fbpx

Search Engine Optimization (SEO) is een term voor het vindbaar maken van je websites in zoekmachines. Het is dus een hele belangrijke methode, want als jouw website niet gevonden kan worden, dan zal je ook geen klanten krijgen. En als je geen klanten kunt werven, dan verdien je geen geld.

Door naar de parameters te kijken die zoekmachines zoals Google en Bing gebruiken om websites te rangschikken, kun je je eigen website zo inrichten dat deze op zoveel mogelijk manieren deze parameters aanspreekt. Heb je dit goed gedaan, dan zal jouw website op de eerste pagina van de zoekmachine resultaten terecht komen en beginnen de klanten binnen te stromen. Maar dan is het werk nog niet klaar.

 

SEO en de vindbaarheid van je website

SEO en de vindbaarheid van je website

SEO is ontwikkeld om jouw website naarmate de tijd verstrijkt steeds vindbaarder te maken. Daarom hebben factoren zoals het aantal bezoekers, de interne-en externe links en ook de hoeveelheid tijd die klanten op jouw website doorbrengen direct invloed op de populariteit ervan in Google en andere zoekmachines.

Hoe beter je SEO, hoe vindbaarder je wordt, hoe meer bezoekers je krijgt en hoe vindbaarder je weer wordt. Het is een opwaartse spiraal. Echter, dat betekent niet dat je als je eenmaal een toppositie in Google hebt bereikt achteruit kunt gaan zitten en SEO het werk laten doen. Het is namelijk ook goed mogelijk dat jouw top positie instort en jij ineens van de Google-radar verdwijnt.

 

Hoe kunnen jouw SEO posities dalen?

Hoe kunnen jouw SEO posities dalen?Zoals al eerder aangegeven is SEO juist bedoeld om jouw positie te verbeteren en over het algemeen gebeurt dit ook. Zie jij juist het tegenovergestelde gebeuren, dan is dit wel een uitzondering. Het is echter zeker niet onmogelijk en dat komt dan vaak doordat de concurrerende websites slimmer zijn geweest. Als zij tegelijkertijd veel aandacht besteden aan SEO, het zoekwoord prioriteren en als ze flink aan hun linkbuilding gaan werken, dan is er een kans dat ze jou voorbij gaan in de rankings. Doe jij niets aan SEO omdat je toch al bovenaan stond, dan kan dat dus grote gevolgen hebben.

 

Zoekmachines veranderen constant

Zoekmachines veranderen constant

Een andere reden waarom jouw positie in de rankings van de zoekmachines kan dalen is doordat deze hun parameters constant veranderen en bijstellen. Dat is om te voorkomen dat er websites zijn die hier misbruik van gaan maken, bijvoorbeeld door de teksten zo vol te zetten met zoekwoorden zodat de kwaliteit van de context verslechtert. Daarom wil Google met haar BERT-update juist meer aandacht besteden aan de echte content van de webteksten en niet alleen aan het aantal keren dat de zoekwoorden naar voren komen. Het is voor jou als beheerder van een website dan bijzonder belangrijk dat je hierop inspeelt, anders kan het zijn dat de zoekmachines jou met de nieuwe parameters ineens niet meer zien. SEO is dus een methode die altijd actueel moet zijn en die altijd in beweging staat.

 

Hoe snel kan je SEO positie dalen?

Hoe snel kan je SEO positie dalen?

In principe is het daarom mogelijk dat jouw top positie van het ene op het andere moment niet meer bestaat. De SEO trends voor 2020 geven bijvoorbeeld aan dat kwalitatieve backlinks bijzonder belangrijk zullen worden voor de vindbaarheid van je website, maar als jij daar tot nu toe weinig aandacht aan hebt besteed, dan kan dit je positie schenden. Ook als je recente ontwikkelingen zoals de featured snippets en het Google Merchant Centre negeert is dit een mogelijkheid. Binnen een half jaar kan jij dan van de eerste pagina vallen en dat is desastreus voor je opbrengsten. Zaak dus om dit niet te laten gebeuren en jouw website hiervan te behoeden.

 

Wat kun je doen om deze daling te voorkomen?

Wat kun je doen om deze daling te voorkomen?

Gelukkig zijn er allerlei manieren waarop je dit kunt voorkomen. Het is allereerst  geen slecht idee om te investeren in een SEO ranking tool waarmee je altijd kunt zien wat jouw positie is op een bepaald zoekwoord. Deze tools vertellen je ook welke backlinks je hebt gekregen en hoe kwalitatief deze is. Daarnaast kun je je website zo zelf helemaal optimaliseren voor SEO. Als je het jezelf aanleert om elke week een analyse uit te laten voeren, dan kun je direct actie ondernemen als er uit deze analyse blijkt dat jouw website niet meer optimaal is voor zoekmachines. Een SEO tool geeft je altijd inzicht in jouw positie en je vindbaarheid. Daarnaast vertellen ze dit ook over je concurrerende pagina’s, wat natuurlijk bijzonder handig is en leerzaam.

 

Blijf op de hoogte van de laatste SEO ontwikkelingen

Blijf op de hoogte van de laatste SEO ontwikkelingen

Een tweede manier om je positie niet te verliezen is om altijd op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Op die manier kun je de zoekmachines zelfs voor zijn en positief gebruik maken van de nieuwe parameters. Op dit moment ligt de nadruk bij Google bijvoorbeeld op gebruiksvriendelijkheid en ‘no click searches’ en jij kunt daar op inspringen door je meta omschrijving aan te passen, door de structuur van je website te verbeteren en door je aan te melden bij het Google Merchant Center. Zorg er dus voor dat je regelmatig even het nieuws doorleest, dat je nieuwe ontwikkelingen volgt en dat je je website indien nodig aanpast. Zo zou je je hoge positie niet moeten verliezen.

 

Laat je website monitoren door een webdeveloper

Laat je website monitoren door een webdeveloper

Een laatste methode waarmee je zeker bent dat je altijd op de beste positie mogelijk staat is door een specialist in te huren en hen te vragen om jouw website te optimaliseren voor de zoekmachines. Webdesigners bieden je bijvoorbeeld aan om elke maand 4 uur aan je website te besteden en deze aan te passen voor SEO. Nu lijkt 4 uur per maand niet veel, maar daarmee kun je een groot verschil maken. De grootste fout die je kunt maken is om SEO te vergeten, om achteruit te gaan zitten en om je concurrentie de kans te geven om je voorbij te gaan. Door iemand aan te nemen die hier verstand van heeft, kun je dit vrij gemakkelijk voorkomen.

Hoe kunnen jouw SEO posities dalen?

Zowel bij over optimalisatie als bij geen aandacht spenderen aan je SEO kun je dalen. Het is de bedoeling dat het natuurlijk lijkt in de ogen van de zoekmachines.

Zorg er daarom voor dat je resultaten wilt behalen over x maanden en denk daarbij niet in weken. Wanneer er gefocust wordt op weken zie je dat er te hard wordt gewerkt wat zoekmachines als Google markeren als onnatuurlijk. Denk aan lange termijn en je posities zullen stijgen.

Hoe snel kan je SEO positie dalen?

In principe kun je met de gehele website, bij een penalty, in 1 keer uit de zoekresultaten worden verwijderd met al jouw zoekwoorden.

Wat kun je doen om deze daling in de zoekmachines te voorkomen?

Investeer in goede tooling om de posities te monitoren. Denk daarbij aan SEranking, Ahrefs, Contentking en Semrush.

Hoe meer inzicht je hebt in jouw eigen website en die van jouw concurrenten hoe beter je weet waar je op dient te focussen.

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat