Hoe scoor jij op Google?

24 on-page SEO factoren voor 2020

Onder on-page SEO worden alle SEO methoden verstaan die op jouw website kunnen worden uitgevoerd. Het is een feit dat 9 van de 10 zoekers niet verder kijkt dan de eerste pagina met resultaten en dat drie kwart daarvan zelfs alleen de eerste 5 websites bekijkt. Het is dus zaak om bij deze 5 websites te komen en het aantal bezoekers (lees: potentiële klanten) een boost te geven. Dit doe je door aandacht te besteden aan je on-page zoekmachine optimalisatie. Hier vind je daarom in 3 minuten leestijd 24 on-page SEO factoren die je in 2020 in de rankings zullen doen stijgen.

SEO techniek 

SEO techniek

Begin altijd met het technisch optimaliseren van je site, want dit kun je vergelijken als de basis voor alles. Met technische SEO wordt bijvoorbeeld de laadsnelheid van je website bedoeld, de kwaliteit van de sitemap en XML sitemap, de veiligheid (SSL-certificaat) en de responsiveness (is je website ook te gebruiken op mobiele apparaten?). Pas als je zeker weet dat de technische kant van je website goed is, ga je verder met de rest van je on-page SEO. Hier vind je enkele factoren die deel uitmaken van SEO techniek.

1. De laadsnelheid van je website 

Als jouw website niet snel genoeg is, dan haken bezoekers af en deze zijn dan meedogenloos. Een paar seconden te lang wachten en ze zijn vertrokken. Google geeft daarom snellere websites prioriteit. De ervaring van de gebruiker staat bij hen voorop. 

2. Is je website responsive? 

De helft van de zoekopdrachten wordt tegenwoordig gedaan met mobiele apparaten. Een website die responsive is, is hierop aangepast en heeft een speciale versie voor tablets en telefoons. Google geeft deze websites voorrang, omdat ze gebruikersvriendelijker zijn. 

3. De veiligheid van je website 

Veilige website

Het is belangrijk dat je website veilig is en daarvoor moet deze op HTTPS draaien. De gegevens van bezoekers zijn dan veilig en dat is niet alleen voor hen belangrijk, maar ook voor de zoekmachines. Om dit te realiseren heb je een SSL-certificaat nodig. Heb je deze nog niet, dan is het zaak hier snel actie op te ondernemen.

4. De kwaliteit van je sitemap 

Hoe zit je website in elkaar? Is de structuur in orde? Zijn je URL’s goed opgebouwd? Hoe zijn de pagina’s van je website onderverdeeld en is deze gemakkelijk te navigeren? Deze informatie halen de zoekmachines uit je (XML) sitemap, uit je duplicate content, uit je programmeercode en uit je linkstructuur.

5. Kunnen de zoekmachines jouw website begrijpen? 

Als laatste houden zoekmachines van website met structured data. Dit is informatie die, de naam zegt het al, op een gestructureerde manier is weergegeven. De zoekmachines zullen jouw website met structured data prioriteren omdat deze voor hen beter te begrijpen is.

SEO content 

Nadat je de technische basis van je website in orde hebt gemaakt, is het tijd om over te gaan naar de factoren die te maken hebben met de content van je website. Dit zijn de teksten die je plaatst, de afbeeldingen die je gebruikt en de video’s die je deelt. De volgende on-page SEO factoren vallen onder deze groep.

6. Een zoekwoordenonderzoek 

Zoekwoordenonderzoek

Het is altijd goed om te beginnen met een zoekwoordenonderzoek. Je bepaalt dan op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. De meeste SEO tools besteden hier veel aandacht aan en programma’s zoals Moz Keyword Explorer, Ubersuggest en Keywordtool.io zijn dan ook bijzonder behulpzaam. Kies zoveel mogelijk zoekwoorden uit met weinig concurrentie. Dan heb je een grotere kans om uitgekozen te worden. Kies voor elke pagina één hoofdzoekwoord uit en een aantal andere secundaire zoekwoorden. Deze woorden vormen de rode draad door al je content, dus het is belangrijk dat je hier goede beslissingen maakt.

7. URL 

 Bekijk de URL’s van je pagina’s. Dit is het adres dat ingetypt wordt in de adres bar van een internet pagina en die de zoeker dus bij jou brengt. Goede URL’s dienen aan een aantal eisen te voldoen:

  • De URL’s zijn niet te lang.
  • De URL’s bevatten weinig leestekens.
  • De URL bevat het belangrijkste zoekwoord voor die pagina.

8. De H1 titels van je pagina’s 

Als het goed is heeft elke pagina of artikel op je website een titel en dit wordt de H1 titel genoemd. Hierin geef je in het kort exact aan waarover de inhoud gaat. Elke pagina moet een H1 titel hebben en dit mogen er ook niet meer zijn. Uiteraard verwerk je in de H1 titel weer het hoofd-zoekwoord van die pagina. 

9. De tussenkopjes van je teksten 

De tussenkopjes worden ook wel aangeduid als H2 tot en met H6. Lezers gebruiken deze om de inhoud van de tekst te scannen en Google gebruikt ze om dezelfde reden. De tussenkopjes dienen te refereren aan de H1 titel en bevatten alle belangrijke andere inhoud. Zorg ervoor dat elke pagina minimaal één H2 bevat. 

10. Je zoekwoorden verwerken in de inhoud van je teksten 

Je zoekwoorden verwerken in de inhoud van je teksten 

Je hebt de zoekwoorden, de URL’s en de headers van je teksten volgens alle SEO regels opgesteld en de basis voor je teksten is klaar. Dat betekent dat je nu de inhoud gaat toevoegen en dat doe je op de volgende manier. 

  • Het hoofdzoekwoord verwerken kop 4: laat het hoofdzoekwoord van die pagina terugkomen in de H1, de eerste zin en de eerste H2. In totaal moet dit zoekwoord een dichtheid hebben van 1 tot 2 procent. De secundaire zoekwoorden verwerk je waar dit uitkomt.
  • LSI zoekwoorden toepassen kop 4: de Latent Semantic Indexing zoekwoorden zijn varianten op je hoofdzoekwoord. In plaats van ‘damesschoenen’ gebruik je dan een keer ‘schoenen voor dames’ of andere zoekwoorden met dezelfde intentie. 
  • Secundaire zoekwoorden kop 4: vervolgens voeg je ook een aantal van de secundaire zoekwoorden die je hebt uitgekozen toe, zoals ‘damesschoenen gezocht’, ‘goedkope damesschoenen’ of ‘kwalitatieve damesschoenen’. 

11. Voeg structured data toe 

Onder structured data worden gestructureerde gegevens bedoeld die je toevoegt aan de inhoud van je website. Denk dan bijvoorbeeld aan de naam, prijs, omschrijving en voorraad van een product, een begrippenlijst, adresgegevens, een FAQ pagina of beoordelingen. Hierdoor kan de zoekmachine zien hoe gestructureerd en dus gebruikersvriendelijk je website is. En hoe gebruikersvriendelijker Google jou vindt, hoe hoger je komt in de rankings.

12. Gebruik een kruimelpad 

Het kruimelpad van je website is ook een voorbeeld van structured data. Hiermee bedoelen we het hiërarchische pad dat je bezoekers moeten bewandelen vanaf de homepage om bij een bepaalde pagina terecht te komen. Het kruimelpad is zichtbaar bovenaan de pagina en ziet er bijvoorbeeld zo uit: Home > Blog > 24 on-page SEO factoren van 2020. Aan het kruimelpad leest de bezoeker de structuur van je website af en zien ze exact waar ze zijn op de sitemap. Een kruimelpad bestaat uit links en kan worden aangeklikt om terug te gaan naar een bepaald onderdeel daarvan. Ook dit is weer bevorderlijk voor de gebruikersvriendelijkheid van je website.

13. Afbeeldingen benoemen 

Voeg altijd foto’s en video’s toe aan de inhoud van je teksten en geef deze een alt tekst. Dit is erg belangrijk, omdat Google aan de alt tekst ziet wat er op de foto staat. Zoekmachines gebruiken de informatie van de alt teksten bij het rangschikken van de zoekresultaten. Voer de alt tekst van een afbeelding altijd in, niet alleen voor Google maar ook voor de bezoekers. Dit is namelijk de tekst die wordt getoond als je afbeelding om de één of andere reden niet geladen kan worden.

14. Gebruik video’s 

video voor onpage SEO

Met een video op je pagina maak je de inhoud interessanter. Maar video’s zijn ook om andere redenen een goed idee. Bezoekers blijven langer op je pagina als ze je video gaan kijken en dat heeft weer als gevolg dat je bounceratio en je dwelltijd verbetert. 

15. Metatitels voor je pagina’s 

Als het goed is heb je nu inhoudelijk goede teksten, met de juiste structuur, met het juiste aantal zoekwoorden en met afbeeldingen en video’s. Daarna schrijf je een metatitel. Dit is de titel die zichtbaar is in de zoekmachine resultaten en waar de bezoeker op klikt als ze naar jouw pagina geleid willen worden. De metatitel wordt ook wel de title tag genoemd en deze moet aan een aantal voorwaarden voldoen.

  • De metatitel moet opvallen, bijvoorbeeld door hoofdletters, pictogrammen of verticale streepjes te gebruiken.
  • De metatitel moet het hoofdzoekwoord van de pagina bevatten.
  • De metatitel mag niet langer zijn dan 65 tekens inclusief spaties.

16. Metadescripties voor je pagina’s 

Onder je metatitel komt bij de zoekmachine resultaten een metadescriptie te staan. Deze bestaat idealiter tussen de 120 en 160 tekens. De metadescriptie vertelt de zoeker in het kort over wat er op je pagina te lezen is. Een goede metadescriptie voldoet aan de volgende voorwaarden.

  • Maak de metadescriptie zo lang mogelijk, maar niet langer dan 160 tekens (inclusief spaties). 
  • De metadescriptie moet allesomvattend zijn, is actief en bevat meestal een call-to-action voor de zoeker.
  • De metadescriptie moet opvallen. Dit kun je doen door leestekens en pictogrammen toe te voegen om het oog van de lezer aan te trekken.
  • De metadescriptie moet het hoofdzoekwoord bevatten. 

17. Zet aan tot actie 

Voeg op elke pagina een call-to-action toe. Dit doe je op verschillende manieren. Een stukje tekst ie de lezer aanzet om een contactformulier in te vullen is zo geplaatst. Je voeg een pop-up melding toe aan je website of een bepaalde knop. Je bezoeker wordt dan in één keer aangemoedigd iets bij jou te kopen of informatie in te winnen. Dat draagt toe aan de gebruikersvriendelijkheid van je website.

18. Zorg ervoor dat je teksten goed lopen 

Lees al je teksten nog een keer goed door. Omdat je zo veel regels hebt moeten toepassen om de parameters van de zoekmachines te stimuleren, is het mogelijk dat de leesbaarheid hierdoor minder is geworden. Google zal in 2020 nog meer nadruk leggen op de ervaring van de bezoeker en daar horen goede teksten ook bij. Als de zoekmachines zien dat je de parameters misbruikt doordat je teksten slecht geschreven zijn of niet vloeiend lopen, dan zullen ze je net zo hard weer onderaan de resultaten plaatsen. 

Autoriteit opbouwen 

Naast de techniek van je website en de content ervan, is de autoriteit die je opbouwt het laatste onderdeel van on-site SEO dat je kunt aanpakken. Autoriteit is voor de zoekmachines erg belangrijk, want hoe autoritairder jouw website overkomt, hoe belangrijker deze wordt gevonden. De belangrijkste manier om je autoriteit te bevorderen is door linkbuilding en dit is dan ook essentieel voor de SEO van je website. Backlinks worden gezien als off-page SEO, maar de interne- en externe links die je toevoegt zijn wel degelijk van belang als je je on-page SEO wilt verbeteren.

19. Voeg een interne linkstructuur toe 

interne linkstructuur

Met interne links bedoelen we links die op je pagina staan en die verwijzen naar één van je andere pagina’s. ‘Neem contact op’ is daar een goed voorbeeld van of een link naar een blogartikel. Door een goede interne linkstructuur toe te voegen kunnen de zoekmachines zien hoe gemakkelijk jouw website te navigeren is en hoe snel bezoekers bij de relevante informatie terecht komen. Gebruik daarom één of twee interne links per pagina en de zoekmachines zullen deze structureel sterker beoordelen.

20. Voeg een externe linkstructuur toe 

Externe links zijn links die verwijzen naar een andere website. Hiermee vertel je de zoekmachines dat de informatie die je geeft onderbouwd is en dat het belangrijk voor je is dat de bezoeker aan de juiste informatie helpt. Aangezien het voor de zoekmachines net zo belangrijk is dat de bezoekers zo goed mogelijk geholpen worden, bevordert dit je autoriteit en dus je zoekmachine optimalisatie. Voeg per pagina één tot twee externe links toe en zorg ervoor dat deze verwijzen naar een pagina die ook autoriteit heeft en die direct te maken heeft met het onderwerp van je tekst. Links naar onbetrouwbare pagina’s of pagina’s die niet relevant zijn, hebben een negatieve invloed op je SEO.

21. Dwell time en bounce ratio

dwell time

Door te kijken naar de tijd dat bezoekers gemiddeld op je website blijven hangen en hoeveel bezoekers deze direct weer wegklikken beoordelen de zoekmachines hoe relevant je website is voor de gemiddelde bezoeker. Een hoge dwell time en een lage bounce ratio zullen daarom de autoriteit van je website vergroten. Je kunt dit op enkele manieren realiseren.

  • Ontwerp een interessante website die bezoekers direct aantrekt.
  • Gebruik mooie afbeeldingen en goede video’s.
  • Zorg ervoor dat de bezoekers direct naar de informatie kunnen navigeren waarnaar ze op zoek zijn.
  • Zorg ervoor dat de content die tevoorschijn komt aansluit bij de zoekopdracht die is ingetypt.

Andere on-page factoren die je kunt toepassen 

Er zijn nog enkele andere on-page SEO factoren die je kunt gebruiken. Deze bevorderen voornamelijk de gebruikersvriendelijkheid en de ervaring van de bezoeker. Hierdoor blijven je bezoekers langer hangen en dat betekent weer dat de zoekmachines jouw website als relevant beoordelen. Tegelijkertijd is de ervaring van de bezoeker net zo belangrijk voor de zoekmachines als voor jou, dus het is altijd goed om hier aandacht aan te besteden.

22. Je 404-pagina 

Gaat er iets mis op je pagina? Heb je bijvoorbeeld een verkeerde link toegevoegd en een spelfoutje gemaakt? Dan komt je bezoeker op je 404-pagina terecht. Tenminste, als je deze hebt toegevoegd. Maak hier een vriendelijke pagina van die je bezoeker jouw excuses aanbiedt en weer op het rechte pad zet. Zo voorkom je dat mogelijke klanten vroegtijdig je website verlaten.

23. Controleer je links 

links controleren voor 404 pagina

Het is ook goed mogelijk dat één van de externe links waarnaar je op je pagina verwijst niet meer werkt. Dan komt je bezoeker op de 404-pagina van die website uit. Dit moet natuurlijk vermeden worden, want links die niet werken worden door de zoekmachines direct afgestraft. Controleer dit regelmatig, de meeste Content Management Systemen geven je daar een melding over. Er zijn ook programma’s beschikbaar online, zoals Dr. Link Check, Ahrefs en ScrapeBox die dode links direct signaleren.

24. Maak gebruik van de rich snippets van Google 

Rich snippets kunnen je helpen meer bezoekers te krijgen. Het zijn de zoekresultaten die met extra informatie in Google worden weergegeven, bijvoorbeeld met een afbeelding erbij, met meer tekst, met een beoordeling van klanten of met een prijs. Rich snippets zijn niet voor alle websites te gebruiken, maar wel als je bijvoorbeeld recensies op je website hebt staan, als je een webwinkel hebt, als je recepten aanbiedt of evenementen organiseert. Jouw website kan ook op deze manier in Google worden getoond als je structured data hebt toegevoegd, als de informatie die je geeft compleet is en je codering is aangepast. Google geeft dit soort goed gestructureerde websites voorrang.

 

Laat je on-page en off-page SEO door Ranking Masters oppakken 

Ranking Masters is dé SEO specialist van dit moment en wij pakken voor jou alle on-page SEO-factoren aan. Ook zorgen we ervoor dat je off-page SEO op orde is door je backlinks te controleren, optimaliseren en uit te breiden. We gebruiken een krachtige tool, genaamd SEO surfer om jouw teksten concurrerend te maken en de inhoud ervan te verbeteren.

Wij zijn experts op dit gebied en dus op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends . Wij kunnen de SEO van jouw website volledig actueel maken als uitbesteden voor jou de beste optie is. Zo hebben we al vele andere klanten binnen de top 5 van de zoekresultaten kunnen brengen en behouden.

Chat openen