fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Conversie optimalisatie: Wat is het en hoe werkt het?

Iedereen die een website heeft en aan SEO werkt, heeft van conversie optimalisatie gehoord. En als we de online marketing specialisten moeten geloven, is je conversie ratio een percentage dat bijzonder belangrijk is voor het meten van je succes.

Hoe hoger je conversie ratio, hoe beter je website en bedrijf presteert. Conversie optimalisatie is een methode waarmee je je conversie ratio maximaliseert. Maar wat is dit eigenlijk en hoe kun jij hieraan werken? Je leest het onderstaande artikel in ✅  5 minuten ✅  om dit uit te vinden.

 

Een aantal begrippen

Het is altijd goed om te beginnen met het definiëren van een aantal begrippen. Deze begrippen liggen ten grondslag aan CRO (Conversion Ratio Optimisation) en komen ook in SEO (Search Engine Optimisation) en ander marketing richtingen regelmatig terug.

  • Conversie: een conversie is een bezoeker op je website die daar doet wat je wilt dat deze doet. Je kunt het vergelijken met doelen, want elke pagina heeft als het goed is een doel. Vervult de bezoeker dit doel, dan wordt dit een conversie genoemd.
  • Conversie ratio: de conversie ratio van je website is het percentage bezoekers dat een conversie wordt. Stel, er landen wekelijks 1000 bezoekers op je website en 10 daarvan kopen een product, dan is je conversie ratio 1 procent.
  • Conversie optimalisatie: conversie optimalisatie of CRO is een verzameling van methoden waarmee je je conversie ratio probeert te verhogen. Hoe hoger je conversie ratio, hoe meer je uit je website haalt.

 

Verschillende soorten conversies

Verschillende soorten conversies

Het voorbeeld van iemand die een product koopt bij een webshop is een goed voorbeeld van een conversie, maar er zijn veel meer doelen mogelijk. Een conversie is ook iemand die zich inschrijft voor een mailinglijst, iemand die een e-boek downloadt, iemand die een offerte opvraagt, iemand die belt of iemand die een volgende pagina op je website bezoekt. Veel webpagina’s hebben een call to action. Klikken op deze call to action (wat het ook is), is dan het doel van de website en levert dus een conversie op.

Micro conversies en macro conversies

Het is niet zo dat je pagina maar één doel mag hebben. En om onderscheid te maken tussen verschillende soorten conversies worden ze soms in de categorieën micro en macro geplaatst.

Micro conversies zijn – de naam zegt het al – kleine conversies die geen grote winsten opleveren. Dit is bijvoorbeeld een mobiele gebruiker die op een nummer klikt en je belt, of iemand die van je homepage naar een volgende pagina gaat om meer uit te vinden over je product of dienst.

Macro conversies, zijn conversies die wel veel opleveren. Hieronder vallen het invullen van een contactformulier, het aanschaffen van een product of het plaatsen van een artikel in een winkelmandje.

 

De reden waarom er onderscheid wordt gemaakt tussen deze twee soorten conversies, is omdat het daardoor beter meetbaar wordt. En als je aan CRO wilt werken, dan is het analyseren van data erg belangrijk.

De informatie die je krijgt door je micro- en je macro conversies te meten is in beide gevallen interessant, maar de actie die je erop onderneemt is anders. Ook staan ze met elkaar in verbinding, want een aantal micro conversies zullen uiteindelijk macro conversies worden.

Je kunt de micro conversies zien als de assist en de macro conversie als de mogelijke goal die daaruit voortkomt.

 

Knelpunten ontdekken

Het doel van conversie optimalisatie is om uit te vinden waarom bezoekers van je website geen actie ondernemen. Met SEO trek je meer verkeer aan, maar als deze vervolgens je website direct verlaten of ze blijven wel hangen, maar converteren niet, dan zijn je inspanningen voor niets geweest.

Door aan conversie optimalisatie te werken probeer je deze knelpunten te vinden en op te lossen. De ervaring van de bezoeker, ook een belangrijke maatstaaf voor de zoekmachines, staat dan voorop. Hoe gemakkelijker je het maakt voor de bezoeker, hoe sneller deze een conversie zullen worden.

 

Gebruikersgemak staat centraal

Gebruikersgemak staat centraal

Je kunt ervan uitgaan dat klanten over het algemeen lui zijn. Oftewel, ze vertonen lui gedrag. Dat komt doordat tegenwoordig niemand meer tijd heeft om lang op een website door te brengen op zoek naar de informatie die ze nodig hebben.

Elke keer dat je de bezoeker reden geeft om na te moeten denken, is er een kans dat je deze verliest. Vandaag de dag wil men simpelweg snel vinden waar ze naar op zoek zijn, zonder al te veel poespas, zoekwerk en andere afleidingen.

 

Waarom werken aan CRO belangrijk is

Het is dus wel duidelijk dat conversie optimalisatie belangrijk is voor het algehele succes van je website. Door aan CRO te werken zorg je ervoor dat je de opbrengsten van je website maximaliseert en dan hebben we het over financiële, zowel als andere doeleinden. Een voorbeeld geeft duidelijk aan waarom het verhogen van je conversie ratio de moeite waard is.

Situatie: je conversie ratio 1 procent. Dat betekent dat van alle 100 bezoekers van je website, 1 besluit te converteren.

Scenario 1:

Je besteedt aandacht aan CRO. Daarna is je conversie ratio 2 procent en van elke 100 bezoekers worden er nu 2 klant. Dat betekent een verhoging van 100 procent van je omzet/doelstellingen.

Scenario 2:

Je werkt aan zoekmachine optimalisatie en je verdubbelt het aantal bezoekers naar je website naar 200. Je conversie ratio is nog steeds 1 procent, dus van de 200 bezoekers worden er 2 klant.

Het resultaat in beide situaties is hetzelfde, maar scenario 1 is voordeliger dan scenario 2. In de tweede situatie heb je 100 procent meer bezoekers, maar niet 100 procent meer klanten. Dit is dan ook de reden dat CRO een belangrijk onderdeel is van SEO.

Met SEO en andere online marketing methoden haal je verkeer naar je website en met CRO haal je daar het maximale uit.

 

Data, data, data

data data data

Om aan je conversie ratio te werken heb je data nodig. En veel data. Je wilt exact weten wat bezoekers op je website doen en waar ze dan afhaken. Deze informatie vind je in een aantal programma’s, zoals Google Analytics.

Je krijgt voldoende verkeer naar je website, maar je begrijpt niet waarom en waar deze mensen afhaken. Daarom heb je minimaal informatie nodig over de volgende onderwerpen:

  • Hoe lang blijven je gebruikers gemiddeld op je pagina hangen?
  • Wat is de laatste pagina die mensen zien voordat ze verder gaan?
  • Hoe komen ze op jouw website terecht?
  • Waar klikken ze op?
  • Welke pagina’s worden het meeste (en het minste) bekeken?
  • Op welke zoektermen wordt je het meeste gevonden?
  • Welke zoektermen worden er gebruikt voor het navigeren binnen je website?
  • Enzovoorts; alle data die jou meer vertellen over het gedrag van je website gebruikers levert jou een beter inzicht op.

Hoe begin je met CRO?

Nu je begrijpt wat conversie optimalisatie is en wat je eraan hebt, is het tijd om dit in de praktijk uit te proberen. Dat doe je door data te analyseren en de resultaten te testen.

Boven hebben we al enkele voorbeelden genoemd van data die handig zijn bij het onderzoeken van het gedrag van de bezoekers op je website. De eerste stap die je neemt is het analyseren van deze data, zodat je exact weet wat er op je website gebeurt.

 

Tools om je bezoekersgedrag mee te analyseren

Tools om je bezoekersgedrag mee te analyseren

De data die je nodig hebt moeten ergens van komen. En dan heb je een aantal gratis en betaalde tools waarmee je dit kunt doen:

  • Google Analytics: dé tool van Google om allerlei informatie over je bezoekers te meten. Je vindt er van alles, zoals de pagina’s die bezocht worden, hoe ze daar gekomen zijn, de landen waar je bezoekers vandaan komen, de apparaten die gebruikt worden, de sites waarvan ze weer vertrekken en veel meer.
  • KISSmetric: KISSmetric is een aanvulling op Google Analytics. Het programma vertelt je wie de acties die Analytics meet heeft uitgevoerd en linkt deze aan een echt persoon.
  • Hotjar: dit is een tool waarmee je rapporten genereert over waar gebruikers naartoe scrollen en waar ze op klikken.
  • Typeform: een programma waarmee je zelf enquêtes opzet en je bezoekers vragen kunt stellen die voor jou belangrijk zijn.
  • BlueConic en Datatrics: beide programma’s helpen je met het verzamelen van data uit verschillende plaatsen om een klantenprofiel voor je op te stellen.

 

Categoriseren en prioriteren

Aan de hand van de data die je hebt gevonden, is het tijd om veranderingen door te brengen. Allereerst maak je een lijst van verbeterpunten en vervolgens ga je deze categoriseren.

Verdeel ze onder in quick wins, punten die het meeste opleveren, punten waar je veel tijd aan moet besteden en punten die de meeste problemen vertonen. Vervolgens ga je prioriteiten stellen.

Je kunt beginnen met je quick wins of juist met de aanpassingen die je het meeste resultaat opleveren. Het is zaak om orde te scheppen in de lijst met aandachtspunten die je hebt gecreëerd.

 

Prioriteren met het PIE model

Prioriteren met het PIE model

Het stellen van prioriteiten is niet gemakkelijk. Gelukkig zijn er bepaalde modellen die je daarbij kunnen helpen en één daarvan is het PIE model. PIE staat voor potential (potentie), importance (belangrijkheid) en ease (gemak).

Je geeft elk verbeterpunt een score op deze drie deelgebieden. Hoeveel potentie heeft het op een schaal van 1/10? Hoe belangrijk is het en hoe gemakkelijk is het door te voeren? Je telt de scores bij elkaar op en neemt het gemiddelde. Je begint met het verbeterpunt dat je de hoogste gemiddelde score hebt gegeven.

 

Hypotheses opstellen

Je weet waar je knelpunten liggen en hoe je deze één voor één wilt aanpakken. Maar je wilt ook weten wat de resultaten zijn nadat je dit hebt gedaan. Daarom stel je hypotheses op die je later ook kunt testen.

Aan de uitkomsten daarvan lees je af welke veranderingen gewerkt hebben en welke andere veranderingen minder succes hadden. Zo leer je je publiek steeds beter kennen en kun je hen in de toekomst steeds sneller en gemakkelijker inschatten.

 

Veranderingen doorvoeren

Je hebt een lijst met punten die veranderd moeten worden en de volgorde waarin dat moet worden gedaan. Je hebt een aantal meetbare hypotheses opgesteld waaraan je kunt zien hoe je veranderingen je bezoekers hebben beïnvloed.

Nu is het tijd om die veranderingen door te geven. Doe dit secuur en neem de tijd. Gehaast werk heeft eigenlijk nooit het effect dat het wel zou kunnen hebben. Werk je lijst af en vergeet niet op te schrijven wanneer je welke veranderingen hebt doorgegeven.

Dit vergeet je weer en dan heb je geen duidelijk punt voor een before- en after analyse.

 

Testen

Vervolgens is het tijd om te testen wat het effect is van de veranderingen die je hebt doorgevoerd. En dit kan zoiets simpels zijn als het veranderen van de kleur van een knop, tot ingewikkelde veranderingen, zoals het herschrijven van je content. Ook hier heb je weer een aantal programma’s tot je beschikking.

  • Google tools: met Google Tag Manager en Google Optimize kun je respectievelijk tags aan je website toevoegen en experimenten doorvoeren. Tags helpen je bij het meten van bepaalde triggers, zoals het aanpassen van een call to action. Google Optimize gebruik je door deze te koppelen aan Google Analytics en zo je experimenten te monitoren.
  • Optimizely: dit is een hele handige tool waarmee je metrics koppelt aan aanpassingen op je website.
  • Unbounce en VWO: dit zijn beide programma’s waarmee je verschillende versies van je website creëert en het gedrag van bezoekers met elkaar vergelijkt. Zo kun je zien of een bepaalde verandering verschil maakt.

 

Verschillende manieren om het resultaat te testen

Verschillende manieren om het resultaat te testen

Bij CRO draait het allemaal om testen en experimenteren. Hoe langer je dit doet, hoe handiger je erin wordt. De bovenstaande tools helpen je bij het testen van de resultaten, maar er zijn ook een aantal methoden waarmee je het jezelf gemakkelijker maakt. Hier hebben we enkele bekende testmethodes op een rijtje gezet.

 

1.     A/B testen

De meest bekende test voor het meten van het succes van CRO is A/B testen. Je doet dit voor één bepaalde pagina tegelijkertijd. Met programma’s zoals Unbounce en VWO creëer je twee aparte versies van één en dezelfde pagina.

Vervolgens verdeel je je bezoekers in twee groepen, A en B. Je laat één versie aan groep A zien en de andere versie aan groep B. Je experimenteert met kleuren, met tekst, met afbeeldingen, noem maar op.

Vervolgens vergelijk je de manier waarop groep A op de pagina reageert met de reacties van groep B. Zo zie je snel welke veranderingen en kenmerken van je website het grootste verschil maken.

Door een A/B test uit te voeren merken je gebruikers niets. Je test alles live en je ziet direct hoe deze live gebruikers reageren op jouw twee versies.

Hierdoor zijn de data die je ontvangt objectief en ben je in staat om stap voor stap aan je conversie ratio te werken. Ook heb je bij deze optie niet automatisch veel verkeer nodig, wat bij sommige andere methoden wel zo is.

 

2.     Mouse tracking

Als je meer wilt weten over hoe jouw pagina’s door je bezoekers worden genavigeerd, dan is mouse tracking een goede test om uit te voeren. Hotjar is daar het beste programma voor.

Je ziet door middel van mouse tracking waar je bezoekers het meeste en het minste op klikken. Hotjar vertelt je ook hoe de bezoekers scrollen over je pagina’s. De resultaten worden gepresenteerd in de vorm van een heatmap.

Op de heatmap wordt net als met een warmtecamera waar de ‘hete’ gebieden op je pagina’s zijn en waar men het liefste wegblijft.

Met mouse tracking en de heatmaps van Hotjar krijg je een uitstekend beeld van de gebruikersvriendelijkheid van je website. Bezoekers weten niet dat ze worden getest, maar jij ziet exact waar veel en waar weinig naar geklikt wordt.

Deze informatie kan ook worden gecombineerd met demografische gegevens van je bezoekers.

3.     Eye tracking

eye tracking

Door te analyseren waar mensen voor het eerst naar kijken als ze je website zien, weet je wat hen direct aantrekt op een bepaalde pagina. Eye tracking is een methode waarmee je dit kunt analyseren, maar dat is niet gemakkelijk.

Het is uiteraard illegaal om via iemands webcam te beoordelen waar deze persoon naar kijkt, dus je moet een gecontroleerd experiment uitvoeren. Er is software te krijgen wat je vervolgens op je eigen computer plaatst.

Daarna laat je je pagina(s) aan een aantal proefpersonen zien en meet je waar ze naar kijken. Dit heeft wat voeten in de aarde, maar het levert ook veel op.

 

Door oogbewegingen te meten zie je direct waar iemand naar kijkt en voor hoe lang. Dit doe je realtime en sommige programma’s betrekken daar ook gezichtsuitdrukkingen bij. Omdat je meekijkt heb je ook de mogelijkheid om in te springen en bijvoorbeeld extra vragen neer te leggen.

 

4.     Multivariate testing

Multivariate testing lijkt op A/B testing, maar je gebruikt meer dan twee versies van je pagina. Het is de bedoeling dat je de pagina vindt waarop je de verschillende elementen het beste hebt gecombineerd.

Je kunt eindeloos experimenteren met kleuren, afbeeldingen, call to actions, ontwerp, tekst, enzovoorts. Om multivariate testing uit te kunnen voeren moet je wel veel bezoekers hebben en bereid zijn om een groot aantal experimenten uit te voeren totdat je de perfecte combinatie gevonden hebt.

 

Als je multivariate testing uit gaat voeren dan krijg je objectieve data van echte gebruikers. Je bent in staat om meerdere varianten van één pagina te testen en te beoordelen hoe je bezoekers hierop reageren.

Deze merken niets van het feit dat ze meedoen aan een experiment. Deze methode geeft je de mogelijkheid om elk element op je pagina apart onder de loep te nemen.

 

5.     Enquêtes opstellen

In plaats van om zelf het wiel uit te vinden, is het misschien wel handiger als je je gebruikers gewoon vraagt wat ze van je website vinden. Met het programma Typeform stel je offertes op waarin je zelf bepaalt wat je vraagt.

De bezoekers vullend deze enquête vrijwillig in en hoeven dit niet te doen. Het grote voordeel van deze optie is niet alleen dat je je bezoekers rechttoe rechtaan kunt vragen wat je wilt weten, maar ook dat je een dialoog met ze voert. Dit maakt het contact met je bezoekers persoonlijker, vooral als je de enquête slim opstelt.

 

Door van programma’s zoals Typeform gebruik te maken en een enquête op te stellen kun je exact de antwoorden krijgen die je zoekt. En dat doe je niet door data te analyseren of grafiekjes te bekijken, maar door het direct aan je bezoekers te vragen.

De bezoekers bepalen zelf of ze je enquête willen invullen of niet. Het is dus geheel vrijwillig, het brengt je in contact met je publiek en je hebt direct antwoord op de meest belangrijke vragen.

 

De voordelen van conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is veel minder dan SEO een exacte methode tot succes. Je moet je er zelf in verdiepen, data verzamelen, plannen en hypotheses opstellen en je veranderingen testen.

Doe je dit goed, dan maak je je website nog succesvoller en maximaliseer je het potentieel. Conversie optimalisatie heeft dan ook een aantal belangrijke voordelen:

  • Met conversie optimalisatie trek je niet meer verkeer naar je website, maar zorg je ervoor dat je het verkeer dat je krijgt optimaal benut. Het gaat dus niet om kwantiteit, maar om kwaliteit.
  • Conversie optimalisatie helpt je de doelen van je pagina’s waar te maken.
  • Door aan conversie optimalisatie te werken verbeter je je website. De extra bezoekers die je aantrekt met je reclamecampagne of je SEO inspanningen blijven op je website hangen.
  • Nadat je met conversie optimalisatie klaar bent en je conversie ratio is gestegen, haal je meer rendement uit je website. Dit extra geld kun je steken in advertenties of SEO, waardoor je meer bezoekers naar je website brengt. Van deze extra bezoekers wordt een groter percentage klant, dat betekent weer meer inkomsten, enzovoort,

 

Ranking Masters en conversie optimalisatie

ranking masters logo | SEO

Ranking Masters helpt je graag met conversie optimalisatie. Wij gebruiken een uitgebreide tool waarmee we exact kunnen aanwijzen waar bij jou de knelpunten liggen. Samen optimaliseren we je conversie ratio en halen we het maximale uit je website.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.