Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Google Shopping feed optimaliseren? Wij helpen je!

Google Shopping wordt gezien als de drukbezochtste online etalage ter wereld. Elke dag passeren vele geïnteresseerden jouw online etalage, maar hoe trek je deze potentiële klanten over de streep? Wanneer je jouw Google Shopping feed op de juiste manier vormgeeft, zal Google jouw producten tentoonstellen op de manier die voor jouw klanten het meest aantrekkelijk is.

Maar hoe ontwikkel je een overtuigende Google Shopping feed waarmee je jouw doelgroep laat klikken? In dit artikel geven we jou onze allesomvattende tips voor een succesvolle shopping feed! 

Waar vind je deze visuele advertenties?

De Google Shopping feed wordt niet alleen weergegeven in de specifieke ‘Shopping’-tab van Google. Deze resultaten verschijnen namelijk ook in de zoekresultaten pagina’s (SERP) bij zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw product. Om te zorgen dat jouw producten opvallen in de ‘free listing sectie’ onder de betaalde advertenties in de shopping tab, is het cruciaal om SEO-technieken toe te passen op je Google Shopping feeds. Hier gaan we straks dieper op in.

Verder kunnen Google Shopping advertenties ook getoond worden op websites van partners in het Google-netwerk of binnen het Google Display Netwerk, wat de zichtbaarheid en het bereik van je producten verder vergroot.

Waarom Google Shopping optimalisaties slim zijn

Het optimaliseren van Google Shopping feeds biedt diverse voordelen. Ten eerste vergroot het de kans om een breder publiek aan te spreken, deze visuele advertenties zijn namelijk in veel gevallen effectiever in het trekken van de aandacht. Dit komt doordat we beelden sneller verwerken dan tekst.

Door zowel Google Search Ads als Google Shopping Ads te gebruiken, verhoog je jouw zichtbaarheid aanzienlijk. 

Verder zorgen Google Shopping advertenties voor het verkrijgen van meer relevante leads, omdat gebruikers door het zien van een visueel plaatje een betere beslissing kunnen nemen waar te klikken, wat vaak zorgt voor een hogere kans op conversie​​. 

Lees snel verder waar je aan moet denken als je deze vorm van online marketing zo effectief mogelijk wil inzetten!

Scoor hoog met een relevante shopping feed

Door de relevantie van jouw product titel en afbeelding te optimaliseren, voorkom je onnodige kliks waar je wel voor moet betalen. Dat scheelt jou weer kosten, want je betaalt volgens het Pay Per Click-systeem: het inzetten van Google Shopping an sich kost niks, pas wanneer er op je advertentie wordt geklikt.

Optimaliseer je product titels

Het optimaliseren van product titels in je Google Shopping feed is cruciaal. Gebruik bijvoorbeeld in plaats van ‘horloge’, een specifieke titel zoals ‘Seiko herenhorloge automatisch zilver’. Dit helpt bij het nauwkeurig matchen met zoekopdrachten. Voor een kledingstuk zou je kunnen kiezen voor ‘Levi’s slim fit jeans heren blauw’, wat duidelijk de stijl, het merk en de kleur aangeeft. 

Dus laat altijd de volgende elementen terugkomen in je producttitel:

    • Producttype (bijvoorbeeld ketting, dierenvoer)
    • Merk (bijvoorbeeld Reebok, Fjällräven)
  • Specifieke kenmerken (bijvoorbeeld kleur, maat en gewicht)

Een geoptimaliseerde productbeschrijving

Bij een geoptimaliseerde titel hoort natuurlijk ook een goede beschrijving. Er wordt aangeraden om minimaal 500 tekens te gebruiken bij beschrijvingen. Deze moet gedetailleerd zijn en de unieke kenmerken van het product benadrukken.

De volgende punten zijn belangrijk als je jouw productbeschrijving wil optimaliseren:

  • Gedetailleerde productbeschrijving: hoe gedetailleerder, hoe beter. Wanneer Google meer specificaties krijgt aangeboden, weet het beter wat jouw product inhoudt en toont het relevantere weergaven. Beschrijf bijvoorbeeld dat het product gemaakt is van ‘hout met fineer’. Beschrijf verder minimaal de afmetingen, het gewicht en de capaciteit zoals ‘gemaakt voor 8 personen’. 
  • Beschrijf wat inbegrepen is: wanneer er bijvoorbeeld een oplader, een handleiding of andere extra’s worden meegeleverd is het belangrijk om dit in de productomschrijving te benoemen.
  • Som de voordelen op: het is belangrijk om de belangrijkste voordelen van het product op te sommen.
  • Garantie en klantenservice: informeer klanten (en Google) over hoe jouw garantie- en klantenservice is geregeld. Heb jij een ‘30-dagen retourbeleid’ of hebben klanten ‘2 jaar garantie?’ Vermeld het in je beschrijving!
  • Gebruik zoekwoorden: het is altijd goed om veel gezochte zoekwoorden die relevant zijn aan jouw product, te noemen in je beschrijving.
  • Gebruik een duidelijke CTA: door af te sluiten met een oproep tot actie, zoals ‘koop nu’ of ‘ontdek meer’, moedig je klanten aan om over te gaan tot een aankoop.

De beste kwaliteit productfoto’s

Het is belangrijk om uitsluitend foto’s te uploaden die van hoge kwaliteit zijn. Google Shopping blijft namelijk vooral een visueel visitekaartje. Nu is de vraag hoe jouw foto eruit springt tussen jouw concurrenten?

Het is altijd interessant om te kijken wat jouw concurrenten doen. Wil jij een advertentie maken van een paar mooie Nike schoenen? Je zal zien dat veel schoenen met een witte of basic achtergrond worden getoond. Om dan op te vallen is het interessant om juist een foto te plaatsen waarop jouw schoenen meer gaan ‘leven’. Gebruik dan eens een lifestyle foto.

Op het moment dat veel concurrenten juist meer foto’s mét achtergrond hebben is het weer interessant om te kijken naar een neutrale achtergrond waarbij het product eruit knalt.

Laat je tekst matchen met je afbeelding

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken, maar om bovenaan te komen heeft Google de sterke eis dat jouw tekst en afbeelding relevant zijn. Dit betekent ook dat de tekst en de afbeelding overeen moeten komen. Wanneer je in de titel of beschrijving ‘rode wanten’ vermeld, moet er op de afbeelding ook echt rode wanten te zien zijn. Als dit niet het geval is, ben je af en kun je je aansluiten bij de verliezers.

Wat wil jouw klant? Leef je in voor een betere feed!

De klant is koning en al helemaal wanneer het draait om online advertising. Probeer jouw specifieke situatie te bekijken vanuit de ogen van de shopper. Welke foto wil mijn klant zien? Naar welke informatie is de klant op zoek? Wat zijn de twijfels over mijn type product? Wat vindt de klant belangrijk? 

Google wil de shoppers zo goed mogelijk van dienst zijn en de meest relevante resultaten aanbieden voor de zoekopdracht. Hij beoordeelt dan ook hoe goed jouw advertentie in de smaak valt bij bezoekers. Hoe beter Google jouw advertenties beoordeeld, hoe hoger jouw shopping advertentie geplaatst wordt. Door meer in te spelen op de vraag van de bezoeker help je dus zowel de klant als jezelf. 

Verlies je potentiële klant niet door problemen op de product detail pagina

Het is belangrijk dat jouw product detail pagina (PDP) een fijne gebruikerservaring heeft. Je wilt geen toekomstige klanten verliezen, doordat ze tegen problemen aanlopen.

Een probleem kan bijvoorbeeld de lange laadtijd van de PDP zijn, wat leidt tot frustraties bij klanten en een verhoogd afhaakpercentage. Daarnaast is het belangrijk om de PDP te voorzien van essentiële vertrouwenselementen, zoals klantbeoordelingen of veiligheidsbadges. Ook is het gebrek aan een duidelijke call-to-action (CTA) een veelvoorkomend probleem; zonder een opvallende en overtuigende CTA, bijvoorbeeld in de vorm van een button, kunnen klanten onbeslist blijven en uiteindelijk de site verlaten zonder een aankoop te doen. 

Het is ook belangrijk om te letten op je voorraad. Je wilt niet dat jouw ad een voorraad vermeldt, die er eigenlijk niet is. Dit zal natuurlijk zorgen voor een grote teleurstelling bij potentiële klanten, waardoor ze de volgende keer voor een ander zullen kiezen.

Deze problemen benadrukken de noodzaak voor webwinkels om hun PDP’s te optimaliseren en een naadloze, betrouwbare online winkelervaring te bieden.

Optimaliseer jouw shopping feed continu 

Wanneer jouw uitgedachte Google Shopping feed eenmaal online staat, wil dat niet zeggen dat je klaar bent. Bij verre na niet zelfs. Je staat nu namelijk aan de start van het leukste onderdeel: ontdek jouw resultaten en zie waar ruimte is voor verbetering! 

Let bij het gebruik van deze tools op zowel de positieve als negatieve prestatie-indicatoren en wees bereid om aanpassingen te maken, zoals het verwijderen van onderpresterende producten uit je feed.

Bekijk de laatste trends met Google Keyword planner en Google Trends

Trends zijn er altijd en veranderen voortdurend. Een trend verandert ook de voorkeur én het zoekgedrag van potentiële klanten. Het is daarom van groot belang om ze in de gaten te houden. Wanneer een bepaalde kleur, vorm of maat in jouw producten categorie opeens helemaal ‘trending’ is, wil je jouw kans niet misgrijpen. Houd daarom deze kansen bij met tools zoals Google Keyword Planner en Google Trends.

Bekijk in Google Merchant Center de bron van jouw leads

Om je Google Shopping feed effectief te analyseren, is het gebruik van Google Merchant Center cruciaal. Met het Merchant Center krijg je direct toegang tot belangrijke informatie over hoe je producten presteren. Je kunt zien welke producten het meest bekeken en gekocht worden, wat je helpt om te bepalen welke items je meer moet benadrukken of aanpassen in je feed. 

Ook biedt het Merchant Center de mogelijkheid om de prestaties van verschillende productbeschrijvingen en afbeeldingen te analyseren. Door te focussen op de klik- en conversieratio’s, krijg je waardevolle inzichten die je kunt gebruiken om je productpresentatie in je Google Shopping-campagnes continu te verbeteren en aan te passen. Dit zorgt voor een effectievere aanpak en helpt om je verkoopstrategie steeds verder te verfijnen.

Gebruik ‘veiling inzichten’ van Google Ads

In Google Ads kun je bij veel accounts onder ‘rapporten’ ‘vooraf gedefinieerde rapporten (dimensies) kiezen, waarna je voor ‘veiling inzichten’ kunt kiezen. Bij veel accounts kun je ook nog via ‘campagnes’ of ‘ad groups’ naar de veiling inzichten. Dit rapport geeft informatie over hoe jouw advertenties het doen in vergelijking met concurrenten. Je ziet bijvoorbeeld hoe vaak jouw advertenties worden weergegeven ten opzichte van die van concurrenten en hoe effectief ze zijn. Op basis hiervan kun je inschatten welke van jouw producten goed zullen presteren in de markt. 

Gebruik uitsluitingszoekwoorden

Ook is het een slimme strategie om in Google Ads gebruik te maken van uitsluitingszoekwoorden. Hiermee voorkom je dat jouw advertenties verschijnen voor irrelevante zoektermen. Dit helpt bij het verfijnen van jouw targeting en het verminderen van onnodige kosten. Je kunt in Google Ads heel specifiek zien welke zoekwoorden wel voor klikken, maar niet voor conversies hebben gezorgd. Deze kun je uitsluiten. Als dit vaak bij dezelfde zoekwoorden en/of producten gebeurt, is het ook interessant om eens kritisch te kijken naar de manier waarop je jouw relevantie hebt vormgegeven. Klopt de informatie die je meegeeft wel?

Geduld is een schone zaak

Het is belangrijk om je te realiseren dat niet ieder product dat weinig tot geen conversies heeft, slecht loopt. Over duurdere producten of nieuwe producten moeten shoppers soms nog even extra nadenken. Dit betekent dat zij later misschien nog overgaan tot een aankoop. Geduld is dus een schone zaak!

Ook de conversies die goed lopen willen niet per definitie zeggen dat die goed zijn voor jouw omzet. Het is belangrijk om ook jouw winstmarge hierbij in de gaten te houden, als deze slecht is kan je nog zoveel verkopen maar levert het je geen winst op. 

Gebruik jouw shopping feed voor retargeting doeleinden

Laat jouw shoppers precies het product zien waar ze geïnteresseerd in waren bij hun vorige zoekopdracht. Adverteren op basis van beeld (Google Shopping) in plaats van tekst is heel effectief voor retargeting doeleinden.

Stel, iemand heeft onlangs op je website een specifiek model winterbanden bekeken of in het winkelmandje geplaatst. Een advertentie met precies die winterbanden kan deze persoon snel overhalen om tot aankoop over te gaan. Dit type retargeting, gefocust op visuele prikkels, verhoogt de conversie kansen aanzienlijk. Een goed samengestelde feed, die aansluit op de behoeften en interesses van de zoeker, leidt tot kwalitatieve kliks en potentiële verkopen. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat een shopper daadwerkelijk koopt, bij retargeting advertenties zelfs 70% groter is dan bij normale advertenties. 

Je eerder betaalde kliks, leveren dan uiteindelijk toch nog geld op!

Veel plezier met het optimaliseren van jouw feed!

Om succesvol te zijn met Google Shopping, is het dus essentieel om je feed te optimaliseren. Door voortdurend je feed te evalueren en aan te passen aan de hand van de laatste informatie en trends, kun je effectief inspelen op de behoeften van je doelgroep en je online verkoop succesvol stimuleren.

Ben je enthousiast geraakt en wil je graag aan de slag met Google Shopping? Wat leuk! Als je er niet uit komt, neem dan contact op met onze ervaren Google Shopping specialist of onze SEO specialist. We helpen je graag!



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen


    [hidden form_name default:Book a Call with My Team (blog swipe up)]

    Sluiten

    Background clouds
    Het Ranking Masters team
    Bottom curve

    Méér online omzet is
    "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon