fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat is DuckDuckGo?

DuckDuckGo is net als Google en Bing een zoekmachine. Je gebruikt het om je weg te vinden op het internet en om uit de miljarden websites die worden aangeboden de pagina te vinden die jou antwoord geeft op je vragen. DuckDuckGo als zoekmachine wordt steeds populairder en dat komt doordat het iets aanbiedt wat de meeste andere zoekmachines niet kunnen. Als jij DuckDuckGo gebruikt dan blijf je namelijk volledig anoniem. De resultaten die je te zien krijgt zijn objectief en exact hetzelfde als bij iemand anders die hetzelfde zoekwoord intypt. 

Dit alles maakt DuckDuckGo dus transparant, eerlijk en betrouwbaar en dat is een gemis in de digitale wereld van vandaag waar remarketing en gepersonaliseerde zoekresultaten centraal staan. Er is weinig wat je online kunt doen en wat niet wordt opgeslagen en gebruikt om jou te overtuigen of te helpen. Sommige mensen vinden dit fijn en gemakkelijk terwijl het bij andere mensen privacy zorgen opwekt. Zoek met DuckDuckGo en jij blijft de enige die weet wat je doet.

DuckDuckGo en anonimiteit

Door anonimiteit aan te bieden, speelt DuckDuckGo in op een dringende behoefte bij internetgebruikers. Het feit dat je niet anoniem bent komt erg duidelijk naar voren als je voor remarketing wordt gebruikt. Je hebt vast wel eens naar iets gezocht, bijvoorbeeld vluchten naar New York, en vervolgens zie je alleen maar reclame van bedrijven die goedkope vluchten naar New York aanbieden. Google bewaart jouw zoekgeschiedenis voor goed.

AnoniemOmdat je altijd gevolgd wordt, wat je ook doet online, zijn je interesses en voorkeuren ook bekend. Informatie die je opzoekt over een politieke partij, over een bepaalde band, over een sport, over emigreren naar het buitenland, over het telen van groenten of over het bakken van een cake wordt allemaal opgeslagen in een database. Adverteerders spelen daar op in, maar Google ook door je een lijst met resultaten te tonen waarvan zij denken dat jij ze zult waarderen. Bij DuckDuckGo behoort dat allemaal tot de verleden tijd.

Hoe doet DuckDuckGo dat?

DuckDuckGo maakt gebruik van het zogenaamde Tor netwerk en als je besluit om het te downloaden voor Chrome, dan krijg je anonieme zoekopdrachten, ze blokkeren de trackers en bieden een waterdichte encryptie aan. Het Tor netwerk bestaat namelijk uit een aantal zeer goed beveiligde computers. Op het moment dat jij een zoekopdracht intypt, dan wordt deze langs een aantal van die computers gestuurd en dat verbergt niet alleen de bron, maar ook de zoekopdracht zelf. Door deze mate van encryptie is niets meer door derden te detecteren.

En nadat je gezocht hebt?

Hoe zit dat dan met je veiligheid als je DuckDuckGo verlaat en één van de resultaten hebt aangeklikt? Verdwijnt je anonimiteit dan ineens? Het antwoord daarop is in de meeste gevallen nee, want websites moeten tegenwoordig ook beveiligd zijn met een encryptie. Dat zie je aan het slotje op de adresbalk en de https aanhef van het adres. Als je alleen naar websites gaat die een encryptie hebben, dan blijf je ook na het zoeken anoniem. Jij hebt de informatie gevonden die je nodig hebt en niemand anders weet daar van.

DuckDuckGo en personalisatie

Bij DuckDuckGo weet je zeker dat je anoniem blijft en dat je geen ‘slachtoffer’ wordt van personalisatie. De zoekresultaten die jij krijgt als je in Google een zoekterm intypt zijn anders dan die van je buurman als deze dezelfde zoekterm gebruikt. En dat komt doordat Google bijgehouden heeft wat jij online hebt gedaan. De zoekresultaten worden daarop aangepast en Google hoopt daarmee jou van informatie te voorzien die bij jou past en je buurman van informatie die bij hem past. Jullie zijn immers verschillende personen met verschillende interesses en benodigdheden?

In principe is dit een uitstekende manier om tot de juiste informatie te komen, maar het maakt de rangschikking die Google aanbiedt ook objectief. Personalisatie geeft jou resultaten waarvan Google denkt dat je ze zal waarderen, maar zijn dat ook de beste resultaten? 

De filter bubble

Sommige mensen vinden dit fijn en krijgen het gevoel in de watten gelegd te worden door de zoekmachine. Andere mensen vinden het eng en zien liever een objectieve rangschikking met alternatieven en andere meningen. Het gevolg van personalisatie is wat experts de filter bubble noemen. Google toont uit alle resultaten die bij een bepaald zoekwoord passen alleen de pagina’s die aansluiten bij jouw opvattingen en voorkeuren. Je ziet dus ook nooit iets anders meer. Raak je in de filter bubble terecht, dan wordt wat je te zien krijgt door Google dus erg beperkt. Ze beschermen je van andere meningen en opvattingen, terwijl je daar juist zo veel van kunt leren. Als je DuckDuckGo gebruikt dan kom je nooit in deze filter bubble vast te zitten.

DuckDuckGo en SEO

DuckDuckGo wordt al steeds vaker gebruikt en verwacht wordt dat dit alleen maar zal groeien. Online privacy schandalen en het feit dat je constant bewust gemaakt wordt van hoe anoniem je online niet bent zijn daar grote bijdragers aan. Op veel mensen komt het agressief over als iemand je een reclame voor rode dames laarzen onder de neus drukt omdat je daar de dag ervoor toevallig naar had gezocht. Als website eigenaar kan het dus verstandig zijn om ook jouw pagina’s op een zoekmachine als DuckDuckGo te richten, voor SEO. Gelukkig hoef je dan waarschijnlijk weinig te veranderen, want DuckDuckGo kijkt, net als Google, voornamelijk naar de volgende kenmerken.

Veiligheid1. Veiligheid

Uiteraard staat veiligheid bij DuckduckGo erg hoog in het vaandel. Heb je dit nog niet gedaan, dan regel dus de juiste certificaten zodat jouw website ook de juiste encryptie krijgt en een https adres.

2. Gebruiksvriendelijkheid

DuckDuckGo wil haar gebruikers van veilige en kwalitatieve websites voorzien. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s goed gestructureerd zijn, dat ze unieke teksten bevatten, dat je foto’s en video’s toevoegt, dat je gebruik maakt van externe- en interne links, enzovoorts.

3. Gebruik zoekwoorden

Net als Google gebruikt DuckDuckGo ook zoekwoorden bij het aanwijzen van de juiste pagina’s bij een zoekopdracht. Geef ze dus een hint over de inhoud van je pagina’s door de juiste termen op de juiste plekken te verwerken.

Sjors Goemans

Sjors Goemans

Sjors Goemans begon op zijn 16de levensjaar met Online Marketing. Met meer dan 10 jaar SEO en Online Marketing ervaring op zak helpt hij samen met Juulr B.V., waaronder Ranking Masters valt, ondernemers en marketeers meer resultaten te halen uit zoekmachine optimalisatie en social media.