Als jij een bedrijf hebt met een website dan is online marketing een strategie die niet uit je marketing mix mag ontbreken. Ook als je een blog beheert, een nieuwsbrief schrijft of online iets anders promoot via een website, is online marketing een optie. Door aan dit type marketing te werken verbeter je je online zichtbaarheid, trek je meer verkeer naar je website en gaat je omzet dus omhoog. Of je nu een kleine website of een grote website beheert, of je nu begint of al enkele jaren meedoet en of je nu het aantal bezoekers naar je website wilt verdubbelen of vertienvoudigen; met online marketing haal je er meer uit.
Wat is online marketing?
Online marketing is een bijzonder breed begrip dat alle marketing omvat die online plaatsvindt. Het is het tegenovergestelde van offline marketing. Dat zijn bijvoorbeeld advertenties in de krant, folders, een reclame op de radio of televisie en het sponsoren van je lokale voetbalclub. Online marketing wordt alleen online gedaan en hier vind je enkele voorbeelden van methoden die daaronder vallen.
- SEO en linkbuilding
- SEA
- Remarketing
- Social media marketing
- Affiliate marketing
- E-mail marketing
- Het onderhouden van een nieuwsbrief
10 online marketing tips
Als jij nog niet aan online marketing doet dan is het tijd om daar verandering in te brengen. Met de volgende 10 tips ga je dan knallend van start.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
1. Begin niet alleen aan online marketing, maar houd het ook vol
Online marketing is niet iets wat je opzet en waar je vervolgens klaar mee bent. Het is een marketing methode die bijgehouden moet worden. Daarom is het belangrijk om er doorlopend aandacht aan te besteden en zo de beste resultaten te boeken. Plaats dus maandelijks iets nieuws op je website, verbeter je content of schrijf een blog. Als je sociale media gebruikt, plaats daar dan wekelijks een nieuw bericht op en nodig je volgers uit tot interactie. Werk aan SEO, houd je posities in de zoekmachine resultaten bij en gebruik Google Ads voor advertentiecampagnes.
2. Kies je online marketing strategieën zorgvuldig uit en kijk naar je doelgroep
Als je wilt dat online marketing een succes wordt, dan is het essentieel dat je de juiste strategieën uitkiest. En dat wordt meestal bepaald door je doelgroep. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat adverteren via TikTok weinig nut heeft als je doelgroep voornamelijk uit ouderen bestaat. Facebook is een mediakanaal dat een zeer breed publiek gebruikt, maar als jouw doelgroep erg specifiek is, dan kun je dat misschien beter combineren met een kanaal dat daar nauwkeuriger bij aansluit.
Kies daarnaast niet één strategie, maar meerdere. Facebook is bijna altijd een goede keuze, maar als je doelgroep uit jongeren bestaat van tussen de 16 en 24 dan zijn er grote kansen met TikTok te behalen. Is jouw doelgroep serieuzer en professioneler, dan kun je LinkedIn adverteren combineren met een specialistische nieuwsbrief- of e-mail campagne. Kijk naar de mediakanalen die je doelgroep gebruikt en de manieren waarop zij het liefste worden benaderd. Zijn ze gewend aan reclame of niet?
3. Richt je op lokale SEO
Deze tip is voornamelijk bedoeld voor bedrijven die fysieke vestigingen hebben en die diensten verkopen. Als jij bijvoorbeeld een garage hebt in Nijkerk en je gebruikt een website om klanten te winnen, dan is het voor jou het beste om deze in Nijkerk en omstreken te vinden. Iemand in Groningen heeft daar weinig aan. Een andere doelgroep die je wilt bereiken zijn mensen die op dat moment in Nijkerk met pech langs de weg staan. Deze groepen zullen allen in de zoekmachine een term intypen met ‘garage Nijkerk’ er in en dan wil jij bovenaan staan.
4. Gebruik remarketing
Remarketing is een online marketing strategie waarmee je van leads klanten maakt. Je benadert mensen die al interesse hebben getoond in jouw product of dienst, of in een soortgelijk product of dienst, en haalt ze over de streep. Het is belangrijk om dit op een subtiele manier te doen, want remarketing kan – als het verkeerd wordt uitgevoerd – erg agressief en privacy schendend overkomen. Een goed voorbeeld van remarketing is herinnering naar iemand sturen die zijn of haar winkelwagen niet heeft afgerekend. Ook het tonen van een advertentie voor jouw product of dienst in sociale media is een goed voorbeeld.
5. Personaliseer je bedrijf
Een recente ontwikkeling in online marketing is personalisatie. En dat is waar nog veel winst te behalen is. Internet gebruikers willen het gevoel hebben dat ze met iemand te maken hebben en niet met een digitale afhandeling. Ze willen ook niet als een nummertje behandeld worden, maar als een persoon. Gebruik daarom in je afbeeldingen en marketing video’s en foto’s niet meer dan 2 personen. Spreek mensen persoonlijk aan. Sluit e-mails en andere communicatie altijd af met de naam en achternaam van de medewerker en gebruik dezelfde namen bij het beantwoorden van vragen en reacties via sociale media. Personalisatie creëert een gevoel van vertrouwen en geeft jouw bedrijf ook online een gezicht.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
6. Van lead naar klant naar ambassadeur
Eén van de beste manieren om nieuwe klanten te winnen is door middel van hoor en wederhoor. En daarvoor gebruik je je bestaande trouwe klanten en volgers. Het is een goed idee om deze mensen in de watten te leggen en hier ambassadeurs voor je bedrijf van te maken. Dit zijn immers de mensen die je berichten op sociale media delen en die jouw bedrijf, producten en diensten met vrienden en familie bespreken. Geef ze daarom nadat ze een aankoop hebben gedaan een gratis product, een relatiegeschenk of een kortingsbon. Een persoonlijk bedankkaartje is ook altijd een goed idee. Laat ze zien dat je hun interactie en loyaliteit waardeert. Ze zullen dan nog trouwer worden, je berichten nog vaker delen en je regelmatig aanraden aan anderen.
7. Maak perfecte landingspagina’s
Je landingspagina’s zijn de pagina’s van je website waar bezoekers terecht komen als ze op een link klikken. Het is belangrijk dat je landingspagina’s perfect in orde zijn, want dat zijn de pagina’s die je bezoekers uiteindelijk over moeten halen om verder te gaan en een actie uit te voeren. Zijn je landingspagina’s niet overtuigend genoeg, dan gaan bezoekers al weg voordat ze een volgende pagina openen en je producten of diensten bekijken. Een slechte landingspagina schrikt potentiële klanten af, maar zorgt ook voor een hoge bounce rate en een lage dwell rate. Google zal je pagina’s met slechte cijfers lager plaatsen in de zoekmachine resultaten. Overtuigende landingspagina’s zijn dus essentieel voor online succes en –zichtbaarheid.
8. Richt je op voice search
Wist je dat de helft van de zoekopdrachten al met voice search worden uitgevoerd? Dat wordt gedaan met de telefoon, maar steeds meer apparaten in huis werken met deze optie. Je kunt dan een pizza bestellen zonder de telefoon op te pakken, een item in je agenda zetten vanuit je luie stoel en informatie opzoeken zonder dat je daar een encyclopedie bij nodig hebt. Het lijkt erop dat in de toekomst voice search en voice assistants steeds meer zullen worden gebruikt en als jouw bedrijf daarbij aansluit is het zaak om daar op in te springen.
Veel voice searches worden gedaan met een lokale zoekopdracht. Als jij een pizzeria beheert en je bezorgt aan huis, dan is dit een online marketing tip die niet aan je voorbij mag gaan. Het is de bedoeling dat jouw restaurant bovenaan komt te staan als iemand aan Siri of Google Assistant vraagt naar een pizzeria die bezorgt in jouw woonplaats. En dat doe je door lokale zoekwoorden te verwerken in je teksten en door je pagina’s te richten op het beantwoorden van specifieke vragen.
9. Voeg een minder bekend sociaal media kanaal toe aan je marketing mix
Adverteren en berichten plaatsen via Facebook, Instagram, Google en Twitter werkt goed, maar de concurrentie is enorm. Ieder bedrijf die aan sociale media marketing werkt gebruikt deze kanalen. Soms heb je meer kans op groot succes als je een minder bekend sociaal media kanaal gebruikt om berichten mee aan je doelgroep te sturen. Er zijn ook andere verkoopplatforms waarop je kunt adverteren dan alleen Amazon, Marktplats en Bol.com. Houd bijvoorbeeld adverteren via WhatsApp nauw in de gaten, want ook dat zit er aan te komen. Bij TikTok liggen ook nog grote kansen te behalen en wat dacht je van je eigen YouTube kanaal?
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
10. Zorg voor snelle pagina’s en werk aan technische SEO
De snelheid waarmee je pagina’s laden zal voor Google een grotere rol gaan spelen bij het samenstellen van de rangschikking. Daarom is het van groot belang dat jouw pagina’s direct openen en geen vertragingen veroorzaken. Verwijder grote bestanden, zorg ervoor dat je voldoende plaats op de server huurt bij je host en test de snelheid regelmatig. Werk aan technische SEO zodat alle foutmeldingen, veiligheidsproblemen en andere onderliggende gebreken worden opgelost. Google wil haar bezoekers van de beste zoekresultaten voorzien en dat betekent dat er geen ruimte meer is voor fouten.