fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is domain authority?

Domain authority (DA) is een score die ontwikkeld is door Moz. Aan dit getal kun je zien hoe goed jouw pagina’s in de zoekmachine resultaten zouden moeten scoren. De DA wordt aangegeven met een getal van tussen de 1 en de 100 en hoe hoger je score, hoe groter de kans op een goede plek in de resultaten. Domain authority is een voorspelling, dus het is niet gegarandeerd dat je met een hoge score ook daadwerkelijk op de eerste plaats belandt. Toch is het een score die erg veel wordt toegepast en die je ook kunt gebruiken om je voortgang te meten.

WebsiteGeen standaard voor Google

Ook al is de DA van je website een uitstekende manier om te zien hoe goed Moz vindt dat jij je website hebt opgezet, het is niet een score die door Google gebruikt wordt om de rangschikking te maken. Als jij je DA verbetert, dan heeft dat dus niet automatisch ook effect op de plek die je pagina’s hebben in de zoekmachine resultaten. Het is een goede indicator van je huidige situatie, een manier om je eigen pagina’s met die van concurrenten te vergelijken en je kunt er je voortgang mee meten, maar Google zelf kijkt er niet naar. De domain authority is een score van Moz om te voorspellen hoe goed jouw pagina’s het in de zoekmachine resultaten zouden kunnen doen.

Hoe komt de DA tot stand

Om een DA score te maken neemt Mox een groot aantal factoren en voegt deze samen. Zo kijken ze naar het aantal backlinks dat je hebt, naar de kwaliteit van deze links en naar het aantal ‘root domains’ die naar jouw pagina’s verwijzen. Deze factoren worden gecombineerd en er wordt een cijfer aangegeven. Het cijfer dat je krijgt is je domain authority.

Autoriteit is voor Google belangrijk

De DA kijkt naar factoren die de autoriteit van je website beïnvloeden. Voor Google is autoriteit erg belangrijk, want hoe meer autoriteit je hebt, hoe geschikter je pagina is om voor te leggen aan haar gebruikers. Het doel van Google is om haar gebruikers van een lijst te voorzien met pagina’s die niet alleen antwoord geven op de vraag die wordt gesteld, maar ook die betrouwbaar zijn en die door andere websites in dezelfde sector worden aangeschreven. Dat meten ze door naar je autoriteit te kijken. De DA is een manier die Moz aanbiedt om deze autoriteit uit te kunnen drukken in een getal.

Waar vind je je DA?

Je domain authority score zal dus tussen de 1 en de 100 liggen. Het is een logaritmische score, wat betekent dat het gemakkelijker is om te groeien van 10 naar 20 dan dat het is om te groeien van 80 naar 90. Hoe hoger je score, hoe lastiger het is om te verbeteren. Er zijn verschillende manieren waarop je de DA van jouw website meet, bijvoorbeeld via Moz zelf of via andere gratis online tools. Als je geen backlinks hebt, dan heb je geen DA score. Ahrefs hanteert een soortgelijke score, genaamd de Domain Rating die je ook gratis kunt opvragen online.

Een goede DA bestaat niet

MOZ toolbar

De meeste mensen die de DA van Moz gebruiken proberen om zo dicht mogelijk bij 100 te komen. Maar in sommige gevallen kan een DA van 40 ook goed zijn. De domain authority score gebruik je het beste als score om jezelf te vergelijken met je concurrenten. Websites zoals Wikipedia en Google die veel goede backlinks hebben, krijgen automatisch een hoge DA, maar daar vergelijk jij jezelf niet mee. Beginnende websites hebben altijd eerst een DA score van 1. Het is altijd goed om je DA score te verhogen, maar het is beter om te zorgen dat deze hoger is dan die van de concurrenten. Het is een tool om jouw autoriteit te vergelijken met die van andere websites in jouw sector en daarom is er geen goede of slechte DA. Tenminste, een goede DA is een DA die hoger is dan die van de websites waarmee jij concurreert. Het exacte getal is dan niet relevant.

Je DA verhogen

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw DA score kunt verhogen. Dit zijn allen tijdrovende bezigheden die voornamelijk te maken hebben met linkbuilding en het schrijven van interessante content. Hier vind je enkele voorbeelden van manieren waarop je jouw DA score kunt verhogen.

1. Linkbuilding

Het aantal kwalitatieve backlinks die je hebt is de belangrijkste bijdrager aan je DA score. Dat betekent dat linkbuilding een bezigheid is waar je tijd in moet gaan steken. Schrijf gastenblogs, houd je sociale media bij, geef je op voor ABC linkruil, schrijf persberichten, enzovoorts. Controleer je backlinks regelmatig en verwijder toxic backlinks. Gebruik een SEO tool om linkbuilding mogelijkheden mee aan te wijzen en om het backlink profiel van je concurrenten te beoordelen.

2. Houd je website bij en vul aan

Blijf werken aan de inhoud van je website en vul deze regelmatig aan. Schrijf unieke en interessante blogartikelen en deel deze op sociale media. Door zogenaamde link-worthy content te schrijven nodig je anderen aan om naar jouw pagina’s te linken. Het is belangrijk dat Google en andere tools zien dat je regelmatig met je website bezig bent. Dat vertelt ze dat deze actueel is en dat je constant betere content aan je lezers wilt aanbieden. Een actieve en dynamische website zal beter scoren dan een website waar al maanden niets aan veranderd is.

3. Werk aan SEO

Volgens Moz, de ontwikkelaar van de DA, is de beste manier om jouw DA score te verhogen door te werken aan SEO. Dat betekent dat je je website zo inricht dat de zoekmachines deze naar voren halen als waardevol voor hun klanten. En hoe hoger je in de zoekresultaten terecht komt, hoe meer verkeer je aantrekt, hoe meer backlinks je verzamelt en hoe meer autoriteit je website krijgt. Eenmaal zichtbaar is het een opwaartse spiraal. Door aan SEO, je autoriteit en zichtbaarheid te werken volgt het extra verkeer vanzelf.