Marketplaces | Marktplaats
.Gespecialiseerd in Marktplaats Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
- Nisl sed vivamus
- Aliquam etiam erat
- Velit scelerisque
Gespecialiseerd in Marktplaats Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
Het klinkt makkelijker dan het is, maar uit ervaring weten wij dat het best pittig kan zijn om een goede advertentie te plaatsen op Marktplaats. In dit artikel geven wij je enkele tips om succesvol te verhandelen op één van de grootste online marketplaces van het land.
Het begint met onderzoek
Wat voor product of dienst je ook aan de man wilt brengen, zorg dat je de markt, vooral de concurrentie, goed onderzoekt. Neem nuttige informatie, zoals de beschrijving en de gemiddelde vraagprijs over. Het is niet de bedoeling om andere advertenties te kopiëren; kies er echter wel voor om je advertentie onderscheidend en kenmerkend in te steken.
Het gezegde beter goed gestolen dan slecht bedacht gaat zeker op in dit geval. Van je concurrenten kan je leren en uiteindelijk kunnen het je concullega ’s worden.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
Het bouwen van je advertentie is leuk, tenminste dat vinden wij. We hebben hier allemaal wel eens iets verkocht op Marktplaats of het nou een televisie is of een paar oude schaatsen.
Begin altijd met een pakkende titel die de aandacht trekt. Je hebt 59 tekens tot je beschikking dus houd de titel beknopt doch omvangrijk.
Dus in plaats van “BMW 7-serie zwart” kun je iets schrijven als “BMW 7-serie 2009 4-deurs sedan automaat rijklaar en leverbaar”. Wees eerlijk in je advertentie. Als het, zoals in bovenstaand voorbeeld, gaat om de verkoop van een auto kun je beter direct transparantie bieden om teleurstelling te voorkomen.
Verdraai de feiten dus niet en vermeld belangrijke kenmerken die de prijs of verkoop kunnen beïnvloeden.
Naast tekstuele aanpassingen zijn foto’s ook van onschatbare waarde. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden en met dat spreekwoord richten wij onze advertenties in. De focus hoort te liggen op hoogwaardige kwaliteit; niemand voelt zich aangetrokken door pixelachtige foto’s. Verder is het belangrijk om het product van alle hoeken in beeld te brengen zodat de koper een goed beeld heeft van de conditie en afmetingen.
Op marketplaces heb je natuurlijk altijd te maken met vraag en aanbod. Niet alle producten verkopen even goed in dezelfde periode. Het juiste moment om met authentieke Friese noren te adverteren is vlak voor de winter zijn intrede doet.
Mocht je een poging willen wagen in de zomer en je vangt bot dan kun je de advertentie altijd opnieuw uploaden. Doorzettingsvermogen onderscheidt de master van de beginner. In het uiterste geval kun je altijd een SEO-expert inschakelen.
Houd ook het dagritme van de gemiddelde koper in ogenschouw. Een advertentie die geplaatst wordt vlak voor het weekend (bijvoorbeeld op vrijdagavond) doet het vaak vele malen beter dan een advertentie die op maandagochtend live gaat. Je kunt het ook doordeweeks proberen na het avondeten als mensen tijd hebben voor randzaken na het werk en na het avondeten.
Mensen houden van afdingen. Van nature tikken we graag dingen op de kop. Wij hebben ondervonden dat advertenties waar bieden zijn toegestaan het beter doen dan advertenties waar bieden is uitgeschakeld.
Stel overigens wel een prijs in en sta bieden toe. Doorgaans worden advertenties zonder vaste prijs overgeslagen. Het gebeurt nog vaak dat er veel te lage biedingen binnenkomen, maar dat is te overzien.
Als mensen tegen elkaar op gaan bieden wordt er meer tijd in het product geïnvesteerd en kan het resulteren in een hogere verkoopprijs dan vooraf ingeschat. Bovendien ontvangen bieders meldingen bij elk nieuw bod, wat leidt tot meer return visits.
Het is geen goed teken als een verkoper slecht bereikbaar is. Voor veel consumenten geldt “het is graag of niet” en dat vinden wij ook. Houd je telefoon en e-mail dus goed in de gaten en reageer spoedig op inkomende reacties.
Er staan zoveel producten te koop op Marktplaats dat kopers binnen no-time ergens anders wel slagen. Ook als je reacties of biedingen ontvangt waar je het totaal niet mee eens bent is het goed om toch te reageren. We horen jullie denken “Dat is zonde van m’n tijd”, maar je weet maar nooit wat er uit voortvloeit.
Als je bijvoorbeeld een televisie verkoopt voor 350 euro en iemand biedt 200 euro, dan kun je reageren met een tegenbod van 300 euro. De kans is klein dat ze akkoord gaan, maar het getuigt wel van goodwill van jouw kant.
Wat je ook verkoopt op Marktplaats.com, kijk goed naar wat je collega’s doen en overweeg goed wat het beste moment is om je advertentie te posten. De advertentie zelf is het belangrijkst; wees beknopt, maar vermeld wel de belangrijkste informatie en gebruik kwalitatieve foto’s die alle hoeken van het product laten zien.
Last, but not least: vraag na een succesvolle verkoop om een recensie of testimonial. Dat schept vertrouwen voor toekomstige klanten.