fbpx

Wat is Google Ads precies? (voorheen Google Adwords)

Google Ads, voorheen was dit Google Adwords, is een dienst van Google waarmee je in hun netwerken adverteert.

En deze netwerken bestaan uit 2 miljoen websites, uit honderd duizenden apps en uiteraard ook uit de bekende Google programma’s, zoals Search, YouTube en Maps.

Adverteren via Google kan, mits goed opgezet, grote resultaten opleveren.

Daarnaast maak je gebruik van een netwerk dat al bestaat en dat miljoenen mensen dagelijks vaak meerdere malen bezoeken.

Als je gaat adverteren via Google Ads dan levert dit je een groot aantal voordelen op.

Deze worden hier besproken, zowel als wat Google Ads precies is, hoe je ervoor betaalt en hoe jij er ook van kunt profiteren.

In slechts 3 minuten ✅ leestijd leer je in dit artikel hoe jij optimaal profiteert van Google Ads.

Wat is Google Ads?

Wat is Google Ads?

Google Ads is het advertentieprogramma van verreweg de grootste zoekmachine Google.

Door hier gebruik van te maken adverteer je op zoektermen, wat betekent dat je advertentie alleen gezien wordt door internetgebruikers die al naar jouw product of dienst op zoek zijn.

Je hebt de keuze uit verschillende advertentiecampagnes en deze worden dan in het Google Zoeknetwerk (lees: boven de zoekresultaten) of het Google Display Netwerk (alle andere Google websites en partners) geplaatst.

De internet gebruiker krijgt de mogelijkheid om op jouw advertentie te klikken en dat levert jou een bezoeker op.

Het uiteindelijke doel van een goede Google Ads campagne

Het uiteindelijke doel van een goede Google Ads campagne

Google geeft je met het Google Ads programma dus de mogelijkheid om via hen te adverteren. Je moet je campagnes wel zelf invulling geven en opzetten, zij bieden alleen een advertentieplaats aan.

Een goede campagne heeft als doel bezoekers uit je doelgroep naar je website te trekken.

Dat betekent uiteraard niet direct dat ze daar ook de actie uitvoeren die jij voor ogen hebt. Eenmaal op je website beland, is het aan jou om de bezoekers te laten doen wat je wilt.

Soms zal dit een aankoop zijn, een andere keer is dit een inschrijving op een mailinglijst of het invullen van een enquête.

De mogelijkheden met Google Ads

De mogelijkheden met Google Ads

Via Google Ads kun je op verschillende manieren adverteren. Er wordt dan vaak onderscheid gemaakt tussen beeld- en tekstadvertenties:

  • Beeldadvertenties: de beeldadvertenties worden meestal op het Google Display Netwerk geplaatst. Dit is een uitstekende manier om je bericht of verhaal over te brengen. Door bijvoorbeeld een video te plaatsen met geluid en een duidelijke uitleg betrek je internet gebruikers bij je bedrijf. Denk dan bijvoorbeeld aan advertenties in apps of een banner in een YouTube video.
  • Tekstadvertenties: ga je adverteren in het Google Zoeknetwerk dan is dit meestal met een tekstadvertentie. Je kunt in het Display Netwerk ook met tekstadvertenties adverteren, maar dat is vaak minder succesvol. Tekstadvertenties in het Google Zoeknetwerk staan boven de zoekresultaten. Ze komen naar voren als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt. Als jij een Italiaans restaurant in Utrecht hebt, dan kun je er dus voor zorgen dat er een advertentie wordt getoond als iemand de zoekterm ‘Italiaanse restaurants in Utrecht’ ingeeft. Omdat je dan al mensen aantrekt die op zoek zijn naar jouw product of dienst, is het minder belangrijk dat je ze overhaalt met beelden.

Andere opties

Andere opties

Via Google Ads krijg je ook de mogelijkheid om op andere manieren te adverteren.

Je zet via hen bijvoorbeeld een remarketing campagne op. Je laat je advertentie dan alleen zien aan internet gebruikers die je website al hebben gebruikt, maar niet tot aankoop over zijn gegaan.

Verder is er de Shopping omgeving van Google wat ideaal is voor webwinkels.

De Google Ads Express campagne is ideaal voor ondernemers die weinig tijd hebben. Google zet dan automatisch een campagne voor je op en werkt met het dagbudget wat jij ingeeft.

Hoe worden de advertentieplaatsen weggegeven?

Door een Google Ads campagne op te zetten concurreer je met de andere adverteerders voor een advertentieplaats. En als je dit niet goed doet, dan is er de mogelijkheid dat jouw advertentie nooit naar voren wordt gebracht.

Daarom is het belangrijk om te weten hoe Google bepaalt wie deze plek krijgt. Google gebruikt hier meerdere factoren voor, maar twee daarvan wegen het zwaarst.

1. De concurrentie

De competitie

Hoe meer advertenties gericht zijn op jouw zoekwoord, hoe meer concurrentie er is. En het is logisch dat je minder kans maakt op een plaats als er meerdere kapers op de kust zijn. Je kunt de concurrentie op twee manieren voor zijn:

  • Specifieke zoekwoorden: kies de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden zorgvuldig uit. Het is dan belangrijk dat deze zo min mogelijk concurrentie hebben. Dat doe je door specifiek te zijn. Een zoekwoord ‘restaurant Utrecht’ is veel minder specifiek dan ‘Italiaans restaurant Utrecht’ en mogelijk kun je dit nog specifieker maken door bijvoorbeeld ‘pizza restaurant Utrecht’ te gebruiken. Het is wel belangrijk dat de zoekwoorden ook daadwerkelijk gebruikt worden. Je kunt dit gemakkelijk nagaan met Google Search Console, maar ook met onafhankelijke programma’s zoals Ubersuggest en Moz.
  • De CPC: je betaalt Google door middel van de Cost per Click methode. Je betaalt alleen als er iemand op je advertentie klikt en op je website terecht komt. Deze CPC geef je zelf in, maar hoe hoger de concurrentie, hoe hoger je moet inzetten. De bovengenoemde programma’s geven je ook een CPC bedrag voor de zoekterm die je intypt. Hoe beter de zoekterm, hoe lager de CPC. Het is dus zaak om voor een zo laag CPC bedrag de concurrentie zo hard mogelijk aan te gaan.

2. De kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore

Google geeft alle adverteerders ook een kwaliteitsscore. Deze komt voornamelijk voort uit het succes van je vorige campagnes.

Als gebleken is dat veel internet gebruikers jouw advertenties aanklikken, dan geeft Google je voorrang.

Zij lezen daaraan af dat jouw advertenties relevant zijn. Andere factoren die invloed hebben op de kwaliteitsscore zijn bijvoorbeeld de kwaliteit van de pagina waarop de bezoekers belanden, de relevantie van het zoekwoord en de SEO score van je website.

Iedere adverteerder krijgt een kwaliteitsscore van 1 tot en met 10 en 10 is dan het beste. Hoe hoger de score, hoe lager je CPC want hoe groter de kans dat je een advertentieplaats bemachtigt.

Betaalmethoden voor Google Ads

remarketing is duurder

Er zijn drie manieren waarop je Google betaalt, namelijk de Cost per Click, de Cost per Action en de Cost per Mille.

Deze worden respectievelijk afgekort als CPC, CPA en CPM. Niet alle opties staan bij de verschillende advertentiemogelijkheden tot je beschikking en de Cost per Click is de meest gangbare methode.

1. Cost per Click

cost per klik of kost per klik

Met de CPC methode betaal je Google alleen als er op je advertentie geklikt wordt.

Dit heeft voor jou als voordeel dat je niet hoeft te betalen als je advertentiecampagne onsuccesvol is. Voor Google heeft dit ook voordelen, omdat ze daaraan kunnen afmeten hoe goed jouw advertenties zijn.

Google geeft niet automatisch de adverteerder met het hoogste CPC bod voorrang.

In het begin zal je je CPC hoger moeten inzetten om je kwaliteitsscore te verbeteren. Naarmate je bij Google meer autoriteit krijgt, gaat je CPC ook naar beneden.

Er zijn twee soorten CPC en dit zijn de maximale CPC en de daadwerkelijke CPC. De maximale CPC is het bedrag dat jij ingeeft en dat jij maximaal wilt betalen voor elke klik op je advertentie.

De daadwerkelijke CPC is wat je uiteindelijk betaalt en deze is dus lager dan de maximale CPC. Google bepaalt onder andere aan de hand van de concurrentie welke CPC jij uiteindelijk betaalt.

2. Cost per Action

Je Click Through Rate verbeteren 

De CPA wordt ook wel de Cost per Aquisition genoemd.

Je betaalt Google dan niet als er iemand op je advertentie klikt, maar alleen als deze daarna ook doet wat jij wilt. Ze moeten eerst een actie uitvoeren op je website, voordat jij hiervoor moet betalen.

Deze actie kan van alles zijn. De meest gangbare zijn de aanschaf van een product of dienst, maar ook het invullen van een vragenlijst of het inschrijven voor een nieuwsbrief vallen hier onder.

Deze manier van betalen wordt voornamelijk door ervaren Google Ads gebruikers gekozen. Dat komt doordat je er ook grote verliezen mee draait als je een fout maakt.

4. Cost per Mille

Cost per Mille

De CPM betaalmethode is voornamelijk bedoeld voor adverteerders die het Google Display Netwerk willen gebruiken. Je betaalt dan een bepaald bedrag voor elke 1000 vertoningen in dit netwerk. Je geeft dan zelf aan wat je wilt dat dit bedrag is, maar ook hier blijft het bieden.

Als je je CPM te laag instelt, dan wordt je advertentie niet getoond.

Stel je hem juist te hoog in, dan zal je vaker en te veel moeten betalen. Het grote voordeel van deze betaalmethode is dat je de mogelijkheid krijgt om een bijzonder specifieke doelgroep te bereiken. Je kunt je advertentiecampagne namelijk volledig afstemmen op jouw wensen.

De voordelen van Google Ads

voordelen van Google Ads

Adverteren via Google Ads heeft een groot aantal voordelen. We hebben de belangrijkste hier op een rijtje gezet:

  • Goedkoop: stel je betaalmethode goed in, doe een concurrerend bod op je betaalmethode naar keuze en je zal zien dat adverteren via Google Ads goedkoper is dan offline adverteren. Vooral als je een hogere kwaliteitsscore krijgt en je betalingen naar beneden kunnen zal je hier veel financieel voordeel uit halen. De één stelt een budget in van €10 per dag en de ander geeft €1000 per dag uit. Google geeft op een eerlijke manier voorrang, wat betekent dat de kleine investeerders net zo veel kans maken als de grote spelers.
  • Meetbaar en dynamisch: je krijgt van Google allerlei tools waarmee je vanaf het eerste moment meet hoe succesvol je campagne is. Zie je dat er iets misgaat, dan stel je dit gewoon bij. Door de statistieken te analyseren en van je fouten te leren wordt je volgende campagne nog beter.
  • Doelgericht: omdat je met Google gebruik maakt van zoektermen ben je in staat om direct aan je doelgroep te adverteren. Dat betekent weer dat je meer bezoekers naar je website trekt en dat je conversieratio omhoog gaat. Met een advertentie voor een ‘Italiaans restaurant in Utrecht’ bereik je alleen internet gebruikers die al naar jouw product op zoek zijn.

Een eerlijke manier om te adverteren

Google is uiteraard een bedrijf dat er op uit is om winst te maken en Google Ads levert ze veel op.

Maar ze bieden jou ook een unieke manier van adverteren aan en dat is voor jou bijzonder interessant. Google haalt er voordeel uit en jij, mits je het goed doet, een hogere omzet.

Het is waar dat er veel concurrentie is als je via Google adverteert, maar zij kiezen de adverteerder voor een advertentieplaats op een eerlijke manier uit. Zo lang jouw instellingen goed zijn, maak je als klein bedrijf net zoveel kans op een plaats als een grote adverteerder.

Daarnaast geeft Google je alle tools die je nodig hebt om van je advertentiecampagne een succes te maken. Je krijgt een kijkje in de keuken van Google en ze delen de belangrijkste statistieken met iedereen die een Google account heeft.

Zo zie je wat het zoekgedrag van de internetgebruikers is op dit moment, krijg je tips over welke zoekwoorden het beste voor je zijn en hoeveel je voor je betalingen moet instellen. Google Ads is eerlijk, transparant en een advertentiemogelijkheid voor iedereen.

Ranking Masters is specialist in Google Ads

Voordat je exact uitgevonden hebt hoe Google Ads werkt en hoe je de perfecte advertenties plaats ben je wel een aantal campagnes verder.

En in het begin zal je mogelijk geld verliezen. Je hoeft niet te leren door vallen en opstaan, want Ranking Masters is er om je te helpen.

Met onze SEO Surfer tool analyseren we de concurrentie en zien we direct welke aanpak voor jou het meest succesvol is.

Door alle data te verzamelen zetten we voor jou snel een succesvolle Google Ads campagne op en helpen we je om je conversie ratio te verhogen.

We werken ook aan je zoekmachine optimalisatie en je website, mocht je dit willen, zodat je kwaliteitsscore beter wordt en je dwell rate omhoog gaat.

Nadat we je eerste Google Ads campagne voor je hebben opgezet kunnen we deze ook voor je onderhouden. Zo zorgen we er samen voor dat jouw advertenties in Google vanaf dag één de beste kans van slagen hebben en dat ook op de lange termijn.

Bekijk ook:

Adwords remarketing wat is het en hoe werkt het?

Google Adwords kosten: Waarop wordt dit gebaseerd?

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat
Powered by