SEO is niet meer zo eenvoudig als in de begindagen van Google. Een website simpelweg online plaatsen en verwachten dat de site automatisch op de eerste pagina van Google komt voor de trefwoorden waar je je op richt? Dat is al jaren niet meer het geval, er is tegenwoordig flinke concurrentie op SEO gebied. De SEO concurrentie in sommige niches is heviger dan in andere niches.
Tegenwoordig gaat het er bij SEO niet meer om wie de meeste backlinks creëert (linkbuilding) of wie de meeste keywords op de website zet. SEO vereist meer dan dat, en dat is maar goed ook. Met de juiste SEO strategie kun je je concurrenten te slim af zijn en je website op de eerste pagina van Google laten ranken.
Concurrentie binnen niches
De mate van concurrentie is niet voor iedere niche hetzelfde. Dat heeft niet alleen betrekking op zoekmachine optimalisatie. Ondernemers die een bedrijf starten op basis van een verkeerde aanname, kunnen onverhoopt terecht raken in een verzadigde markt. Een verkeerde aanname is denken dat ze een onaangeboorde SEO niche gevonden hebben, gebaseerd op hun eigen perceptie, of hun gewenste doelgroep.
Niches met geen of weinig concurrenten, die zijn er haast niet. Gelukkig bieden niches met veel concurrentie meestal flinke verdiensten; het is niet voor niets dat deze markt verzadigd is. Een markt of niche wordt immers concurrerend doordat er veel te verdienen valt, en concurrerende markten bieden ongelooflijk veel mogelijkheden om op te schalen. Een van die mogelijkheden is opschalen op het gebied van SEO.
Hoe start je met SEO in een verzadigde niche?
Voordat je een actieplan maakt, is het van cruciaal belang je SEO concurrentie te begrijpen. Beoordeel je SEO concurrentie zowel op macro- als op microniveau. Bekijk je niche in het algemeen: heb je inderdaad te maken met een verzadigde niche? Verzadigde SEO niches zijn te herkennen aan het aantal websites, de content erop en het aantal websites met een hoge domein autoriteit.
Nog een factor om rekening mee te houden is de zogenaamde ‘lifetime value’ van een lead of klant. Deze waarde correleert vaak met de kosten voor een click, de PPC. Waar een lead misschien niet al te veel waard is in sommige niches, denk aan een lokale supermarkt of bakker, zijn leads in andere niches tot wel duizenden euro’s waard. Denk dan aan verzekeraars, advocatenkantoren, hypotheekverstrekkers en producenten van bedrijfssoftware.
Houd ook rekening met het volgende: de SEO concurrentie kan correleren met een seizoensgebonden vraag. Denk aan zomervakanties boeken in het voorjaar, Kerstaankopen, jurkjes en sieraden in november en chocolade en bloemen voor Valentijnsdag. Na deze data dalen het verkeer en de koopintentie.
SEO strategieën voor concurrerende niches
Het verkrijgen van verkeer naar een website blijft tot nu toe een van de meest uitdagende klussen. De meeste zoekresultaten worden namelijk ingenomen door grote merken of enorme op-content-gebaseerde websites. Startende ondernemingen en beginnelingen maken maar zelden kans om op de eerste pagina van zoekmachines te komen.
Het verslaan van SEO concurrentie in concurrerende niches begint bij een goede basis: een sterke online aanwezigheid en een goede online reputatie. Zonder die fundering zul je je positie niet kunnen handhaven wanneer nieuwe concurrenten de markt betreden. Het creëren van een sterk merk begint met het bouwen van een website. Echter daarmee is de basis nog niet compleet. Publiceer op je blog regelmatig nuttige en informatieve content, laat mensen commentaar geven en vragen stellen en reageer ook regelmatig op het commentaar en de vragen. Online actief blijven helpt bij het versterken van je SEO posities.
Zoekwoordonderzoek doen – maak gebruik van long-tail keywords
Ga tijdens het zoekwoordonderzoek op zoek naar trefwoorden die een gemiddeld tot hoog maandelijks zoekvolume hebben, én een lage concurrentie. Dit zal niet eenvoudig zijn, geschikte keywords vinden in een concurrerende niche is inderdaad lastig. Dat is waar long-tail zoekwoorden een rol spelen.
Een short-tail trefwoord, het tegenovergestelde van een long-tail trefwoord, bestaat over het algemeen uit 1 tot 3 woorden. ‘SEO’ is een voorbeeld van een short-tail trefwoord. ‘SEO strategieën in concurrerende niches’ is een long-tail zoekwoord. Long-tail zoekwoorden hebben over het algemeen nog steeds flinke maandelijkse zoekvolumes. Het zoekvolume is doorgaans kleiner dan van vergelijkbare short-tail keywords, maar reken maar dat er minder concurrentie is op long-tail keywords, waardoor het makkelijker is om er op te ranken.
Met long-form content hoger ranken in een competitieve niche
Long-form content is essentieel. Zonder long-form content zul je het moeilijk hebben om SEO rankings te krijgen in een concurrerende niche. Long-form content bevat, zoals de naam al doet vermoeden, lange stukken informatieve content die de lezer over het algemeen verder brengt. Het brengt de lezer verder dan de oorspronkelijke zoekvraag. Het is een uitgelezen mogelijkheid om dieper op de klantbehoefte in te gaan. Bij long-form content gaat het erom dat je kiest voor kwaliteit boven kwantiteit.
Long-form content is een uitstekend uitgangspunt voor SEO en online zichtbaarheid, waarmee je meer verkeer naar je site kunt trekken. Bovendien is het effectief voor het opbouwen van je merk en het demonstreren van thought leadership. Bovendien bied je aan de hand van long-form content een volledige en betere ervaring aan de bezoeker van je site. Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van long-form content, ook wel on-page content, is zoekwoordonderzoek essentieel.
Long-tail keywords en long-form content? Absoluut gebruiken!
Tijdens je SEO onderzoek bepaal je de keywords en analyseer je de concurrentie die op deze keywords scoren. Wanneer hun artikelen rond de 1.000 woorden bevatten, is het zaak dat je een artikel schrijft dat een groter aantal woorden heeft.
Zorg er bij long-form content wel voor dat je de kwaliteit van de artikelen niet uit het oog verliest. Zorg ervoor dat je artikel ingaat op alle punten die aan de bod komen in de content van je concurrentie.
Benieuwd hoe jij jouw posities in de zoekmachines kan blijven verbeteren? Vraag dan een gratis quickscan aan.
SEO posities winnen in verzadigde niches, kan dat nog wel?
Of je je nu focust op de niche voor verzekeraars of personal trainers, een e-commerce webshop runt of in een verzadigde niche wilt groeien: de realiteit is dat je kunt concurreren in elk van de duizenden niche-industrieën, welke niche je maar wilt. Concurreren in de meest lucratieve niches vereist drie zaken: een investering in de vorm van tijd of geld, innovatief handelen en inspanning leveren.
Geen niche is té concurrerend. Als dat zo was, zou Tinder, Bumble of een andere nieuwe dating app bijvoorbeeld niet bestaan. De dating-app niche is namelijk enorm verzadigd. Ook in verzadigde niches blijven klanten en gebruikers benieuwd naar alternatieven en nieuwe methodes om hun problemen op te lossen. Laat je dus niet afschrikken door een verzadigde niche.
Onderscheid je van de rest bij hevige concurrentie
Een van de beste SEO strategieën voor concurrerende niches is je te richten op een invalshoek die nog niet aan bod is gekomen. Het laat je niet alleen opvallen, het geeft je ook de gelegenheid om artikelen en pagina’s te schrijven met meer woorden en informatie dan je concurrenten.
Wanneer je je in een concurrerende SEO niche begeeft en simpelweg hetzelfde doet als je concurrentie, zal je ten eerste niets unieks te melden hebben (oninteressant voor klanten die aan het vergelijken zijn). Ten tweede is Google erg goed in het afstraffen van content die niets toe te voegen heeft.
Ook kun je, door je op een andere invalshoek te richten, mensen laten zien dat je uniek bent en unieke oplossingen kunt bieden. En niet te vergeten: hoe meer kliks je krijgt, hoe hoger je click-through rate zal zijn en hoe sneller je ranking zal stijgen.
Je zult moeten erkennen dat je concurrentie hebt, vooral ook online
Neem bijvoorbeeld kredietverstrekkers, een zeer concurrerende niche en daarmee ook een redelijk hoog geprijsde CPC (cost per click). Er zijn talloze mensen die een lening afsluiten, ook online.
De strijd om kliks wordt steeds heviger. De kosten van de eerste klik en de eerste bestelling stijgen daarom wekelijks. Het door reclame aangetrokken publiek is niet altijd van het gewenste kaliber. Als gevolg daarvan is SEO in de kredietverstrekking een goede overweging.
Onroerend goed is ook een concurrerende niche
Huizenkopers eisen in alles hoge kwaliteit wanneer ze op jacht gaan naar het huis en de makelaar die het beste bij hun eisen passen. Het is zaak dat je website de nadruk legt op de diensten die je aanbiedt, de voordelen van het merk en je kennis van zaken.
Omdat het kopen of huren van een woning of ander pand iets is waar iedereen wel eens mee te maken heeft, is er in deze sector een enorme concurrentie die weer van invloed is op de mogelijkheid van marketing en reclame. Het feit dat SEO in de onroerend goed sector nooit slaapt is voordelig: zonder dat je in reclame hoeft te investeren, genereert de optimalisatie potentiële klanten, 24 uur per dag, zeven dagen per week. Een goede website is daarbij wel van vitaal belang voor het succes van je SEO campagne.
SEO voor verzekeringen?
Ook de markt van verzekeringen is zeer concurrerend! Ondanks het feit dat het steeds ingewikkelder wordt, is het toch mogelijk om reclame te maken voor een verzekeringsmaatschappij. De taal en de details van hoe verzekeringsmaatschappijen werken zijn ingewikkeld voor gewone gebruikers om te begrijpen. Daardoor baseert de doelgroep hun beslissing vaak op recensies en verwijzingen. Hier moet de SEO strategie van de verzekeringsmaatschappij dus op gefocust zijn. In deze niche is een SEO blog een absolute aanrader. Ook is het zaak om de website te optimaliseren voor mobiele gebruikers.
Cryptocurrency en SEO
De markt voor cryptocurrencies is booming, en er is hevige concurrentie. Je cryptocurrency website moet op de juiste manier gepromoot worden als je je wilt onderscheiden van de concurrentie. De beste aanpak is om het werk te delegeren aan gekwalificeerde SEO experts. Vandaag de dag is het vanwege de exponentiële groei van nieuwe cryptocurrency websites onmogelijk om hoge ranks te behalen en te behouden zonder er moeite voor te doen. Het is niet reëel om SEO eenmalig in te stellen en op resultaat te wachten. In deze niche is voortdurende content optimalisatie en website optimalisatie noodzakelijk.
SEO gaat om meer dan alleen een succesvolle marketing strategie opzetten
Beschikken over een goed inzicht in een gespecialiseerde markt is essentieel voor een succesvolle SEO strategie. Belangrijke succes-aspecten voor elk bedrijf zijn onder meer een grondig begrip van de wensen en problemen van je toekomstige consumenten. Hoe eerder je uitzoekt wie je doelgroep is, hoe beter. Hoewel werken in concurrerende niches een uitdaging is, kunnen relevante resultaten aanzienlijke verdiensten opleveren. Daarom is het inschakelen van gekwalificeerde SEO experts de moeite waard.
In een concurrerende niche, zul je het zonder goede content niet halen
Concurrerende niches zijn zo populair omdat er geld te verdienen valt. Je bent niet de enige die een percentage van de markt wil bemachtigen. Jammer genoeg behalen slechts enkelen een groot marktaandeel. De meerderheid van de ondernemers die het probeert, denkt er helaas te simpel over. De volgende tips zullen je helpen in een concurrerende SEO niche:
Zorg voor goed doordachte en boeiende content. Zorg er daarnaast voor dat de artikelen minstens 800 woorden tellen. Link vanuit je content naar product of dienst pagina’s of andere belangrijke pagina’s op je website. En last but not least: richt je op een breed scala aan onderwerpen en invalshoeken. Wij van Ranking Masters helpen je graag bij het vormen van de beste SEO strategie binnen jouw niche.