Een aantal jaar geleden werd het opeens ontzettend populair om onder blogs te reageren. Veel mensen die een blog beheren, vinden het leuk om reacties te krijgen die van toegevoegde waarde zijn.
Echter, werd een steeds groter gedeelte van de reacties onder populaire blogs, puur voor linkbuilding geplaatst. Hiervoor heb je anti-spam plugins zoals Akismet, maar deze herkennen niet ieder spambericht.
Tegenwoordig kennen de meeste blogs standaard een nofollow attribuut toe aan reacties. Op deze manier zien de algoritmes van Google en andere belangrijke zoekmachines dat er geen SEO-waarde aan deze backlinks moeten toekennen.
Toch komt het ook nu nog veel voor dat mensen reacties plaatsen met linkbuilding als doel…
Daarom hebben we bij Ranking Masters een onderzoek gedaan om te bepalen of reacties onder blogs je ranking in de Search Engine Results Page (SERP) inderdaad kunnen beïnvloeden.
De voorwaarden van het experiment
Om te meten wat de waarde van iedere website was, hebben we in dit onderzoek “domain score” gebruikt. Dit is vergelijkbaar met de DA-waarde die Moz aan websites toekent. Als je wilt weten wat de domain score van een website is, kun je hier Ubersuggest voor gebruiken.
In dit experiment hebben we alleen Engelstalige websites gebruikt, omdat de concurrentie hier het hevigst is.
Daarnaast hebben we voor websites gekozen die een lage domain score en weinig backlinks hadden. Dit omdat websites die al veel autoriteit hebben, ook eenvoudiger op nieuwe zoekwoorden ranken.
Daarnaast hebben we in het onderzoek ook geen subdomeinen gebruikt, zoals “.blogspot.com”. Dit omdat ook dit de resultaten zouden kunnen beïnvloeden.
De opzet van het experiment
Iedere webmaster die meedeed aan ons experiment, heeft een blog van 1.800 tot 2.000 woorden geschreven over een onderwerp dat relevant was aan zijn website. Binnen twee weken moest deze content gepubliceerd worden.
Na een maand hebben we de URL van iedere webmaster gescand met Ubersuggest. Op deze manier konden we nagaan hoeveel keywords iedere URL in de top 100, top 50 en top 10 had.
Ubersuggest heeft een enorme database met zoekwoorden die gevolgd worden. Op veel van deze zoekwoorden wordt weinig gezocht, maar er zijn ook woorden waar honderden tot duizenden keren per maand op gezocht wordt.
Een nog kleiner percentage sleutelwoorden heeft honderdduizenden tot miljoenen zoekopdrachten per maand. De conclusie die je hieruit kunt trekken, is dat er vooral op long tail keywords gezocht wordt.
We hebben een maand besteed aan het plaatsen van backlinks. Hierna hebben we drie maanden lang gewacht om te kunnen analyseren wat er met de ranking van iedere website is gebeurt.
Belangrijk is dat we niet voor iedere website hetzelfde type backlinks hebben gebruikt. In plaats daarvan hebben we de 180 websites uit ons experiment opgedeeld in vier groepen.
Hieronder lees je meer over de verschillende groepen.
Groep 1: Controlegroep
Voor de controlegroep hebben we geen linkbuilding gedaan.
We waren gewoon benieuwd wat er na verloop van tijd met de ranking van deze websites zou gebeuren, zonder aandacht te besteden aan linkbuilding.
Groep 2: Nofollow links met een hoge domain score
Voor deze groep hebben we tien backlinks gecreëerd door middel van reacties onder blogs met een hoge domain score.
De backlinks verwezen naar nieuwe blogposts en waren afkomstig van blogs met een domain score van 50 en hoger. Alle backlinks binnen deze groep bevatten een nofollow attribute.
Groep 3: Follow links met een hoge domain score
Voor deze groep plaatsten we vijf backlinks door middel van reacties onder blogs. Het ging hierbij om blogs met een domain score van 40 en hoger.
We hebben bij deze groep voor een lagere domain score gekozen, omdat het lastig werd om blogs met een hoge autoriteit te vinden die dofollow backlinks plaatsen.
Groep 4: Follow links met een lage domain score
Voor deze groep hebben we tien backlinks geplaatst door reacties onder blogs te plaatsen. Elke link verwees naar een artikel en was afkomstig van een blog met een domain score van minstens 20, maar niet hoger dan 39.
Omdat er veel blogs met een lage autoriteit zijn, was het niet moeilijk om deze backlinks te plaatsen.
Anchor teksten
Houd er rekening mee dat we bij het plaatsen van de links geen vaste anchor teksten hebben gebruikt. Dit omdat we wilden voorkomen dat de reacties als spam aangemerkt werden.
Om diezelfde reden hebben we enkel reacties van minimaal 75 woorden geschreven. Op deze manier voegden de reacties ook daadwerkelijk waarde toe aan de blogs waaronder we ze plaatsten.
De resultaten
Nu je precies weet hoe het onderzoek in elkaar steekt, wordt het tijd om de resultaten te analyseren.
De controlegroep
Voor de websites binnen deze groep hebben we geen backlinks geplaatst. Of linkbuilding essentieel is voor een betere ranking in de SERP, merk je terug aan de grafiek hieronder.
Zoals je kunt zien, worden de rankings in de SERP na verloop van tijd vanzelf beter, zelfs als je niet aan linkbuilding doet.
Als je content er geweldig uitziet en je veel aan on-page optimalisatie doet, zul je beter scoren. Houd er wel rekening mee dat je hiermee niet zomaar op de meest competitieve zoekwoorden kunt scoren.
Je zult hiermee vooral op long tail keywords scoren waarbij er sprake is van weinig concurrentie.
Nofollow links met een hoge domain score
De resultaten van deze groep waren erg interessant.
Zoals je kan zien, zijn de resultaten van deze groep beter dan die van de controlegroep. Dit is verbazingwekkend, aangezien we voor deze groep alleen nofollow links hebben geplaatst.
Houd er wel rekening mee dat er ook andere factoren zijn die de resultaten kunnen beïnvloeden. Zo is het ook mogelijk dat de content van deze groep over het algemeen gewoon beter was. Al met al scoort deze groep beter dan de controlegroep, maar de verschillen zijn niet significant.
Follow links met een hoge domain score
Het algoritme van de Google zoekmachine is ontzettend slim.
Als een backlink op een onnatuurlijke wijze gecreëerd wordt, zoals bij een reactie op een blogartikel, zou Google dit moeten weten. Wij gingen er dan ook vanuit dat zelfs dofollow links onder blogs weinig resultaat zouden hebben.
Het verbaasde ons dan ook hoe significant de verschillen met de andere groepen waren.
Zoals je in de grafiek kunt zien, hebben backlinks vanaf websites met een hoge autoriteit invloed op de ranking, zelfs als ze in een reactie onder een blog geplaatst worden. Zolang het om dofollow links gaat, hebben de backlinks effect.
Follow links met een lage domain score
Voor de laatste groep konden we meer follow links creëren, omdat er meer websites met een lage autoriteit waren.
Zoals je aan de grafiek hierboven kunt zien, hadden deze backlinks meer invloed dan de nofollow links. Echter, hielpen de backlinks niet zoveel als die vanaf blogs met een hoge domain score.
Voor de websites binnen deze groep hebben we tien in plaats van vijf links geplaatst. De kwantiteit leek echter minder invloed te hebben als het plaatsen op blogs met een hogere domain score.
Deze groep heeft zijn ranking met 337% verbeterd, terwijl de ranking van groep 3 met 828% verbeterd is. Dit terwijl er slechts half zoveel backlinks naar we websites uit groep 3 is aangemaakt.
De conclusie
Bij Ranking Masters hadden we niet snel verwacht dat linkbuilding door middel van reacties onder blogs nog steeds zou werken.
Toch bewijzen de resultaten uit ons onderzoek het tegendeel, namelijk dat dit wel degelijk nog steeds werkt!
Als je besluit om deze tactiek te gebruiken, dan is het belangrijk dat je de focus op dofollow reacties legt.
Weet je niet waar je blogs kunt vinden waar je dofollow reacties kunt plaatsen? Dan kun je in de Google zoekmachine op het volgende zoeken:
– title=”CommentLuv Enabled” ZOEKWOORD – Op deze manier zie je welke blogs CommentLuv aan hebben staan. Dit betekent dat je op deze blogs dofollow links kunt plaatsen.
– dofollow blogs – De kans is groot dat anderen het harde werk al voor je hebben gedaan. Als je op deze term zoekt, vind je verschillende handige lijsten. Belangrijk is wel dat je controleert of de blogs daadwerkelijk dofollow links plaatsen. De maker van zo een lijst kan immers fout zitten, of mogelijk heeft de eigenaar van een blog de reacties ondertussen op nofollow gezet.
Je kunt ook gebruik maken van FollowList, een grote database met blogs waar je dofollow links kunt plaatsen.
Als je bezig bent met linkbuilding, focus je dan op de websites met een hoge domain score.
Deze hebben namelijk meer invloed op je ranking. Bovendien is het belangrijk om alleen een reactie achter te laten als deze ook echt van toegevoegde waarde is.
Focus niet te veel op de anchor tekst, maar meer op de kwaliteit van je reacties. Je wilt immers niet verantwoordelijk zijn voor spam. Als je slechts bezig bent met het spammen van je link, zal dit er uitsluitend toe leiden dat de reacties verwijderd worden.
Houd er tot slot rekening mee dat je de reacties ook het best op een relevant blog kunt plaatsen.
Het is niet erg als de domain score dan net iets minder hoog is. De resultaten hierboven bewijzen namelijk dat ook het plaatsen op een website met een lage domain score resultaat heeft.
Heb jij er al over nagedacht om meer reacties van toegevoegde waarde op andere blogs achter te laten?
Het is namelijk een goede manier om naamsbekendheid te creëren, webverkeer te genereren en je rankings in de SERP te verbeteren.
Meer weten over wat wel of niet werkt voor linkbuilding? Lees dit artikel.