fbpx Keyword research: de complete gids voor 2022 | Ranking Masters Keyword research: de complete gids voor 2022 | Ranking Masters


Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Keyword research: de complete gids voor 2022

Zoekwoordenonderzoek is een veel voorkomende werkwijze bij zoekmachine optimalisatie (SEO). Het is een proces waar SEO professionals ernaar streven om de best mogelijke trefwoorden of woordgroepen te vinden. Deze zoekwoorden worden vervolgens in de content van een website opgenomen om te voldoen aan de zoekvragen van gebruikers, maar ook aan de richtlijnen van de zoekmachines voor wat betreft de algoritmes.

Zoekwoordenonderzoek doen aan de hand van handige SEO tools helpt marketeers en ondernemers inzicht te krijgen in de zoekvraag rond bepaalde trefwoorden. Een hoge positie in de zoekresultaten bereiken kan wel jaren duren om standvastig onder de knie te krijgen. Met deze gids kun je de benadering van het SEO zoekwoordonderzoek verbeteren en inzicht krijgen in de vereisten om hoger te ranken in Google anno 2022.

Zoekwoordonderzoek uitvoeren, waar begin je?

Zoekwoordenonderzoek is het fundament waarop een succesvolle SEO strategie is gebaseerd. Door de beste zoekwoorden te kiezen, kun je je site op de eerste pagina’s van zoekmachines laten ranken. Op deze manier zul je binnen een paar maanden meer verkeer genereren. In deze keyword research gids 2022 behandelen we:

  • Hoe je begint met een zoekwoordonderzoek
  • Hoe je daarbij de juiste zoekwoorden voor jouw website bepaalt
  • Populaire zoekwoordtools
  • Tips voor een geavanceerd zoekwoordonderzoek

Als je hogere Google rankings en meer verkeer wilt, is deze SEO zoekwoordonderzoek gids iets voor jou.

Het zoekwoordonderzoek begint met een lijst maken

Je weet waarom SEO zoekwoordenonderzoek belangrijk is, maar hoe begin je met het zoekwoorden onderzoek proces? Begin met het maken van een lijst van trefwoorden en termen die je potentiële klanten waarschijnlijk in Google zullen invoeren bij hun zoektocht naar een oplossing. Deze lijst is niet je uiteindelijke lijst met keywords. Dit is een grote, creatieve verzameling van mogelijke trefwoorden. De lijst zul je uiteindelijk beperken tot een overzichtelijke hoeveelheid, maar aan het begin kan het zeker geen kwaad om te starten met een grote lijst keywords. Zie het als een brainstormsessie waarbij je een zeer uitgebreid woordweb opstelt.

Jij en je medewerkers weten deels al wat de trefwoorden zullen zijn: met welke vragen komen klanten bij jullie terecht, hoe bespreken ze hun problemen, waarnaar waren ze op zoek toen ze je vonden, en welke van je producten en diensten zijn het meest winstgevend? Je kunt hier een leuke groepsoefening van maken, die vaak al snel tientallen of meer goede ideeën voor keywords oplevert. Je kunt ook locatie-gebaseerde trefwoorden gebruiken, dit zijn woorden en zinnen die in je stad, streek, dorp of provincie mogelijk populair zijn.

Ook een goede eerste stap is om de ‘autosuggest’ functie in Google te gebruiken.

De volgende stap is om een aantal van de zoektermen uit je brainstromsessie bij het zoekvak in Google in te typen. Wanneer je begint te typen merk je dat Google zelf zoektermen suggereert die te maken hebben met wat je intypt. Dit is vaak een duidelijk teken van Google dat dit een aantal populaire termen zijn die verband houden met waarnaar je op zoek bent. Noteer deze zoektermen, ze kunnen je namelijk helpen om je lijst met zoekwoorden uit te breiden. Nadat je een zoekopdracht hebt voltooid, scroll je naar de onderkant van de pagina en bekijk je de zogenaamde ‘verwante zoekopdrachten’. Ook dit is een gemakkelijke manier om goede ideeën voor belangrijke keywords op te doen.

Klinkt dit al als veel werk en moeite? Dat is het doorgaans ook. SEO uitbesteden is een goede manier waarop je zeker weet dat je jouw SEO doelstellingen behaalt!

Op een indirecte manier onderzoek je hiermee de zoekwoorden waarop concurrenten scoren in Google

Wanneer je een aantal potentiële zoekwoorden ingevoerd hebt in Google, kun je de sites van je concurrenten bekijken en zien welke trefwoorden ze gebruiken om producten en diensten aan te bieden. Het onderzoeken van je SEO concurrenten is een ideale manier om op ideeën te komen waar je in de eerste plaats nooit aan gedacht zou hebben.

Uitzoeken welke websites al hoog ranken met je trefwoord geeft je een goed idee van wat je concurrentie is en hoe moeilijk het voor je zal zijn om voor deze term te ranken. Bekijk ook of er advertenties bovenaan de pagina staan. Veel advertenties betekent meestal dat het een trefwoord met hoge waarde is en dat dus veel zoekverkeer heeft.

Stel een lijst van long-tail zoekwoorden samen

Zodra je je basisselectie verzameld hebt, is de volgende stap om deze lijst aan te vullen tot een langere lijst met long-tail keywords. De trefwoorden die je in stap één hebt uitgedacht, zijn waarschijnlijk erg korte en algemene zoektermen.

Wat je in deze stap van het zoekwoordenonderzoek dus in principe van plan bent, is het vinden van langere, specifiekere zoekwoorden. Deze long-tail keywords laten de zoekintentie zien van een gebruiker die specifiek op zoek is naar het product of de dienst die je aanbiedt.

Je kunt uitgaan van gesuggereerde zoekopdrachten van Google, toch kan deze aanpak een aanzienlijke hoeveelheid tijd kosten omdat het allemaal handmatig gedaan wordt. Dat is waarom we het gebruik van een zoekwoordenonderzoek tool aanraden.

Het gebruik van zoekwoordonderzoek tools

Een zoekwoorden onderzoek tool zoals KWFinder, SEMRush, Moz of Ahrefs, zal je keywords verrijken op basis van de actuele gebruikerstrends en data over zoekopdrachten die doorgaans tot meerdere jaren terug reikt. Voor de meeste keyword tools moet je betalen, maar ze zijn het zeker meer dan waard.

Wanneer je een zoekwoord in een SEO keyword tool intypt, zul je een overzichtelijke lijst krijgen van alle variaties waarop gebruikers gewoonlijk in Google zoeken. Deze oplossingen in de vorm van keyword tools, bieden standaard en geavanceerde gegevens dat je helpt je trefwoordenstructuur te verfijnen. Deze tools tonen informatie over inkomende links, on-site problemen, en natuurlijk het zoekvolume, de CPC en de keyword difficulty van de keywords waarop jij zou willen ranken.

Je kunt dit proces herhalen voor elk van de trefwoorden op je oorspronkelijke lijst, en op dit punt heb je misschien wel enkele duizenden mogelijke keywords voor je website verzameld. Vanuit een keyword tool kun je daaropvolgend eenvoudig een export maken van een lijst van de keywords die jou het meest interessant lijken.

Hoe bepaal je de waarde van een trefwoord?

Bij het beoordelen van de waarde van de zoekwoorden die jij hebt gevonden, is het belangrijk te begrijpen hoe je de waarde bepaalt van een keyword waarop jij wilt ranken.

Vraag je daarbij het volgende af:

  • Is het keywords relevant voor mijn website of bedrijf?
  • Zo ja, wanneer bezoekers dit keyword intypen en jouw website vinden, zullen ze tevreden zijn met wat ze vinden? Ofwel, is jouw website relevant voor de zoekintentie van de websitebezoeker?
  • Leidt dit verkeer tot een mogelijke aankoop of aanvraag?

Factoren om rekening mee te houden bij zoekwoordonderzoek

Om je zoekwoordenonderzoek doelbewust aan te pakken, hebben we hieronder een aantal factoren opgesomd waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van de zoekwoorden die je op je webpagina’s kunt implementeren.

  • Zoekwoordvolume: maak altijd de keuze voor zoekwoorden waar gebruikers het vaakst naar zoeken op zoekmachines, een hoger zoekvolume betekent dat er meer mensen zoeken naar het desbetreffende zoekwoord. Dit wordt over het algemeen in een getal per maand uitgedrukt
  • Wanneer we zeggen dat je altijd moet kiezen voor zoekwoorden met het hoogste zoekvolume, moet dat wel genuanceerd worden: de keyword difficulty speelt een grote rol. Een balans tussen zoekvolume en keyword difficulty bepalen is essentieel. Een hogere keyword difficulty betekent dat het lastiger is om te ranken op dit keyword. Als dit naar jouw idee te hoog is, is het misschien verstandig om dit keyword te vervangen voor een keyword met een lagere keyword difficulty.
  • Een oplossing hiervoor is het kiezen voor long-tail zoekwoorden, deze hebben vaak een laag zoekvolume en zijn daarmee ook makkelijker om op te ranken.
  • Zoekintentie: begrijp wat gebruikers willen bereiken als ze het keyword invoeren in Google. Willen ze iets kopen of zoeken ze enkel informatie?

Als je moeite hebt om de juiste trefwoorden te vinden voor jouw website, heb je ongetwijfeld iets aan deze SEO keyword gids voor 2022. Heb je vragen bij het doen van een zoekwoordonderzoek, linkbuilding of wil je jouw zoekwoordonderzoek liever door een professioneel SEO bureau uitvoeren? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee!



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Veeg Omhoog en krijg Meer Online Verkeer!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

MAAK EEN BELAFSPRAAK

    Sluiten