele maanden te merken. 

Vind jij het lastig om tussen SEA en SEO te kiezen? Wees je ervan bewust dat je niet per se een keuze hoeft te maken! Je kunt er namelijk ook voor kiezen om zowel gebruik te maken van SEA als van SEO. Vooral als je net met Search Engine Optimization begint, is dit een handige zet.

Terwijl SEO dan nog in de ‘opstartfase’ zit, kun je alvast klanten binnenhalen door middel van Search Engine Advertising. 

On-page en off-page technieken 

Om hoger in de zoekresultaten te komen, kan men gebruik maken van on-page en off-page technieken. Het verschil tussen de technieken is eenvoudig uit te leggen. On-page technieken worden namelijk op je eigen platform toegepast.

On-page en off-page technieken 

Het gaat hierbij voornamelijk om de technische optimalisatie van je webpagina. De zoekmachines willen hun gebruikers naar een goedwerkende website toe leiden. Het is dan ook belangrijk dat jouw pagina een goede structuur heeft en technisch goed in elkaar zit. Off-page technieken zijn technieken die op externe pagina’s worden toegepast. Er zijn verschillende off-page technieken, maar de belangrijkste van deze technieken is linkbuilding.

Wat is linkbuilding? En wat is de meest belangrijke linkbuilding techniek?

Als je op zoek gaat naar SEO technieken, zul je al snel over linkbuilding lezen. Linkbuilding is een techniek die al een lange tijd gebruikt wordt. Toch ziet de linkbuilding van nu er lang niet meer zo uit als een aantal jaren terug.

Wat is linkbuilding? En wat is de meest belangrijke linkbuilding techniek?

Laten we eerst vertellen wat linkbuilding precies inhoudt. Linkbuilding is een techniek waarbij er linkverwijzingen naar je webpagina wordt aangemaakt. Google ziet een linkverwijzing als een soort van stem op jouw website of webshop. Iemand geeft door middel van een linkverwijzing namelijk aan dat men op jouw webpagina dient te kijken.

Jouw pagina is dus relevant. Wanneer je naar de eerste vijftig resultaten in de rankings van de Google zoekmachine kijkt, merk je dat al deze webpagina’s backlinks hebben. Je kunt er dus van uitgaan dat je backlinks nodig hebt om goed te scoren.

Veel webmasters lezen over linkbuilding en denken vervolgens dat zij zoveel mogelijk links nodig hebben. Hier moeten we echter wel een kanttekening bij plaatsen; de linkverwijzingen dienen ook van kwalitatieve en relevante websites te komen.

Stel dat jij een kledingzaak hebt, dan is het niet logisch als bedrijven uit de bouwsector naar jouw pagina’s linken. Daarnaast heeft het ook geen zin om je linkverwijzingen op websites te plaatsen die al volstaan met andere links.

De zoekmachines zien dit namelijk als spam. Let bij het kiezen van de websites goed op de kwaliteit en relevantie. Je kunt de kwaliteit beoordelen door middel van de Domain Authority (DA) en Page Authority (PA). Dit zijn waardes die door het bedrijf MOZ zijn bedacht. De DA en PA worden dus niet door Google zelf bedacht.

Wél houdt MOZ rekening met dezelfde factoren als Google doet. Je kunt er dus vanuit gaan dat een website met een hoge DA-waarde ook beter is voor Google en andere zoekmachines.

Waarom ziet Google graag natuurlijke en kwalitatieve (back)links?

Voor Google, maar ook voor andere zoekmachines, is de organische groei van websites erg belangrijk. Als een website gemakkelijk groeit door middel van onnatuurlijke links, betekent dit dat men eenvoudig een positie kan kopen. Dit leidt ertoe dat de resultaten niet langer relevant zullen zijn voor de gebruikers van de zoekmachine.

Waarom ziet Google graag natuurlijke en kwalitatieve (back)links?

Om deze reden bestraffen de zoekmachines het wanneer er overduidelijk sprake is van gekochte backlinks. Toch is het voor een commercieel bedrijf lastig om natuurlijke backlinks te verkrijgen. Wij durven zelfs te beweren dat het in de meeste gevallen geen zin heeft om hierop te wachten.

Op zoekwoorden met veel concurrentie wordt alleen goed gescoord door bedrijven met veel backlinks. De kans dat je op organische wijze meer backlinks verkrijgt dan je concurrenten is nihil. 

Om te detecteren of jij backlinks hebt gekocht, heeft Google een algoritme ontwikkeld. Dit algoritme is in april 2012 geïntroduceerd en heeft de naam ‘’Google Penguin’. Net als het algoritme waarmee Google je Pagerank bepaalt, geeft Google ook dit algoritme niet zomaar vrij.

Het bedrijf voorkomt zo dat het makkelijk wordt voor bedrijven om het algoritme te manipuleren. Ondanks dat Google niet helemaal open is over dit algoritme, hebben SEO bedrijven wel vermoedens. Als je plotseling veel meer backlinks dan normaal hebt, lijkt een onnatuurlijke groei bijvoorbeeld voor de hand liggend. Het is belangrijk om goed na te gaan op welke websites je het beste een link kunt plaatsen.

Een zoekmachine beoordeelt je website niet aan de hand van slechts één link met bepaalde kenmerken. Als je veilig aan nieuwe backlinks wilt komen, is het belangrijk dat je ook weet hoe een natuurlijk linkprofiel eruitziet.

Een natuurlijk linkprofiel krijgt linkverwijzingen vanaf websites die grotendeels relevant zijn. Toch zie je in een natuurlijk linkprofiel ook altijd een aantal links vanaf domeinen met een lagere waarde terugkomen. Als jij totaal geen variatie in je website hebt en iedere backlink van een relevante en waardevolle site komt, heeft je platform ook geen natuurlijk profiel. Bij het creëren van een natuurlijk linkprofiel komt dus veel kijken.

Verschillende linkbuilding technieken

Er zijn verschillende linkbuilding technieken die je kunt inzetten om het aantal backlinks naar je online platform te vergroten. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om gastblogs te laten schrijven door webmasters met relevante pagina’s.

Verschillende linkbuilding technieken

De kans is groot dat zij hun kennis graag met je delen. Vervolgens kun je hen vragen om een linkverwijzing naar het blogartikel te laten plaatsen. Dit is zeker niet de snelste manier om aan linkverwijzingen te komen, maar je kunt wel zeker zijn van kwalitatieve en relevante links.

Een manier om relatief eenvoudig aan nieuwe links te komen, is door linkverwijzingen op social media te plaatsen. Maak bijvoorbeeld een bedrijfspagina aan op verschillende webpagina’s.

Op websites als Flickr, Pinterest en Mix.com kun jij eenvoudig een linkverwijzing naar jouw platform plaatsen. Voorkom echter dat je op deze manier allerlei linkverwijzingen krijgt vanaf pagina’s die niet relevant zijn. Beperk je dus niet uitsluitend tot social media, maar richt je ook op websites binnen je eigen branche. 

De kans is groot dat jij al een netwerk hebt opgebouwd binnen je eigen branche. Het is zeker geen slecht idee om kennissen te vragen om een verwijzing naar jouw pagina te plaatsen. Voorkom echter ook nu weer dat je teveel linkverwijzingen krijgt van websites die totaal niet relevant zijn. Stel dat jij een schoenenwinkel hebt en een van je vrienden een garage heeft, dan zijn jullie bedrijven totaal niet relevant aan elkaar. Vooral de klanten van je bedrijf, of eventueel zelfs je leveranciers, kunnen waardevolle linkverwijzingen opleveren.

Heb jij je bedrijf onlangs opgezet of wil je iets belangrijks naar buiten brengen over je bedrijf? Dan is het geen slecht idee om gebruik te maken van nieuwskanalen.

Een online nieuwskanaal zal je verhaal niet zomaar naar buiten brengen, tenzij dat je écht iets te vermelden hebt. Mocht het je lukken om een nieuwsbericht naar buiten te brengen, dan kan dit erg goed zijn voor je linkprofiel. Grote online nieuwskanalen hebben namelijk veel autoriteit in de zoekmachines.

Hierboven hebben we een aantal manieren benoemd om backlinks te creëren op natuurlijke wijze. Het kan daarnaast ook een goed idee zijn om de linkbuilding uit te besteden aan een professionele partij. Doordat een grote partij een breder netwerk heeft, hebben zij vaak al allerlei blogs en websites om linkverwijzingen op te plaatsen.

Waarom is content zo belangrijk voor SEO?

Linkbuilding is een belangrijke off-page techniek die men veel inzet om een betere ranking in de zoekmachines te behalen. Toch is alleen linkbuilding meestal niet voldoende om een goede ranking te behalen.

Waarom is content zo belangrijk voor SEO?

Een term die je in de wereld van SEO regelmatig voorbij zal horen komen, is ‘content is king’. Content is een belangrijke factor voor de ranking van je webpagina. Uit de content op jouw online platform kunnen de zoekmachines opmaken welke zoektermen relevant zijn. Meer relevante content, zorgt in de meeste gevallen ook voor een betere ranking.

Toen SEO nog niet zo oud was, kon je een zoekwoord simpelweg tientallen keer in de content verwerken. Vervolgens zag het algoritme van de Google zoekmachine je pagina als relevant en scoorde je hoger in de rankings. Vaak werd de tekst dan dezelfde kleur gemaakt als de achtergrond van de pagina, zodat bezoekers hier geen last van hadden.

Tegenwoordig zijn de algoritmes van de zoekmachines een stuk slimmer. Een zoekwoord tientallen keren kopiëren en plakken werkt niet langer. Integendeel, de zoekmachines zullen de webpagina op deze manier als spam zien.

De zoekmachines gebruiken verschillende factoren om goede content te beoordelen. Door een zoekwoord enkele keren in de content te gebruiken, zien de zoekmachines dat de content relevant is. Gebruik je het zoekwoord te vaak, dan zien de zoekmachines de content echter als onnatuurlijk. 

Hoe jij nou echt goede content kunt creëren? Wij raden je aan om als eerste goed na te gaan op welke zoekwoorden jij je wilt gaan focussen.

Ga met behulp van tools als de Keyword Planner van Google na welke zoekwoorden voor jou relevant kunnen zijn. Per zoekwoord kun je inzien hoeveel concurrentie er is. Het is aan te raden om voor woorden met veel concurrentie meer content te creëren. Wij raden je aan om per zoekwoord waarop je wilt scoren, minstens 500 woorden aan content te (laten) schrijven.

Hoe optimaliseer je content voor SEO?

Je website vullen met content is één ding, daarnaast is het ook aan te raden om de content te optimaliseren voor SEO. Behalve dat verschillende webpagina’s voldoende informatie dienen te bevatten, zijn er ook andere elementen waar de zoekmachines rekening mee houden.

Hoe optimaliseer je content voor SEO?

Zo gebruiken we bij Ranking Masters bijvoorbeeld LSI keywords om beter te scoren. LSI staat voor Latent Semantic Indexing. LSI keywords zijn relevant aan het hoofdzoekwoord. Je vindt de LSI keywords door het hoofdzoekwoord op te zoeken in de Google zoekmachine.

Als je in de Google zoekmachine vervolgens naar onderen scrollt, krijg je een aantal suggesties te zien. Dit zijn de LSI keywords. Door enkele van deze sleutelwoorden in de tekst te verwerken, wordt je content nog beter. Soms bevatten de LSI keywords namen van concurrenten. In dit geval raden we je aan om deze keywords te negeren. 

Het zoekwoord waarop je wilt scoren, dient ongeveer 1.5% tot 2% van de totale content te beslaan. Als je een pagina met 1.000 woorden aan content schrijft, betekent dit dus dat je het zoekwoord 15 tot 20 keer moet gebruiken.

Op deze manier merken de zoekmachines dat de pagina in kwestie relevant is, maar gebruik je het zoekwoord niet te vaak. Wij raden je aan om zoekwoorden in het geval van on-page content, altijd op een natuurlijke manier in de tekst te verwerken.

Door je content in correct Nederlands te schrijven, zorg je ervoor dat de zoekmachines het als content van hoge kwaliteit zien. Bovendien heb je als bedrijf ook een naam hoog te houden. Spellings- en grammaticafouten mogen dus niet voorkomen.

Om je website te vullen met content, raden wij je aan om voor ieder belangrijk zoekwoord een zogenaamde landingspagina aan te maken. Dit zijn de pagina’s die potentiële klanten in de zoekmachines zullen zien.

Deze pagina’s zijn dus puur gemaakt voor SEO teksten en om klanten op je platform te krijgen. Toch moet de content interessant en professioneel geschreven zijn, anders zullen de meeste mensen de website binnen no-time verlaten. Je krijgt dan een hogere bounce-rate en dit is weer slecht voor je ranking. 

Omdat het schrijven van professionele, SEO geoptimaliseerde en correcte content een uitdaging kan zijn, schakelen veel bedrijven hier een SEO bureau voor in. Bij Ranking Masters kunnen we jouw content bijvoorbeeld door professionele copywriters laten schrijven. Hierdoor krijg je op iedere pagina een interessant verhaal en wordt de content tevens geoptimaliseerd voor een hogere ranking.

Waarom is een blog goed om te hebben wanneer je focust op SEO?

Voor de zoekmachines is content dus een belangrijke factor aan de hand waarvan jouw website beoordeeld wordt. Door landingspagina’s te schrijven, scoor je beter op bepaalde zoekwoorden.

Waarom is een blog goed om te hebben wanneer je focust op SEO?

Heb jij voor ieder zoekwoord waarop je wilt scoren een landingspagina aangemaakt en gevuld met interessante content? Dan kan het een goede zet zijn om hiernaast ook een blog aan te maken. Door een blog te creëren, krijg je een goed excuus om je website of webshop van nog meer content te voorzien. SEO-technisch is het aanmaken van een blog dus een goede zet.

Daarnaast heeft een blog nog meer voordelen. Door regelmatig interessante updates te posten, zorg je ervoor dat jouw doelgroep je naar verloop van tijd als autoriteit binnen de branche gaat zien. Bovendien bestaat er een kans dat mensen jouw blog tegenkomen en hier naartoe gaan linken, waardoor er natuurlijke linkverwijzingen ontstaan. Een blog kan voor bestaande klanten ook een reden zijn om naar je platform terug te blijven keren.

Door middel van een blog bouw je tevens meer vertrouwen op bij potentiële klanten. Een blog kan je dus helpen om het conversieratio te verhogen. Zoekmachines als Google houden tevens rekening met de dwell time. Als bezoekers gemiddeld langer op je pagina blijven, is dit beter voor je Pagerank. Het (laten) schrijven van een blog heeft dus veel verschillende voordelen. 

Off-page content 

Behalve content voor op je eigen online platform, kan het ook een goed idee zijn om off-page content te laten schrijven. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om gastblogs te schrijven voor grote blogs. Vaak vindt de eigenaar van het blog het geen probleem als je een link in de blog plaatst. Dit zorgt weer voor extra linkverwijzingen en bezoekers.

Het schrijven van off-page content kun je echter ook volledig aan een expert overlaten. Daarnaast kun je ook het plaatsen van de content aan een specialist overlaten. Op deze manier hoef jij je geen zorgen te maken over de off-page content en kun je ervan uitgaan dat er elke maand content wordt weggezet. 

Door maandelijks grotere hoeveelheden off-page content te produceren, krijgt jouw platform maandelijks een aantal nieuwe links binnen. Als je linkverwijzingen op grote websites met echte bezoekers kunt plaatsen, levert jou dit hoogstwaarschijnlijk ook leads op.

Het is bovendien goed voor de naamsbekendheid als er op meerdere grote blogs en websites over jouw platform verteld wordt. Voor het plaatsen van off-page content op grote blogs en websites betaal je doorgaans meer, maar een plaatsing levert je hier ook veel meer op.

De technische SEO optimalisatie van je website of webshop

Eerder in deze blogpost hebben we het al even over technische optimalisatie gehad. Behalve content en linkbuilding, draagt ook de technische optimalisatie van je website bij aan je Pagerank. Het voordeel van technische optimalisatie, is dat je deze verbeteringen relatief eenvoudig aan kunt brengen. De gemiddelde SEO expert heeft een enorme lijst met punten die belangrijk zijn voor de technische optimalisatie van je website of webshop. Door ieder punt grondig na te lopen, kun je er zeker van zijn dat jouw online platform goed geoptimaliseerd wordt.

Een voorbeeld van technische optimalisatie is bijvoorbeeld het verbeteren van de interne linkstructuur. Door jouw online platform een duidelijke structuur te geven, zien de zoekmachines welke pagina’s het belangrijkste zijn. Je kunt een interne linkstructuur maken door pagina’s intern naar elkaar te laten linken. Belangrijke pagina’s dienen meer interne linkverwijzingen te hebben dan pagina’s die er minder toe doen. 

Ook het verbeteren van factoren als de dwell time, sitespeed en bouncerate, zorgen voor een betere Pagerank. Wanneer alle andere factoren gelijk zijn, zal de webpagina die het snelste laadt, als eerste in de Google zoekmachine getoond worden.

Tevens is een snellere website of webshop ook goed voor je conversieratio. Webpagina’s die traag laden vormen voor veel internetgebruikers een bron van ergernis. De kans dat potentiële klanten voortijdig afhaken als je een slome website of webshop hebt, is aanzienlijk. 

Door de technische optimalisatie van je website of webshop te laten verzorgen door een specialist, geef jij je platform een SEO boost. Je hoeft het platform in principe slechts één keer te laten optimaliseren, tenzij dat de zoekmachines met een grote update komen die hier verandering in brengen. Zodra jouw platform technisch volledig geoptimaliseerd is, kun je gaan scoren door middel van een campagne. 

Ben jij benieuwd naar de verschillende SEO factoren?

Er zijn talloze kleine factoren die de ranking van jouw website beïnvloeden. Zo scoort een responsive website doorgaans beter. Dit zijn websites die zich aanpassen aan het toestel van de bezoeker. Indien je het platform met een smartphone bezoekt, veranderen de buttons etc., zodat het eenvoudiger wordt om de website of webshop te bedienen. Ook afbeeldingen en video’s kunnen SEO-geoptimaliseerd worden. Zo kun je een afbeelding bijvoorbeeld een alt tag geven.

Op deze manier lezen de algoritmes van zoekmachines waar de afbeeldingen op je platform over gaan. Om ervoor te zorgen dat de webcrawlers van de grote zoekmachines jouw platform beter kunnen scannen, kun je het beste een XML sitemap laten maken. Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van hoe je de technische optimalisatie kunt verbeteren.

Vraag jij je af wat jij nog moet doen om de technische optimalisatie van je website of webshop zelf te verzorgen? Dan is het aan te raden om jouw platform te laten analyseren door een SEO consultant.

Bij Ranking Masters hebben we handige tools waarmee we een goed beeld kunnen schetsen van jouw platform en de benodigde verbeteringen. Eventueel kun je de optimalisatie ook volledig aan ons uitbesteden. Op deze manier kun jij er zeker van zijn dat de optimalisatie correct wordt uitgevoerd en dat je goed van start kunt gaan.

Moet je focussen op een lokale en landelijke SEO strategie?

Als je besloten hebt dat je aan SEO wilt beginnen, heb je twee verschillende mogelijkheden. Je kunt namelijk tussen lokale en landelijke SEO kiezen. Welke keuze het meest geschikt is, is vooral afhankelijk van wat voor bedrijf je hebt.

Als groenteboer hoef je bijvoorbeeld niet landelijk te scoren, niemand zal namelijk tientallen kilometers reizen om zijn groenten te kopen. Een dealer die exclusieve auto’s verkoopt kan het zich echter wel veroorloven om zich op landelijke SEO te richten. Mensen zijn namelijk bereid om verder te reizen voor de aanschaf van een nieuwe auto, zeker als het om een model gaat dat je niet overal kunt kopen. 

Als lokale ondernemer is lokale SEO dus vaak al voldoende. Door middel van lokale SEO kun je ervoor zorgen dat jouw winkel gevonden wordt door lokale bewoners en mensen die toevallig in de buurt zijn. Men gebruikt steeds vaker lokaal georiënteerde zoekopdrachten. Het is dus zeker geen slecht idee om in lokale SEO te investeren. Als jij beter vindbaar bent dan concurrenten in de omgeving, is de kans groot dat potentiële klanten eerder voor jou kiezen.

Bij lokale SEO richt men zich voornamelijk op zoekwoorden met een plaatsnaam hierin verwerkt. Een goed voorbeeld van een lokaal zoekwoord is ‘groenteboer Amsterdam’. In de grote steden is er vaak sprake van meer concurrentie, waardoor het langer duurt voordat je goed scoort. Als je ondernemer bent in een kleiner dorp, wordt het dus gemakkelijker om bovenaan te komen. Vaak richt men zich behalve op de eigen plaats, ook op omliggende steden en dorpen.

Als jij een groenteboer in Amsterdam bent, kan het bijvoorbeeld ook aantrekkelijk zijn om je op zoekwoorden als ‘groenteboer in Zaandam’ te richten. Als je in een grote stad gevestigd bent, is het soms zelfs mogelijk om je specifiek op bepaalde stadsdelen te richten. Zo kunnen we bijvoorbeeld ook besluiten om ons op zoekwoorden als ‘groenteboer in Amsterdam-Noord’ te richten.

Wanneer werken landelijke SEO zoekwoorden? En wanneer focus je hierop?

Behalve lokale SEO, heb je ook landelijke SEO. In dit geval richt men zich niet specifiek op zoekwoorden met plaatsnamen. Landelijke SEO is ideaal voor bedrijven met meerdere vestigingen en bedrijven waar men graag verder voor reist. Indien jij je diensten of producten landelijk levert, dan hoef jij je uiteraard niet tot bepaalde plaatsen te beperken. Ook voor webshops is het dus aantrekkelijk om landelijk te adverteren.

Bij landelijke SEO is er vaak sprake van meer concurrentie. Hierdoor dien je meer te investeren als je op landelijke zoekwoorden wilt scoren. Bovendien duurt het vaak langer voordat je eenmaal een top-ranking hebt.

Als je eenmaal landelijk gevonden wordt, werpt dit zeker zijn vruchten af, mits je voor de juiste zoekwoorden gekozen hebt. Ook daarom is het belangrijk om met een SEO bureau te bespreken op welke zoekwoorden er het beste geadverteerd kan worden.

Bij Ranking Masters kunnen we zowel landelijke als lokale SEO voor je toepassen. Of je nou een landelijke webshop of een lokaal bedrijf hebt, wij helpen je maar al te graag om gevonden te worden. 

Waarom moet ik SEA en SEO combineren? 

Eerder hadden we het al over de verschillen tussen SEA en SEO. De conclusie die je hieruit kon trekken, is dat het voordelig kan zijn om SEA en SEO te combineren. Vooral als je net met SEO begint, kan het een goed idee zijn om in SEA te investeren. Men heeft sterke vermoedens dat een SEA campagne ook tot betere organische resultaten leidt. 

Het opzetten van een effectieve Google Ads campagne is veel gemakkelijker dan het opzetten van een SEO campagne. Toch kan het ook in dit geval voordelig zijn om je campagnes uit te besteden aan een specialist. Op deze manier kun je er namelijk zeker van zijn dat je op de juiste zoekwoorden adverteert.

Tevens is een gespecialiseerd bedrijf ook in staat om een grondige analyse van de resultaten te doen. Op deze manier kunnen jouw advertenties continu verbeterd worden, totdat er duidelijke successen behaald worden.

Hoe duur SEA is, is vooral afhankelijk van op welke zoekwoorden je wilt adverteren. Hoe meer concurrentie, hoe meer je voor de advertenties betaalt. Om deze reden kan het voordelig zijn om juist op zoekwoorden met weinig concurrentie te adverteren. Deze zoekwoorden kun je namelijk ook wel als laaghangend fruit zien. 

Waarom zou ik mijn SEO uitbesteden aan een professioneel bedrijf?

Vind jij het belangrijk dat jouw SEO tot in de puntjes verzorgd wordt? Als je goed wilt scoren, heb je vaak niet de tijd om van alles uit te proberen. Het liefste ga je zo snel en effectief mogelijk van start. Om deze reden kan het een goed idee zijn om een professioneel bedrijf in te schakelen dat de SEO volledig uit handen neemt.

Bij Ranking Masters verzorgen we bijvoorbeeld voor verschillende bedrijven de SEO. Wij zijn in staat om allerlei verschillende technieken voor je toe te passen. Zo hebben wij professionele copywriters, maar ook linkbuilders in dienst. Doordat wij een breed netwerk hebben, zijn wij iedere maand weer in staand om een aantal kwalitatieve backlinks naar jouw platform te creëren. 

Dankzij onze ruime ervaring, weten we bij Ranking Masters precies waar we mee bezig zijn. Wij weten welke technieken resultaat opleveren, hoe we professionele content kunnen schrijven en waar we jouw backlinks kunnen plaatsen. Tevens blijven wij de ontwikkelingen binnen Google en de bedrijven die achter andere zoekmachines zitten, nauwlettend in de gaten houden. Hierdoor zijn wij altijd op de hoogte van nieuwe updates en spelen we hier op tijd op in. Wij hebben al veel aantoonbare resultaten geboekt voor verschillende websites en webshops. Door middel van een effectieve campagne zorgen wij ervoor dat ook jouw website of webshop straks goed gevonden wordt. 

Samen met jou gaan we na welke zoekwoorden voor jouw platform relevant zijn. Nadat we bepaald hebben op welke zoekwoorden we willen gaan scoren, kunnen we direct van start gaan. Zo kunnen we de technische optimalisatie verzorgen en je website of webshop van professionele content voorzien. Maandelijks zorgen we ervoor dat er een aantal backlinks gecreëerd worden, waardoor je na verloop van tijd steeds beter scoort.

Doordat we bij Ranking Masters de juiste werkwijze hanteren, ‘denken’ de zoekmachines dat jouw platform een natuurlijke groei doormaakt. Het resultaat is dat jouw platform in de zoekmachines blijft stijgen, zonder dat je een Google penalty riskeert.

Ben jij benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen?

Vraag jij je af wat de specialisten van Ranking Masters voor jouw online platform kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij bespreken graag met je wat wij voor jouw website of webshop kunnen betekenen.

Heb jij nog vragen over SEO of SEA? Ook dan kunnen onze specialisten je verder informeren.

Wij raden je aan om ook ons blog goed in de gaten te houden. Als je meer over SEO wilt leren, zullen onze blogposts je hierbij helpen. Bovendien heeft Ranking Masters een uitgebreide kennisbank met hierin allerlei termen die relevant zijn voor SEO.

Hopelijk is de vraag “wat is SEO” beantwoord in deze blog. Je kunt je SEO kennis dus enorm uitbreiden door onze kennisbank door te lezen. Benieuwd naar de resultaten die wij voor andere bedrijven hebben geboekt? Neem ook dan gerust contact met ons op, wij laten je graag een aantal voorbeeldcases zien.

Wordt jij de nieuwe autoriteit voor jouw doelgroep in de zoekmachines binnen jouw niche door SEO online marketing?

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Bij zoekmachine optimalisatie is het doel om met specifieke zoekwoorden bovenaan zoekmachines te komen zoals Google.

Hoe werkt SEO?

Bij Search Engine Optimization zijn er 3 onderdelen die je moet optimaliseren om hoger te komen in de zoekmachines namelijk techniek, content en autoriteit.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is letterlijk het bouwen van links. Deze links dienen van externe domeinen naar die van jouw te verwijzen en dienen relevant en kwalitatieve backlinks te zijn.

Wat levert SEO op?

Je kunt dit berekenen door de volgende formule te gebruiken: Zoekvolume X CTR X Conversieratio X prijs van je product / dienst.

– Zoekvolume is het aantal mensen dat totaal zoekt op een specifieke zoekterm.
– CTR staat voor Click Through Rate. Dit staat voor het aantal mensen dat doorklikt van de zoekmachines naar de website.
– Conversieratio: Het aantal mensen dat een actie onderneemt. Denk aan een leadaanvraag of het plaatsen van een bestelling.

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat