Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Wat is de invloed van de Google Helpful Content update op SEO?

Zoals je wellicht weet, is Google voortdurend bezig met het aanpassen en verbeteren van haar zoekalgoritme. Met als doel, de best mogelijke zoekresultaten aan gebruikers te laten zien. En de Google update “Helpful Content” is daarop geen uitzondering. Sterker nog, het is ook nog eens een verandering die van grote invloed is op de rankings. 

Maar wat betekent deze update precies voor jouw bedrijf en je website? Welke invloed heeft het op de rankings, het aantal bezoekers en algehele SEO-strategie? En nog belangrijker, welke stappen kun je nemen om de website aan te passen aan deze Helpful content update van Google?

In dit artikel ga ik dieper in op deze Google Helpful Content update en leg ik de belangrijkste veranderingen uit. Je leest over mogelijke implicaties en krijgt bruikbare tips en strategieën die helpen om voorop te blijven lopen. Dus pak je kopje koffie, leun achterover en kom alles te weten over de nieuwste Google-update – dit wil je niet missen!

Gebruikersgerichte Content Creëren: De Sleutel tot Google’s Algoritme Update

Met de Helpful Content update heeft Google een algoritme update uitgebracht die van invloed is op de rankings van websites. De update beloont inhoud van hoge kwaliteit die een bevredigende gebruikerservaring biedt. Logischerwijs straft het daarmee inhoud die niet aan de verwachtingen van bezoekers voldoet. 

Zelf blogt Google hierover; “Het is belangrijk om inhoud te maken voor mensen in plaats van voor zoekmachines ….” 

Ook adviseert het bedrijf achter ‘s werelds belangrijkste zoekmachine om; “SEO-best practices te combineren met het creëren van content van hoge kwaliteit ….” 

Na de Helpful Content update is Google nog beter in staat om content met weinig toegevoegde waarde te identificeren en te beoordelen. Daardoor hebben websites met dergelijke inhoud minder kans om goed te presteren in zoekresultaten. Het verwijderen of updaten van content met weinig of geen toegevoegde waarde kan de rangschikking van je website aanzienlijk verbeteren.

vindbaar in Google zoekresultaten door SEO

Wanneer is een website ‘Helpful’ volgens Google?

De Helpful Content update richt zich dus op het hoger ranken van websites die waardevolle, gebruikersgerichte content bieden. Sites die nuttige (helpful) content bieden voor bezoekers scoren hoger in de zoekresultaten. Maar wat zijn de onderdelen van je website waarop deze update van invloed is? 

Op de eerste plaats gaat het dus om inhoudskwaliteit. Kwalitatieve content is van groot belang. Het gaat er specifiek om dat de content ook de intentie van de zoekopdracht van de gebruiker vervult. Wat is de reden achter de zoekopdracht en welke behoefte staat centraal? De informatie moet relevant, nauwkeurig en up-to-date zijn, zodat de content aansluit bij de zoekintentie.

Ten tweede is gebruikerservaring een belangrijk onderdeel van de update. Dit betekent onder andere dat de website:

– snel moet laden;

– gemakkelijk navigeerbaar moet zijn;

– dat er weinig tot geen pop-ups en advertenties zijn die de gebruikerservaring verstoren.

Als derde is mobielvriendelijkheid een belangrijk aspect van de update. Het is belangrijk dat websites geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, zodat de gebruiker een optimale gebruikerservaring heeft. Dat is niet voor niets, want het merendeel van de zoekopdrachten wordt via mobile uitgevoerd.

Kortom, de Google Helpful Content update beloont websites die waardevolle, gebruikersgerichte content en een goede gebruikerservaring bieden. 

Ranking Masters’ aanpak voor de Google-update: Focus op bezoekers en betrouwbaarheid

De Google-update heeft invloed op wat jouw potentiële klanten zien wanneer ze online naar informatie zoeken. Een belangrijk effect van de update is dat zoekresultaten nu meer gericht zijn op gebruikersgerichte content. Websites die kwalitatief hoogwaardige content bieden die inspeelt op de behoeften van gebruikers, zullen hoger worden gerangschikt dan websites met minder relevante content.

Voor klanten van Ranking Masters vinden wij het essentieel om onze strategie waar nodig aan te passen aan nieuwe updates. Bijvoorbeeld door de contentstrategie te herzien en ervoor te zorgen dat de website altijd relevante en nuttige informatie biedt voor de doelgroep. 

Daarnaast optimaliseren we al sinds jaar en dag websites voor mobiele apparaten en zorgen we ervoor dat iedere website snel laadt.

Een andere belangrijke tip is om de betrouwbaarheid van je website te vergroten. Dit doen wij door uitsluitend gebruik te maken van kwalitatieve linkbuilding, bijvoorbeeld door relevante backlinks van betrouwbare websites in specifieke niches te verzamelen. Maar ook door regelmatig de website te updaten en te onderhouden.

Door de strategie aan te passen verbeter je niet alleen de zoekresultaten in Google, maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat de website relevant en nuttig blijft voor jouw doelgroep.  

SEO content door tekstschrijvers en copywriters

Hoe je hoogwaardige content maakt

Een veel voorkomende vraag die ik krijg bij het uitleggen van de Helpful Content update is, “Maar wat is nou hoogwaardige content?”, en dat is natuurlijk een hele goede vraag. 

Hoe kan je jezelf onderscheiden op het gebied van informatieverschaffing? Was het niet altijd zo dat je simpelweg de pagina moest bekijken op plek 1 van Google. Dan dezelfde informatie schrijven in net iets andere bewoordingen, wat betere backlinks plaatsen en klaar is Kees?    

Voor een deel is dat natuurlijk ook nog steeds zo, ik bedoel, die pagina staat niet voor niets op nummer 1. De informatie is goed en Google ziet het als het beste resultaat. Dus ja! De content op jouw pagina moet echt minstens in de buurt komen van de huidige numero uno. 

Maar heel vaak is het helemaal niet zo moeilijk om nog een stap verder te gaan. Een van mijn favoriete boeken over dit onderwerp is, “They ask, you answer, van Marcus Sheridan”. Stop met het verkopen van je product aan klanten en begin met het beantwoorden van hun vragen. 

Als bedrijf weet jij als beste welke vragen of twijfels klanten hebben. Begin met die vragen te beantwoorden. Geef geen halve informatie omdat je bang bent iets weg te geven. Wees transparant, eerlijk en open over je product, de prijs en je bedrijf. Zo creëer je unieke content en geef je tegelijkertijd de informatie waar de huidige consument naar op zoek is. 

Tot slot

In dit artikel heb ik beschreven dat Google’s Helpful Content update gericht is op het ranken van websites die waardevolle, gebruikersgerichte content en een goede gebruikerservaring bieden. Hier staat tegenover dat websites die geen nuttige informatie bieden en die de gebruikerservaring negatief beïnvloeden, minder goed zullen presteren in de zoekresultaten. 

Om hierop in te spelen, is het belangrijk om een contentstrategie te ontwikkelen die gericht is op het creëren van hoogwaardige content. Het is belangrijk om altijd voor de gebruiker te schrijven in plaats van alleen voor zoekmachines. Kan je hierbij wel wat hulp gebruiken? Dan kan Ranking Masters je hierbij helpen.

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse