fbpx

Dat SEO een effectieve marketingstrategie kan zijn, is een feit. Toch worden er nog veel fouten gemaakt op het gebied van Search Engine Optimization. Zelfs de kleinste fouten kunnen, wanneer je ze bij elkaar optelt, de effectiviteit van je SEO-campagne beïnvloeden. Als je bekend bent met de grootste SEO fouten, loop je al een stap voor op de concurrent. Bij Ranking Masters hebben we daarom een lijst voor je samengesteld met daarin de 7 grootste SEO fouten. Als je deze fouten weet te vermijden, zal jouw SEO-campagne een stuk effectiever zijn.

Fout 1: Vergeten om een sitemap te maken of te delen

Een XML sitemap is een bestand dat zoekmachines als Google helpt om je platform goed te indexeren. Hoe je een XML sitemap kunt aanmaken is afhankelijk van wat voor CMS je gebruikt. Wanneer je gebruik maakt van WordPress, doe je dit eenvoudig door middel van de plugin ‘Yoast’.

Sitemap SEOZodra je Yoast hebt geïnstalleerd vind je ,aan de linkerkant van het menu in WordPress, het kopje ‘SEO’. Hierna klik je op ‘sitemap’ en kun je Yoast een XML sitemap laten maken. 

Hoe deel je een sitemap?

Heb je een sitemap laten maken? Dan is het belangrijk dat zoekmachines als Google deze sitemap ook weten te vinden. Je kunt je sitemap eenvoudig delen met Google door middel van de Google Search Console. Wanneer je inlogt bij Search Console, klik je op ‘Index’ en vervolgens op ‘Sitemaps’. Hier krijg je de mogelijkheid om je eigen sitemap te delen. Nu indexeert de Google zoekmachine jouw online platform aan de hand van deze XML sitemap!

Als je jouw XML sitemap met de Google zoekmachine deelt, wil dit nog niet zeggen dat het bestand ook gelijk gevonden wordt door andere populaire zoekmachines. Alhoewel de Google zoekmachine veruit het belangrijkst is, kan het geen kwaad om ook na te gaan hoe je de sitemap met andere populaire zoekmachines deelt.

Fout 2: Keyword-stuffing

In het verleden kon je zoekmachines als die van Google laten denken dat jouw pagina het meest relevant was, door het keyword simpelweg vaak te herhalen. Tegenwoordig is deze techniek niet langer effectief en kan ‘keyword-stuffing’ zelfs averechts werken. De techniek wordt door Google namelijk als een Black Hat SEO techniek gezien. Dit is een techniek waarbij je jouw website niet volgens de regels van Google optimaliseert en dus eigenlijk ‘vals speelt’ door Google bewust te manipuleren. In het ergste geval krijg je hiervoor zelfs een Google Penalty, waardoor je slechter gevonden wordt! 

Dat zoekmachines keyword-stuffing bestraffen is vrij logisch. Het vormt immers niks toe aan je pagina en in veel gevallen gaat het zelfs ten koste van de gebruikerservaring van een online platform. Wij raden je dan ook aan om keywords op een natuurlijke manier in de content te verwerken. De keyword-density (zoekwoorddichtheid) die we bij Ranking Masters meestal gebruiken, is 1,5 tot 2 procent.

Fout 3: De URL-structuur niet optimaliseren

Het is belangrijk dat je online platform een nette URL-structuur heeft. Een voorbeeld van een schone URL is: “https://rankingmasters.nl/seo/specialist/” Aan deze URL kun je direct zien wat het onderwerp van deze pagina is, namelijk ‘SEO specialist’. Doordat we bij Ranking Masters gebruik maken van schone URL’s, krijgt onze website een duidelijke structuur. Niet alleen zijn dergelijke URL’s duidelijk voor bezoekers, maar ook voor de zoekmachines! 

URL structuur

Zijn jouw URL’s niet vergelijkbaar opgedeeld? Kun je aan de hand van de URL bijvoorbeeld niet opmaken waar de pagina over gaat? Dan is het aan te raden om de URL’s nog even op te schonen. Een voorbeeld van een foutieve URL: “http:/www.voorbeeld.nl//services/diensten/?A7JBKdg01category=Head_907”

Weet je niet goed waar je moet beginnen als je de interne linkstructuur wilt optimaliseren? Neem dan gerust contact met ons op.

Fout 4: Je website of webshop niet voldoende analyseren

Je zet SEO in om meer bezoekers op je online platform te krijgen. Toch weten veel ondernemers in eerste instantie niet goed wat voor resultaten ze momenteel behalen. Hoeveel bezoekers heb jij momenteel en waar haken deze af? Welke pagina’s worden het meest bezocht?

Je website of webshop niet voldoende analyseren

Dit zijn vragen die je moet kunnen beantwoorden. Door een uitgebreide analyse van je online platform te doen, kun je deze verder optimaliseren. Bovendien wordt het zo ook gemakkelijker om te bepalen waar je de focus met SEO legt. Je kunt een analyse van je website of webshop maken door middel van Google Analytics.

Bij Ranking Masters werken we altijd ‘data-driven’, oftewel aan de hand van data. Door middel van deze werkwijze weten we precies wat er per SEO-campagne moet gebeuren.

Hoe werkt Google Analytics?

hoe werkt google analytics

Je krijgt door middel van Google Analytics plotseling toegang tot zoveel data dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Het analyseren van een platform door middel van Analytics, is iets dat je kunt leren. Kom je er zelf niet helemaal uit? Dan kan het verstandig zijn om een cursus Google Analytics te volgen. Zeker als je actief aan de slag wilt gaan met SEO, is het essentieel dat je deze tool kunt gebruiken. Uiteraard kun je de analyse ook laten doen door een SEO expert.

Fout 5: Slechte backlinks niet verwijderen

Linkbuilding is een van de vier hoofdpijlers om bovenaan te komen in de Google zoekmachine. Oftewel, het is verstandig om linkbuilding in te zetten om hoog in de SERP van Google te komen. Jouw website of webshop heeft kwalitatieve backlinks nodig, het merendeel hiervan afkomstig van relevante websites. Linkbuilding kan vrij moeilijk zijn en bijna iedereen maakt hierbij weleens een fout.

Slechte backlinks niet verwijderen

Dit hoeft niet erg te zijn, zolang je weet hoe je de fout kunt herstellen. Wat kun je doen als je een backlink hebt laten plaatsen op een ‘spam’-website of een website die simpelweg niet langer aan je kwaliteitseisen voldoet? 

Zo verwijder je slechte backlinks

Om te beginnen kun je contact opnemen met de webmaster van de betreffende website. De kans is groot dat een webmaster de backlinks op jouw verzoek wil verwijderen. Wat als je geen respons krijgt? Dan wordt het lastig om de backlinks te verwijderen, maar je kunt er wel voor zorgen dat de Google zoekmachine deze verwijzingen negeert. Het afwijzen van inkomende linkverwijzingen doe je door middel van deze pagina. Je kunt hier een lijst uploaden met pagina’s waarop ongewenste backlinks naar jouw online platform staan. Hierna hebben deze pagina’s, voor de Google zoekmachine, geen invloed meer op je ranking. 

Houd er rekening mee dat het afwijzen van backlinks met de Disavow Tool van Google geen effect heeft op andere zoekmachines. Voor andere zoekmachines dien je dus naar een andere oplossing te zoeken. Zo heeft Bing bijvoorbeeld ook een eigen tool om backlinks mee af te wijzen.

Fout 6: Verwijzingen naar niet-bestaande pagina’s laten staan

Het is dus verstandig om slechte verwijzingen vanaf externe pagina’s te laten verwijderen of om deze backlinks af te wijzen. Daarnaast kan er ook sprake zijn van slechte interne linkverwijzingen. Waar we precies op doelen? Op linkverwijzingen naar pagina’s die niet langer bestaan. Vooral in webshops komen we deze zogenoemde ‘dode links’ vaak tegen. Het assortiment van een webshop wil namelijk nogal eens veranderen, waardoor er productpagina’s verwijderd worden. Wanneer een pagina verwijderd wordt, is het echter van belang dat interne linkverwijzingen naar deze pagina ook worden verwijderd.

Links verwijzen

Waarom? Google wil graag de gebruiksvriendelijkheid zo optimaal mogelijk maken. Het soepele zoekgedrag wordt door een dode link onderbroken, waardoor een bezoeker sneller geneigd is om weg te klikken. Ook geeft een dode link aan dat de informatie niet langer actueel is, waardoor Google het niet meer nodig vindt jouw informatie hoog in de zoekresultaten te tonen.

Hoe controleer je een online platform op dode links?

Het kan lastig zijn om een groot online platform op dode links te controleren. Gelukkig hoef je dit niet handmatig te doen, maar zijn hier handige tools voor ontworpen. Met behulp van het programma ‘Xenu’s Link Sleuth’ kun je eenvoudig analyseren welke linkverwijzingen niet langer werken. Vervolgens hoef je de betreffende verwijzingen alleen nog maar te verwijderen of eventueel om te zetten naar een andere pagina.

Fout 7: De zoekmachines onderschatten

De eerder genoemde fouten in deze lijst waren voornamelijk technische SEO-problemen. De grootste fout is meestal echter om Search Engine Optimization in het algemeen te onderschatten. Er zijn veel ondernemers die hun platform willen optimaliseren, zonder vooraf voldoende kennis over SEO op te doen. De algoritmes van grote zoekmachines als die van Google zijn tegenwoordig ontzettend slim. Af en toe een oogje dichtknijpen bij een slechte backlink of onnatuurlijk geschreven content kan dus niet! 

De toekomst van SEO

De toekomst van SEO

Momenteel zijn de algoritmes van de populaire zoekmachines al erg slim, maar in de toekomst zullen de zoekmachines nog veel slimmer zijn! Grote updates van het Google-algoritme, zoals Panda en Penguin, hebben veel invloed gehad op Search Engine Optimization. De kans dat zoekmachines in de toekomst nog meer updates uitbrengen die grote invloed zullen hebben op SEO en bedrijven die hier gebruik van maken, is aanzienlijk. Houd de updates van de zoekmachines dus nauwlettend in de gaten als je aan SEO doet. 

Zeker zijn van effectieve SEO

Wil je zeker zijn van een effectieve SEO-campagne? Lees je vooraf dan goed in en voorkom dat je bovenstaande grote fouten maakt. Je kunt er ook voor kiezen om de Search Engine Optimization van je platform uit te besteden aan een professionele partij als Ranking Masters.

Dankzij onze ruime ervaring en kennis op het gebied van SEO, behalen wij iedere keer weer uitstekende resultaten! Daarnaast zijn onze campagnes maandelijks opzegbaar, waardoor je nergens aan vastzit. Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op, zodat wij de mogelijkheden uitgebreid met je kunnen bespreken.

Ranking Masters

Ranking Masters

Wij zijn Ranking Masters! ? - De #1 SEO Specialist van Nederland!

Open chat