fbpx

Wat is online vindbaarheid? 13 tips om het te verbeteren

Met online vindbaarheid wordt bedoeld dat de zoekmachines jouw website nomineren en hoog in de ranking plaatsen als er een bepaalde zoekterm wordt ingetypt. En hoe hoger je komt, hoe groter de kans dat er iemand op je website klikt.

Van alle zoekmachine gebruikers gaat maar 25 procent naar resultaten die op de 6e plaats staan of lager en maar 10 procent bladert door naar een volgende pagina. Het is dus zaak om binnen de top 5 te belanden.

Zoekmachines gebruiken algoritmen om websites te vinden en te rangschikken. Door op deze algoritmen in te spelen verbetert je online vindbaarheid. Want als jij een bloemenwinkel in Maastricht hebt en er wordt een zoekterm ‘bloemenwinkel Maastricht’ ingetypt, dan wil jij natuurlijk op de eerste plaats komen te staan.

Online vindbaarheid wordt door middel van SEO methoden verbeterd. Hier hebben we 13 tips samengesteld waarmee je dat zelf kunt doen. Na slechts ✅ 3 minuten leestijd ✅ ga je direct aan de slag.

Tip 1: pak je SEO techniek aan

Tip 1: pak je SEO techniek aan

De techniek achter je website is de drijfveer die bepaalt hoe goed deze loopt. Is je website te traag, bijvoorbeeld, dan zal je veel bezoekers verliezen omdat ze het geduld niet hebben te wachten tot je pagina geladen is.

Als je niet de juiste certificaten hebt, dan wordt je pagina als onveilig gemarkeerd en ook dat schrikt af. Zijn er video’s die niet laden, links die niet werken of is je structuur te ingewikkeld, dan zijn bezoekers ook snel weer vertrokken. Met gratis programma’s zoals Ubersuggest en Moz zie je in één keer welke delen van je website niet werken.

De reden waarom techniek zo belangrijk is voor SEO, is omdat de zoekmachines (en dan voornamelijk Google) bijzonder veel waarde hechten aan gebruikersvriendelijkheid. Snelle, veilige en werkende websites met een goede structuur krijgen voorrang omdat de gebruiker hier meer aan heeft.

Tip 2: doe eerst een zoekwoordenonderzoek en verwerk deze strategisch in je teksten

Tip 2: doe eerst een zoekwoordenonderzoek en verwerk deze strategisch in je teksten

De meeste SEO bureaus beginnen met een technische analyse van je website en daarna wordt er direct tijd gestoken in een zoekwoordenonderzoek. Je krijgt dan ondersteuning van programma’s zoals Moz, Ubersuggest, SEMrush en Ahrefs.

Kies per pagina van je website één apart zoekwoord. Vraag jezelf dan eerst af op welke zoektermen je gevonden zou willen worden en gebruik vervolgens een SEO tool om de juiste zoekwoorden uit te kiezen. Deze moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Het zoekwoord moet relevant zijn voor de inhoud van je pagina.
  • Het zoekwoord moet regelmatig door internet gebruikers worden ingetypt.
  • Hoe minder andere websites dat zoekwoord gebruiken, hoe beter.

De SEO tools geven je al deze informatie. Is er een zoekwoord dat niet geschikt is, dan stellen ze andere zoekwoorden voor die je misschien wel de beste kansen geven.

Bekijk de opbouw van je website, wijs per pagina een zoekwoord uit en verwerk deze in de metatitel en de metaomschrijving, in de titel van de pagina, in de URL van de pagina, in de eerste zin van je artikel, in het eerste tussenkopje van je artikel én in 1 tot 2 procent van de content.

Heeft jouw tekst 300 woorden, dan moet het zoekwoord dus 3 tot 6 keer terugkomen in je tekst.

Tip 3: interne links

Zoekmachines gaan eens in de zoveel tijd alle websites af en analyseren deze door bepaalde algoritmen toe te passen. Dit doen ze door middel van zogenaamde crawlers. Dit zijn eigenlijk programma’s die jouw website bezoeken, analyseren en die informatie terugsturen naar de zoekmachine.

De crawler begint bij je homepage en gaat vanuit daar verder naar je andere pagina’s door je sitemap en links op je pagina’s te volgen.

Heb jij nog geen interne links geplaatst, dan geef je de crawler geen richtingsaanwijzingen en dat betekent dat sommige van je pagina’s dan mogelijk niet worden geïndexeerd. En dat zou jammer zijn, vooral als je deze net hebt voorzien van zoekwoorden en nieuwe tekst.

Verbind daarom iedere pagina met een link naar een andere pagina en dat op een logische manier. Je geeft de crawler zo een duidelijke instructie waarmee deze al je pagina’s af kan gaan en niets overslaat.

Tip 4: werk aan de gebruikersvriendelijkheid van je website

SEO methoden zijn belangrijk, maar voor je bezoekers is gebruikersvriendelijkheid veel belangrijker. En voor Google is dat dus ook het geval. Schrijf je website daarom niet voor de zoekmachines, maar voor je bezoekers.

Zij willen snel op de juiste pagina terecht kunnen komen en daar direct de informatie vinden die ze nodig hebben.

Zorg daarom voor een goede structuur, sluit alle pagina’s af met een call to action en zet je unique selling points en contactinformatie op je homepage.

Door de gebruikersvriendelijkheid van je website te verbeteren, worden bepaalde statistieken die zoekmachines gebruiken om dit mee te meten automatisch ook beter.

En dat is hoe je van hen een betere score krijgt. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • Lager bouncepercentage.
  • Een hogere dwell rate.
  • Een grotere doorklikfrequentie.
  • Een lager uitstappercentage.

Tip 5: een sitemap toevoegen

Een HTML sitemap is een kaart van je website. Op één van je pagina’s voeg je een lijst toe met alle andere pagina’s van je website, inclusief een link daar naartoe.

Bezoekers zien dan in één keer waar ze moeten zijn en kunnen daar direct naartoe. Jij realiseert met een sitemap een link naar elke pagina, wat het voor de crawlers weer gemakkelijker maakt om deze te bekijken.

De link naar de sitemap staat vaak in de footer van de website pagina’s en is dus vanaf alle locaties bereikbaar.

Er zijn ook sitemaps voor zoekmachines. Deze zijn niet zichtbaar voor bezoekers en wordt in XML gemaakt.

Werk je met Google Search Console, dan kun je je sitemap uploaden en zo instructies geven aan de crawlers over de pagina’s van je website die ze moeten bezoeken. Beide soorten sitemaps zijn bevorderlijk voor je online vindbaarheid.

Tip 6: goede metatitels en metaomschrijvingen

Als je kijkt naar de zoekresultaten dan worden deze allemaal op dezelfde manier gepresenteerd.

Eerst zie je de URL, vervolgens zie je een titel en daarna zie je een korte omschrijving. Deze titel en omschrijving worden de metatitel en de metaomschrijving genoemd.

Je Content Management Systeem gebruikt hier standaard de titel van je pagina en de eerste regels tekst voor, maar je kunt ze ook zelf schrijven.

Het voordeel van zelf schrijven is dat je de kans krijgt om je zoekwoorden in de metatitel en de metaomschrijving te verwerken. Een aantrekkelijke titel en aanlokkelijke tekst verhogen de kans dat jouw website wordt aangeklikt. Hiermee verbetert je doorklikpercentage en gaat je SEO score omhoog.

Met een goede metatitel en metaomschrijving trek jij meer mensen naar je website en verbetert je vindbaarheid.

Tip 7: 404 pagina’s

Als jij een URL intoetst in de zoekbalk en deze bestaat niet, dan krijg je een 404-pagina bericht. Dit kan ook gebeuren als je op een link klikt en deze pagina is inmiddels weggehaald. Internet gebruikers, en dus zoekmachines, vinden 404 pagina’s erg vervelend.

Voor de crawlers is het als een muur waar ze niet doorheen kunnen.

Zorg er dus voor dat er zo min mogelijk 404 pagina’s op jouw website aanwezig zijn. En maak zelf een 404 pagina met een verwijzing naar de andere pagina’s van je website, zodat de bezoeker daardoor niet vertrekt.

Tip 8: indexeer niet alle pagina’s

Het is niet verplicht om al je website pagina’s door de crawlers te laten onderzoeken.

Het is ook mogelijk om bepaalde pagina’s hier in je Content Management Systeem voor uit te schakelen. Dit kun je doen voor pagina’s die bijvoorbeeld weinig tekst bevatten, zoals je contactpagina.

Of misschien wil je wel alleen een pagina voor de bezoekers schrijven, zonder SEO regels. Deze laat je dan ook niet indexeren.

Op die manier geef je de crawlers alleen de pagina’s die optimaal zijn ingesteld volgens zoekmachine optimalisatie en geef je je website automatisch een betere score.

Tip 9: vul de alt-tags in van je afbeeldingen

Afbeeldingen zijn voor je bezoekers geweldig.

Ze voegen toe aan de ervaring, je maakt er indruk mee en ze ondersteunen bepaalde informatie.

Voor de crawlers zijn afbeeldingen niet leesbaar, tenzij je er een alt-tag omschrijving bij zet. Deze staat standaard uit, maar is via je Content Management Systeem gemakkelijk te vinden.

Aan de tekst die daar staat begrijpt de crawler wat er op je foto is afgebeeld en dat helpt weer bij het verbeteren van je vindbaarheid.

Tip 10: linkbuilding

Als je nog niet aan je linkbuilding gewerkt hebt, is dit het moment om daaraan te beginnen. Met linkbuilding worden voornamelijk backlinks bedoeld, maar je kunt er ook je interne- en externe links even mee controleren.

Externe links geven aan dat je informatie goed onderbouwd is en deze moeten dan ook leiden naar een betrouwbare website met autoriteit. Interne links helpen met je structuur.

Linkbuilding is essentieel voor SEO voornamelijk door de backlinks. Backlinks zijn links van andere websites naar die van jou. De zoekmachines zien deze als referenties, net als je deze op je CV zet. Het is dan ook belangrijk dat deze referenties komen van websites die zelf ook autoriteit hebben.

Is dit niet het geval, of wordt je backlink om een andere reden niet door de crawlers erkend, dan is dit een toxic backlink en deze kan je score zelfs naar beneden halen. Er zijn verscheidene manieren waarop het aantal backlinks dat je hebt kunt vergroten.

Tip 11: schrijf goede teksten

Bezoekers van je website worden aangetrokken tot duidelijke, beknopte en goed geschreven teksten. Het schrijven van goede teksten voor je website is om vele redenen belangrijk voor je vindbaarheid. Hier vind je slechts drie voorbeelden:

  • Zoekwoorden: je gebruikt de teksten van je website voor het verwerken van je zoekwoorden.
  • Link-worthy content: als je inhoud schrijft waar andere partijen naar willen linken vergroot je de kans dat je backlinks krijgt.
  • Rich snippets: geef in korte stukjes tekst direct en in weinig woorden antwoord op een bepaalde vraag. De kans is dan groter dat je in de rich snippets van Google terecht komt.

Tip 12: voeg sociale media opties toe

Geef je bezoekers de kans om je teksten en artikelen te delen op sociale media. Deze worden door de zoekmachines geïndexeerd en worden dus ook in de resultaten getoond. Daarnaast komt jouw artikel dan onder ogen van een groter publiek en is de kans dat je er bezoekers bij krijgt groter.

Sociale media is daarbij een perfect kanaal om backlinks te verzamelen. Als jij nog geen sterke sociale media campagne hebt, dan lig je bijna automatisch achter op je concurrentie.

Tip 13: besteed je SEO uit aan een online marketing bureau

Waarom zou je zelf het wiel gaan uitvinden als er specialisten zijn die jouw website graag en snel optimaliseren voor de zoekmachines? Het geld wat je uitgeeft aan deze specialisten verdien je terug door de groei in het aantal bezoekers en conversies.

SEO uitbesteden heeft vele voordelen en de specialisten nemen je hele website onder handen. Hebben ze dit eenmaal gedaan, dan kun je er eventueel daarna zelf mee verder.

Ranking Masters helpt je graag met het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website. En daarmee krijg je een voorsprong op je concurrentie, omdat meer dan de helft van de MKB website eigenaren hier nog geen aandacht aan heeft besteed.

Met onze SEO Surfer tool maken we eerst een analyse van de huidige situatie en van je concurrentie en aan de hand daarvan stellen we een voorstel op. Wij verbeteren je vindbaarheid snel en brengen jou binnen de kortste keren bij de top 5 van de zoekresultaten.

Bekijk ook:

  1. Wat is SEO? Hoe werkt het?
  2. Wat doet een SEO specialist?