De meeste website eigenaren besteden veel aandacht aan het aanvullen van de website met nieuwe pagina’s. Vanuit een SEO opzicht is dit een goed idee, want de zoekmachines zien dan dat je bedrijf groeit en dat je tijd aan je website besteedt.

Wat veel mensen vergeten is dat het bijwerken van oude content net zo belangrijk is. Hoe langer je website online staat, hoe ouder de originele inhoud wordt. Misschien is het wel helemaal niet meer toepasselijk.

Een website moet, net als het bedrijf, met de tijd meegaan. Lees hier verder in vier minuten over hoe het bijwerken van SEO content een aanzienlijke groei in verkeer oplevert.

Wat is SEO content?

Wat is SEO content
Onder content verstaan we de complete inhoud van je website. Dit zijn dus de teksten, de afbeeldingen, de metatitels en –omschrijvingen, de video’s en formulieren.

Alles wat op je website staat en wat je beheert met je Content Management Systeem is – de naam geeft het al weg – content. Om zo een hoog mogelijke positie te krijgen in de zoekmachine resultaten pas je je content aan op de algoritmen die de zoekmachines op je website loslaten om een rangschikking te maken.

Deze zijn uiteraard niet officieel bekend, maar er wordt veel onderzoek naar gedaan. Het aanpassen van oude- het toevoegen van nieuwe inhoud om hoger te raken in de zoekmachine resultaten wordt SEO content genoemd.

Verschillende onderdelen van SEO content

Verschillende onderdelen van SEO content
Als je met SEO content bezig gaat, dan zorg je ervoor dat je pagina’s voldoen aan de regels die de zoekmachines belangrijk vinden en dat deze gekoppeld zijn aan een zoekwoord.

Deze zoekwoorden vormen de rode draad door je gehele website en per pagina wijs je een apart zoekwoord aan. Deze moet relevant zijn, gebruikt worden en weinig concurrentie hebben.

Nadat je je zoekwoorden per pagina hebt vastgesteld, ga je deze verwerken. Dat doe je in de titels, de eerste zin, het eerste tussenkopje, met een dichtheid van 1 tot 2 procent in je teksten, in je URL’s en in je metatitel en –descriptie.

SEO content is meer dan alleen het verwerken van zoekwoorden. Je vertelt de zoekmachines ook dat je inhoud interessant is, onderbouwd is, behulpzaam is, structuur heeft en dat het goed is geschreven. Dat doe je door de volgende punten mee te nemen:

  • Voeg interne- en externe links toe aan je teksten.
  • Schrijf goed opgebouwde teksten met h1, h2 en h3 koppen.
  • Zorg ervoor dat je teksten goed lopen.
  • Eindig met een call to action.
  • Geef kort en krachtig uitleg en antwoord.
  • Voeg foto’s en video’s toe.
  • Gebruik opsommingen.

Oude content is net zo belangrijk

Als je al bekend bent met SEO content, dan is het niet moeilijk om goede inhoud toe te voegen. Je ziet dat je nieuwe pagina’s door zoekmachines aan de zoekwoorden worden gekoppeld en dat deze de resultaten binnen komen. Maar hoe zit dat met je oude pagina’s?

Misschien ga je ervan uit dat deze niet meer worden bekeken, maar het is goed mogelijk (vooral als ze het voorheen goed deden) dat ze nog steeds naar voren komen in de zoekresultaten.

Zoekmachines geven oude artikelen vaak voorrang, omdat deze meer bezocht zijn en meer autoriteit hebben op je website. Het komt minder betrouwbaar over als hier informatie in staat die niet meer klopt.

Oude content bijwerken en niet verwijderen

Oude seo content bijwerken en niet verwijderen
Het is dus tijd om deze oude teksten eens met een nieuwe blik te bekijken, om de inhoud actueel te maken en SEO vriendelijk. Dit zijn de pagina’s waarmee je een hoge score krijgt van de zoekmachines, want zij hebben je in het verleden aan bezoekers geholpen en je website zichtbaar gemaakt.

Het is dus zonde om ze weg te doen, want dan verlaagt je autoriteit. De oude pagina’s zijn je veteranen, zij hebben het werk voor je gedaan en hebben alleen een make-over nodig. Het goede nieuws is dat het bijwerken van oude content vaak sneller gaat dan het toevoegen van nieuwe.

Er zijn enkele uitzonderingen

Er zijn enkele situaties waarin je oude content wel wilt verwijderen. Dit is voornamelijk als iets niet meer bestaat, of als je grote veranderingen bent doorgegaan. Pagina’s met producten of diensten die je niet meer aanbiedt, zijn daar een goed voorbeeld van.

Ook vacatures die niet meer open staan en profielen van medewerkers die je bedrijf verlaten hebben haal je weg. En als laatste is het altijd mogelijk dat er pagina’s zijn die gewoon echt niet meer passen bij de manier waarop je site of bedrijf zich ontwikkeld heeft.

Dit doe je dan met een 301 redirect of met een boodschap en een link naar een actuele pagina. Door ze weg te halen verwijder je al het werk wat deze pagina’s in het verleden voor je hebben gedaan en de autoriteit die ze voor je hebben opgebouwd. In dat opzicht hebben ze dus nog wel degelijk nut.

Hoe beïnvloedt je positie de productiviteit?

Hoe beïnvloedt je positie de productiviteit
De impact van het bijwerken van SEO content is het beste te laten zien met wat cijfers. Begin met de pagina’s die al in de top 10 staan, want het voordeel van slechts 1 positie hoger is groot.

Gaat je pagina na je inspanningen namelijk van plek 10 naar 9, dan kun je al bijna 22 procent meer bezoekers verwachten. Gaat deze van plek 2 naar 1, dan is dit bijna 94 procent. Het volgende schema laat dit zien in cijfers:

 

 

Positie van – naar % meer bezoekers
10 naar 9 21,8%
9 naar 8 26,2%
8 naar 7 26,9%
7 naar 6 30,3%
6 naar 5 33,7%
5 naar 4 36,3%
4 naar 3 41,4%
3 naar 2 59,6%
2 naar 1 93,7%

 

Twee tactieken

Twee seo tactieken
Deze cijfers liegen er niet om en geven duidelijk aan hoeveel voordeel je haalt uit het verbeteren van je huidige content. Er zijn twee tactieken die je dan toepast voor de beste en snelste resultaten.

  1. Pak 10 pagina’s van je website die momenteel het meeste bezocht worden. Deze informatie vind je in Google Analytics. Werk de SEO content bij. Als enkele daarvan een plekje of meer omhoog gaan heb je direct resultaat.
  2. Pak de pagina’s die momenteel op positie 2 of 3 staan in de SERPs en probeer deze naar de eerste positie te brengen. Door je op deze pagina’s te richten kun je het aantal bezoekers bijna verdubbelen.

Waarom is dit nog meer belangrijk?

Het bijwerken van oude content is niet alleen belangrijk omdat je dan meer bezoekers krijgt. Dat is uiteraard de hoofdreden, maar met goede content zorg je er ook voor dat de bezoekers op je pagina willen blijven.

Als zij terecht komen bij een artikel dat niet meer actueel is, bij een product dat niet meer wordt verkocht of op een pagina waarbij de links niet meer werken, dan zullen ze net zo snel je website weer verlaten als ze gekomen zijn.

Dat betekent dat je een mogelijke klant bent misgelopen, dat je bounce rate omhoog gaat en je dwell rate naar beneden. En daar houden de zoekmachines niet van.

Stappenplan voor het bijwerken van oude content

Zoals al even aangegeven is het bijwerken van oude content veel minder tijdrovend dan het schrijven van nieuwe. Alleen het toevoegen van een paar linkjes naar nieuw materiaal kan al wonderen doen.

Maar als je dan toch al bezig gaat met je oude pagina’s, dan doe je dit het beste goed. Als je een pagina kiest die 100 bezoekers krijgt per week, dan kun je daar met een aantal kleine veranderingen 122 tot 193 bezoekers van maken.

Dat verschil ga je merken, vooral als je meerdere pagina’s uitkiest. Met het volgende stappenplan zorg je ervoor dat de content van je oude pagina’s er weer mag wezen.

1. Kies de pagina’s die je wilt bijwerken

Allereerst kies je de pagina’s die je wilt gaan bijwerken. Kijk hoeveel tijd je hebt en geef jezelf niet te veel te doen. Nu heb je een aantal opties. Je gaat naar Google Analytics en kiest de oude pagina’s uit die het meeste bezocht worden. Een stijging in positie levert dan het meeste op.

Je kunt ook kijken naar de positie van je oude pagina’s bij je zoekwoorden en een aantal uitkiezen die in de top 10 staan. Het beste neem je een combinatie van de twee, dus oude pagina’s die veel bezocht worden en die in de top 10 van de zoekmachine resultaten staan.

2. Doe opnieuw een zoekwoordenonderzoek

De zoekwoorden die je in eerste instantie voor je pagina’s had uitgekozen zijn nu mogelijk niet meer de beste. Net als dat jouw bedrijf is veranderd, is het zoekgedrag van gebruikers ook veranderd.

Pak je oude zoekwoord en gebruik een programma zoals Ubersuggest, Moz of Google Search Console om te zien hoeveel hier nog op gezocht wordt en hoeveel concurrentie er is.

Het voordeel van deze programma’s is dat ze je ook direct een alternatief soortgelijk zoekwoord aanbieden die mogelijk vaker wordt ingetypt, maar die nog minder door jouw concurrentie wordt gebruikt. Bepaal voor welke pagina’s je de zoekwoorden wilt veranderen en welke je hetzelfde wilt laten.

3. Verander de URL’s niet

Verander de URL’s niet
Het is belangrijk dat je de URL’s van je goed presterende oude pagina’s niet veranderd. Het is geen goed idee om de verbeterde informatie op een nieuwe pagina te zetten, want dan verlies je de autoriteit die je oude pagina over de jaren heeft opgebouwd.

Dit is een URL die goed scoort en die wil je behouden. Een andere reden waarom het onverstandig is om een nieuwe pagina aan te maken over hetzelfde onderwerp is dat deze met elkaar gaan concurreren. Als de zoekmachines dit zien als duplicate content dan gaat je SEO score juist naar beneden.

4. Je pagina’s bijwerken

Nu is het tijd om al de pagina’s die je hebt aangewezen één voor één bij te werken. Je bekijkt ze vanuit je huidige situatie, haalt oude inhoud weg en vult ze met actuele inhoud aan. Zorg ervoor dat je teksten goed gestructureerd zijn en een h1 kop bevatten.

Gebruik alleen h2 tot en met h6 kopjes voor de rest van de tekst. De tekst is duidelijk, geeft korte en krachtige antwoorden, is gemakkelijk te navigeren en is actueel.

5. De zoekwoorden verwerken

Je tekst is af en het is goed mogelijk dat je hier vrij weinig aan hebt hoeven doen. Als de inhoud nog actueel was, dan is dat ook niet erg. Nu ga je kijken of je zoekwoorden nog goed zijn verwerkt. Als je een ander zoekwoord hebt aangewezen, dan plaats je die in je tekst. Wat betreft zoekwoorden zijn er een aantal regels.

  • Verwerk je hoofdzoekwoord met een dichtheid van 1 tot 2 procent.
  • Deze moet minstens in de h1 kop staan, in de eerste alinea of eerste zin van de alinea en in het eerste tussenkopje.
  • Gebruik ook vervoegingen van het zoekwoord, zoals een andere tijd of meervoud. Gebruik synoniemen.

6. Links toevoegen

Plaats een paar interne links in je tekst naar nieuwe content, zoals naar een relevant nieuw blogartikel dat je geschreven hebt. Minder is meer, dus link alleen als het echt toegevoegde waarde heeft.

Met links koppel je je oude content aan je nieuwe en dat vertelt de zoekmachines dat je oude informatie nog steeds relevant is. Voeg ook een paar externe links toe waarmee je de bezoeker helpt aan extra handige informatie.

De websites waarnaar je linkt moeten ook autoriteit hebben en door de zoekmachines als belangrijk gezien worden.

7. Een goede call to action

Aan het einde van je tekst plaats je een call to action. Dit is een knop of een link waarmee je de bezoeker de mogelijkheid geeft in één keer te doen wat je wilt dat ze op je pagina doen.

Dit kan bijvoorbeeld het aanschaffen van een product zijn, maar ook het downloaden van een e-book, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het achterlaten van contactgegevens. Met je teksten overtuig je en met een goede call to action maak je het je bezoekers gemakkelijk om daarna direct in actie te komen.

8. Metatitel en –descriptie

Bekijk je huidige metatitel en metadescriptie en verbeter deze indien nodig. Het zoekwoord dient in de titel en de tekst voor te komen. Zorg ervoor dat deze eruit springen, door bijvoorbeeld leestekens toe te voegen, pictogrammen te gebruiken en natuurlijk bevatten ze een aansprekende tekst.

De titel mag niet te lang zijn (60 leestekens is voldoende) en als je alle tekst zichtbaar wilt maken dan is deze niet langer dan 160 leestekens. Nu kun je je nieuwe pagina online zetten en overgaan op de volgende.

9. Je nieuwe content promoten

Met je nieuwe actuele content wil je pronken. De pagina’s krijgen al bezoekers, maar dit aantal vergroot je door het te betrekken bij je sociale media en andere marketingkanalen. Plaats een link in de volgende nieuwbrief die je uitstuurt.

Dit is ook een goede manier om aan je linkbuilding te werken en je nieuwe inhoud te gebruiken om backlinks te krijgen. Breng een oud blogartikel weer tot leven en zie hoe je oude content opnieuw successen boekt.

De voordelen van oude content bijwerken

De voordelen van oude content bijwerken
Het bijwerken van je oude content brengt een aantal belangrijke voordelen met zich mee.

  • De positie van je pagina’s in de zoekmachine resultaten verhoogt en dat levert je 22 tot 94 procent meer bezoekers op.
  • Je informatie is weer actueel en boeiend, wat betekent dat bezoekers ook op je website willen blijven. Deze is indrukwekkend en schrikt niet af.
  • Als de zoekmachines zien dat jij je website actief beheert, dan gaat je plaats in de zoekmachine resultaten omhoog.
  • Als je eenmaal flink de bezem door je pagina’s hebt gehaald is aanzienlijk minder tijdrovend om dit bij te houden en boek je daarmee continu grote resultaten.

Ranking Masters maakt jouw content actueel

ranking masters logo | SEO
Als je veel pagina’s hebt die moeten worden bijgewerkt, maar je hebt geen tijd om dit te doen, dan is Ranking Masters er om je te helpen. Met ondersteuning van onze SEO tool werken we je hele website binnen de top 5 van de zoekresultaten.

 

Bekijk ook: 

  1. 32 SEO tips om te stijgen in zoekmachines
  2. Wat is online vindbaarheid? 13 tips om het te verbeteren
Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Chat openen