Hoe scoor jij op Google?

Broken link checker | Simpel kapotte links repareren

Eén van de belangrijkste drijfveren van Google bij het opstellen van de rangschikking van resultaten bij een bepaald zoekwoord is de ervaring van de internet gebruikers. Google wil hen met de beste mogelijke resultaten presenteren en ze zo snel mogelijk naar de juiste informatie leiden.

Daar zijn ze voor opgezet en daar zijn ze de grootste in. SEO is de methode waarmee je er zorg voor draagt dat Google jouw website als de beste kandidaat ziet als jouw zoekwoord wordt ingetypt. En linkbuilding is een bijzonder belangrijk onderdeel van SEO.

Met linkbuilding laat je Google zien hoe goed de structuur is van jouw website, hoe onderbouwd je informatie is en hoeveel gezag jouw website heeft in jouw vakgebied. Alles daarvan draagt bij aan een goede klanten ervaring en wordt dus zwaar meegeteld.

Kapotte links geven dan de verkeerde boodschap af en kunnen jouw SEO score naar beneden halen. Gelukkig is dit vrij gemakkelijk opgelost. Hier lees je over hoe je met een broken link checker snel kapotte links repareert en je SEO score weer op peil brengt.

Drie verschillende soorten links

Drie verschillende soorten links

Als men het over linkbuilding heeft, dan wordt meestal gesproken over backlinks. Dit zijn links die verwijzen naar jouw pagina en die dus van anderen komen. Kapotte links hebben hier weinig mee te maken, want we gaan ervan uit dat jouw pagina’s in orde zijn.

Ga je je website omgooien, dan is het wel verstandig om te beoordelen hoe dit je backlinks beïnvloedt. Verlies je daar een aantal backlinks door, stuur dan een berichtje naar de eigenaar van de website waar de link van komt en geef ze de nieuwe URL door.

Backlinks wegen namelijk heel zwaar bij de zoekmachines, omdat zij vertellen hoeveel autoriteit je website heeft.

Onder interne links verstaan we de links die je gebruikt om van één van je pagina’s binnen je website te verwijzen naar andere pagina’s op je eigen website. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan het verwijzen naar een contactpagina of een productpagina.

Deze interne links moeten goed zijn, omdat je daarmee aangeeft dat je website structuur heeft. Het is goed om elke pagina van één of twee interne links te voorzien.

De laatste soort links zijn externe links. Hiermee verwijs je naar andere websites vanaf jouw website. Dat betekent dat je hiermee aangeeft dat je inhoud goed is onderbouwd. Bij het uitkiezen van je externe links is het erg belangrijk dat je websites neemt die ook autoriteit hebben en die gezag uitstralen.

Dit zijn kwalitatieve links die de zoekmachines als waardevol zien. Links naar twijfelachtige en onbetrouwbare websites worden niet als kwalitatief gezien en halen je SEO score naar beneden.

Wat zijn broken links?

Wat zijn broken links

Broken links of kapotte links verwijzen meestal naar de externe links. Het is een link naar een pagina die niet meer bestaat en waar de error 404 foutmelding voor verschijnt. Jij hebt hier waarschijnlijk geen weet van, want je bent niet dagelijks bezig om te controleren of je links nog wel werken.

Toch komt het regelmatig voor dat een pagina waarnaar je verwijst verdwijnt of verandert en dat de URL niet meer werkt. En zonder dat je het weet straft Google je daar voor af, mogelijk al heel erg lang. Het is gelukkig niet moeilijk om deze links te vinden en te verwijderen of repareren.

Waarom zijn links belangrijk voor SEO?

Zoals al even aangegeven staat de ervaring van de gebruiker voorop bij de zoekmachines. Google geeft jouw website een score gebaseerd op hoe relevant deze is voor de gebruiker. Stel, jij bent op een website aan het rondkijken en je ziet een interessante link naar een andere pagina.

Je klikt erop en je krijgt een Error 404 pagina te zien. Waarschijnlijk ga je dan niet alleen terug naar de pagina waar de link vandaan komt, maar ook naar de zoekresultaten. Je bent niet goed verder geholpen en net als je dan de winkel uit zou stappen verlaat je nu de website op zoek naar iets beters.

Jouw ervaring met de website die de kapotte link bevatte was niet goed. Dat zijn situaties die Google wil voorkomen door jou deze sites niet eens aan te bieden. Daarom krijg je een SEO score deels gebaseerd op de kwaliteit van je links.

Er mogen niet te veel links zijn, maar ook niet te weinig, de externe links moeten refereren naar pagina’s met autoriteit en ze moeten werken, de backlinks moeten komen van pagina’s met autoriteit en hoe meer hoe beter en je interne links moeten de bezoeker helpen om jouw pagina beter te navigeren.

Dit alles helpt de bezoeker aan de best mogelijke ervaring op jouw website.

Je gebroken links vinden met een broken link checker

Je gebroken links vinden met een broken link checker

Kapotte links vinden en oplossen is bijzonder gemakkelijk met een broken link checker. Heb je een WordPress website, dan is de Broken Link Checker een Plugin om te installeren. Deze is gratis en te vinden onder:

Plugins > Nieuwe Plugin > Broken Link Checker

Ook voor niet-WordPress websites zijn er voldoende programma’s die je helpen bij het vinden van je gebroken links. Denk dan bijvoorbeeld aan alle SEO tools, zoals Ubersuggest, Ahrefs en Moz. Deze scannen je website en waarschuwen je als er een gebroken link gevonden is.

Er zijn ook specifiekere programma’s zoals W3C Link Checker, Dr. Link Check en Dead Link Checker. Je ziet na een scan van een paar minuten exact welke links goed zijn en welke links je moet aanpassen.

Gebroken links gevonden: wat nu?

Nu je weet welke links kapot zijn is het zaak om deze direct te repareren. Je hebt dan drie mogelijkheden waar je per link het beste even bij stil staat.

  • Verwijderen: je kunt de link volledig verwijderen. Dit is een optie als er geen geschikte vervangende link te vinden is of als je een compleet andere externe link wilt gebruiken op die pagina.
  • Repareren: probeer te achterhalen wat de nieuwe URL is voor de pagina waarnaar je linkte. Het is goed mogelijk dat de website een renovatie heeft gekregen en dat deze nu simpelweg ergens anders staat. Je zet dan de juiste URL in je link en deze is weer operationeel.
  • Vervangen: een laatste optie die je hebt is om de link te vervangen voor een pagina van een andere belangrijke website. Dit is vaak de beste optie als de website waarnaar je origineel linkte niet meer bestaat. Of misschien is er een betere website naar voren gekomen die een kwalitatievere link oplevert.

SEO is meer dan links alleen

SEO is meer dan links alleen

Het verwijderen en repareren van kapotte links is goed voor je SEO score, maar er zijn een groot aantal andere manieren om deze te verhogen. Denk dan bijvoorbeeld aan het verzamelen van backlinks, het toevoegen van een sitemap, het verbeteren van je teksten en het verwerken van zoekwoorden, het versnellen van je website, het opnieuw schrijven van je metatitel en –descriptie en je website responsive maken. Doe je dit allemaal goed, dan kun je rekenen op een hogere positie in Google en de andere zoekmachines. Ontbreekt er wat, of krijgt de klant op een bepaalde manier niet de beste ervaring op jouw website, dan gaat je score naar beneden en je positie in de resultaten dus ook.

Ranking Masters is dé SEO specialist van dit moment

ranking masters logo | SEO
Ga je met Ranking Masters in zee, dan hoef je je over kapotte links geen zorgen meer te maken. Wij gebruiken onze SEO Surfer Tool om exact in kaart te brengen wat jouw website naar het beste SEO niveau brengt. Wij zorgen ervoor dat jouw website de zichtbaarheid krijgt die het verdient.

Bekijk ook:

  1. Hebben backlinks vanuit blogs met een hoge DA-waarde invloed op je ranking in de SERP?
  2. Wat zijn backlinks, hoe werkt het en hoe kom je er aan?

Chat openen