Het samenspel tussen SEO en CRO
Zoekmachine Optimalisatie (SEO) is het verbeteren van de rankings van een website in Google. Hoe hoger de ranking, hoe groter de kans dat mensen de website vinden. Conversie Ratio Optimalisatie (CRO) is het verhogen van het percentage bezoekers van een website die de gewenste actie ondernemen, zoals een aankoop doen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief.
Zowel SEO als CRO zijn belangrijk voor elke website die bezoekers wil aantrekken en hen in klanten wil omzetten.
Wat is SEO eigenlijk?
SEO staat ook bekend als zoekmachine optimalisatie en is ongetwijfeld onderdeel van de gereedschapskist van een digitale marketeer en SEO tekstschrijvers. Het helpt het verkeer op websites te verhogen via de resultaten van zoekmachines als Google en Bing. Door middel van SEO heeft een website meer kans om ontdekt en bekend te worden bij publiek dat eerst niet op de hoogte was van de specifieke site.
Wat is conversie optimalisatie? Conversie optimalisatie is het proces om het aantal en het percentage conversies van een website te verhogen. Eenvoudig gezegd probeer je het aantal keren dat bezoekers een bepaalde actie uitvoeren op je website te verhogen. Dit proces wordt conversie optimalisatie genoemd.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Verschillende tooling
Door bijvoorbeeld Hotjar of Google Optimize te gebruiken, kun je meer data verzamelen over hoe gebruikers zich bewegen over een pagina. Deze data kun je vervolgens gebruiken om verdere optimalisaties mee te doen. Denk aan het gebruik van opvallende buttons in de juiste kleurstelling, om daarmee de gebruiker te verleiden sneller over te gaan tot een vervolgactie.
Denk ook aan het verwijderen van visuele content waar de bezoeker snel overheen leest. Maar ook het gebruik van USP’s kunnen bijdragen aan een hoger doorklikpercentage.
Hoewel SEO en CRO beide belangrijk zijn, zijn het toch verschillende aspecten van een website
SEO is gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website, terwijl CRO gericht is op het verbeteren van de snelheid waarmee bezoekers de gewenste actie ondernemen.
Om een website succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat je je zowel op SEO als op conversiepercentage optimalisatie focust. Door deze twee gebieden te integreren kunnen bedrijven een goede online aanwezigheid creëren die organisch verkeer aantrekt en bezoekers tot actie aanzet.
Een manier om SEO en conversie-optimalisatie te integreren is door content te creëren die zowel rijk is aan keywords als informatief is. Door keywords in je website op te nemen, kun je je zoekmachine ranking verbeteren en verkeer naar je site leiden. Ook kun je de content bijvoorbeeld zo schrijven dat eventuele bezwaren om een product of dienst niet aan te schaffen, worden weggenomen.
Waarom zijn SEO en conversie optimalisatie zo belangrijk?
SEO en conversie optimalisatie zijn om vele redenen belangrijk. Enkele van deze redenen zijn de volgende hieronder opgesomde.
- Het helpt om je website te ranken in de zoekmachines voor bepaalde, specifieke typen publiek
- Deze beide hulpmiddelen maken ook een toename van het organische verkeer mogelijk
- Je krijgt de kans om je website verkeer beter te bestuderen in dit proces, waardoor je de eindgebruiker en zijn of haar behoeften beter begrijpt
- Je kunt door intensief onderzoek ook beter inspelen op de behoeften van je websitebezoekers
Hoe spelen CRO en SEO samen?
Nu het digitale tijdperk de nieuwe norm wordt, is het vrij duidelijk dat iedereen wil dat zijn website opvalt in de digitale wereld. SEO tekstschrijvers en digitale marketeers werken aan verschillende SEO en CRO technieken om een website op te laten vallen in zoekopdrachten en vaak bekeken te worden. SEO en optimalisatie zijn cruciaal voor het online succes van een website.
Daarnaast hebben SEO specialisten andere doelstellingen dan CRO specialisten, namelijk traffic versus conversie. Daarom is het van belang, zeker bij grotere organisaties waar die ruimte er is, om samen te gaan zitten en de doelen naast elkaar te leggen, en met elkaar te verweven. De gemene deler zou business voor de klant moeten zijn, en door de performance van de pagina vanuit CRO perspectief te weten, kan een SEO specialist hier bijvoorbeeld op inspelen via (het aanpassen van) de content.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Begin met het selecteren van de juiste trefwoorden voor je artikelen op je websites
Let op zoekwoorden met een geschikt volume die relevant zijn voor je onderwerp en bedrijf. Google Analytics en Search Console zijn hiervoor je twee beste vrienden. Gebruik zoekwoorden die vooral commercieel en informatief zijn. Neem daarnaast ook branded keywords op. Om de positie van je website in de zoekmachines te verbeteren, kun je het beste zowel off-page als on-page SEO gebruiken. Voeg bij het hyperlinken links van hoge kwaliteit toe om de kwaliteit van de inhoud te verbeteren.
Voor conversieoptimalisatie moet je een gebruikersinterface maken die nu op je gebruikers is afgestemd. Dit kun je doen door gebruik te maken van gedragstools die je kunnen helpen verbeteringen in je website-interfaces voor te stellen. Op die manier zullen bezoekers die je website bekijken zich meer aangetrokken voelen tot de pagina, waardoor je verdere conversie optimalisatie strategieën kunt inbouwen.
Het integreren van conversieoptimalisatie en SEO in je website is een cocktail van trefwoorden en uitstekende gebruikersinterfaces die passen bij je doelgroepen. Door deze twee elementen te combineren kun je ervoor zorgen dat je website zich op zoekmachines onderscheidt van de rest.
Maar alleen SEO keywords opnemen is niet genoeg
De content moet ook boeiend en relevant voor je doelgroep zijn. Als bezoekers op je site landen en vinden dat de informatie die ze te zien krijgen niet nuttig is, is het onwaarschijnlijk dat ze klant worden. Daarom is het essentieel om een evenwicht te vinden tussen SEO en conversie optimalisatie bij het creëren van content voor je website.
Een andere manier om deze twee gebieden te integreren is door effectief gebruik van call-to-actions. Call-to-actions moeten overal op je website voorkomen om bezoekers aan te moedigen de volgende stap te zetten. De call-to-actions moeten echter wel relevant zijn voor de pagina inhoud en mogen niet te opdringerig zijn.
De risico’s van het niet integreren van SEO en conversie optimalisatie
Nu het creëren van een online aanwezigheid en online marketing steeds complexer wordt, is het belangrijk dat je het belang inziet van het integreren van verschillende marketing strategieën. Eén zo’n voorbeeld is de integratie van SEO en conversiepercentage optimalisatie. Hoewel het twee verschillende strategieën zijn, zijn ze beide essentieel voor het sturen van verkeer en het omzetten van leads in klanten. Er dient voorkomen te worden dat verschillende digitale specialisten op eilandjes aan het werk zijn, en daarmee de klant niet optimaal geholpen wordt.
Het niet integreren van deze twee strategieën kan tot een aantal problemen leiden, waaronder verspilde tijd en middelen. Als SEO en CRO niet geïntegreerd zijn, kan dat leiden tot dubbel werk en tijdverspilling als teams aan afzonderlijke taken werken. Ook zijn ineffectieve campagnes vaak het gevolg. Een campagne kan bijvoorbeeld veel verkeer genereren maar er niet in slagen leads in klanten om te zetten.
SEO en CRO niet integreren kan ook betekenen dat belangrijke kansen worden gemist
Tenslotte kan het niet integreren van SEO en CRO ook leiden tot een verminderde ROI (return on investment). Dit komt omdat campagnes die niet geoptimaliseerd zijn voor conversie uiteindelijk minder inkomsten zullen opleveren. In de concurrerende markt van vandaag moeten bedrijven elke marketing euro optimaal benutten. SEO en CRO integreren is één manier om dat te doen. Door de tijd te nemen om deze twee essentiële strategieën te integreren, kunnen bedrijven hun kansen vergroten om verkeer te sturen en omzettingen te genereren.
Door samen te werken met een team van ervaren SEO experts kun je ervoor zorgen dat je website het meeste haalt uit zowel zoekmachine optimalisatie als conversie optimalisatie technieken. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.