Voice Search

Voice Search

Voice Search

Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search? 5 praktische tips & tricks!

Technologie is voortdurend in beweging om ons leven gemakkelijker te maken. Dat is dan ook de gedachtegang achter het besluit van grote spelers, zoals Google, Apple, Amazon en Microsoft, om all-in te gaan op voice search, oftewel: gesproken zoekopdrachten.

Stemherkenningstechnologie heeft gedurende de afgelopen decennia een grote opmars gemaakt, met als gevolg dat het aantal gebruikers ervan ook aanzienlijk is gestegen en Google zichzelf wederom als grootmacht heeft gepositioneerd in de online-wereld met behulp van Google Home.

Heel erg interessant natuurlijk, maar dit brengt ons wel tot een tal van nieuwe vraagstukken en eventuele onzekerheden, omdat we willen anticiperen op wat deze nieuwe technologie en de daarbij behorende mogelijkheden voor ons betekent. Nog belangrijker, nu Google als grootste zoekmachine volledig heeft ingezet op voice search, hoe zal dit dan van invloed zijn op SEO en wat kun je doen om je website gesproken zoekopdrachten voor te bereiden?

Dé grote vraag van vandaag: Hoe optimaliseer je jouw website voor voice search?

Naar aanleiding van een analyse onder 10.000 Google Home zoekresultaten, zijn er een tal van aanbevelingen voor website-eigenaren vrijgegeven die met bovenstaand vraagstuk gemoeid zijn. Wij delen graag onze top 5 met jullie:  

  • De paginasnelheid van je Website speelt een cruciale rol in voice search zoekopdrachten in relatie tot SEO. Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde laadtijd van een webpagina, weergeven naar aanleiding van een zoekopdracht, een laadtijd heeft van 4.6 seconde. Dat is 52% sneller dan de gemiddelde pagina.
    Bovendien heeft Google onlangs haar ‘speed update’ onthuld. Met deze update benadrukt Google hoe de laadtijd van websites een nóg grotere factor zijn voor de uiteindelijke ranking.

    ✓ Conclusie: Dat de snelheid van een webpagina een belangrijke rol speelt in SEO-waarde is al lang en breed bekend. Maar dat het binnen de voice search zoekresultaten een beslissende factor speelt, is zeker een feit om in acht te nemen om de benodigde verbeteringen voor door te voeren om een goede laadsnelheid te garanderen.
  • HTTPS-beveiligde websites domineren de Google voice search en nemen dan ook een prominente plaats in bij de Google zoekresultaten. Nader onderzoek suggereert dat de HTTPS zelfs een belangrijkere rol in gesproken zoekopdrachten zal spelen dan momenteel in desktop- of mobiele zoekopdrachten het geval is. Let op, dit is nog suggestief, omdat de data uit de analyse onvoldoende bewijsmateriaal levert. Maar onverstandig om geld te spenderen aan een HTTPS-certificaat is het zeker niet.

    ✓ Conclusie: Wanneer je je website niet met een HTTPS-certificaat beveiligd hebt, is het advies om dit binnenkort te doen. Dit straalt namelijk vertrouwen uit. Wat een positief signaal afgeeft aan zowel Google als de bezoekers van je website.
  • Voice search resultaten, of antwoorden op de zoekresultaten dienen kort maar krachtig te zijn. Wanneer we Google’s voice search beoordelingsrichtlijnen bekijken, wordt duidelijk dat ze voorkeur geven aan korte resultaten die ter zake komen. Of zoals Google schrijft: ‘zo beknopt mogelijk’. De Google Home zoekresultaten analyse toont dat het gemiddelde voice search antwoord 29 woorden telt.

    ✓ Conclusie: Wanneer je dus aan de slag wilt gaan met het optimaliseren van de SEO-waarde van je website ter voorbereiding op voice search, kijk dan goed naar de content van je website. Maak je antwoord zo kort mogelijk, terwijl je nog steeds een grondig antwoord geeft op de zoekopdracht.
  • Websites met een sterke domeinautoriteit hebben de neiging om het beste te ranken in voice search. We weten allemaal dat toonaangevende domeinen (websites met sterke backlinks), de fundering vormen van zowel de desktop- als mobiele algoritme van Google. Bij een onderzoek of hetzelfde geldt voor voice search, werd al snel duidelijk dat 76.8 van de 100 de gemiddelde score van domeinkracht van de resultaten betrof. Iedereen werkzaam in de SEO-industrie weet dat dit een aanzienlijk hoge score is.

    Een feit dat helaas geen geweldig voorzicht biedt voor de kleinere website- en webwinkel beheerders, maar vanuit Google’s perspectief wel heel begrijpelijk. Zij claimen namelijk al sinds dag en jaar de beste zoekresultaten te bieden. En anders dan de traditionele zoekopdrachten, waar een Google-top 10 wordt weergeven, bieden de resultaten op basis van voice search zoekopdrachten slechts één resultaat. Eén antwoord op jouw vraag. Dit betekent dat Google zeer zeker moet zijn dat dit antwoord de juiste informatie geeft. Kortom: Het is logisch dat dit resultaat en diens kwaliteit van goeden huize moet komen.

    ✓ Conclusie: Om in de toekomst een kanshebber in weergeven worden in de Google voice search zoekresultaten, is het van cruciaal belang de klassieke SEO vaker te gebruiken. Dit houdt in dat er voldoende relevante en unieke content gecreëerd moet worden, die interessant is voor je bezoekers, die backlinks zal genereren en die autoriteit zal uitstralen naar Google.
  • Betrokkenheid en interactie van jouw content, oftewel content dat vaak wordt gedeeld of waar veel op wordt gereageerd, verschijnt vaker in voice search resultaten. Deze betrokkenheid indiceert namelijk dat de content populair is, wat resulteert in de aanname deze dan hoogstwaarschijnlijk ook wel interessant zal zijn. In een studie naar voice search zoekresultaten kwam duidelijk naar voren dat deze resultaten iets belangrijks gemeen hadden: Elk hadden ze meestal een relatief hoog aantal shares op social media-kanalen.

    ✓ Conclusie: Google heeft misschien wel diverse keren aangegeven dat deze zogeheten sociale-signalen niet in het voice search algoritme voor de positionering van de resultaten wordt gebruikt. Het schijnt eerder een oorzaak van correlatie te zijn, dan dat het een waar causaal verband heeft. Desondanks toont dit feit heel duidelijk dat aantrekkelijke content onmisbaar is in een goede SEO-strategie.    

Optimaliseren, het zou eigenlijk een dagelijkse routine moeten zijn voor website- en webshop eigenaren. Met als belangrijkste begrip: Het bijblijven met de online-trends en verschuivingen door technologische bewegingen. Alleen zij die zich hierin positief weten te manoeuvreren met behulp van de juiste SEO-strategieën, zullen zich sterk positioneren en zo floreren tot de ware grootmachten in deze online-wereld.