Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

32 SEO tips om te stijgen in zoekmachines

SEO, Search Engine Optimisation, is kort gezegd een reeks van methoden die jou helpen om je website hoger te laten eindigen in de zoekmachine resultaten. En we weten allemaal dat zichtbaarheid op het internet juist daar vandaan komt. In de breedste zin van het woord is SEO veel meer.

Het is het creëren van een website die de bezoeker helpt bij het beantwoorden van een vraag, het oplossen van een probleem of het vervullen van een behoefte. Kan jouw website de internet gebruiker het beste helpen, en dan op alle mogelijk te bedenken vlakken, dan zien de zoekmachines jou als het meest relevant.

Werken aan SEO is dus niet alleen belangrijk voor het hoog eindigen in de zoekresultaten. Als jij daardoor ook een website krijgt die boeit, die bezoekers behoudt en die ze converteert, dan ben je binnen. En het goede nieuws is dat je dat met een zoekmachine geoptimaliseerde website voor elkaar krijgt.

Voor jou als website eigenaar of bedrijf heeft SEO dus een groot aantal voordelen. Hier lees je in ✅ 6 minuten ✅ wat de belangrijkste aspecten zijn van SEO en vind je 32 tips waarmee je jouw website ook hoger in de zoekresultaten krijgt.

Wat ligt aan SEO ten grondslag?

Wat ligt aan SEO ten grondslag

Zoekmachines hebben als doel de beste website te vinden voor de zoekterm die is ingetypt. Dat betekent dat deze vragen beantwoordt, dat deze technisch goed werkt, dat deze gebruikersvriendelijk is en dat deze autoriteit heeft. Hoe beter de website voor de internet gebruikers is, hoe hoger deze eindigt in de zoekresultaten.

SEO bestaat uit een groot aantal methoden die ook constant verbeteren en veranderen. De belangrijkste categorieën zijn SEO techniek, SEO content en linkbuilding. Hier lichten we deze categorieën verder toe en vind je per categorie een aantal tips om je SEO op dat gebied te verbeteren.

Technische SEO

Technische SEO

Met SEO techniek worden alle technische aspecten van je website bedoeld. Dit klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk valt het wel mee.

Een paar voorbeelden van punten die door SEO techniek onder de loep genomen worden zijn gebroken links, een defecte sitemap, de snelheid van je website, de geschiktheid van je website voor mobiele apparaten (responsiveness), veiligheid en duplicate content. Het goede nieuws is dat deze vaak vrij gemakkelijk te repareren zijn.

Er zijn een aantal goede online programma’s waarmee je 30+ van dit soort technische SEO punten onderzoekt. Zij geven je dan ook direct een overzicht van wat goed is en van wat gerepareerd moet worden. Enkele voorbeelden van deze programma’s zijn SEO PowersuiteSemrushMoz en Google Page Speed. Hier vind je enkele tips waarmee je de techniek achter je website snel verbetert.

1. Een langzame website is de grootste afknapper

Als jij op zoek bent naar informatie en je komt terecht op een website die langzaam laadt, dan ben je snel vertrokken. Tegenwoordig willen we alleen maar sneller en sneller en de gemiddelde internet gebruiker heeft weinig tijd.

Zorg er dus voor dat je website snel genoeg is door zware en onnodige content te verwijderen en door je hosting contract onder de loep te nemen. Cloud hosting is wat duurder dan server hosting, maar de snelheid van jouw website wordt dan niet meer door andere websites op je server beïnvloedt. Google ziet snelle websites als veel gebruikersvriendelijker en dus geschikter.

2. Verwijder kapotte links

Ook defecte links zijn voor gebruikers erg frustrerend. Misschien zijn ze op zoek naar bepaalde informatie en hebben ze daar van jou een mooie link voor gekregen. Ze klikken op deze link en krijgen een error-404 pagina.

Grote kans dat ze dan niet alleen terug gaan naar jouw pagina, maar zelfs helemaal naar de zoekresultaten om de volgende in de rij aan te klikken. Kapotte links zijn niet bevorderlijk voor gebruikers en dus ook niet voor zoekmachines. Gebroken links identificeer je gemakkelijk met een broken link checker.

3. Zorg ervoor dat je website responsive is

Google en de andere zoekmachines weten ondertussen dat meer dan de helft van de zoekopdrachten met mobiele apparaten worden uitgevoerd.

Als jouw website niet responsive is, dan is deze dus niet geschikt voor meer dan de helft van de internet gebruikers. Dat wordt door de zoekmachines uiteraard direct afgestraft.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

4. Veiligheid staat bovenaan

Zoekmachines geven logischerwijs de voorkeur aan website met een SSL veiligheidscertificaat. Bij deze websites zijn persoonsgegevens veilig en versleuteld. Je herkent veilige website omdat ze draaien op HTTPS en niet meer op HTTP.

Je kunt dit door je website ontwerper gemakkelijk laten omzetten en krijgt dan snel een hogere score van de zoekmachines.

5. Werk aan een duidelijke structuur

Voor de technische SEO is een goede URL structuur erg belangrijk. De manier waarop deze zijn opgebouwd, de manier waarop de navigatie is ingedeeld en de pagina’s zijn onderverdeeld draagt bij aan de gebruikersvriendelijkheid van de bezoeker.

Het is de bedoeling dat deze snel de informatie moet kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Maak daarom een XML of HTML sitemap en ontwikkel een goede linkstructuur door interne links toe te voegen.

6. Verwijder duplicate content

Duplicate content, dubbele inhoud, verwart de zoekmachines zo erg dat ze jouw website daardoor aan de kant schuiven. Bevat jouw website dubbele inhoud, dan weten ze niet welke pagina ze voorrang moeten geven als een relevant zoekwoord wordt ingetypt.

Je lost dit gemakkelijk op door je teksten te herschrijven, door bepaalde pagina’s niet te laten indexeren, door met canonieke tags te verwijzen naar de hoofdpagina of door 301-redirects toe te voegen.

SEO content

SEO content

De naam zegt het natuurlijk al, maar met SEO content wordt de inhoud van je website bedoeld. En daar valt dan alles onder, van je metatitel tot je teksten en van je zoekwoorden tot je alt-tags. SEO content is een belangrijk onderdeel van SEO, omdat je er je website volledig mee onder de loep houdt.

Je werkt aan je teksten, aan je afbeeldingen en video’s en aan je lokale SEO. Het aantal tips dat onder deze categorie valt is dan ook veelzijdig. Door hier goed aan te werken en de content van je website in orde te maken, zal je merken dat je SEO score snel verbetert.

7. Doe een uitgebreid zoekwoorden onderzoek

SEO content begint met het aanwijzen van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. En deze zuig je niet uit je duim. Het is belangrijk dat je zoekwoorden uitkiest gebaseerd op actuele data.

Hiervoor zijn er voldoende (gratis) programma’s die je kunt gebruiken, zoals AhrefsUbersuggestGoogle Keyword Planner en Moz. Deze geven je waardevolle informatie over het gebruik van bepaalde zoekwoorden.

Waarom is dit belangrijk? Het is zaak dat jij een zoekwoord uitkiest waarmee je kansen hebt. Dat betekent dus dat er nog weinig concurrentie op is en dat deze toch regelmatig wordt ingetypt. Daarnaast moet deze specifiek zijn en niet generiek.

Je wilt bezoekers aantrekken die exact op zoek zijn naar wat jij aanbiedt voor een grotere kans op een conversie. Kies voor elke pagina van je website een apart zoekwoord die relevant is en aan de bovenstaande criteria voldoet. Maak voor jezelf een schema waarin je dit per pagina documenteert.

8. Verwerk je zoekwoorden op de juiste plaatsen

Je hebt nu per pagina een zoekwoord uitgekozen. Er zijn enkele regels met betrekking tot waar en met welke dichtheid je die verwerkt.

  • Verwerk het hoofdzoekwoord altijd in de metatitel en –descriptie.
  • Zet het hoofdzoekwoord in de titel, de eerste zin en het eerste tussenkopje van je artikel.
  • Verwerk het hoofdzoekwoord met een dichtheid van 1 tot 2 procent. Bij een tekst van 600 woorden komt deze dus 6 tot 12 keer naar voren.

9. Kies long tail zoekwoorden uit

Een manier om jouw zoekwoorden specifiek te maken is om voor long tail zoekwoorden te kiezen. Het verschil met short tail zoekwoorden is met een voorbeeld het beste aan te wijzen. Als je bijvoorbeeld een Pizza restaurant hebt in Zwolle, dan is “Italiaans restaurant” een short tail zoekwoord.

Hier wordt waarschijnlijk duizenden keren per maand op gezocht, maar de gebruiker het heeft ingetypt is mogelijk niet woonachtig in Zwolle en wil misschien wel pasta eten in plaats van pizza. Daar schiet je dus verder weinig mee op.

Ook het zoekwoord “pizza restaurant” is eigenlijk nog te generiek, want als iemand een pizza restaurant in Maastricht zoekt, dan wil je jouw website daar niet aan tonen. Deze persoon is daar bij voorbaat al niet in geïnteresseerd.

Het long tail zoekwoord “Pizza restaurant in Zwolle” geeft veel beter weer wat jij verkoopt en waar je gevestigd bent. Long tail zoekwoorden worden minder vaak ingetypt, maar trekken wel waardevolle bezoekers aan die veel sneller een klant zullen worden.

10. Verwerk je zoekwoorden op een natuurlijke manier

Google is erg gericht op het aanwijzen van websites die misbruik maken van zoekwoorden. Anders zou je natuurlijk jouw zoekwoord willekeurig een x aantal keer kunnen plaatsen om de zoekmachines te bedonderen.

Daarom zijn deze prima in staat om een goed lopende tekst van een slechte tekst te onderscheiden, vooral als het neerkomt op het gebruik van zoekwoorden. Gebruik deze dus op een natuurlijke manier en gebruik synoniemen, voeg voorzetsels toe en kies verschillende variaties van hetzelfde zoekwoord uit.

Zorg er vooral voor dat je teksten lekker blijven lopen, leesbaar zijn en dat het onmogelijk is om te af te leiden op welk zoekwoord jij gevonden wil worden.

11. Schrijf een goede metatitel en –descriptie

Nadat je je zoekwoorden in je teksten verwerkt hebt, ga je je metatitel en de metadescriptie schrijven. Dit doe je via je Content Management Systeem. De meta titel en de metadescriptie zijn wat wordt getoond in de zoekmachine resultaten.

Vul je deze niet in, dan doet Google dat automatisch en dat ziet er meestal niet aantrekkelijk uit. Er zijn enkele regels bij het schrijven van deze titel en descriptie.
Maak de metatitel niet langer dan 65 tekens inclusief spaties. Dit is de hoeveelheid ruimte die Google je geeft en maak je hem langer, dan wordt je titel automatisch afgekort.

Maak je titel aantrekkelijk, verwerk een USP en zorg ervoor dat de internet gebruiker op jouw pagina wil klikken. Voeg altijd het hoofdzoekwoord van die pagina toe.
De meta omschrijving maak je niet langer dan 155 tekens.

Hierin vertel je de internet gebruiker wat deze te zien krijgt als deze op jouw pagina klikt. Wil je extra opvallen, dan voeg je symbolen of emoticons toe. En uiteraard ook het hoofdzoekwoord. Ook de omschrijving moet aantrekkelijk zijn en de gebruiker aanmoedigen jouw pagina te openen.

12. Start een blog

seo blog

Als je je SEO content eenmaal op orde hebt, dan is het goed om hier aan toe te blijven voegen. Een stilstaande website is voor de zoekmachines veel minder interessant. Daarom is het verstandig en ook leuk om elke week een blog te schrijven.

Met deze blogs houd je je lezers op de hoogte, help je ze bij het maken van een keuze, informeer je ze en betrek je ze bij je bedrijf. Kies per artikel weer een zoekwoord uit die je erin verwerkt. En een tip in een tip: zorg ervoor dat je blogs gedeeld kunnen worden via sociale media. Zo vergroot je je bereik én krijg je er hopelijk een paar backlinks bij.

13. Onderbouw en verrijk je teksten met afbeeldingen en video’s

Een grote lap tekst is veel interessanter als er af en toe een afbeelding of een video tussen staat. Daarnaast zijn sommige dingen gewoon veel gemakkelijker uit te leggen met een afbeelding of grafiek. Deze bevorderen de leesbaarheid van je teksten dus, wat ook weer betekent dat je teksten gebruikersvriendelijker worden.

En dat vinden de zoekmachines fijn om te zien. Een ander belangrijk voordeel van het toevoegen van video’s op je pagina is dat bezoekers langer blijven hangen en dus je dwell rate omhoog gaat. Dat is voor Google een belangrijke statistiek bij het bepalen van jouw score.

14. Voeg een alt-tag toe

Google en de andere zoekmachines zijn ondertussen bijzonder goed in het scannen van tekst, maar met een afbeelding kunnen ze weinig. Tenzij je ze vertelt wat er op staat.

En dat kan door de alt-tag van de afbeelding in te vullen via je Content Management Systeem. Daarmee maak je je website beter begrijpelijk voor de zoekmachines wat resulteert in een betere score.

15. Voeg interne- en externe links toe

Interne- en externe links vertellen de zoekmachines veel over de kwaliteit van je website en je inhoud. Interne links geven een bepaalde structuur aan van je website, omdat je intern naar andere pagina’s van je website verwijst.

Dat bevordert het gebruikersgemak, mits je het bij niet meer dan twee interne links houdt. Een link naar je contactpagina, als Call To Action bijvoorbeeld, is een goed idee.

Externe links vertellen de zoekmachines dat jouw informatie goed is onderbouwd. Je kunt ze zien als de referenties aan het einde van een artikel. Het is dan ook belangrijk dat de pagina’s waarnaar je verwijst ook daadwerkelijk autoriteit hebben en dat ze niet twijfelachtig zijn.

Links naar pagina’s van websites die niet als autoriteit gezien worden of die niet belangrijk zijn in het vakgebied, hebben geen draagkracht en worden door de zoekmachines juist afgestraft. Twee externe links is voor een gemiddelde pagina vaak voldoende.

16. Kies pagina’s uit die je niet wilt laten indexeren

Het is goed mogelijk dat je een aantal pagina’s hebt waar je veel op vertelt, die goede informatie verstrekken en waar je dus graag op gevonden wilt worden. Weer andere pagina’s die eigenlijk maar weinig tekst bevatten of tekst die je niet aan de SEO regels wilt aanpassen, laat je beter niet door de zoekmachines indexeren.

Dit kan bijvoorbeeld een pagina zijn met een contactformulier en weinig anders, of je algemene voorwaarden. Hier kun je geen zoekwoorden in verwerken of kun je geen structuur in aanbrengen en zijn voor de zoekmachines dus het beste gewoon niet zichtbaar. Je zet deze pagina’s gemakkelijk uit in je Content Management Systeem.

Een andere reden waarom dit een handige optie is, is omdat je dan ook pagina’s toe kunt voegen waar je met je eigen woorden en op je eigen manier informatie wilt geven, zonder dat deze aan allerlei SEO regels gebonden zijn. Als je met je goede pagina’s bezoekers aantrekt, dan komen ze vanzelf op deze pagina terecht, ook zonder dat je ze indexeert.

17. Besteed aandacht aan lokale SEO

Er zijn twee redenen waarom lokale SEO steeds belangrijker begint te worden. Onder lokale SEO verstaan we technieken waarmee je je richt op je eigen werkgebied, zoals door in het bovenstaande voorbeeld met het zoekwoord “Pizza restaurant Zwolle”.

Een groot voordeel daarvan is voor jou dat je bezoekers aantrekt uit jouw werkgebied of die in jouw werkgebied aan het zoeken zijn. Deze leveren je een grotere kans op een conversie op.

Een andere reden waarom lokale SEO belangrijk begint te worden is de toename van voice search. Steeds meer zoekopdrachten worden ingesproken in plaats van ingetypt en dit zijn dan vaak lokale zoekopdrachten. Stel je zit thuis en je wilt een pizza bestellen, dan zeg je “Pizza restaurant Zwolle” in plaats van dat je het in typt.

Je mobiele apparaat komt dan direct met een lijst met mogelijkheden en daar wil jij natuurlijk bovenaan in staan. Een ander voorbeeld is iemand die met pech langs de weg staat en de dichtstbijzijnde garage nodig heeft.

18. Voeg een pagina met definities toe

Als Google gebruiker ben je vast de rich snippets al tegen gekomen. Dit is een blokje met tekst die boven de zoekresultaten wordt getoond en waar je als gebruiker al antwoord krijgt op je vraag voordat je een website hebt geopend. Als content van jouw pagina in die rich snippets terecht komt, dan ben je de concurrentie een stapje voor en is de kans dat jouw website aangeklikt wordt groter.

Er zijn een aantal manieren om in de rich snippets van Google terecht te komen. Geef in je teksten altijd direct antwoord op de vragen die in de tussenkopjes gesteld worden. Het toevoegen van een pagina met definities is misschien nog wel beter.

Je maakt een alfabetische lijst met terminologie uit je vakgebied en geeft daarbij in een paar zinnen per term een duidelijke definitie. Dit is niet alleen fijn voor de gebruikers van je website, maar ook voor Google en haar rich snippets.

19. Voeg een FAQ pagina toe

Om dezelfde reden als bij tip 17 is het ook goed om een FAQ pagina toe te voegen. Dit is handig voor je bezoekers, omdat ze dan een antwoord vinden op hun vraag zonder daar contact voor met je te moeten leggen. Google ziet dat als gebruikersvriendelijk en plaatst je hoger in de resultaten.

Tegelijkertijd voeg je dan vragen toe die als zoekwoord kunnen worden ingetypt. De meeste zoekwoordentools geven je daar suggesties voor en dat gebruik je in je voordeel. Geef in je FAQ sectie direct antwoord op die vraag en je komt hoger in de resultaten en mogelijk ook in de rich snippets.

20. Kies unieke en onderscheidende onderwerpen uit

Stel jij bent Google en je krijgt de vraag om informatie over damesschoenen. Dan zijn er waarschijnlijk honderden pagina’s waar uit kan worden gekozen. Voeg jij content aan je website toe over damesschoenen, dan is de kans erg klein dat je wordt uitgekozen.

Kies daarom unieke onderwerpen uit, kies je zoekwoorden goed en zorg ervoor dat je per onderwerp zo min mogelijk concurrentie hebt.

Voor je lezers is dit ook interessanter, want als zij één artikel over damesschoenen gelezen hebben, dan hebben ze alle artikelen wel gezien. Kun jij met een originele insteek komen, dan prikkel je de zoekmachines en je mogelijke klanten om jouw informatie te bekijken.

Linkbuilding

linkbuilding seo

Zoekmachines geven websites met meer autoriteit een hogere score. Autoriteit, betrouwbaarheid, kwaliteit en populariteit zijn allemaal kreten die veel minder concreet te adresseren zijn dan bijvoorbeeld gebruikersvriendelijkheid en leesbaarheid.

Hoe bouw je autoriteit en betrouwbaarheid op en hoe laat je de zoekmachines zien dat jouw website van goede kwaliteit is en populair is? Het antwoord daarop is via linkbuilding.

Off-page SEO

Linkbuilding is een voorbeeld van off-page SEO. Het betreft backlinks die je krijgt van andere websites en die naar jouw pagina linken. We hebben het al gehad over het belang van interne- en externe links en alle bovenstaande tips hebben te maken met on-page SEO.

Het zijn aanpassingen die je zelf kunt maken op je eigen website. In het geval van backlinks ben je dus afhankelijk van anderen en dat maakt dit een lastig onderwerp.

Hoe zorg je ervoor dat andere websites naar jouw website linken? Zij moeten dan een externe link plaatsen en zoals we al gezien hebben is de autoriteit van de website waarnaar gelinkt wordt dan belangrijk. En autoriteit kun je pas aantonen door backlinks te vergaren.

Het is een vicieuze cirkel waar geen uitweg uit lijkt te zijn. Toch is het mogelijk om te werken aan je linkbuilding en om zelf backlinks te verzamelen.

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

Maak een afspraak

Waarom zijn backlinks zo belangrijk?

De zoekmachines zien backlinks als referenties. Als deze dus van goede en autoritaire websites komen, dan hebben deze gewicht. Aan het aantal backlinks en ook de kwaliteit van je backlinks zien de zoekmachines hoe belangrijk je bent in je vakgebied.

En hoe belangrijker je bent, hoe betrouwbaarder en populairder je bent en hoe kwalitatiever de informatie die je verstrekt. Tegelijkertijd zijn backlinks van kleine en twijfelachtige websites juist slecht voor je SEO score. Het is dus zeker nuttig om flink wat tijd aan linkbuilding te besteden en dan zijn de volgende tips vast nuttig.

21. Schrijf link-worthy content

Onder link-worthy content worden teksten verstaan waar iemand graag naar wil linken. We hebben dit al even beschreven onder tip 20, maar link-worthy content gaat verder dan unieke content.

Schrijf elke week een blog waar geen concurrent tegen op kan, met een onderwerp dat nieuw en verfrissend is en waar andere websites graag van profiteren. Dit hoeft natuurlijk geen blog te zijn, want link-worthy content kan op je hele website staan. Met link-worthy content nodig je backlinks uit.

22. Schrijf een gastenblog

Als jij een specialist bent in een bepaald onderwerp, dan kun je hier vast gemakkelijk over schrijven. Ga daarom in jouw vakgebied op zoek naar een blogger en vraag hem of haar of je een gastblog mag schrijven.

Dat is voor hen een goede promotie en voor jou de kans om naamsbekendheid te vergaren. Uiteraard plaats je een link naar één van je pagina’s in je blog, zodat je er een backlink bij hebt.

23. Werk aan je social media marketing

Werk aan je social media marketing

Een andere manier om autoriteit en backlinks te vergaren is door een goede aanwezigheid op sociale media. Uiteraard plaats je dan een link naar jouw pagina in je profielen, maar als je je artikelen, gastblogs en informatie op sociale media deelt en dit wordt leuk gevonden en ook weer gedeeld, dan is het bereik groot.

Hoe meer mensen jouw artikel en website zien, hoe groter de kans dat je een backlink krijgt.

24. Vraag naar backlinks

Het is ook niet vreemd om naar backlinks te vragen. Doe daarom een onderzoek onder je concurrenten en kijk naar hoeveel backlinks zij hebben en waar deze vandaan komen. Benader hen en vraag om een backlink.

Met je SEO tools (AhrefsMozSEO Powersuite, etc.) vind je websites die je merk of bedrijfsnaam al genoemd hebben, maar die daar geen link aan hebben toegevoegd. Vraag deze websites om een link, maar zorg er wel voor dat dit sites zijn die door de zoekmachines ook als autoritair worden gezien.

25. Controleer je backlinks regelmatig

De bovengenoemde SEO tools geven je ook informatie over de kwaliteit van je backlinks. Het is goed mogelijk dat je een toxic backlink krijgt, dus een link van een pagina die je score naar beneden haalt. Deze toxic backlinks verwijder je het beste direct, want ze beïnvloeden jouw plaatsing in de zoekresultaten.

Je kunt dit op verschillende manieren doen. Het is mogelijk om de eigenaar van de website te vragen de backlink te verwijderen, maar het is gemakkelijker om deze via je Google Search Console uit te zetten.

26. Koop nooit links

Je komt acties tegen die je 100 backlinks aanbieden voor een x bedrag. Trap hier niet in, want de zoekmachines kijken hier direct doorheen. Voor weinig geld krijg je dan inderdaad ineens 100 backlinks erbij, maar dit zijn toxic backlinks en het komt erg verdacht over.

Het resultaat is dat je waarschijnlijk een korte tijd op nummer 1 van de zoekmachines komt te staan, totdat de crawlers van de zoekmachines langskomen en je direct onderaan de lijst plaatsen. Het kopen van links is dus weggegooid geld en zeer schadelijk voor je reputatie.

Andere tips

Ter afsluiting geven we je nog 6 andere tips waarmee je jouw plaatsing in de zoekmachine resultaten een boost kunt geven.

27. Begin een Google Ads campagne

Vanaf het moment dat je website helemaal in orde is, begin je een Google Ads campagne. Het mooie daarvan is dat het weinig geld kost en je toch meer verkeer naar je website haalt. Meer verkeer en een goede dwell rate geven je dan een betere SEO score en dat betekent een betere positie in de zoekmachine resultaten.

28. Gebruik Google Search Console en Google Analytics

Google geeft je een kijkje in de eigen keuken en in het zoekgedrag van haar klanten met Google Search Console en Google Analytics. Hier haal je dus bijzonder waardevolle informatie uit die je gebruikt om jouw website nog beter te optimaliseren voor de zoekmachines.

29. Denk aan de bezoeker en niet aan de regels

Denk aan de bezoeker en niet aan de regels

SEO heeft veel te maken met de ervaring van de bezoeker van je website. Als je je inhoud met hen in het achterhoofd schrijft, dan kom je op SEO gebied vaak al een heel eind. Stel je dus voor dat jij een internet gebruiker bent op jouw website en welke links, inhoud, structuur, blogs etc. jij zou willen zien.

30. Blijf constant aan je SEO werken

Als je je SEO eenmaal op orde hebt, dan ben je er nog niet. Alleen als je er elke week tijd voor vrijmaakt, zorg je ervoor dat je positie stijgt en dat je autoriteit verbetert. Het is ook goed om over de laatste ontwikkelingen te blijven lezen, zodat je daar direct op in springt.

Besteed dit uit aan Ranking Masters, want met onze SEO Surfer Tool blijf je de concurrentie altijd een stapje voor.

31. Bouw een mailinglijst op

Een mailinglijst is om verschillende manieren bevorderlijk voor je bedrijf en SEO. Als je bezoekers vraagt om zich in te schrijven, dan doen ze dit vrijwillig, wat betekent dat jouw mailinglijst personen bevat die al interesse hebben in wat jij te bieden hebt.

Dat maakt ze veel gemakkelijker over de streep te trekken dan een willekeurige bezoeker op je website. Stuur ze regelmatig een uniek en interessant bericht en je krijgt naamsbekendheid en een goede reputatie.

Zorg ervoor dat ze op je mailinglijst willen blijven staan en dat ze deze aanraden aan anderen. Je adverteert op een minder agressieve manier, vergroot het verkeer naar je website en hopelijk krijg je er zo ook nog een aantal backlinks bij.

32. Investeer in een SEO cursus

Voor een paar honderd euro schrijf je je in voor een SEO cursus. Je krijgt dan alle informatie die je nodig hebt aangereikt om goed voorbereid aan je website te gaan werken. Dat scheelt je de tijd en de moeite die je zelf moet steken in het vinden van informatie. Deze 32 tips helpen je in ieder geval al een flink stuk op weg.

Bekijk ook: 

  1. 7 SEO trends voor 2020 die je niet mag missen
  2. 24 on-page SEO factoren voor 2020
Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse