Waarom SEO uitbesteden aan Ranking Masters?
Voordat ik je met 28 redenen duidelijk maak dat SEO uitbesteden een heel goed idee is, krijg je antwoord op de vraag; ‘Waarom nou juist uitbesteden aan Ranking Masters?’
Wanneer je op zoek bent naar een marketing bureau voor het uitbesteden van SEO wil je zo zeker mogelijk zijn van resultaat. Een doordachte SEO strategie kost tijd en geld. Je website staat niet zomaar bovenaan.
Ranking Masters heeft een ervaren team met 17 SEO specialisten.
- +750 klanten in Nederland
- +150 klanten internationaal
- +12 jaar ervaring
Wij willen als Ranking Masters kennisleider blijven op het gebied van Zoekmachine Optimalisatie. Daarom gebruiken we eerder behaalde resultaten voor het optimaliseren van campagnes.
- Implementeren
- Testen
- Meten
- Optimaliseren
Onze expertise zorgt voor maximaal online succes.
Off Page en On Page optimalisatie
De Cornerstones die we gebruiken zijn terug te brengen naar On Page SEO en Off Page SEO. Bij deze meer traditionele kijk op SEO is:
- On Page al hetgeen op de website zelf gebeurd, zoals tekst en techniek.
- Off Page SEO gaat over externe invloeden en dus voornamelijk linkbuilding.
Een deel van de werkzaamheden die wij doen zie je hieronder als voorbeeld.
- Technische analyse – Bevat de website technische fouten of onduidelijkheden? En is de website wel snel genoeg?
- Interne linkstructuur – Welke pagina’s zijn gerelateerd aan elkaar en linken deze onder de juiste anchor-teksten naar elkaar?
- Zoekwoorden onderzoek – Binnen welke termijn kunnen we op welke zoekwoordcombinaties rendement realiseren als we kijken naar het beschikbare budget?
- SEO Copywriting – Welke informatie dient de content te bevatten? En sluit deze aan bij de zoekintentie van de Google zoekmachine gebruiker?
- Linkbuilding – Dankzij ons netwerk met kwalitatieve links en ‘outreach’-techniek vinden we relevante backlinks die als aanbevelingen dienen voor jouw website.
- Concurrentie analyses – Om te weten hoe we de concurrentie te slim af kunnen zijn, moet je weten waar ze op focussen en wat hun sterktes en zwaktes zijn. Onze inhouse tooling monitort dit, en gecombineerd met onze handmatige analyses zorgen we ervoor dat wij altijd een stapje voor lopen.
Het bovenstaande is slechts een greep uit werkzaamheden die horen bij zoekmachine optimalisatie. Maar voor ieder van deze onderdelen an sich is een SEO specialist nodig. Ranking Masters heeft het allemaal in huis.
Wil je een los onderdeel van SEO aan ons uitbesteden? Ook dat is geen enkel probleem, we helpen je graag. Alle onderdelen van Zoekmachine Optimalisatie kun je met een gerust hart uitbesteden aan onze SEO specialisten.

Niet kiezen voor het uitbesteden van SEO
Je kunt er ook voor kiezen om SEO niet uit te besteden. Sommige van onze klanten hebben deze keuze ook gemaakt, voordat ze bij ons terecht kwamen. Soms met vervelende gevolgen, zoals:
- Geen verbetering in de rankings;
- Extra werkzaamheden om fouten te corrigeren / dubbele kosten;
- Google penalty.
Veelal wordt gedacht dat uitbesteden van SEO misschien (te) duur is. Vaak krijgt dan intern iemand van marketing of IT de taak om zoekmachineoptimalisatie op te pakken. En voor sommige onderdelen van SEO is uitbesteden ook niet nodig. Echter over het algemeen, zal het nooit dezelfde resultaten opleveren dan wanneer je SEO uitbesteed.
De vraag is volgens mij ook niet, “Wat kost SEO uitbesteden?”, maar eerder; “wat levert het op?” Wij kijken namelijk eerst naar wat het jou oplevert. Dan leveren we een uitgebreid voorstel af, waarin wordt getoetst (inclusief prognose) of en wanneer een SEO campagne rendabel is.
Wij zien dat een groot deel van de bedrijven die ervoor kiezen SEO zelf te doen, binnen 1,5 jaar alsnog de keuze maakt om dit uit te besteden.
Een doordachte strategie op basis van onze zelf ontwikkelde inhouse SEO tooling, zorgt ervoor dat we meer inzichten hebben dan andere SEO bureaus. Waardoor we altijd een nét iets slimmere strategie kunnen creëren voor onze klanten.
28 redenen om SEO uit te besteden
We hebben met onze klanten gesproken en gevraagd waarom zij SEO uitbesteden. We hebben de 28 redenen hiervan in willekeurige volgorde voor je op een rij gezet.
Natuurlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Tijd, expertise en geld. Het alloceren van je resources op de meest effectieve wijze zorgt voor de beste resultaten.
Het uitbesteden van SEO brengt je veel meer dan alleen betere resultaten in Google. Doordat een SEO bureau continu bezig is met de laatste ontwikkelingen van de markt worden trends eerder gespot. Niet alleen op het gebied van zoekresultaten, denk ook aan content trends, ontwikkelingen op het gebied van design en sales funnels.
#1 Meer bezoekers op je website
De voornaamste reden dat onze klanten SEO aan ons uitbesteden, is het genereren van meer traffic. Zoekmachine optimalisatie is een complex verhaal dat je voor het beste resultaat beter kunt overlaten aan een echte expert.

#2 Samen een SEO strategie die werkt bepalen
Besteed de SEO werkzaamheden uit aan specialisten die samen met jouw kennis van het product de ideale strategie bepalen. Maak zo samen een strategie voor het optimaliseren van zoekwoorden, die horen bij de niche van jouw bedrijf
#3 Hogere omzet door meer leads of klanten
Een gemiddelde conversie-ratio zorgt voor een hogere omzet wanneer de bezoekersaantallen toenemen. Betere posities in de zoekmachine door SEO is gelijk aan meer omzet.
Wij zien dat onze klanten gemiddeld een omzetstijging halen van 70%. Dit is alleen al in het eerste jaar en uitsluitend via SEO.
#4 Een SEO Specialist doet veel meer
Je haalt een business partner in huis die verder denkt dan alleen rankings. SEO heeft raakvlakken met verschillende onderdelen van online marketing. Om maar eens wat voorbeelden te noemen:
- Conversie optimalisatie
- UX Design van de website
- Google Ads
#5 Continuïteit van SEO
Het uitbesteden van SEO garandeert een bepaalde mate van continuïteit. Je bent niet afhankelijk van personeel dat op vakantie gaat of ziek wordt. Als dat personeel vandaag de dag al te vinden is.
Het grote verschil tussen SEO en bijvoorbeeld Google Ads, is dat de investering bij SEO blijft renderen. Eenmaal hoog in de zoekresultaten is dat vaak voor de lange termijn. In tegenstelling tot Google Ads, waarbij je direct uit beeld verdwijnt als de geldkraan dicht gaat.

#6 Investeringen kunnen op termijn worden afgeschaald
Wanneer de topposities zijn bereikt veranderd de SEO strategie. De investering kan in veel gevallen worden afgeschaald. De groei campagne gaat over op een onderhoudscampagne. Met een kleiner budget blijft de positie in de ranking op peil en blijft er dus budget over.
Dit biedt nieuwe kansen. Door het groei-budget opnieuw te alloceren en andere zoekwoorden te vinden om de concurrentie voor te blijven.
Wie SEO uitbesteed heeft de mogelijkheid (tijdelijk) het budget af te schalen of te pauzeren. Dit wordt lastig wanneer er een ‘inhouse dedicated team’ met SEO bezig is.
Wanneer je SEO vergelijkt met zichtbaar zijn door Google Ads, heeft het afschalen of pauzeren van de investering een direct negatief gevolg op die zichtbaarheid.
#7 Een toppositie raak je niet zomaar kwijt
Niets gaat helemaal vanzelf. Maar wanneer je een goede positie in de rankings hebt, raak je dat zomaar niet meer kwijt. Je hebt nu de nodige content op de website. Dit in combinatie met de juiste backlinks, geeft je site de autoriteit om een hoge positie vast te houden.
Het enige wat je hoeft te doen is dit te blijven monitoren. Zodra je ziet dat de concurrentie meer aan linkbuilding gaat doen en ze dichter bij jouw in de buurt komen, is het raadzaam om weer wat links bij te plaatsen. Voordat je weer wordt ingehaald. Je kunt altijd aan ons vragen of wij dit voor je blijven monitoren.
Met de tools die Ranking Masters gebruikt zitten wij continu bovenop wat de concurrenten doen. Zo blijf je de concurrentie voor en blijft SEO maximaal renderen.
#8 Vindbaar op veel verschillende zoekwoorden
Door slimme technieken toe te passen bij zoekmachine optimalisatie, worden veel meer zoekwoorden geïndexeerd. Hoe beter Google de content op een website begrijpt des te meer zoekwoorden dit oplevert.
#9 Organische zoekresultaten zorgen voor de meeste traffic
Het aantal mensen dat Google gebruikt is gigantisch. In 2022 verwerkte Google meer dan 100.000 zoekopdrachten per seconde. Dat zijn meer dan 8,5 miljard dagelijkse zoekopdrachten. Sinds 2009 is het aantal zoekopdrachten gemiddeld steeds met bijna 10% van jaar op jaar gestegen.

#10 SEO meer kliks dan bij Ads
In veel gevallen zijn de bovenste zoekresultaten advertenties. Google markeert deze regels ook als ‘Ad’. Het blijkt dat in 60% van de gevallen deze ‘Ads’ worden overgeslagen. Gebruikers scrollen liever door naar het eerste organische resultaat. Een positie die alleen met SEO te bereiken is.
#11 Een goed presterende website is ‘equity’
De positie en autoriteit van een goed presterende website telt mee als extra waarde op het eigen vermogen. Een investering in SEO is daarom niet alleen met het oog op omzet interessant. Mocht het aankomen op een verkoop van de onderneming, zal de site als equity worden gewaardeerd.
#12 Hou meer focus op eigen kracht
Bedrijven die SEO uitbesteden aan ons, houden zo meer de focus op hun eigen specialiteit. Laat je team bezig zijn met je product en klanten. Laat Ranking Masters bezig zijn met de betere posities in de zoekmachines. Zo behalen we samen het maximale resultaat.
#13 SEO versterkt de positie van een merk
Mensen associëren een toppositie met betrouwbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat dit hetzelfde werkt als bij TV commercials. Men weet steeds beter dat alleen bedrijven die gespecialiseerd zijn in het onderwerp, hun afspraken nakomen en een goede website hebben, een hoge positie verkrijgen.
Wanneer je bovenaan staat in de Google zoekmachine ben je niet alleen meer zichtbaar, maar krijg je ook een bepaalde positieve erkenning.
#14 SEO werkt goed samen Google Ads
Betaalde online marketing zoals Google Ads (Pay-Per-Click) werkt goed samen met SEO. Uit door ons geanalyseerde campagnes blijkt; een combinatie van Google Ads en SEO werkt conversie verhogend. Vise versa, klanten die zijn gestopt met SEO zagen een significante daling van de Google Ads campagne.
Niet alleen het aantal conversies neemt toe, er is ook een positief effect op Return on Ads Spend (ROAS). Deze ROAS duidt aan hoeveel euro er per geïnvesteerde euro wordt terugverdiend. Wanneer SEO en Google Ads naast elkaar draaien, verbeterde de ROAS met ruim 67%.
#15 SEO Bureaus altijd bekend met de laatste Google algoritme updates
Google komt steeds vaker met updates aan het algoritme. Deze veranderingen kunnen een direct gevolg hebben op de zoekresultaten.
Wij zijn altijd op de hoogte van Google algoritme updates. Dit is een groot voordeel van SEO uitbesteden aan Ranking Masters. Ons team van SEO Specialisten duikt direct op de uitdagingen die zo’n update met zich meebrengt. We gaan op zoek naar de mogelijkheden en verbeterpunten om een positief resultaat uit de update te halen.
Dankzij een database met meer dan 200 actieve klanten zien we direct welke gevolgen een update heeft. We vergelijken deze gevolgen, testen op verschillende eigen domeinen diverse oplossingen. Bevindingen benchmarken we met elkaar, om zo tot een gegrond verbetervoorstel te komen. De posities in de zoekresultaten blijven stabiel en kansen die zich voordoen worden optimaal benut.

#16 SEO opleiding & kennisdeling
Om tot het maximale resultaat te komen leggen wij onze klanten uit waar wij naar kijken bij een SEO campagne. Je blijft dan ook altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. We delen onze kennis om samen tot het beste resultaat te komen.
#17 De content blijft ‘up to date’
Zoekmachines houden ervan als content fris en ‘up to date’ is. Door SEO uit te besteden zal alle content regelmatig worden gecontroleerd. Waar nodig krijgt de pagina een update. Hierdoor blijft de pagina relevant voor de bezoeker en zoekmachine.
Één van de meest vervelende dingen die ik vaak zie op een website is niet meer relevante content doordat het verouderde informatie bevat. Een SEO bureau kan de SEO content up to date houden met de laatste ontwikkelingen. Dit is tevens goed voor de conversie.
#18 Goede SEO is ook goede content
Uiteindelijk wil Google dat de beste website voor de bezoeker, ook het best gevonden wordt. Optimalisatie hangt samen met het maken van goede content. Hierdoor creëer je meer ‘engagement’ bij de bezoeker die getrakteerd wordt op behulpzame tekst of video.
We zien dat de updates die Google doet aan het algoritme, vaak betrekking hebben op de informatieve waarde van de content. Dit onderschrijft het belang van betrouwbare en nuttige informatie.
Werken aan SEO betekent kritisch kijken naar de content op je website. Iets dat vrijwel altijd resulteert in verbeterde informatie voor de bezoekers.

#19 Off page SEO uitbesteden
Off Page SEO gaat vooral over linkbuilding. Links zijn de brandstof die ervoor zorgen dat de site omhoog klimt. Zie SEO als een auto, alles dat je On Page doet heeft betrekking op het voertuig zelf. Onderhoud, lucht in de banden, misschien een spoiler. Maar je kunt al die aanpassingen doen, zonder brandstof kom je niet vooruit.
Bij het plaatsen van een link is het gebruik van de juiste ‘anchors’, en het bepalen van context van essentieel belang. We zien dat niet optimaal plaatsen van backlinks tot gevolg heeft dat er 30% extra plaatsingen nodig zijn.
Een link kan zomaar ergens tussen de € 500 en € 2.500 kosten, zeker in een niche met een zwaar concurrentieveld. Het is zonde wanneer een dure link niet maximaal benut wordt.
Iedere backlink van een externe website ziet Google als een aanbeveling. Om je een idee te geven, je hebt vaak honderden backlinks nodig van verschillende externe domeinen. Deze domeinen moeten relevant zijn, verwijzen naar de juiste pagina en een bepaalde autoriteit hebben.
Hiervoor heb je een netwerk nodig of dien je flink te betalen. Juulr.com, waar meer dan 2.500 blog- en mediapublisher op staan, is onderdeel van hetzelfde bedrijf als Ranking Masters. Daardoor krijgt Ranking Masters niet alleen bureau-, maar ook staffelkorting. Daarnaast hebben wij een goed overzicht van de markt en weten we exact waar de beste backlinks te realiseren zijn.
Ook doen we aan linkruil middels ons eigen netwerk van 3.500 websites. Zonder netwerk is het onmogelijk, tenzij je flink overbetaald, om te komen tot het aantal backlinks (lees: aanbevelingen) die nodig zijn om bovenaan te komen in de Google zoekmachine.
Misschien is linkbuilding wel de meest genoemde reden voor het uitbesteden van SEO aan Ranking Masters. Iedereen die wel eens bezig is geweest met linkbuilding weet hoeveel tijd dit kost. Dit uitbesteden scheelt je heel erg veel tijd en geld.
Wij hebben de ervaring om optimaal aan linkbuilding te doen, voor Nederlandse en internationale websites. Bij Ranking Masters kan je rekenen op een netwerk van nationaal en internationaal niveau.
#20 Vertalen van SEO wensen aan developers
Aan SEO zit ook een belangrijk technisch aspect. Zo is het belangrijk dat de website snel genoeg is. Maar ook dat in de code duidelijk staat wat het doel is van een bepaald onderdeel op een pagina.
De ervaring van onze specialisten zorgt ervoor dat we voldoende technisch onderlegd zijn SEO wensen te vertalen naar webdevelopers.

#21 Er is een heel SEO team nodig
Wanneer je kiest om SEO niet uit te besteden zal je een heel team moeten samenstellen. Er komt vaak meer werk bij kijken dan je denkt. Alleen met een compleet team van experts kun je resultaten halen.
- SEO Project Manager (Strateeg)
- Content Specialist
- Blog- & Mediamanager
- Linkbuilder (voor linkruil)
- Web Developer
Twijfel jij nog of SEO uitbesteden de juiste keuze is omdat je een deel van dit team zelf in huis hebt? Ook dan kunnen we je nog steeds helpen. Bijvoorbeeld met linkbuilding of met het bepalen van de juiste strategie. Een gesprek met ons is geheel vrijblijvend.
#22 Flexibel in je SEO budgetten
Als je kiest voor SEO uitbesteden ben je flexibel in het stellen van je SEO budget. Je kunt tijdens een mindere periode je budgetten opschroeven of juist even pas op de plaats maken. Je betaald alleen voor gewerkte uren en links die je koopt.
#23 Geen kosten van dure SEO-tools
SEO uitbesteden voorkomt dat je zelf allerlei dure abonnementen moet afsluiten. Tools zijn nodig om je site en die van de concurrentie te analyseren. Programma’s als Ahrefs, SurferSEO en MOZ zijn prijzig.

#24 Bespaar het salaris van een Senior SEO-Specialist
Het salaris van een Senior SEO-Specialist is beduidend hoger dan de kosten als je SEO uitbesteed. Het salaris van een SEO-Specialist is in Nederland al snel tussen de € 3000 en € 4000 bruto. Dat is exclusief werkgeverslasten. En wat als je specialist ziek thuis komt te zitten?
Dan komen hier nog de kosten bij voor:
- Webdevelopment
- Linkbuilding
- Content
#25 Je online marketeer is nog geen SEO specialist
Een expertise in online marketing maakt iemand nog niet goed in optimalisatie voor de zoekmachines. SEO uitbesteden aan een bureau is beter voor je vindbaarheid. Hier zit een heel team aan specialisten om je te helpen.
Met een Google Ads campagne duurt het gemiddeld 2 maanden om een goede basis weg te zetten. Een succesvolle SEO campagne kan 1,5 jaar nodig hebben. SEO is niet iets dat je er zomaar even bij doet.
Een interne online marketing specialist is wel een goede aanvulling op de samenwerking. Dit zorgt vaak voor een heldere communicatie over targets of KPI’s die vanuit de boardroom zijn vastgesteld.
#26 Penalty’s of ‘sandboxing’ door fouten
Wie met onvoldoende kennis en ervaring aan de slag gaat met SEO, kan bedrogen uitkomen. Google kan in sommige gevallen verkeerd toegepaste technieken manueel of geautomatiseerd een straf op leggen. In de praktijk komt het misschien niet zo vaak voor. Maar als gevolg van zo een straf is de site helemaal niet meer goed vindbaar. Laat daarom SEO over aan professionals.
#27 SEO bedrijven benchmarken verschillende websites
Niet langer zelf op zoek naar de ‘Best Practice’. Ranking Masters heeft gewerkt aan meer dan 750 verschillende projecten. Die ervaring nemen we mee naar iedere nieuwe klant. Wat werkt blijven we gebruiken om onze methode verder te optimaliseren.
#28 Overdracht van strategische verantwoordelijkheid
Wie SEO uitbesteed aan Ranking Masters haalt hiermee direct een strategisch partner in huis. We denken mee, adviseren en meten continu de impact. Zo werken we samen aan het beste resultaat.
Waar dit gevraagd wordt, dragen wij de verantwoording voor de SEO strategie. Wij leveren het beoogde resultaat. Voor onze klanten levert dit naast een stuk gemoedsrust ook direct een besparing van interne resources op.

Veelgestelde vragen
Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?
Zoekmachine of ‘Search Engine’ optimalisatie omvat alle handelingen die je doet om een website zo hoog mogelijk te laten ranken in Google, of andere zoekmachines.
Hoeveel kost SEO uitbesteden?
Het uitbesteden van SEO aan een online marketing bureau of SEO specialist hoeft niet duur te zijn. De volgende factoren bepalen wat SEO uitbesteden kost:
- Niche / Branche website
- Uitkomst SEO Scan
- Technische SEO analyse
Zou je kiezen voor alleen linkbuilding kan dat al vanaf € 500 (ex BTW) per maand.
Landelijke of internationale SEO campagnes starten bij ons vanaf € 1.500 (ex BTW) per maand.
Vraag een vrijblijvende quickscan aan om er achter te komen wat SEO uitbesteden jou oplevert.
Kun je SEO ook zelf doen?
Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om zelf SEO te doen. Heb je de SEO kennis en ervaring in huis, content schrijvers, developers en een linkbuilding netwerk? Dan kan je ook zeker zelf aan de slag. Mis je één of meerdere van deze onderdelen, of wil je graag dat er een SEO bureau met je mee kijkt? Wij zitten altijd voor je klaar om het gesprek aan te gaan.
Hoe lang ben je bezig met SEO?
SEO is een ‘ongoing process’. Het meeste werk is het goed opzetten van de website. Vervolgens wordt er dagelijks gemeten, de SEO strategie aangepast en de resultaten gecontroleerd. Onze resultaten laten zien dat we na 18 maanden een structurele stijgen in SEO marktaandeel en sales zien.
Neem contact op
Sjors Goemans
Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten. Lees meer