Al 7 jaar ervaring

Blogging Uncategorized Leestijd: 2 min 17 mei, 2019

Tone of Voice

Ik hoop dat je dit artikel met plezier leest. Als je ondersteuning wenst bij SEO, Google Ads of AI Search klik dan hier.

Geschreven door: Sjors Goemans | Directeur

Share:

Wat is Tone of Voice?

De tone of voice betekent letterlijk ‘de toon die je aanslaat.’ Met tone of voice wordt dus bedoeld hoe de doelgroep wordt aangesproken. Niet elke doelgroep wordt op dezelfde wijze aangesproken. Dit wordt door verschillende facetten bepaald.

Tone of voiceWaarom Tone of Voice belangrijk is

Het is belangrijk om de doelgroep op een juiste manier aan te spreken, omdat de informatie voor een ontvanger anders bijvoorbeeld heel onduidelijk kan zijn. Het kan ook belangrijk zijn omdat de bezoeker zich misschien niet welkom voelt. Dit kan omdat de bezoeker wellicht zal denken dat de inhoud niet voor hem of haar is bedoeld. Daarmee wordt het publiek dus weggejaagd, terwijl bezoekers zich juist welkom moeten voelen. Als een bezoeker zich welkom zal voelen, kan dit invloed hebben op de verkoop.

Tone of Voice bepalen

Om voice of tone te bepalen moeten er stappen worden uitgevoerd. Om te beginnen moet de doelgroep worden bepaald. Er moet dus worden onderzocht wie de ontvanger is van de boodschap. Het is belangrijk dat er zoveel mogelijk informatie wordt verzameld. Denk hierbij aan: opleidingsniveau, leeftijd, geslacht en kennis. Een groep middelbare scholieren wordt op een andere manier aangesproken dan bijvoorbeeld ouderen. Wanneer een schrijver over techniek praat, hoeft de schrijver niet veel uit te leggen als de doelgroep jongeren is. Jongeren zullen namelijk al veel van techniek snappen. Bij ouderen daarentegen, moet er veel meer informatie worden gegeven. Er moeten veel meer voorbeelden worden gebruikt en er moeten minder moeilijke termen gebruikt worden.

De tweede stap is het bepalen van het onderwerp. Het is belangrijk om na te gaan of het een zwaar onderwerp is of dat het lekker luchtig mag zijn. Het derde is het doel van het verhaal. Wil de schrijver de lezer informeren, instrueren, amuseren of overhalen. Een amuserend verhaal zal veel persoonlijker kunnen zijn en gebruik kunnen maken van grappen dan een informatief verhaal. Een informatief verhaal is feitelijk en komt daardoor ook serieus over. Tot slot moet de afzender worden bepaald. Is de website bijvoorbeeld zakelijk, dan wordt vaker gesproken met wij en niet met ik. ‘Ik’ komt namelijk veel persoonlijker over en is daarom meer geschikt voor bijvoorbeeld een blog.

Benieuwd naar welke Tone of Voice jij op je website of voor je SEO teksten moet gebruiken? Neem dan gerust contact op met onze SEO consultant. Als SEO bureau weten wij precies hoe we jouw pagina kunnen optimaliseren voor zowel je doelgroep als voor de zoekmachines.

Share:

Auteur

Sjors Goemans

Directeur

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Background clouds
Het Ranking Masters team
Bottom curve

Méér online omzet is
"just around the corner"... Daag jij ons uit?

Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon