Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

SEO trends 2022: tips voor hogere posities

SEO is een van de meest efficiënte manieren om omzet te genereren. Bedrijven die bovenaan zoekmachines ranken op hun belangrijke zoekwoorden, trekken meer bezoekers naar hun site. Zo wordt de kans dat hun producten en diensten verkocht worden groter. Tegelijkertijd bouwen ze aan de bekendheid van hun merk. Het aantrekkelijkste aspect van SEO is vooral hoe betaalbaar het is, althans, als het goed gedaan wordt natuurlijk. Dan kan SEO voor een relatief geringe investering aanzienlijke resultaten opleveren. Ook al blijven de basisprincipes van SEO in 2022 ongewijzigd, algoritme updates en zoektrends ontwikkelen zich. De updates en zoektrends beïnvloeden de manieren waarop SEO optimalisatie wordt uitgevoerd.

SEO is in 2022 een vaak gebruikte tactiek voor de meeste bedrijven geworden

Echter, in de loop der jaren is, met de groei van digitale marketing, SEO een vaak gebruikte tactiek voor de meeste bedrijven geworden. Concurrenten zijn slimmer geworden en hebben geleerd hoe ze SEO kunnen gebruiken om klanten aan te trekken en hun omzet laten stijgen. Maar maak je geen zorgen: om meer klanten te werven en naamsbekendheid op te bouwen, is SEO in 2022 nog steeds uiterst effectief. Middels SEO kun je de concurrenten namelijk een stapje voor zijn, en ze zelfs voorbij gaan op basis van Google Rankings. Zodat je uiteindelijk kunt rekenen op meer organische bezoekers dan dat zij binnenkrijgen.

Nu je weet dat de zoekmachinetechnologie zich ook dit jaar weer blijft ontwikkelen, vraag je je vast af wat dat betekent voor je SEO strategie? Hieronder lees je een aantal SEO trends waar je in 2022 rekening mee moet houden om je websitebezoekers en je keywords rankings hoog en op niveau te houden.

SEO Trend in 2022: Rich Results

Een SEO trend die we het afgelopen jaar bij Ranking Masters hebben zien toenemen zijn Rich Results. Rich results zijn de zoekresultaten die verder gaan dan de standaard website links welke op de resultatenpagina van de zoekmachine verschijnen. Hieronder vallen resultaten als antwoorden op vragen. Denk aan videoresultaten, informatie over producten, recepten, en meer. In de loop van 2021 hebben we de frequentie en het type rich results zien toenemen, wat in 2022 alleen nog maar meer zal toenemen.

Ook spraakgestuurd zoeken, voice search, wint aan populariteit

De snelheid waarmee spraakgestuurd wordt gezocht blijft toenemen. In het dagelijks leven spelen Alexa, Siri, en Google Assistant een cruciale rol. Veel mensen gebruiken inmiddels een slimme speaker in huis. Met de introductie van stemactivering in allerlei apparaten, is het slechts een kwestie van tijd voordat spraakgestuurd zoeken de primaire vorm van zoeken is.

Wat dit voor SEO specialisten en SEO trends in 2022 zal betekenen, is dat er bij bedrijven en marketeers een grotere behoefte ontstaat om zich te concentreren op het omzetten van geschreven inhoud in gesproken vorm.

Ethische linkbuilding is ook in 2022 een SEO trend

Ook link constructies die niet als ethisch gezien worden door Google, worden bestraft. Wees daarom op je hoede voor strategieën die uitwisselingen van links onderling of andere niet-organische linkbuilding technieken omvatten. Wanneer je als bedrijf hoger in Google’s zoekresultaten pagina wilt komen, komt het erop neer dat je je moet richten op ethisch verantwoorde manieren om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Dit kun je het beste doen door waardevolle content te schrijven die organisch links aantrekt.

Zorg ervoor dat je de hoogwaardige content deelt op sociale media platforms zoals Facebook en LinkedIn. Vergeet daarbij echter niet dat je bij het delen van de link vooral niet moet spammen! Wees er zeker van dat alle posts betrekking hebben op datgene dat je onder de aandacht probeert te brengen. Het opbouwen van waardevolle backlinks is dan ook fundamenteel voor elke goede SEO strategie. Voor Google vormen ze een van de beste manieren om te bepalen dat je website een geloofwaardig en betrouwbaar platform is om zoekers als het ware door te sturen.

Site usability statistieken worden belangrijker

Google geeft voorrang aan sites die de beste gebruikerservaring bieden. Er is tevens gebleken dat Google bereid is sites te benadelen die niet voldoen aan bepaalde criteria voor wat betreft snelheid en UI/UX. Als je de tijd neemt om je UX en UI ontwerp te verbeteren, zul je ook verbeterde SEO rankings merken, een grotere merkgeloofwaardigheid, en een betere klantenbinding.

UX en UI design heeft een directe invloed op je SEO rankings dankzij de verschillende meetgegevens die zoekmachines gebruiken om de engagement van gebruikers te volgen. Het geeft inzicht in hoe gebruikers met je website omgaan en interacteren. Houd daarbij vooral rekening met factoren als paginasnelheid, mobiele responsiviteit, menu/header layout, en URL structuur.

Zorg dat je website klaar is voor mobiele apparaten

Bij SEO trends in 2022 kan het zo overkomen dat mobiele optimalisatie achterhaald is. Menig SEO professional weet dat het sinds de uitrol van de mobile-first index, een steeds belangrijkere ranking factor is geworden. Door je site voor mobiele apparaten geoptimaliseerd te hebben, vergroot je ook de kans dat je hoger scoort in de zoekresultaten.

Wat velen misschien niet weten, is dat wanneer je zowel een desktop als een mobiele versie van je site hebt, de Google bot eerst de mobiele versie zal crawlen. Combineer dit met het gegeven dat internetgebruikers over het algemeen hun mobiele telefoon gebruiken om te browsen, te shoppen en informatie te zoeken. Zo is het inmiddels zeker geen verrassing meer dat mobiele optimalisatie ook in 2022 een belangrijke SEO trend is.

Bezit je zelf niet over een interactieve mobile responsive website? Dan is het absoluut noodzakelijk dat je er direct mee aan de slag gaat een dergelijke website laat maken. Zonder een responsive website mis je gigantisch veel omzet.

Video content in 2022 inzetten voor SEO

Niet alleen mobiele en spraak content is belangrijk in 2022, ook de manier waarop we online zijn wordt steeds visueler. Werken met video’s is enorm gunstig, niet alleen als een van de beste opkomende SEO trends in 2022, video’s helpen je ook om gezien te worden als een gezaghebbende en behulpzame bron. Bovendien scoren ze goed op sociale media platforms zoals YouTube en Facebook. Ook is het bekend dat Google eigenaar is van YouTube, waardoor video content in de zoekresultaten van Google ook weer vaker voorkomen in de vorm van rich snippets.

Tutorials, informatieve video’s zoals how-to’s, en ook productdemo’s scoren anno 2022 erg goed als het op SEO aankomt.

Gepersonaliseerde zoekresultaten gebaseerd op recente zoekopdrachten

In het actuele aanbod op Google worden de meest gezochte onderwerpen getoond, gebaseerd op het algoritme van de verzamelde informatie en activiteiten van alle internetgebruikers. in 2022 werkt Google aan het verbeteren van de zoekervaring van elke individuele bezoeker om de informatie aan te passen aan de hand van de historie van hun bezochte pagina’s en frequente zoekopdrachten. De zoekresultaten zullen in de toekomst dus die pagina’s kunnen afstemmen op de interesse van de gebruiker.

Afbeeldingen en video’s zullen een rol spelen in de optimalisatie

Foto’s en video’s plaatsen als onderdeel van je content marketing strategie is niet alleen heel nuttig en praktisch voor lezers en schrijvers. Afbeeldingen en video’s dragen ook bij aan het beter ranken van het artikel om zo het zoekverkeer te doen vergroten.

Waar afbeeldingen vroeger vooral bedoeld waren voor visuele doeleinden, zullen gebruikers nu op afbeeldingen klikken om aankopen te doen of om informatie in te winnen. Van SEO professionals wordt verwacht dat ze afbeeldingen op websites optimaliseren. Dit kan door afbeeldingen van hoge kwaliteit te uploaden, maar ook door ze niet willekeurig te uploaden. De relevantie van afbeeldingen wordt belangrijker. Net zoals aangepaste bestandsnamen en alt tags dat zijn.

Ben je benieuwd naar nog meer SEO trends voor het jaar 2022? Of ben je benieuwd hoe je deze trends zelf in de praktijk kunt brengen? Het is zeker de moeite waard om je hierin te verdiepen, maar SEO is en blijft een echte wetenschap. Wij weten in ieder geval waar we het over hebben, neem daarom gerust contact met ons op met vragen over SEO in 2022, de nieuwste trends of andere SEO gerelateerde vragen. Wij denken graag met je mee!



Auteur

Sjors Goemans

CMO & Founder

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen


    [hidden form_name default:Book a Call with My Team (blog swipe up)]

    Sluiten

    Background clouds
    Het Ranking Masters team
    Bottom curve

    Méér online omzet is
    "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon