Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Wat is mobile first?

Mobile first is geen recente ontwikkeling, maar wel een ontwikkeling waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed. Vooral oudere websites zijn vaak gebouwd met de desktop gebruiker in het achterhoofd, maar vandaag de dag is dat achterhaald. Steeds meer zoekopdrachten en andere online bezigheden worden via de mobiele telefoon of tablet uitgevoerd en steeds minder mensen nemen daarvoor plaats achter de computer. Dat is ook niet vreemd, want we hebben onze telefoon altijd bij ons, of we nu in de bus zitten, op het werk zijn of op het toilet.

Mobile firstHet lijkt erop dat deze trend niet gaat veranderen en dat we er in de toekomst zeker van kunnen zijn dat de mobiele apparaten de rol van de pc steeds meer over gaan nemen. Als jij een website hebt of wilt laten maken, dan moet je daar op inspringen. Je wilt dat je bezoekers op welk apparaat dan ook de beste ervaring beleven. Mobile first is dan een methode om op deze ontwikkelingen in te springen.

Wat is mobile first?

Mobile first, of Mobile first webdesign, is een methode in de wereld van de webdesigners. Bij het ontwerpen van een website wordt de mobiele gebruiker als uitgangspunt genomen en de website wordt ontworpen volledig met de mobiele gebruikers in het achterhoofd. Dat is anders dan wat voorheen en ook nu nog steeds veel gedaan wordt. Webdesigners ontwerpen de website voor gebruik op de pc en koppelen daar dan mobiele versies aan. Bij mobile first wordt de website ontworpen voor het mobiele apparaat en wordt daar een versie voor de pc aan gekoppeld.

Mobile first is niet hetzelfde als responsive

Een responsive website is een website die versies heeft voor bezoekers via de pc, tablets en telefoons. Het idee is dat de website vanaf elk apparaat even gemakkelijk genavigeerd kan worden. Responsive websites zetten daarom kolommen onder elkaar en gebruiken grotere knoppen, bijvoorbeeld. De meeste websites die responsive zijn worden nog steeds gebouwd voor desktopgebruikers, met enkele andere versies die voor mobiele apparaten bedoeld zijn. Mobile first websites worden vanaf het eerste moment gebouwd voor de mobiele gebruiker en daarna gaat de ontwerper aan de slag met de variant voor de desktop.

Het verschil tussen mobiele- en desktop gebruikers

Misschien vraag je je af hoe mobile first- en desktop websites van elkaar moeten verschillen. Maar als je denkt aan iemand die achter een desktop zit en iemand die zijn of haar mobiel gebruikt, dan zijn de behoeften vaak heel anders. Iemand die achter een pc plaatsneemt om onderzoek te doen is vaak minder gehaast en heeft meer tijd. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar als je snel informatie wilt vinden dan gebruik je daar eerder je mobiele telefoon voor. Een mobile first website bevat dus vaak kortere teksten waar veel in wordt gezegd.

DesktopOmdat de mobiele gebruiker geen muis heeft, maar alles met de vinger doet, moeten knoppen en links groot en duidelijk zijn en moeten er geen andere ‘klikbare’ elementen omheen staan. Mobiele gebruikers hebben weinig tijd en een korte concentratie, dus de website moet snel laden. Verder is het scherm natuurlijk kleiner, maar moet de tekst wel leesbaar zijn. Je gebruikt je pc als je meer tijd nodig hebt en je mobiele apparaat als je snel iets wilt opzoeken. Een mobile first website is ontworpen met alle kenmerken van mobiele gebruikers in het achterhoofd.

Ook Google doet mee

Google richt zich op de mobiele gebruikers en dat zie je bijvoorbeeld door de ontwikkeling van voice search en de manier waarop ze hun resultaten daarop samenstellen. Dat betekent ook dat ze mobile first websites graag voordragen aan hun klanten. Responsive websites hadden altijd de voorkeur, maar het lijkt erop dat mobile first website nog vaker eerder worden aangedragen in de SERP’s. Er is zelfs een naam voor, namelijk mobile first indexing. Is jouw website nog niet ingesteld op de mobiele gebruiker of wil je hem beter geschikt maken voor mobiele gebruikers, dan is mobile first dus een methode om aandacht aan te besteden.

Hoe maak je jouw website mobile first?

Het is niet moeilijk om jouw website zelf al aan te passen voor mobiele gebruikers. Met de onderstaande tips speel je in op de huidige trends.

1. Snelle en korte pagina’s

Doe een online test om te meten hoe snel je pagina’s laden op mobiele apparaten. Is dit te langzaam, dan is het tijd om te kijken of je zware foto’s, video’s en bewegende animaties niet kunt verwijderen. Het kan ook het gevolg zijn van je hosting contract en misschien ben je toe aan iets beters en groters. Plaats niet te veel informatie op één pagina, zodat de mobiele gebruiker snel van boven naar beneden kan scrollen.

2. Alleen het hoognodige

Mobiele apparaten zijn nu eenmaal kleiner dan desktops en dat betekent dat jij gelimiteerd bent in wat je kunt plaatsen. Het is dus tijd om alles wat niet nodig is en onbelangrijk is voor de lezer te verwijderen. Als je een webwinkel hebt, bijvoorbeeld, dan wil je geen pagina’s met honderden artikelen aanbieden, maar werk je juist alleen met filters en knoppen. Heb je een website met veel tekst, dan lees je deze kritisch door. Je vraagt je af of de informatie bestaat omdat jij het wilt zeggen of omdat de bezoeker het wil lezen. Vergeet jezelf en schrijf alleen over wat de bezoeker interesseert. Alles wat overbodig is moet weg.

Google Analytics

3. Testen en aanpassen

Heb je je website eenmaal mobile first gemaakt, dan blijf je deze daarop testen. Want mobiele apparaten en trends in die wereld veranderen erg snel. Wat vandaag hip is, is morgen alweer oud nieuws. Google Analytics geeft je een duidelijk inzicht in de apparaten, de browsers en de besturingssystemen van jouw gebruikers. Zie je hier een trend in, dan kun je daar met mobile first op inspelen. Let ook op de manier waarop Google haar mobile first indexing maakt en of zij daar veranderingen in brengen. Door mee te gaan met de actuele trends maak je je website niet alleen mobile first, maar ook volledig actueel.

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse