fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is CTR?

CTR is een afkorting die staat voor Click Through Rate. Het is een percentage – een ratio – en het vertelt je hoeveel van de mensen die jouw advertentie of zoekresultaat gezien hebben hier ook daadwerkelijk op hebben geklikt. Je vindt je CTR in programma’s zoals Google Search Console en Keyword Planner. Het wordt uitgerekend door het aantal vertoningen van een pagina in de zoekresultaten of advertentie te delen door het aantal klikken er op. Stel, je CTR is 4%, dan hebben 4 van de 100 mensen die jouw advertentie of zoekresultaat gezien hebben hier daadwerkelijk wat mee gedaan. Hoe hoger je CTR, hoe meer verkeer je naar je website trekt.

Wat is een goede CTR?

Over het algemeen is de CTR niet erg hoog. Denk maar eens aan je eigen zoekgedrag. Nadat je een zoekwoord hebt ingetypt 1) blader je waarschijnlijk niet door naar een tweede of derde pagina en 2) kies je één of twee resultaten uit die je bekijkt en ben je klaar. Google zelf geeft aan dat de gemiddelde CTR voor advertenties rond de 2% ligt. Als je daar boven komt, dan ben je dus goed bezig. 

In de zoekmachine resultaten is de gemiddelde CTR afhankelijk van de positie waarop je pagina staat. Heb je het voor elkaar gekregen om op de eerste plek te belanden als er een bepaald zoekwoord wordt ingetypt, dan is de gemiddelde CTR 32%. Voor de tweede plaats is dit 25% en voor de derde plaats is het 19%. Alle andere resultaten op de eerste pagina hebben een gemiddelde CTR van 3% en voor resultaten die op de tweede, derde, vierde, enzovoorts pagina terechtkomen is dit nog lager. 

Waarom is CTR belangrijk?

De CTR wordt op verschillende manieren toegepast en ook jij kunt het gebruiken om het succes van een advertentie of marketing campagne te meten. Hier vind je slechts enkele voorbeelden van situaties waarin de CTR wordt ingezet:

  • Google kijkt naar de CTR van een pagina om je positie te bepalen. Hoe hoger de CTR, hoe belangrijker Google jouw pagina ziet. Gebruikers zijn er immers in geïnteresseerd.
  • Google kijkt naar de CTR van je advertentie om te bepalen of deze getoond gaat worden of niet. Hoe hoger de CTR, hoe lager je kunt bieden. Google ziet advertenties met een hoge CTR als interessant voor haar gebruikers.
  • Jij gebruikt je CTR om te bepalen hoe aantrekkelijk een pagina of advertentie is.
  • Je kunt het ook gebruiken om het succes te meten van bijvoorbeeld e-mail- of sociale media marketing, omdat je daar de doorstroom naar je landingspagina mee meet.

ZoekresultatenDe oorzaken van een lage CTR in de zoekresultaten

Merk je dat de CTR van je pagina in de zoekmachine resultaten laag is, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Allereerst wordt de CTR bepaald door de positie die je hebt en als je op de vierde plek staat of op één van de opvolgende pagina’s dan is deze gemiddeld al erg laag. Sta je op plek 1, 2 of 3 en is je CTR nog steeds niet goed genoeg, dan heeft dat vaak te maken met de kwaliteit van je metatitel en –omschrijving. In beide gevallen kun je hier vrij gemakkelijk zelf wat aan doen.

1. Besteed tijd aan SEO

Door aan zoekmachine optimalisatie te werken haal je je pagina’s naar een hogere plek in de rangschikking van Google. Het doel is een plek op de eerste SERP, want slechts 10% van de internetgebruikers bladert verder. Eenmaal op de eerste pagina beland zou je CTR omhoog moeten gaan, simpelweg omdat je zichtbaarder bent geworden.

2. Schrijf goede metatitels en -omschrijvingen

De metatitel en metaomschrijving is de link en het onderstaande stukje tekst die in de zoekmachine resultaten worden getoond aan de gebruiker. Het is dus direct reclame voor je pagina en ze moeten daarom ook perfect in orde zijn. Is je meta-informatie aantrekkelijk genoeg? Valt je meta-informatie op tussen de andere resultaten? Vat het goed en pakkend samen waar je pagina over gaat? Is het zoekwoord erin verwerkt? Nodigt je meta-informatie uit om erop te klikken?

De oorzaken van een lage CTR in advertenties

Is de CTR van je advertenties te laag, dan kan dat ook verschillende oorzaken hebben. Google Ads is een bijzonder lastig programma met een groot aantal instellingen en ingewikkelde advertentiecampagnes. Heb je daar fouten in gemaakt, dan kan het zijn dat je advertenties aan de verkeerde doelgroep worden getoond, bijvoorbeeld. Het is ook mogelijk dat je advertentie zelf niet goed genoeg in elkaar zit. Hij wordt wel getoond, maar de internet gebruikers klikken er niet op. Ook hier kun je een aantal dingen doen om je CTR te verbeteren.

1. Maak aantrekkelijke en duidelijke advertenties

Het is de bedoeling dat jouw advertentie er uit springt en dat de internetgebruikers erdoor worden aangetrokken. Dat betekent dat deze mooi is vormgegeven, dat er voldoende informatie in staat (maar niet te veel), dat er een duidelijke call-to-action is en dat je advertenties gericht zijn op jouw doelgroep. Eventueel kun je verschillende varianten van één advertentie maken en deze testen, zodat je uiteindelijk de beste aanpak aanwijst. Adverteren in Google en andere online plaatsen is lastig, maar als je het eenmaal door hebt zijn de voordelen groot.

Google Ads2. Leer te werken met Google Ads

Google Ads is het programma dat Google aan adverteerders aanbiedt. Je kunt ermee in de zoekmachine resultaten adverteren, maar ook op de miljoenen websites en apps die Google beheert. Het is belangrijk dat je het programma goed onder de knie hebt. Verdeel je campagnes op in kleine advertentiegroepen en gebruik daarin specifieke zoekwoorden. De kans op een klik is veel groter als je advertentie getoond wordt als iemand zoekt naar ‘rode pioenrozen in Almere’. 

Maak je doelgroep specifiek en klein, gebruik negatieve zoekwoorden en ad extensies. Het voordeel van SEA is dat je een publiek aanspreekt dat al naar jouw product of dienst op zoek is. Met een goede advertentie en een correct ingerichte campagne haal je ze over de streep.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.