Long tail keywords

Long tail keywords zijn zoektermen die bestaan uit meer dan 4 woorden. De meeste bedrijven proberen vooral te scoren op short tail keywords. Dit is ook logisch, want met behulp van tools zoals de Google Keywordplanner, kan je alleen informatie vinden over de short tail keywords. Zo kan je bijvoorbeeld eenvoudig opzoeken hoe hoog het zoekvolume voor zo’n zoekterm is. Bij long tail keywords is dit dus niet het geval. Dit betekent echter niet dat het scoren op deze zoektermen niet aantrekkelijk kan zijn. Integendeel zelfs, het scoren op deze zoektermen kan juist erg leuk zijn. Doordat er minder concurrentie is, is het scoren op deze zoektermen namelijk veel eenvoudiger.

70% van de zoekopdrachten bestaat uit zoekopdrachten met een long tail keyword. Er wordt dus vaker minder specifiek gezocht! Het zoekvolume per sleutelwoord ligt echter wel een stuk lager. Doordat je eenvoudig op deze zoektermen kunt scoren, is dit eigenlijk helemaal niet zo erg. Een groot voordeel van long tail keywords is dat er vrij specifiek gezocht wordt, hierdoor gaat het conversieratio omhoog. De mensen die zo op je pagina terechtkomen vinden hier namelijk vaker hetgeen dat ze zochten. Dit maakt het scoren op deze zoektermen natuurlijk nog aantrekkelijker.

Het vinden van long tail keywords

Vind je het moeilijk om te bepalen welke long tail keywords je kunt gebruiken? Typ dan eens een short tail keyword in op Google, je zal dan vanzelf een aantal suggesties krijgen. De kans is groot dat hier een geschikt long tail keyword tussen staat. Is dit niet het geval? Wanneer je een zoekopdracht uitvoert, zal je onderaan de googlepagina ook een aantal relevante zoektermen kunnen zien. Hier zitten vaak ook erg goede long tail keywords tussen. Het is aan te raden om een aantal van deze zoektermen te verwerken in je website.