Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Screaming Frog: Laat je website scannen en optimaliseren

Je website scannen en optimaliseren met Screaming Frog

Screaming Frog SEO Spider is een SEO programma dat de pagina’s van je website scant en beoordeelt. Er is een gratis versie, met beperkte mogelijkheden, en een betaalde versie waarmee je alle functionaliteiten kunt gebruiken. Screaming Frog wordt regelmatig aangeraden en daar zijn goede redenen voor. Wil jij met SEO bezig en jouw pagina’s optimaliseren voor de zoekmachines, dan heb je aan Screaming Frog een bijzonder goede tool ter ondersteuning.

Wat kun je met Screaming Frog?

Screaming Frog is een programma dat jouw website scant op basis van een aantal factoren die belangrijk zijn voor SEO. Nadat deze scan is voltooid kun je de resultaten analyseren en met de optimalisatie aan de slag gaan. Met de gratis versie mag je 500 URL’s laten scannen, dus dat is heel veel. Als je de resultaten hebt gekregen, dan kun je het programma onder ander gebruiken voor de volgende werkzaamheden:

  • De optimalisatie van je metatitels en metadescripties.
  • De optimalisatie van je URL’s.
  • De optimalisatie van je afbeeldingen.
  • Het verwijderen en voorkomen van duplicate content.
  • Het verbeteren van je interne linkstructuur

De scan uitvoeren en de resultaten bekijken

Beginnen met Screaming Frog is erg gemakkelijk. Je downloadt het programma van de website en dat doe je door het adres van je homepage in de daarvoor bestemde URL-balk in te geven. Je klikt op start en het programma begint te werken. Dit duurt even, vooral als je een wat grotere website hebt. Nadat de scan voltooid is, ga je over op het analyseren van de resultaten. Het scherm dat je krijgt is opgedeeld in drie segmenten.

  1. De tabs aan de bovenkant geven aan wat de onderdelen zijn van de analyse die is uitgevoerd. Denk dan bijvoorbeeld aan metadescriptie, afbeeldingen en URL.
  2. Aan de rechter kant van het scherm zie je deze onderdelen nogmaals terug, inclusief de filter opties die je krijgt.
  3. Onderaan het scherm staan ook een aantal tabs. Deze zijn bedoeld om dieper in te gaan op een bepaalde pagina als je deze bovenaan selecteert.

ResultatenEnkele functionaliteiten verder toegelicht

Je krijgt van Screaming Frog bijzonder veel informatie. Ze bieden je een gebruikersvriendelijk programma aan waarmee je deze informatie kunt filteren en analyseren. Daarna is het tijd om je website te gaan optimaliseren. Hier gaan we wat dieper in op het bovengenoemde lijstje met taken die je met ondersteuning van Screaming Frog uitvoert.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Metatitels en –descripties optimaliseren

In de metatitel en de metadescriptie geef je aan hoe jouw pagina wordt gepresenteerd in de zoekmachine resultaten. De metatitel is de kop die aan te klikken is en je naar de desbetreffende pagina brengt. De metadescriptie is het stukje tekst wat daar onder staat en in het kort samenvat waar de pagina over gaat. Het is voor SEO belangrijk dat deze aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten ze een bepaalde lengte hebben zodat ze netjes in het daarvoor bestemde vak passen. Gebruik te korte metagegevens en je geeft te weinig informatie en te lange teksten passen niet.

Het is altijd goed om met je metagegevens bezig te gaan, want dit is wat de internetgebruiker beoordeelt om wel of niet op je website te klikken. Heb je geen interessante of pakkende tekst, dan zal je pagina ook minder bezocht worden. Zijn ze niet exact en vertellen ze de gebruiker iets anders dan wordt aangetroffen op de pagina zelf, dan verlies je bezoekers. Zie het als een advertentie voor je pagina waarmee je verkeer aantrekt en een opvallende samenvatting geeft van waar je pagina over gaat. Screaming Frog geeft je alle gegevens die je nodig hebt en die je kunt filteren om aan te wijzen waar jouw meta’s verbetering nodig hebben.

Je URL’s optimaliseren

Screaming Frog geeft ook informatie over de kwaliteit van je URL’s. Ook hier zijn er weer een aantal regels waardoor ze gebruikersvriendelijker worden en beter scoren op het gebied van SEO. Zo zijn lange en ingewikkelde URL’s niet goed. Als iemand deze wil intypen, dan is dat bijzonder lastig. DE URL is het adres van je pagina en deze moet daarom gemakkelijk te onthouden en te gebruiken zijn. Je kunt de titel van je pagina in je URL opnemen, zowel als de categorie waaronder deze valt. Hoofdletters, underscores en niet-ASCII-tekens verwijder je het beste.

Als jij in Screaming Frog URL’s wilt vinden dan klik je op het tabblad URL en vervolgens voer je de filters in. Zo kun je de URL’s eruit vissen die underscores, hoofdletters en non-ASCII-tekens bevatten. Deze pas je daarna aan in je Content Management Systeem. Goede URL’s zijn maximaal 115 karakters lang. Ook hier biedt Screaming Frog een filter voor aan.

Je afbeeldingen optimaliseren

De SEO specialisten geven aan dat afbeeldingen op je pagina een goed idee zijn. Deze maken een tekst aantrekkelijker en geven extra informatie die gemakkelijk te verwerken is. Tegelijkertijd kunnen afbeeldingen je SEO score ook verlagen, bijvoorbeeld als ze de laadtijd van de pagina vertragen of als ze geen alt-tag hebben. Met de alt-tag vertel je de zoekmachines wat er op je afbeelding staat, want dat kunnen ze anders niet ‘lezen’. Zonder alt-tag bestaat deze dus eigenlijk niet. De laadsnelheid van je pagina is ook bijzonder belangrijk voor SEO, omdat trage pagina’s niet als gebruikersvriendelijk worden gezien. De filters van Screaming Frog wijzen je onder andere op afbeeldingen die te groot zijn en afbeeldingen zonder alt-tag.

Duplicate content verwijderen

Duplicate content is voor zoekmachines verwarrend. Als er op twee pagina’s hetzelfde wordt gezegd, dan weten ze niet welke ze moeten selecteren met als gevolg dat ze beide worden genegeerd. Duplicate content is niet volledig te vermijden, maar je kunt er wel van alles aan doen. Met Screaming Frog kun je dubbele headers, dubbele metaomschrijvingen, dubbele URL’s en dubbele metatitels vinden door deze te filteren met de ‘duplicate’ filter. Daarna ga je ermee aan de slag, bijvoorbeeld door bepaalde informatie te verwijderen of op nieuw te verwoorden, maar ook door Google door een canonical pagina aan te wijzen te vertellen welke ze moeten kiezen.

Interne linkstructuurJe interne linkstructuur verbeteren

Met Screaming Frog kun je je interne linkstructuur bekijken en verbeteren. De interne links vertellen de zoekmachines welke pagina’s op je website het belangrijkste zijn. Als je vaak naar je tarievenpagina linkt, bijvoorbeeld, dan krijgt die pagina meer gewicht. Door hier goed over na te denken heb je dus zelf in de hand welke pagina’s je meer autoriteit wilt geven dan anderen. Screaming Frog heeft een tabblad genaamd ‘Internal’ en daarin vind je een kolom met ‘Inlinks’. Hierin tref je informatie aan over hoe vaak je naar bepaalde pagina’s linkt en welke dan als het belangrijkste wordt gezien. Op deze manier kun je je uitgaande links ook doorlopen. In plaats van ‘Inlinks’ kies je dan voor ‘Outlinks’.

Screaming Frog werkt als een database

Je kunt Screaming Frog vergelijken met een database waarin allerlei informatie over jouw website is opgeslagen. Vervolgens kun je deze informatie filteren en zo verbeterpunten aanwijzen. Er is erg veel informatie die je uit je Screaming Frog database kunt halen, maar wat kennis van SEO is dan wel gewenst. Je moet bijvoorbeeld aangeven wat de maximale grootte van je afbeeldingen mag zijn en hoeveel tekens je maximaal voor je metadescriptie en metatitel wilt nemen. Hierin is het wat anders als andere SEO tools die je duidelijke oplossingen aanreiken.

Met Screaming Frog ga je hier zelf naar op zoek. Dat betekent ook dat je meer invloed hebt op wat je wilt dat de tool exact meet en hoe jij hier precies invulling aan wilt geven. SEO staat nooit stil. De één zegt bijvoorbeeld dat zoekwoorden wel in de metagegevens verwerkt moeten worden terwijl de ander aangeeft dat dit niet meer nodig is. Nu besluit je zelf wat je wel en niet aan wilt passen. Daarom is de informatie geordend met tabs die allen onderdelen van SEO representeren. Ga hier een voor een doorheen en je krijgt een zeer uitgebreid inzicht in je pagina’s.

DatabaseDe voordelen van Screaming Frog

  • De tool werkt als een database waar jij vervolgens de informatie uitfiltert die je nodig hebt.
  • Alle belangrijke SEO factoren zijn vertegenwoordigd.
  • Er is een gratis versie van Screaming Frog waarmee je 500 URL’s kunt scannen. Deze versie is dus wat omvang betreft niet beperkend.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

De nadelen van Screaming Frog

  • Screaming Frog vertelt je niet wat je moet doen om een betere SEO score te krijgen. Deze informatie moet je zelf vinden in de database. Je krijgt van hen dus ook geen score waarmee je je voortgang kunt meten.
  • De betaalde versie van Screaming Frog heeft geen beperkingen, maar is met £150 per vergunning vrij prijzig.
  • Voorkennis van SEO is wel vereist. Je moet weten hoe je je filters wilt instellen en welke instellingen je voor jouw website wilt gebruiken.
Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse