fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Wat zijn backlinks, hoe werkt het en hoe kom je er aan?

Backlinks zijn links die afkomstig zijn van andere websites en middels een hyperlink refereren naar jouw website. De zoekmachines zien iedere backlink als een aanbeveling naar jouw website. Hoe meer relevante en kwalitatieve backlinks er naar jouw website verwijzen hoe groter de autoriteit van jouw website in jouw niche is. Belangrijk om daarbij te benoemen dat de Google zoekmachine graag de specialisten en autoriteiten in een niche bovenaan zet, omdat deze het meest worden aanbevolen (door de backlinks).

Een synoniem voor backlinks is linkbuilding wat een zwaarwegend onderdeel is van zoekmachine optimalisatie, afgekort SEO. In deze blog lees je over backlinks, waarom deze zo belangrijk zijn voor jouw Google ranking, hoe je ze kunt verzamelen en waarom ze onderdeel uitmaken van zoekmachine optimalisatie. De verwachte leestijd van deze blog is 5 minuten.

Wat is linkbuilding en wat zijn backlinks? 

wat zijn backlinks?Linkbuilding is één van de oudste factoren in het algoritme van de Google zoekmachine. Er zijn meer dan 200 factoren die bepalen wat jouw posities is in de Google zoekmachine. Linkbuilding weegt daarbij voor 50% mee. Het is de zwaarst wegende SEO factor binnen het Google algoritme en daarmee het belangrijkste onderdeel om op te focussen.

Als je linkbuilding toepast dan zorg je voor een goede verhouding van links naar je eigen pagina’s, links naar externe pagina’s en links van externe pagina’s. Correct uitgevoerde linkbuilding vertelt de zoekmachines dat de content op de website een hoge informatieve waarde heeft, content makkelijk te consumeren is en dat je een autoriteit bent in je werkgebied. Er zijn 3 verschillende soorten begrippen rondom backlinks. Onderstaand tref je de begripvorming aan:

  • Interne links: Met interne links verwijs je binnen je eigen website naar andere pagina’s binnen je website. De pagina’s waar je naartoe linkt met een zogeheten anchor geven Google context over waar een pagina mee te maken heeft. Deze links kan je zelf plaatsen op je eigen website, maar zorg ervoor dat je de hoeveelheid beperkt. Te veel interne links kunnen namelijk eventueel voor verwarring zorgen bij Google. Als vuistregel kun je aanhouden 1 interne link aan te brengen per 100 woorden. Daarbij is 3 interne links de ondergrens en 20 de bovengrens.


  • Externe links: Externe links zijn links die van een website naar een andere website verwijzen. Op je eigen website is ons advies om 1 interne backlink op te nemen per pagina. Meer externe links wordt afgeraden, omdat je met iedere externe link autoriteit toekent aan een andere website. Link daarom naar een Wikipedia bijvoorbeeld en zeker niet naar je (in)directe concurrenten. Een link naar een informatieve pagina van de overheid of Wikipedia is veel beter dan drie links naar websites waarvan de eerlijkheid en oprechtheid in twijfel wordt getrokken. De Google zoekmachine kan, net als bij interne links, context halen waar de pagina waarvandaan je linkt mee te maken heeft.


  • Backlinks: Backlinks zijn links van externe websites die naar jouw website verwijzen en daarmee autoriteit toekennen aan jou website. Google en veel andere zoekmachines zien backlinks als aanbevelingen. Relevante & kwalitatieve backlinks in het volume dat je nodig hebt zijn vrijwel voor ondernemers en marketing managers niet zelf te realiseren gezien het volume en het netwerk wat opgebouwd dient te worden. Vaak worden SEO bureaus ingeschakeld om de linkbuilding/backlinking uit handen te nemen. Belangrijk om daarbij te benoemen dat veel ondernemers die het zelf proberen in een later stadium extra kosten maken omdat de gerealiseerde backlinks niet de juiste zijn.

Waarom zijn backlinks zo belangrijk? 

Backlinks als rankingfactor behoort tot één van de oudste SEO factoren binnen het algoritme van de Google zoekmachine. In de begintijden zagen zij backlinks als het belangrijkste kenmerk van waarde van een website. Hoe meer relevante backlinks, hoe beter de beoordeling van Google en hoe hoger de plaats in de zoekmachine. Backlinks geven niet alleen aan hoeveel waarde een website heeft, maar ook hoe populair deze is en hoe waardevol de informatie is die er op staat. 

Andere sites gaan niet naar jouw site refereren als jouw informatie niet wat toevoegt voor hun bezoekers. In de beginjaren van Google werd er voornamelijk gekeken naar de hoeveelheid backlinks. Sinds de Penguin update uit 2013 is de relevantie en de kwaliteit van de backlinks belangrijker geworden dan de hoeveelheid backlinks. Althans dat is wat Google aangeeft. In de praktijk blijkt het een balans tussen kwantiteit en kwaliteit, maar de gemeende noemer is relevantie! Lukt het je niet om één van deze twee kenmerken aan je backlinks mee te geven, dan zal je website niet worden geprioriteerd in de zoekmachine.

Tip: Gebruik de backlink monitoring functionaliteit van SEranking om bij te houden of de gerealiseerde links nog online staan. Wanneer er een link offline gaat krijg je hier een melding van per mail.

SEranking backlink monitoring

Het verschil tussen kwalitatieve backlinks en toxic backlinks 

kwalitatieve backlinks en toxic backlinks 

Om sterke backlinks te verzamelen moet je dus eerst weten welke door de zoekmachines als kwalitatief worden gezien. En dan zijn er een aantal punten die je in je achterhoofd moet houden. 

  • Een kwalitatieve backlink is relevant: Allereerst is het belangrijk dat een backlink relevantie heeft met betrekking tot jouw niche. Nu hoeft het niet 1 op 1 hetzelfde overeen te komen. Stel je bent de eigenaar van een regenkleding webshop. Dan kun je ook backlinks realiseren op websites in de fashion en het weer niche die zich dus in de semi-relevante niche begeven. De Google zoekmachine deelt namelijk jouw niche op in meerdere semi-relevante niches. Belangrijk om te benoemen dat een website waarvandaan je een backlink krijgt niet per definitie al verkeer hoeft te hebben. Dit is een grote misvatting. Het speelt wel mee, maar is geen leidende factor in de waarde van de backlink.
  • Een kwalitatieve backlink is natuurlijk: Zorg ervoor dat je backlinks natuurlijk zijn en dat je er een natuurlijk linkprofiel mee opbouwt. Dat betekent dat er op verschillende externe pagina’s wordt verwezen naar verschillende van jouw pagina’s. Het is anders mogelijk dat de zoekmachine beoordeelt dat je de backlinks misbruikt. Stel dat je een meubel webshop hebt die jonger is dan 6 maanden ziet Google het vaak als onnatuurlijk al er al 500 websites naar je verwijzen. Ook is het onnatuurlijk als dan bij het genoemde voorbeeld backlinks komen vanuit de fashion, gezondheids- en speelgoedniche. 
  • Een kwalitatieve backlink bevat bijhorende relevante anchor: Wissel je backlinks anchorteksten af tussen anchor die je domeinnaam bevatten en anchors die de zoekwoordcombinatie bevatten waarop je wilt ranken in de Google zoekmachine. Dan is het wederom belangrijk dat je een natuurlijk anchortekst profiel opbouwt. Ook hier betekent dat weer dat de websites die naar jou verwijzen niet allemaal dezelfde anchortekst gebruiken, maar dat je verschillende anchors neemt, zoals ‘klik hier’, een zoekwoord, een zin met een zoekwoord, een variant van het zoekwoord, een merk en een paar URL’s. Laat deze goed met elkaar in verhouding staan. Zorg dat als je naar jouw linkprofiel kijkt de zoekwoordcombinaties en ‘branded anchors’ de meest gebruikte zijn. Naked anchors, die eigenlijk niets beschrijven, zoals ‘klik hier’ dien je maar enkele keren te gebruiken.

Enkele manieren waarop je backlinks kunt vergaren 

Ranking Masters voert voor jou een SEO scan uit en als daar uitkomt dat jouw linkbuilding niet in orde is dan kun je overwegen om linkbuilding uit te besteden. Zoals aangegeven raden wij het af om zelf te doen. Niet om de reden dat wij als marketingbureau geld willen verdienen aan jouw als eventuele klant, maar omdat we in de praktijk zien dat het vaker fout dan goed gaat. In een later stadium als Google positie stijging uitblijft dienen wij dit alsnog recht te zetten wat juist extra kosten met zich meebrengt inplaats van scheelt. Mocht je een gevorderd linkbuider zijn hebben we toch 7 goed werkende methodes voor je op een rijtje gezet, zodat jij ook kunt beginnen met het opbouwen van backlinks voor je website.

1. Schrijf een aantal gastenblogs 

Schrijf een aantal gastenblogs 

Deze optie is voor sommige mensen bijzonder aantrekkelijk, omdat het hen de mogelijkheid geeft te schrijven over iets wat ze interesseert. Stel, jij bent een tandarts en je wilt meer klanten werven. Dan kun je bij een andere website over het voorkomen van cariës spreken door een gastenblog te schrijven. Andere websites zitten vaak om goede content verlegen en nemen dit maar al te graag aan. Vooral als het een onderwerp betreft dat de doelgroep interesseert, maar waar weinig over bekend is. 

Uiteraard plaats je een link naar je eigen pagina in je gastenblog en gebruikt hier een goede anchor voor. De blogwebsite is blij  met een nieuwe kwalitatieve tekst van een specialist en jij bereikt een compleet nieuwe – maar bijzonder doelgerichte – groep met potentiële klanten. Én je hebt er een backlink bij voor het verbeteren van je zoekmachine optimalisatie.

Goede websites vinden

Er zijn verschillende manieren waarop je blogs kunt vinden die relevant zijn voor jouw werkgebied. De bovengenoemde tandarts zal bijvoorbeeld geen blog schrijven op een reiswebsite, tenzij het over tandartsen in het buitenland gaat. Je kunt gebruik maken van Google Blogsearch en door een zoekwoord in te geven komen er dan een aantal relevante websites naar voren. Er is ook Twitter Search waarmee je personen kunt vinden die bloggen in jouw onderwerp. Door de blogwebsite goed te kiezen en door een goed blog te schrijven kun je zo op een vrij gemakkelijke manier een aantal backlinks verzamelen. Een ander groot voordeel is dat deze methode ook op de lange termijn nog backlinks oplevert.

Let op: er is de laatste tijd veel gebruik gemaakt van de gastenblogs om backlinks te verkrijgen en zoekmachines zien dit mogelijk als misbruik. Doe dit dus met mate en houd het nieuws over de parameters van Google en de andere websites goed in de gaten. 

2. Plaats link-worthy content op je website 

link-worthy content

Je kunt backlinks ook aantrekken, maar hier heb je dan al enige bekendheid voor nodig. Zet je je website vol met interessante en link-worthy (linkwaardige) inhoud, dan gaan andere sites jou als autoriteit gebruiken. Er zijn verschillende soorten link-worthy content en het soort of de soorten die jij gebruikt worden bepaald door jouw vakgebied. Denk dan aan checklijsten, een resource center of e-boeken en voeg deze aan je website toe. 

  • Informatief: veel linkwaardige inhoud is informatief en geeft dus informatie over bijvoorbeeld het laatste nieuws, over een nieuwe ontwikkeling in je vakgebied of over een bepaald specialisme.
  • Educatief: een goede inhoudelijke tekst is ook educatief en kan iemand iets leren. Op een blog voor tandartsen is een tekst over hoe vaak je je tanden moet poetsen niet educatief meer, maar een tekst over de uitkomst van een nieuw onderzoek wel.
  • Vermakelijk: als je een tekst schrijft die vermakelijk is en dus inspeelt op emoties, dan is de kans ook groter dat je backlinks krijgt. Veel schrijvers van teksten in serieuze onderwerpen proberen met dit soort backlinks de aandacht van de lezers er bij te houden.
  • Inspireert: een inspirerende tekst waarvan je kriebels krijgt en waardoor je als je het leest direct wilt beginnen met bijvoorbeeld pianolessen is ook link-worthy. Leent jouw vakgebied zich daarvoor, dan is dit een goede manier om klanten te winnen en tegelijkertijd je linkbuilding te verbeteren.

3. Zet bloginfluencers in 

backlink influencer

Influencers hebben een negatieve reputatie gekregen, maar bloginfluencers kunt je nog steeds in je voordeel gebruiken om kwalitatieve backlinks te realiseren. Ga een langdurige werkrelatie aan met een autoritaire bloginfluencer in je vakgebied en jullie profiteren daar beide van. Belangrijk om te benoemen dat als jij 2 backlinks vanuit hetzelfde domein van een bloginfluencer krijgt de Google zoekmachine die noteert als 1 aanbeveling gezien er 1 domein naar jouw website verwijst.

Zorg daarom dat je meerdere bloginfluencers inzet om meerdere aanbevelingen te verzamelen waarmee je jouw Google positie kunt verhogen. Mocht je een goede relatie hebben met een bloginfluencer is het verstandig om hier toch gebruik van te maken.

Als je namelijk vanuit 2 verschillende pagina’s van de bloginfluencer linkt naar 2 verschillende pagina’s met 2 verschillende achors naar een URL van jouw website wordt hiermee je pagina autoriteit verhoogd. Daardoor stijgt jouw Google positie. De pagina autoriteit is, zoals het eigenlijk al zegt, de autoriteit van een pagina. De Google zoekmachine kijkt daarbij hoeveel backlinks van verschillende domeinen er naar 1 pagina, ook wel URL genoemd, verwijzen.

4. Schrijf persberichten Schrijf persberichten voor kwalitatieve backlinks

Niet elke branche heeft er voordeel bij, maar door persberichten te schrijven en uit te sturen doe je veel meer dan alleen je publiciteit verbeteren. Via websites zoals onlinepersbericht.com en nieuwsbank.nl kun je je persberichten publiceren. Als je hier vervolgens een aantal links in plaatst naar je website, dan verbeter je je backlinks. Ook hier geldt weer dat je het beste niet te veel links toevoegt en dat het persbericht in eerste instantie natuurlijk bedoeld is om te informeren. 

Het grote voordeel van deze optie is dat je de backlinks zelf plaatst en dus zelf de kwaliteit controleert. Een ander groot voordeel is dat als je persbericht gedeeld wordt, je backlinks vermenigvuldigd worden. Het is bij deze optie belangrijk om te onthouden dat het voornaamste doel van het persbericht niet het vergaren van backlinks is, maar het interesseren en informeren van lezers. Je persbericht moet daarom professioneel overkomen en iets belangrijks te melden hebben.

5. Gebruik sociale media 

Gebruik sociale media 

Er zijn nog weinig bedrijven die geen sociale media accounts hebben en ook deze gebruik je voor het verzamelen van backlinks. Daarnaast is de sociale media natuurlijk doorslaggevend bij het meten van de populariteit die je hebt. Hoe meer interactie, hoe meer volgers en hoe meer likes, hoe hoger je komt in de zoekmachine resultaten. Daarom is het belangrijk dat je regelmatig een interessante post op je sociale media kanalen zet, met daarin een linkje naar je website. Vervolgens wordt je post hopelijk gedeeld. Heb je een blog, vraag de lezers dan of ze deze willen delen op hun sociale media. Hoe meer je post gedeeld, geliked of geretweet wordt, hoe beter het is voor je SEO en voor je backlinks.

Welke sociale media kun je gebruiken?

Er zijn een groot aantal sociale media kanalen die je kunt gebruiken. De bekendste hiervan zijn natuurlijk Facebook, Twitter en Instagram. Het is ook mogelijk om een sociaal media kanaal uit te kiezen dat past bij jouw branche.

  • Tiktok: misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar Tiktok is een nieuw videonetwerk dat bijzonder populair aan het worden is bij de jongere generaties. Je neemt er filmpjes mee op terwijl je aan het zingen bent, terwijl je danst of terwijl je playbackt. Andere gebruikers kunnen deze dan delen, liken of ze kunnen reageren. In Nederland zijn er momenteel al 3,5 miljoen Tiktok gebruikers en als jongeren jouw doelgroep zijn, dan is dit een kans die je niet moet laten liggen.
  • LinkedIn: heb je een professionele website en ben je gericht op de zakenwereld, dan is LinkedIn de sociale media bij uitstek. Hierop heb je een profiel dat gebaseerd is op je werkervaring en kunnen andere gebruikers jou benaderen voor een baan. Verder kun je er jezelf in de zakenwereld mee naar voren plaatsen en vind je er veel informatie over werk, het vinden van werk en andere gerelateerde onderwerpen. LinkedIn is een serieus en professioneel mediakanaal waar in de zakenwereld veel mogelijkheden uit gehaald worden. En hier valt ook de mogelijkheid om backlinks te vergaren onder.
  • YouTube: als laatste is YouTube, het grootste videonetwerk van de wereld, ook een sociaal media kanaal dat vaak over het hoofd wordt gezien. Maar vloggers hebben net zo veel invloed als andere influencers, zo niet meer. Er worden video’s geplaatst over allerlei onderwerpen, van kinderfilmpjes tot instructies voor het vervangen van een autoband. Daarom vindt je er vast ook video’s over een onderwerp uit jouw vakgebied en kun je deze zelf ook plaatsen. De video’s van YouTube gaan via verscheidene sociale media kanalen de hele wereld over en hebben dus een groot bereik.

6. Artikelen schrijven en publiceren 

Artikelen schrijven en publiceren 

Net als dat er websites zijn specifiek voor persberichten, zijn er ook sites die artikelen verzamelen. Als jij een kwalitatief artikel schrijft en deze op verschillende websites laat plaatsen, dan kun je door hier een link in te zetten het aantal backlinks dat je krijgt vergroten. Deze optie is vergelijkbaar met het plaatsen van een persbericht of het schrijven van een gastblog. 

Websites zoals artikelplanner.nl en KennisDelen.com zijn beide voorbeelden van plekken waar je je artikel kwijt kunt. Doe dit niet te vaak, want anders gaan de zoekmachines jouw backlink profiel weer als onnatuurlijk classificeren. Gebruik je deze optie goed, dan zullen andere gebruikers jouw artikelen gaan delen of overnemen waardoor jouw link wederom op een verscheidenheid aan plekken opduikt. 

7. Een link op een startpagina 

Een link op een startpagina 

Bron: Startpagina.nl

Deze optie om backlinks te krijgen is niet altijd even waardevol, maar als je hem sporadisch gebruikt is het een optie om te overwegen. Een startpagina is een verzameling van links te vinden en veel mensen stellen deze dan ook in als de eerste pagina die ze zien als ze het internet openen. Er zijn honderden startpagina’s in Nederland en mogelijk is er een in jouw branche. Je krijgt met deze methode niet altijd een succesvolle backlink, omdat de pagina zo vol met links staat dat deze als ongeloofwaardig overkomt. 

Het is heel gemakkelijk om verzoek in te dienen om een link toe te voegen aan een startpagina, alleen vaker wel dan niet zal deze worden afgewezen. Als je een link kunt krijgen op enkele startpagina’s dan is dat voldoende. Open je eigen startpagina, bijvoorbeeld als deze in jouw vakgebied nog niet bestaat.

Je backlinks moeten onderhouden worden 

Zoals je aan de bovenstaande informatie hebt kunnen aflezen, is het vergaren van backlinks niet gemakkelijk. Daarnaast is het ook erg tijdrovend en loop je de kans dat je door de zoekmachines een negatief backlink profiel krijgt. Is het je gelukt om kwalitatieve backlinks te verzamelen, dan is het ook zaak om deze goed te onderhouden. 

De links die je krijgt van externe websites heb je niet altijd in de hand en het kan zijn dat iemand naar jou linkt zonder dat je hier erg in hebt. Als dit een toxic backlink is, dan kan deze je profiel negatief beïnvloeden. Daarom is het goed om af en toe even alle links die je krijgt door te lopen. Dit doe je met speciaal daarvoor ontwikkelde en gratis programma’s genaamd backlinkcheckers. Bekende voorbeelden van deze tools zijn SEO Spyglass, Moz Open Site Explorer, SEMRUSH en Ahrefs. Hiermee kun je niet alleen je eigen backlinks doorlopen, maar ook die van de concurrenten. 

Enkele aandachtspunten over backlinks 

Er zijn een aantal aandachtspunten waarvan je op de hoogte moet zijn als je aan je linkbuilding wilt gaan werken.

  • Links kunnen worden kwijtgeraakt : vergeet niet dat je als je de structuur van je website verandert, je ook een groot aantal links zal kwijtraken. Het is dus het handigste als je de URL’s gewoon hetzelfde houdt, maar je de inhoud verandert, mocht je dit willen. Kun je dit niet, dan e-mail je de websites die jouw link gebruiken e- met het nieuwe website adres en vraag je hen dit aan te passen. Een backlink voor jou is een externe link voor hen, dus jullie zijn hier beide bij gebaat.
  • Backlinks kopen is geen goed idee : er zijn mogelijkheden om backlinks te kopen om je zoekmachine optimalisatie te verbeteren. Echter, dit is in geen geval een goed idee en een zeer gevaarlijke bezigheid. De backlinks die je krijgt zijn eigenlijk nooit van voldoende kwaliteit en zullen door de zoekmachines dus ook niet worden meegeteld. Vaak kun je bijvoorbeeld 1000 backlinks kopen voor heel weinig geld, maar zoekmachines trappen daar tegenwoordig al lang niet meer in.
  • Links ruilen : ook het ruilen van links wordt eigenlijk altijd afgeraden. Soms worden hier speciale partnerpagina’s voor opgezet. De meest gangbare manier is dat je contact legt met een andere pagina en voor elkaar een link plaatst. Het is dan beter om dit met 3 of meer websites te doen. Wil je dit proberen, zorg er dan voor dat het om kwalitatieve websites gaat en dat deze website niet te veel aan linkruil doen. Een website met te veel externe links zal door de zoekmachines als niet serieus gezien worden.

Linkbuilding als onderdeel van SEO 

Linkbuilding als onderdeel van SEO 

Linkbuilding is slechts één methode waarmee je je zoekmachine optimalisatie kunt verbeteren. Aangezien veel mensen hun SEO uitbesteden, is linkbuilding ook iets wat je aan de specialisten over kunt laten. Het wordt dan aangepakt als onderdeel van een geheel SEO pakket. Allereerst zal er dan een scan worden gemaakt van je website – Ranking Masters gebruikt hier onder andere SEO Surfer voor – en aan de hand daarvan wordt bepaald hoe jouw website verbeterd kan worden. 

De technische SEO wordt aangepakt (onder andere de veiligheid, snelheid en structuur van je website), er wordt gekeken naar de dichtheid van de zoekwoorden en de inhoud van je teksten, naar je gebruik van sociale media en de manier waarop je inspringt op lokale zoekopdrachten. Linkbuilding kan hier ook aan worden toegevoegd. Met een compleet pakket eindigt jouw website vast binnen de top 5 van de zoekmachine resultaten.

Linkbuilding uitbesteden of zelf doen? 

Linkbuilding als onderdeel van SEO 

Linkbuilding is één van de lastigste onderdelen van SEO en het is dan ook niet vreemd dat de meeste mensen hier een online marketingbureau voor gebruiken. De interne- en externe links zijn natuurlijk vrij gemakkelijk toe te voegen, maar het opbouwen van een gezonde hoeveelheid kwalitatieve backlinks is een ander verhaal. Het is ook goed mogelijk dat je nadat je één van de beste posities in de zoekresultaten bereikt hebt, ineens van de eerste pagina verdwijnt omdat je je linkbuilding niet goed hebt onderhouden. Een online marketing bureau kan linkbuilding voor je opzetten en continueren. Zelfs nadat al je backlinks zijn vergaard, zal hier nog veel tijd en moeite in gestoken moeten worden.

De do’s en dont’s van linkbuilding 

De do’s en dont’s van linkbuilding 

Ter afsluiting hebben we hier een lijstje gemaakt met de do’s en dont’s van linkbuilding.

Wel doen

  • Kwalitatieve backlinks verzamelen.
  • Je interne linkstructuur optimaliseren.
  • Links plaatsen op sociale media, in persberichten, in artikelen en op gastenblogs.
  • Startpagina’s gebruik je met mate.
  • Je linkstructuur regelmatig updaten en controleren.
  • Backlinks blijven verzamelen.
  • Veranderingen doorgeven aan sites die jouw link geplaatst hebben.

Niet doen :

  • Koop geen backlinks.
  • Ruil geen backlinks, tenzij je de ABC methode gebruikt.
  • Je linkstructuur niet regelmatig controleren en updaten.
  • Toxic links laten staan.
  • Externe links plaatsen naar onbetrouwbare websites.
  • Te veel links toevoegen.

Onderbouw je autoriteit met SEO backlinks

searchingHet verzamelen van SEO backlinks wordt linkbuilding genoemd. En linkbuilding is mogelijk hét onderdeel van SEO dat jou de beste resultaten oplevert. Tegelijkertijd kost het verzamelen en onderhouden van backlinks ook bijzonder veel tijd. Een backlink vertelt de zoekmachines (lees: Google) dat jouw website autoriteit heeft. Elke backlink wordt gezien als een stem voor jou en hoe meer stemmen, hoe succesvoller je bent. De verkiezing voor de eerste plaats in de zoekmachine resultaten hangt onder andere af van het aantal kwalitatieve backlinks die je hebt. Tijd dus, om hier actief mee bezig te gaan.

Kwalitatieve SEO backlinks verzamelen

Google maakt onderscheid tussen goede en slechte backlinks. Ze kijken naar jouw backlinks door drie criteria te analyseren: 1) hoeveel backlinks heb je, 2) hoe relevant zijn deze backlinks voor jouw website en 3) hoe kwalitatief is de website waarvan ze afkomstig zijn. Door gastenblogs te schrijven en daar een link naar je pagina op te zetten heb je zelf in de hand waar je SEO backlinks vandaan komen. Zorg ervoor dat je unieke, interessante en actuele informatie aanbiedt op je website waar anderen in je vakgebied naar willen linken. Linkbuilding is moeilijk, maar doe je het goed, dan zal de positie van je pagina’s snel stijgen

Hoe kan Ranking Masters jou helpen met je linkbuilding? 

Bij Ranking Masters kunnen we jouw linkbuilding uit handen nemen. Wij hebben de kennis en ervaring om voor kwalitatieve backlinks te zorgen en jouw website volledig up te daten en te onderhouden. Dat scheelt jij veel tijd en moeite en geeft je de zekerheid dat je je toppositie in de zoekresultaten niet alleen bereikt, maar ook behoudt.

Naast linkbuilding kun je bij ons ook terecht voor andere diensten. Onze specialisten onderzoeken jouw website namelijk op meer dan 200 SEO factoren en passen deze vervolgens aan. Ook nemen we je teksten door, doen we een zoekwoorden analyse, voeren we een concurrentie analyse uit en schrijven we je teksten opnieuw. Daarnaast krijg je van ons advies en kun je onze SEO tips gebruiken om zelf je zoekmachine optimalisatie uit te voeren.

Wat ook je SEO wens, bij Ranking Masters staat er een team specialisten voor je klaar om jouw website in de top 5 van zoekresultaten te krijgen.

Bekijk ook:
Wat is zoekmachine optimalisatie? Hoe werkt het? En waarom moet je het doen?