Ben je op zoek naar een SEO bureau dat je website hoger in de zoekmachines kan laten komen en kan helpen bij het genereren van meer verkeer, leads en conversies? Het vinden van een goede en betrouwbare SEO expert kan lastig zijn. In dit artikel geven we je 12 tips bij het vinden van een SEO bureau zodat SEO uitbesteden makkelijker wordt.
Het kiezen van het juiste SEO bureau is van cruciaal belang voor het succes van je bedrijf
Je hebt zoveel verschillende SEO bedrijven, die allen aangeven de beste te zijn in SEO. Je kan voor de top 3 bureaus kiezen die bovenaan staan in Google met het idee: “Als zij bovenaan staan, dan weten ze vast waar ze mee bezig zijn”. Maar deze bureaus zijn misschien niet afgestemd op de specifieke behoeften die jij nodig hebt.
Daarom is het belangrijk om zorgvuldig te kiezen, want een goede werkrelatie met een SEO bureau is erg belangrijk om de gewenste resultaten te behalen. Er zal wederzijds vertrouwen moeten zijn, maar ook geduld. SEO is namelijk geen aan of uit knop waarmee je de volgende dag al bovenaan kunt staan, dit kan weken of zelfs maanden duren.
Hoe vind ik het juiste SEO bureau?
De juiste manier om een goed en betrouwbaar SEO bureau te kiezen is door in te zoomen op hun vermogen om te leveren voor de klanten. Met een goed SEO bureau kun je maandelijks gesprekken voeren om de strategie te bespreken of hier en daar lichtjes bij te sturen. De meeste SEO bureaus worden beoordeeld op wat zij leveren op het gebied van verkeer, leads, naamsbekendheid of sales. Maar er zijn nog meer factoren die je mee kan nemen in je beslissingsproces. Daarom hebben wij 12 tips opgesteld voor het vinden van een goed SEO bureau.
1. De grootte van het bureau en hun doelstellingen
Wat is de grootte van het SEO bureau en wat zijn de doelstellingen die zij hebben gezet? Komen de doelstellingen overeen met de doelen die jij voor ogen hebt? Stel dat jij binnen 6 maanden een bepaald doel wilt behalen en zij kunnen dit pas leveren in 9 maanden. Dan is het wellicht handig om te kiezen voor een ander bureau als jullie er samen niet uitkomen. Probeer wel te luisteren naar de experts. Als zij goede en legitieme redenen hebben waarom het doel niet in 6 maanden behaald kan worden, dan kan je ze alleen maar prijzen om hun eerlijkheid.
Daarnaast is het goed om te kijken naar hun marketingfilosofie. Komt deze overeen met jouw filosofie of gebruiken ze strategieën waar jij niet achter staat? Dit zijn belangrijke punten om rekening mee te houden voordat je een gesprek aan gaat.
2. De geschiedenis van een SEO bureau
Hoe ziet de geschiedenis eruit van het SEO bureau waarmee je wil gaan samenwerken? Hebben ze een aanzienlijke geschiedenis van succes of zijn ze een nieuw en jong bureau dat zich nog wil bewijzen op de markt. Als ze nieuw zijn, hoe kunnen ze dan hun succes aantonen? Of kunnen ze je andere voordelen opleveren, zoals een lagere prijs dan gemiddeld?
Daarom is het altijd handig om even in de geschiedenis van het bureau te duiken. Dit kan je ook verifiëren bij andere zakelijke contacten of concurrenten van een SEO bureau. Vertrouw hierbij niet alleen op de reviews van Google. Natuurlijk kan dit een indicatie geven, maar zakelijke en persoonlijke contacten geven veel meer inzage in de geschiedenis van een SEO bureau.
Sommige bureaus delen ook hun klantenbestand. Op deze manier laten zij graag zien met wie zij hebben samengewerkt en kan je meer te weten komen over hoe de samenwerking is gegaan door contact op te nemen met deze partijen.
3. Prijzen van het bureau
Hoe hoog zijn de prijzen en zijn deze prijzen transparant? Als dit niet het geval is, dan is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Want als je er na 3 maanden achter komt dat de samenwerking niet goed verloopt, dan wil je een mogelijkheid hebben om het contract te ontbinden.
Bestudeer daarnaast ook het verdienmodel van het SEO bureau. Heb je maandelijkse vaste kosten? Of betaal je op een projectmatige basis? Het is belangrijk dat dit overeenkomt met de zakelijke doelstellingen van jouw bedrijf.
4. De online mogelijkheden
Wat zijn de SEO mogelijkheden van het bureau? Welke strategieën gebruikt het bureau om je pagina’s hogerop te krijgen? Als ze dit met een ‘’geheim’’ doen en dit niet met je willen delen, dan kan het misschien een goed idee zijn om verder te gaan kijken. Transparantie met het online bureau is een van de belangrijkste taken van een SEO bureau. Zoals eerder gezegd is vertrouwen in de samenwerking enorm belangrijk. Dit gaat niet lukken wanneer je geheimen voor elkaar hebt.
5. Wil je lokaal of een landelijk bereik?
Ben je op zoek naar lokale SEO of landelijk bereik? Sommige bureaus zijn gespecialiseerd in het opzetten van een lokale campagne, andere bedrijven weer in het opzetten van een landelijke campagne. Kijk daarom goed naar welk bureau het beste bij jou past. Vraag ook altijd naar de eerdere resultaten, zoals je bijvoorbeeld kunt zien zijn de SEO resultaten van Ranking Masters zeer positief.
6. Gespecialiseerd in een niche of branche
Is je bedrijf gespecialiseerd in een bepaalde niche of branche? Dan kan je kijken of er SEO bureaus zijn die ervaring hebben met het werken in jouw niche of branche. Dit zorgt ervoor dat het bureau geen enorme leercurve heeft en vanaf het begin al weet waarnaar je doelgroep naar op zoek is.
7. Rapportages
Op wat voor manier rapporteert het SEO bureau aan jou? Doen ze dit wekelijks, maandelijks of per kwartaal en rekenen ze hier extra kosten voor? Dit zijn punten om rekening mee te houden als je het gesprek aangaat met een SEO bureau. Als je de rapportages voor jouw gevoel niet vaak genoeg te zien krijgt, is het lastig om je bedrijf hierop te sturen. Stel daarom van tevoren goed af hoe vaak je met elkaar zit om de rapportages door te nemen.
Ook is het belangrijk om de tone of voice van de rapportages te bespreken. Gebruikt het bureau alleen maar moeilijke termen die alleen een marketeer begrijpt, dan is het fijn als je van tevoren al afspraken hebt gemaakt om dit te vertalen naar begrijpbare woorden in de rapportages.
8. Samenwerking of projectmatig
Biedt het SEO bureau een maandelijkse SEO ondersteuning aan of gooit een bureau in één keer alle SEO informatie over de schutting en laten ze het aan jou over om daarna zelf alles te beheren? Beide manieren zijn mogelijk, alleen stem wel goed af hoe jullie de samenwerking willen aangaan.
9. Zoekwoorden onderzoek
Biedt het SEO bureau een uitgebreid zoekwoordenonderzoek aan? Laten we hopen van wel! Want hoe kunnen ze anders weten welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw doelgroep? Daarom is het cruciaal dat een bureau eerst begint met een zoekwoordenonderzoek.
10. Concurrentieanalyse
Is het een diepgaand onderzoek met behulp van de juiste SEO-tools of merk je dat er weinig tijd in heeft gezeten? Met een diepgaande concurrentieanalyse weet je welke kansen er voor jou liggen op het gebied van SEO.
11. Locatie van een SEO bureau
Waar is het SEO bureau gevestigd? Soms is het handig om een face-to-face gesprek aan te gaan in plaats van een meeting via beeldbellen. Dan is het wel zo fijn als het bureau redelijk in de buurt zit, zodat je snel langs kan gaan om de laatste stand van zaken op het gebied van SEO te bespreken en daarna weer verder te gaan met je dagelijkse bezigheden.
12. Ga af op je gevoel
De laatste tip is: volg je gevoel. Als jij in gesprek bent met een bureau en je hebt er geen goed gevoel over of veel twijfels bij, luister hier dan naar. Dit gevoel krijg je om een bepaalde reden en deze reden is erg belangrijk voor een verdere samenwerking. Als je vanaf het begin al geen fijn gevoel overhoudt aan een bureau, dan is het handig om dit direct aan te geven. Zoals eerder gezegd is vertrouwen een zeer belangrijk onderdeel voor een samenwerking met een SEO consultant of SEO bureau. Hopelijk hebben deze 12 tips bij het vinden van een SEO Bureau geholpen!