Conversie optimalisatie heeft als doel om voor jou het aantal conversies te vergroten. Conversies zijn bezoekers aan je website die daar de actie uitvoeren waarvoor de pagina bedoeld is. De meest bekende voorbeelden daarvan zijn het kopen van een product of het invullen van een contactformulier, maar er zijn veel andere soorten conversies. Vult iemand een mailinglijst in, drukt iemand op de bel-mij-button, plaatst iemand iets in een winkelwagentje of gaat iemand naar een volgende pagina? Dan zijn dat ook conversies te noemen. In de wereld van CRO maken we dan ook onderscheid tussen harde en zachte conversies en harde en zachte conversie targets.
Een gespecialiseerd conversie optimalisatie bureau maakt vaak gebruik van de conversie optimalisatie piramide, een gestructureerde benadering die uit vijf niveaus bestaat. Dit betreft de Piramide van Eisenberg.
Met conversie optimalisatie zorg je ervoor dat zoveel mogelijk van je bezoekers doen wat jij graag wilt dat ze op je website of online platform doen. Dit moet natuurlijk ook gemeten worden. Daarvoor bestaat onder andere de conversie ratio. Dit is het percentage van bezoekers dat een conversie is geworden.
Stel, je verkoopt schoenen en elke verkoop is voor jou een conversie. Als van elke 100 bezoekers 4 een paar schoenen kopen, dan is je conversie ratio 4 procent. Het conversie percentage wordt berekend met het aantal conversies ten opzichte van het aantal sessies en het verbeteren van dit percentage is essentieel voor het succes van een website. Het is de bedoeling om dit percentage zo hoog mogelijk te krijgen én te houden, want dat betekent dat een groter aantal bezoekers op jouw website in actie komt. En dat houdt dan weer in dat je het maximale uit je website haalt. Door conversie optimalisatie uit te besteden, kun je dat doel bereiken.
Om een hoger conversie ratio te bereiken, kun je conversie optimalisatie uitbesteden. Het uitbesteden van conversie optimalisatie is aan te raden voor websites die wel bezoekers aantrekken, maar die niet overtuigd worden tot het realiseren van een conversie. Hier hebben we slechts enkele voordelen op een rijtje gezet:
- Uitgebreide website-analyse: Wanneer je conversie optimalisatie uitbesteedt, zal er eerst een uitgebreide analyse van je website worden uitgevoerd. Er wordt gekeken hoe de bezoekers zich op je website gedragen, waar ze klikken, waar ze niet klikken, op welke pagina’s ze weer weggaan, enzovoort. Op die manier worden de knelpunten blootgesteld. Data-analyse is een cruciale stap in het identificeren van deze knelpunten.
- Optimalisatie van content: Een bureau werkt aan je content. Dit kunnen kleine veranderingen zijn, zoals het aanpassen van een titel, maar ook grote, zoals het herschrijven van een tekst. Het gebruik van verschillende conversie optimalisatie tools kan helpen bij het verbeteren van de effectiviteit van de content. Slechte foto’s, een langzaam ladende pagina, geen goede structuur; dit zijn allemaal voorbeelden van problemen met content waardoor bezoekers je website verlaten.
- Procesoptimalisatie: Een ander onderdeel van conversie optimalisatie is het bekijken van processen en hoe soepel deze lopen. Het invullen van een formulier met een groot aantal velden kan voor een gebruiker overweldigend overkomen. Dit resulteert dan vaak in het afhaken van de gebruiker. Door het aantal velden op te delen in verschillende stappen, komt het formulier minder overweldigend over en zullen gebruikers sneller geneigd zijn hem in te vullen.
- Uitgebreide tests: Een bureau test de veranderingen uitgebreid, bijvoorbeeld door middel van een A/B test of door te kijken hoe deze het klikgedrag van je bezoekers beïnvloeden. Daarnaast kan het experimenteren met verschillende call to actions helpen bij het verhogen van de conversie. Op die manier komen ze uiteindelijk bij de meest overtuigende pagina’s.
Conversie optimalisatie en SEO zijn beide cruciale strategieën voor het succes van een website, maar ze richten zich op verschillende doelen. SEO is gericht op het aantrekken van organisch verkeer door de zichtbaarheid van een website in zoekmachines te vergroten. Dit wordt bereikt door het optimaliseren van content, technische aspecten en linkprofielen om hoger te scoren in zoekresultaten. Conversie optimalisatie daarentegen focust op het maximaliseren van de waarde van dat verkeer door ervoor te zorgen dat bezoekers daadwerkelijk converteren, bijvoorbeeld door aankopen te doen of formulieren in te vullen.
Waar SEO gaat over het aantrekken van bezoekers, draait CRO om het omzetten van die bezoekers in klanten of actiegerichte gebruikers. Beide disciplines zijn complementair: SEO brengt verkeer binnen, terwijl conversie optimalisatie ervoor zorgt dat dat verkeer leidt tot de gewenste bedrijfsresultaten. Samen vormen ze een krachtig duo voor online groei en winstgevendheid.
Haal met Ranking Masters dé SEM agency in huis die streeft naar jouw omzetgroei. In iedere denkbare markt hebben wij onze klanten geholpen aan zichtbaarheid binnen de Google zoekmachine. Wij weten exact welke route we moeten bewandelen om jouw groeidoelstellingen te bereiken.
Wij helpen bedrijven online te groeien middels doordachte en effectieve SEO & SEA campagnes waar ook onze in-house webdevelopment en design afdeling aan meewerkt. Zo hebben we alles onder één dak om impact om jouw (online) omzet te laten groeien. Kortom, Ranking Masters is de complete partner voor jouw online succes!
Hoe we dat doen? Met onze diepgaande kennis, nauwe samenwerking, jarenlange ervaring en brede netwerk aan verschillende type klanten. De vier pijlers waar Ranking Masters continu in investeert. Een betere SEM agency voor jouw business zul je niet vinden…
Bij Ranking Masters zijn we echte zoekmachine fanaten. Ontvang gratis onze Groeiscan ter waarde van €495,- excl. btw en ontdek hoe je met jouw bedrijf extra omzet kunt genereren via de Google zoekmachine.
Bij conversie optimalisatie worden vaak meerdere conversies gemeten op één pagina. En om dat te doen gebruiken we de termen micro- en macro conversies. Onder de micro conversies worden kleine acties verstaan die minder waarde hebben voor het succes van de website. Denk dan aan het bezoeken van een bepaalde pagina, of het bellen van een telefoonnummer. Zachte conversies, zoals het bezoeken van een bepaalde pagina, zijn ook belangrijk voor het meten van gebruikersgedrag. Macro conversies hebben grote waarde en leveren iets op. Dit zijn de conversies waarvoor je website bedoeld is, zoals de aanschaf van een product of het invullen van een enquête.
Het aantal micro conversies is net zo belangrijk als het aantal macro conversies, omdat de kleine handelingen in veel gevallen uitmonden in een grote handeling. Hoe hoger het aantal micro conversies, des te hoger (in de meeste gevallen) het aantal macro conversies. Is dat niet zo, dan wil je met conversie optimalisatie ontdekken hoe dat komt.
De methode die achter deze theorie schuilgaat heet Conversion Rate Optimization, oftewel CRO. Het is weer een afkorting op het gebied van digital marketing, maar zonder CRO loop jij omzet mis. Een conversie optimalisatie bureau helpt je er met CRO zodat je de maximale winst uit je website haalt. Als jij een conversie ratio hebt van 1 tot 2 procent, dan is dat gemiddeld. Alles boven de 3 procent wordt gezien als zeer goed. Als een conversie optimalisatie bureau jouw conversie ratio met 1 procent kan laten stijgen, dan heb je er per 100 bezoekers elke keer een klant extra bij. Vooral als je website al goed bezocht is, levert dat dus veel op.
Conversie optimalisatie werkt door het te vergelijken met een bezoek aan de dokter. Net zoals een arts pijnpunten identificeert en oplossingen bedenkt, analyseert CRO het bezoekgedrag op een website om pijnpunten te vinden en oplossingen te testen met A/B-testen om de effectiviteit te
De reden waarom het zo belangrijk is om een goede conversie ratio te realiseren is omdat het hier daadwerkelijke transacties betreft. Het is natuurlijk geweldig als je met SEO meer bezoekers naar je website trekt, maar als die daar vervolgens weinig doen, dan is dat zonde. Een online marketeer is verantwoordelijk voor het verbeteren van de interactie en conversies op een website. Het optimaliseren van processen helpt om meer potentiële klanten om te zetten naar daadwerkelijke kopers. Van een hoger conversie ratio en de inspanningen van een conversie optimalisatie bureau zie je direct resultaat en dat is vaak financieel. Laat je CRO dus uitbesteden aan een bureau en haal het meeste uit jouw website.
Ranking Masters, hét online marketing bureau in Haarlem, kan dit voor je doen en ervoor zorgen dat jij de ideale basis hebt voor perfecte online marketing campagne. Deze kunnen we ook voor je opzetten en onderhouden. Op die manier zorgen we ervoor dat jouw bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden.
Staat je vraag er niet bij? Bel ons op 023 345 343 voor snel antwoord.