Al 7 jaar ervaring

Blogging Uncategorized Leestijd: 2 min 17 mei, 2019

Keyword Density

Ik hoop dat je dit artikel met plezier leest. Als je ondersteuning wenst bij SEO, Google Ads of AI Search klik dan hier.

Geschreven door: Sjors Goemans | Directeur

Share:

Wat betekent Keyword density?

Keyword density (NL: zoekwoord dichtheid) heeft te maken met de hoeveelheid zoekwoorden die voorkomt op een webpagina. Er wordt dus geteld hoe vaak een zoekwoord terugkomt op een webpagina.

keyword densityPercentage keyword density voor SEO

Een zoekmachine wil weten waar een webpagina over gaat en zal het onderwerp bepalen aan de hand van een terugkerend woord. Een SEO specialist probeert de inhoud van de webpagina te garanderen met de juiste zoekterm. Een specialist zal daarom gebruikmaken van de vuistregel die wordt gehanteerd bij deze methode. De dichtheid van een keyword zal tussen de 2% en 4% van de tekst zitten. Onder de 2% is de tekst namelijk niet detecteerbaar voor Google. Google zal dus niet weten waar de tekst over gaat. Te veel zoekwoorden plaatsen zal opvallen voor een zoekmachine. Daarnaast kan het ook storend zijn voor lezers, omdat het wellicht invloed zal hebben op de leesbaarheid. Het is daarom raadzaam niet meer dan 4% van het zoekwoord in de tekst te laten voorkomen.

Natuurlijke wijze schrijven

Het percentage voor de zoekwoorden is vrij laag, daardoor zal een SEO-schrijver al snel te veel zoekwoorden plaatsen. Daarom is het aan te raden om SEO teksten op een natuurlijke wijze te schrijven. Het zoekwoord zal dan automatisch worden geplaatst en op een logische plaats worden gezet. Achteraf kan het aantal zoekwoorden worden geteld, wanneer er dan een tekort is aan zoekwoorden, kan de hoeveelheid ontbrekende zoekwoorden worden aangevuld. Wanneer er een teveel is aan zoekwoorden kunnen zoekwoorden worden vervangen door een synoniem. Daardoor zal er minder risico worden gelopen.

Bij het schrijven van een tekst kan wel rekening worden gehouden met de titels en tussenkoppen. Als de zoekwoorden dan worden geplaatst in titels en zoekwoorden, is het percentage bijna of al bereikt. Het is ook bewezen dat het zoekwoord plaatsen in de titels en tussenkoppen effectief is. Het algoritme zal dit zoekwoord namelijk veel zwaarder meetellen. Benieuwd naar de theorie hierachter? Lees dan “heading tags gebruiken voor SEO“.

Conclusie keyword density

Een SEO-tekst kan het beste op een natuurlijke wijze worden geschreven. Natuurlijk kan er wel rekening worden gehouden met het plaatsen van het zoekwoord in titels en tussenkoppen, omdat deze zwaarder wegen. Daardoor is de tekst natuurlijk en wordt er geen risico gelopen op een onleesbare tekst.  Vind jij het belangrijk om teksten te laten schrijven met de juiste keyword density? Neem dan gerust contact op met Ranking Masters. Als SEO bedrijf zijn wij in staat om je te helpen.

Share:

Auteur

Sjors Goemans

Directeur

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Background clouds
Het Ranking Masters team
Bottom curve

Méér online omzet is
"just around the corner"... Daag jij ons uit?

Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon