Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

10 gemaakte SEO fouten en oplossingen

De eisen voor SEO worden elke dag strenger. Daartegenover staat gelukkig dat de mogelijkheden rondom SEO ook steeds blijven groeien. In de afgelopen jaren heeft SEO zich enorm ontwikkeld en op dit moment is het één van de meest succesvolle online marketingstrategieën. Althans, als je een goede SEO strategie hebt. Lees verder voor een overzicht van 10 gemaakte SEO fouten en oplossingen, zodat jij deze fouten kunt vermijden.

1. Kiezen voor shared in plaats van dedicated hosting 

Shared hosting zorgt absoluut voor een negatieve impact op de laadsnelheid. Dedicated servers bieden ten opzichte van gedeelde hosting een hogere mate van betrouwbaarheid en stabiliteit. Het garandeert dat je omgeving niet gebruikt zal worden door spammers of andere slechte softwares om hun spam te verspreiden. Dedicated servers verbeteren de veiligheid, en daarom zijn ze nodig voor bedrijven die FTP of SSL gebruiken voor transactie doeleinden. 

Je krijgt alle middelen van een enkele server als je een dedicated hosting bedrijf kiest. Je hoeft je geen zorgen te maken dat andere websites de CPU en RAM van de server zullen beperken. Je kunt erop vertrouwen dat je server niet vertraagd zal worden door foute scripts die op een andere website draaien of door plotselinge verhogingen in de vraag naar bandbreedte als je een dedicated server hebt.

Een dedicated hosting dienst kiezen garandeert dat je website steeds beschikbaar zal zijn. Voor websites met weinig tot matig verkeer is gedeelde hosting vaak de beste optie. Dedicated servers bieden dus wel meer stabiliteit en betrouwbaarheid dan shared hosting.

2. Content kopiëren van andere domeinen of alleen vertalen 

Duplicate content is een van de eerste problemen waarmee rekening gehouden dient te worden bij het implementeren van een SEO strategie. Het vertalen en lokaliseren zien we vaak terug bij SEO content, wat indirect gewoon duplicate content is. Dit ziet er niet goed uit voor de waardering van je website. Houd er dus rekening mee dat plagiaat en duplicate content wordt afgekeurd door zoekmachines. 

Ook loop je het risico om potentiële klanten te verliezen als lezers en potentiële consumenten je materiaal moeilijk leesbaar en dus onbetrouwbaar vinden. Dat zien we vaak terug bij vertaalde content. 

Ook komt het regelmatig voor dat Nederlandse bedrijven een .com domein kiezen voor de Nederlandse markt, zonder internationalisering plannen. Dit schaadt niet alleen het vertrouwen van de potentiële klant, maar zorgt er ook voor dat je minder hoog scoort in de Nederlandse zoekmachines. 

3. Een onjuiste interne linkstructuur toepassen zorgt voor lagere SEO scores

Voor SEO doeleinden is de kwaliteit van interne, maar ook externe links belangrijker dan alleen het aantal links. Wat zorgt ervoor dat interne links en de juiste URL structuur doorslaggevend zijn? Interne links zijn cruciaal omdat ze de manier waarop Google je website herkent en rangschikt kunnen verbeteren. Je kunt Google vertellen welke pagina’s op je site belangrijk zijn en waar ze over gaan door Google te voorzien van overzichtelijke links en informatieve ankerteksten.

Ook bij externe links is er een aantal regels: de beste manier om te linken is door terug te linken van gerenommeerde, hooggeplaatste en relevante websites. Door terug te linken naar relevante pagina’s, kun je het verkeer verhogen. Een andere link-gerelateerde blunder is het gebruik van ondoeltreffende ankertekst. Hiermee verpest je helaas je SEO kansen, want ankertekst legt aan consumenten en zoekmachines uit waar een link over gaat.

Dus, in plaats van “klik hier” als ankertekst te gebruiken, gebruik je een relevante ankertekst

4. De juiste content is essentieel

Voordat je kunt beginnen met SEO is het van groot belang dat je weet wat je doelgroep is, tot in het kleinste detail. Want zodra je van start gaat met SEO, stem je de content van je SEO strategie af op de verschillende behoeften van de klant. Als jij niet weet wie je klant is, gaat het al mis op het moment dat je begint. Daarom is het belangrijk dat je weet wie je klant is en met welke zoektermen je deze kunt bereiken, voordat je begint met het opzetten van je SEO strategie.

SEO zoekwoorden vertegenwoordigen wat de klant wilt. Veel marketeers denken dat ze hun publiek kennen, maar begrijpen toch niet hoe consumenten zich op hun markt gedragen. Consumenten willen snel antwoord op hun vragen. Wat we hiermee willen zeggen, is dat de zoekwoorden niet altijd goed geanalyseerd worden en daarom wordt er niet altijd de juiste content geplaatst. 

Oplossingen:

  • Zorg voor een goed zoekwoordenonderzoek.
  • Weet wat de trends zijn in je markt.
  • Maak gebruik van zoveel mogelijk real-time gegevens.
  • Maak gebruik van platformen zoals Google Analytics en Google Search Console om erachter te komen hoe je doelgroep op je website terechtkomt.
  • Real-time heeft de voorkeur. Historische gegevens bieden geweldige inzichten in seizoensgebonden tendensen, maar marketeers hebben een compleet en actueel beeld van de consument nodig.

5. Geen SEO strategie of concurrentie analyse

Zodra je alles weet over je doelgroep, heeft het alsnog geen zin om te starten als je geen plan of strategie hebt. SEO kan je niet uitvoeren op basis van een onderbuikgevoel, het hebben van een SEO strategie is essentieel voor succes. Denk hierbij aan je website, social media, PR, content, producten of diensten en ICT. Als je hiervoor geen duidelijk plan hebt, is het belangrijk om deze zo snel mogelijk op te stellen. Denk hierbij ook zeker aan je concurrenten: het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek en het analyseren van je potentiële klanten is een goed startpunt, maar vergeet niet je concurrenten te analyseren.

Oplossingen:

  • Voer een concurrentieanalyse uit op online ranking, zoektermen, content en prestaties.
  • Schakel een SEO expert in als dit nodig is.
  • Maak een kalender om je strategie in te plannen.
  • Gebruik de juiste techniek aan de achterkant van je website, zodat je website snel laadt en geoptimaliseerd is voor de zoekresultaten van Google.

6. SEO onderschatten? Geen goed idee!

Proberen om verschillende zoektermen in één tekst te laten passen, één blog per maand schrijven, niet letten op de juiste SEO linkstructuur en linkbuilding niet toepassen; SEO wordt vaak onderschat door website- en webshop eigenaars. 

Je hebt je zoekwoorden onderzoek uitgevoerd en je kent nu alle belangrijke termen waar je doelgroep naar op zoek is. Een veelgemaakte fout is nu dat je wilt gaan ranken op een of meerdere zoekwoorden en al deze zoekwoorden in één tekst probeert te mixen. De gedachte dat je er met één blog per maand wel komt is ook een manier waarop SEO onderschat wordt. Je hebt dan wel alle belangrijke zoektermen in jouw SEO blog opgenomen, maar de kans is groot dat je doelgroep de content niet begrijpt en snel afhaakt. Hierdoor vliegt je bouncepercentage (percentage van bezoekers die wegklikken van je website) omhoog. Als Google of een andere zoekmachine dit ziet, zullen ze je website lager gaan ranken. Dit gebeurt doordat Google denkt dat jij geen expert bent over dit onderwerp en je informatie daarom niet relevant is. Hierdoor daalt je pagina in de zoekposities.

Oplossingen:

  • Je content schrijven voor het juiste publiek. Schrijf je een tekst over hardloopschoenen? Plaats dan geen zoektermen over zwembaden in de tekst. Dit heeft namelijk geen toegevoegde waarde voor hardloopschoenen.
  • Schrijf regelmatig content, blijf actuele content publiceren en nieuwe onderwerpen toevoegen aan je website. Dat wordt door Google gewaardeerd
  • Onderschat SEO niet, alle aspecten van SEO dienen even serieus genomen te worden!

7. Geen gebruik maken van tags, meta beschrijvingen en alt tags

Titel tags en meta omschrijvingen zijn een zeer belangrijk onderdeel van je SEO-strategie die je niet mag vergeten in te vullen. Het creëren van content is enorm belangrijk, maar zonder tags en meta beschrijvingen hebben zoekmachines moeite om de inhoud van je content te begrijpen. Dit houdt in dat Google (of een andere zoekmachine) je pagina minder goed kan lezen en ranken. Een andere, veelgemaakte fout is dat alt tags bij afbeeldingen worden vergeten.

Oplossingen:

  • Schrijf unieke en creatieve meta titels en -beschrijvingen.
  • Maak geen gebruik van clickbait titels en termen.
  • Vermijd te lange teksten als titel.
  • Vergeet geen alt teksten op te nemen voor je afbeeldingen

8. Google’s algoritmes niet volgen

Hoe hoog je op een SERP verschijnt wordt bepaald door Google’s algoritme. Google gebruikt geschreven code voor SEO algoritmen, die gebruikt worden om het internet af te zoeken en websites te rangschikken op basis van hoe nauw ze zich aan de code houden. Daarna kiest de zoekmachine welke websites verschijnen bij de overeenkomstige zoekopdrachten die door internetgebruikers worden uitgevoerd. Je moet het algoritme van Google serieus nemen als je hoger in Google wilt verschijnen.  

Er is een aantal methoden om op de hoogte te blijven van Google’s voortdurende ontwikkelingen. Regelmatig het online verkeer van je site in je analytics platform en de zoekposities voor je gewenste zoekwoorden controleren is één benadering om dit te doen. 

Omdat sterke content de gebruikerservaring versterkt, en dat is precies waar Google zich bij elke verandering op concentreert, zullen de gevolgen van de nieuwste Google algoritme-aanpassingen geen negatieve invloed hebben wanneer je consequent relevant materiaal publiceert en je crawl-budget beheert.

9. Geen snelle en/of mobiel-vriendelijke website hebben

SEO gaat niet meer alleen over de content en zoektermen. Het gebruik van video’s, maar ook mobiel-vriendelijke websites worden steeds belangrijker. Tegenwoordig gaat het grootste deel van het online verkeer via mobiele telefoons. Het is daarom belangrijk om je website mobielvriendelijk te maken, zodat je website gebruiksvriendelijk is voor de bezoeker die je website via een mobiel bezoekt.

Google en andere zoekmachines kunnen herkennen dat je website niet mobielvriendelijk is. Als je hiermee geen rekening hebt gehouden bij het maken van je website, kan het gebeuren dat je zoekpositie in gevaar komt.

Ook vinden zoekmachines de laadtijden van een website erg belangrijk. Als de bezoeker naar je website gaat, is het belangrijk dat de pagina snel laadt. Je hebt maar een paar seconden om de aandacht van de bezoeker te trekken voordat ze naar een andere website gaan. Daarom is de snelheid van het laden van je pagina een belangrijke factor voor Google.

Oplossingen:

  • Maak de bestandsgrootte van video’s op je website kleiner.
  • Doe hetzelfde met afbeeldingen.
  • Neem contact op met je website server om de snelheid te verbeteren.

10. Geen data checken op je website

Diverse platformen zoals Google Analytics en Google Search Console kunnen je waardevolle informatie geven over het verkeer dat naar je website komt. Deze platformen kunnen je helpen bij het bepalen van je SEO-strategie, zoals op welke zoektermen het belangrijk is om te focussen of welke zoekterm juist minder belangrijk is of minder goed converteert. Deze waardevolle informatie kan je halen uit de platform gegevens.

Oplossingen:

  • Maak gebruik van Google Analytics, Google Search Console of andere gebruiksvriendelijke platformen.
  • Durf veranderingen door te voeren als de huidige strategie niet werkt.
  • Nu je deze 10 gemaakte SEO-fouten en oplossingen weet, kun jij aan de slag met de meest optimale SEO-strategie voor je bedrijf en website. Geen tijd? Kies dan voor SEO uitbesteden aan Ranking Masters voor een duurzaam resultaat!


Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen


    [hidden form_name default:Book a Call with My Team (blog swipe up)]

    Sluiten

    Background clouds
    Het Ranking Masters team
    Bottom curve

    Méér online omzet is
    "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon