Wat is Google Tag Manager, wanneer is het handig en hoe werkt het?
Google Tag Manager is een programma van Google waar je gratis gebruik van maakt. Het helpt je met het plaatsen van tags in de codering van je website om iets te meten. Wil je bijvoorbeeld Google Analytics gebruiken en leren over hoe je welk verkeer aantrekt, dan moet je een tag plaatsen zodat het programma toegang krijgt tot die data. Als jij met online marketing bezig bent, met SEO, met SEA of met je sociale media marketing, dan is Google Tag Manager een bijzonder handig programma dat jou tijd bespaart.
Wat doet Google Tag Manager?
Voor elk analyse programma dat je op je website wilt loslaten heb je een tag nodig in je codering. Stel, je wilt je op remarketing gaan richten en daarvoor moet je weten welke bezoekers van je website welke handelingen hebben uitgevoerd. Ze hebben al interesse getoond en je wilt ze nogmaals benaderen via Facebook, Google Ads, Twitter en/of LinkedIn. Als je zonder Google Tag Manager zou werken, dan moet je voor al deze programma’s apart een tag of een pixel plaatsen in de codering van je website. Dat is specialistisch werk en veel mensen laten dit aan een IT-medewerker of een onafhankelijke specialist over. Gebruik Google Tag Manager en je hebt geen programmeur meer nodig.
Geen programmeur meer nodig
Met Google Tag Manager kun je html codering toevoegen aan je website zonder programmeur. Lang niet iedereen heeft verstand van programmeren. Daarom heb je ook een CMS waarmee je als leek veranderingen kunt invoeren aan je website zonder dat je de HTML aanraakt. Dit scheelt je dus veel tijd, geld en frustratie, want als je de codering verkeerd toevoegt, dan kan dat grote gevolgen hebben. Google Tag Manager is er om het plaatsen van deze codering gemakkelijk te maken en foutloos te laten verlopen.
De voor- en nadelen
Voordat we verder ingaan op hoe je Google Tag Manager zelf gebruikt, zetten we de voor- en nadelen van het programma naast elkaar.
Voordelen
- Google Tag Manager is gratis.
- Het is ontwikkeld voor mensen die geen verstand hebben van programmeren en daar ook niets over willen leren. Daarom is hij ook erg gebruikersvriendelijk en je plaatst snel tags of past je tags gemakkelijk aan.
- Je pagina’s laden sneller, omdat je pagina’s enkel een Google Tag Manager tag nodig hebben. Alle andere tags worden uit je programmering verwijderd.
Nadelen
- Als je een verkeerde tag invoert, dan kan dit al je bestaande tags beïnvloeden. Het programma is dus soms wel foutgevoelig.
- Het is weer een extra programma dat je moet toevoegen aan je lijst en dat je moet leren gebruiken.
- Nadat je de tags hebt ingevoerd is het lastig om de volgorde ervan te veranderen.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Wanneer is Google Tag Manager handig?
Google Tag Manager is in sommige situaties erg handig. Ben jij van plan om een aantal analyseprogramma’s te gaan gebruiken, dan kun je de HTML van je website zelf aanpassen zonder dat je daar de hulp van een specialist bij nodig hebt. Dat is sneller, gemakkelijker en goedkoper. Gebruik je alleen Google Analytics en Google Search Console, ben je niet van plan om binnenkort met remarketing bezig te gaan of met marketing automatisering? Dan heb je Google Tag Manager op dit moment niet nodig en hoef je je niet onnodig te verdiepen in het uitvinden van een nieuwe tool.
Google Tag Manager gaan gebruiken
Als je klaar bent om iets meer met je website te doen en te analyseren wat je doelgroep wil en wat ze interesseert, zal je dus aan Google Tag Manager wel veel hebben. Volg de onderstaande stappen en je gaat succesvol met het programma van start.
Wat wil je meten?
Het is geen slecht idee om even op papier te zetten wat je precies wilt gaan meten met Google Tag Manager en voor welke programma’s je het wilt gaan gebruiken. Je hebt dan echt allerlei mogelijkheden, zoals hoe je je conversies binnenhaalt, de acties die je bezoekers op je website uitvoeren enzovoorts. De keuze zal vooral afhangen van welke programma’s je wilt gaan gebruiken.
Je huidige tags verwijderen
Verwijder al je huidige tags uit je codering of vraag een programmeur om dit te doen. Waarschijnlijk heb je al een tag voor Google Analytics. Het is ook mogelijk dat je al deze tags al handmatig hebt geplaatst. Door van Google Tag Manager gebruik te maken heb je zo nog maar één tag nodig en zullen je pagina’s sneller draaien. Verwijder dus alles wat er momenteel aan tags in je HTML staat.
Een account aanmaken
Log in op het Google account dat je voor Google Tag Manager wilt gaan gebruiken. Je gaat naar Google Tag Manager en zet daar een nieuw account op. Het programma zal je vragen om een container aan te maken. Dit is niets anders dan een verzamelplaats van je instellingen en alles wat je wilt meten. Geef de naam van je website door, de aangesloten URL en de plaats waar deze wordt getoond (het web, iOS en/of Android). Je kunt per domein een andere container gebruiken, mocht je deze apart willen analyseren omdat de gebruikerservaring anders is.
Plaats de Google Tag Manager code in je HTML
Nu krijg je van het programma een code. Dit is de enige code die je nog nodig hebt, maar hij moet wel op elke pagina komen te staan. Dit kun je dus zelf doen, of je vraagt een programmeur om het voor je te doen. Het is belangrijk dat het goed gebeurt, dus als je niet zeker bent, dan besteed je deze stap het beste nog even uit aan een specialist.
Begin met Google Analytics
De eerste tag die je plaatst zal altijd die van Google Analytics zijn. Aan de linker kant in je scherm zie je het menu ‘Tags’ staan. Klik hierop en selecteer: ‘Nieuw’. Je ziet nu een handig overzicht met alle tags die je kunt aanmaken. Kies voor Google Analytics, geef je Tracking-ID in en vertel het programma welke pagina’s je wilt laten meten. In de meeste gevallen zal dat alle pagina’s zijn. Om te controleren of alles goed is gegaan bekijk je je pagina’s eerst in de preview mode. Je ziet dan per pagina welke tags er op geladen zijn. Klopt dit, dan klik je op de knop ‘Publiceren’ en je hebt je eerste tag geplaatst.
Een Google Ads Tag aanmaken
De volgende tag die je aanmaakt is die van Google Ads. Je neemt dezelfde stappen voor het aanmaken van een nieuwe tag zoals bij de bovenstaande stap beschreven. Je kiest een soort tag, bijvoorbeeld ‘Conversies Bijhouden’. Het programma vraagt je om een Conversie-ID en een Conversielabel. Deze weet je niet uit je hoofd, maar zijn gemakkelijk te vinden. Om dit te doen open je je Google Ads account, ga je naar ‘Hulpprogramma’s’, kies je ‘Conversies’ en dan krijg je je tag te zien. Daar haal je dan direct je Conversie-ID en je Conversielabel uit. Bekijk eerst weer even een preview van wat je gedaan hebt. Ben je tevreden, klik op publiceren en ook deze tag is actief.
Werken met Google Tag Manager
Google Tag Manager is dus een bijzonder gebruikersvriendelijk programma. Iedere website eigenaar die beter wil analyseren, die een bijzonder specifieke doelgroep wil bereiken en die online marketing naar het volgende niveau wil brengen, heeft hier veel aan. Het mag dan weer een extra programma zijn die je moet leren en begrijpen, maar het bespaart je bijzonder veel tijd en grijze haren. Nadat de Google Tag Manager tag op al je pagina’s is geplaatst, is het eigenlijk kinderspel en gaat er een wereld voor je open. Werk je voor een online marketing bureau, dan gebruik je voor elke klant een andere container en kun je zo ook meerdere websites beheren.
Naast de boven beschreven functionaliteiten kun je met Google Tag Manager veel meer. Om hier meer over te leren zal je het programma een tijdje moeten gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld meten hoeveel telefoon conversies je hebt binnengehaald van bezoekers die je via je website direct hebben gebeld. Je krijgt informatie over elke klik van jouw website naar externe sites, zodat je kunt zien hoe waardevol jouw externe links zijn. Als dit links zijn naar producten die je via online platforms verkoopt, dan zie je ook hoeveel mensen die op die link klikken je product ook daadwerkelijk aanschaffen. De informatie die je ophaalt is dus bijzonder specifiek.
Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
- Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
- Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
- Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.
Google Tag Manager opzetten
Ranking Masters helpt je graag bij het opzetten van jouw Google Tag Manager account. Wij verwijderen al je huidige tags en plaatsen je nieuwe Google Tag Manager tags op al je pagina’s. Jij kunt er daarna direct mee aan de slag. Uiteraard onderhouden we je tags ook graag voor je en staan we voor je klaar als je iets wilt laten toevoegen of aanpassen. Spreek met een SEO specialist van Ranking Masters en je bent binnen de kortste keren klaar om serieus met online marketing bezig te gaan.