Aanpak van Ranking Masters.
Om voor Verno de online zichtbaarheid middels de Google zoekmachine te doen vergroten heeft Ranking Masters de gehele website geanalyseerd en vervolgens in kaart gebracht waar de winst te behalen viel.
Techniek
In samenwerking met het externe webdevelopment bureau, waar Verno reeds mee samenwerkte tijdens de aftrap van de campagne, konden de voorgestelde technische verbeteringen worden opgepakt.
Tijdens de nulmeting kwam duidelijk naar voren dat de techniek van de Magento website van een bovengemiddeld niveau was. Er zat relatief weinig foutieve code in de website. Tijdens de eerste gesprekken met de eigenaren van Verno werd direct aangegeven dat het optimaliseren van de snelheid niet opgepakt zouden kunnen worden in 2021 aangezien er reeds andere opdrachten waren uitgezet bij het webdevelopment bureau.
De focus heeft daarom voornamelijk gelegen op de “quick fixes” zoals het aanscherpen van de metadata en het nalopen van de pagina’s op zaken als canonicals, alt tags, interne links, redirects en andere relevante zaken.
Content & URL structuur
Met meer dan 2.600 geïndexeerde zoekwoordcombinaties in de Google zoekmachine zijn de projectmanagers van Ranking Masters in overleg getreden met de verantwoordelijke van Verno om de meest belangrijke focus-zoekwoordcombinaties te bepalen.
Middels zelf ontwikkelde inhouse tooling en gerenommeerde SEO-tools als Ahrefs en SurferSEO is er een contentplanning opgesteld. Op basis van zoekwoordengroepen is er een prioritering voorgesteld aan Verno. Vervolgens heeft er overleg plaatsgevonden en is er een definitieve contentplanning opgesteld die als leidraad voor 2021 heeft gediend. Dit sloeg zowel op het inrichten van de URL structuur als de volgorde van het schrijven van de content.
In het contentplan is een verdeelsleutel bepaald in het schrijven van de content die moet renderen op het laaghangend fruit (korte termijn) en content die moest inspelen op concurrerende zoekwoorden met een substantieel maandelijks zoekvolume (lange termijn).
Alvorens de tekstschrijvers van Ranking Masters aan de slag zijn gegaan is er een Tone of Voice afgestemd zodat de SEO content zo authentiek mogelijk geschreven kon worden en zodat de content aan zou sluiten op de visie van Verno.
De content is geschreven door Ranking Masters en vervolgens door het contentteam van Verno gecontroleerd en geplaatst.
Linkbuilding en Autoriteit
Bij de aanvang van het traject had Verno.com een redelijke internationale autoriteit opgebouwd. Slechts een beperkt deel daarvan (circa één derde) was gerealiseerd naar de Nederlandse domeinslug (/nl-NL/) van de website. Verno had daarbij in verhouding tot de directe concullega’s een flinke achterstand in het aantal verwijzende backlinks. Er was sprake van een zogeheten ‘link-gap’.
Op basis van een vergelijking van het linkprofiel van Verno (NL) met de concurrentie is de slagkracht voor de kwaliteit en kwantiteit van de benodigde backlinkplaatsingen vastgesteld. Op basis van de verzamelde sturingsinformatie is de linkbuilding strategie bepaald. Samen met het contentplan vormde dit de basis voor het succes van de SEO campagne.
Binnen de campagne is een mix van niche linkbuilding middels de ABC linkruilmethode (kwantiteit) en blog- en mediaplaatsingen (kwaliteit) ingezet om het linkprofiel te voorzien van zowel de benodigde kwantiteit als kwaliteit van de plaatsingen om het gat met de concurrentie te dichten. Maandelijks is de linkbuilding strategie geanalyseerd, extern geëvalueerd en waar nodig situationeel bijgeschaafd. De kansen die naar voren kwamen uit de analyse(s) heeft Ranking Masters vertaald naar doelgerichte mini-campagnes binnen het overkoepelende SEO-traject.
Blog- en Mediaplaatsingen
Zoals eerder benoemd was het bij aanvang van het traject een uitdaging voor Ranking Masters om de Google zoekmachine duidelijk te maken dat Verno.com een autoriteit was op gebied van lijsten en spiegels. De directe concurrentie maakt namelijk vooral gebruik van een .nl domeinextensie en heeft tegelijkertijd het focus zoekwoord in de domein meegenomen.
Aan Ranking Masters was het dus de taak om deze achterstand weg te werken. Naast de inzet van niche linkbuilding heeft Ranking Masters in samenspraak met Verno de strategische keuze gemaakt om een gedeelte van het beschikbare budget in te zetten voor het realiseren van blog- en mediaplaatsingen. Deze kwalitatieve, duurzame plaatsingen hebben niet alleen geleid tot hogere posities in de Google zoekmachine, maar juist ook tot meer naamsbekendheid van Verno.
De combinatie van het Blog Influencer netwerk van Juulr, user generated content en giveaways bleek een gouden zet te zijn.