Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Wat is Google EEAT en waarom is het zo belangrijk voor je website?

Iemand die SEO wil leren adviseer ik om eerst eens de ‘Google Search Guidelines’ te lezen. Hierin staat namelijk precies beschreven welke criteria de Google zoekmachine hanteert bij het beoordelen van content op je website. In die richtlijnen kom je vaak de afkorting E-E-A-T tegen. En dat is niet zomaar. 

Wie E-E-A-T begrijpt en ook nog eens op de juiste manier toepast, heeft de sleutel tot de eerste pagina van de Google zoekresultaten in handen. Waar de afkorting E-E-A-T voor staat, waarom het zo belangrijk is én hoe je het toepast op jouw website, vertel ik je in dit artikel. 

Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust (E-E-A-T) 

Google maakt er geen geheim van dat het de voorkeur geeft aan hoogwaardige, helpful content, die bevredigend zoekresultaat geeft aan de (be)zoeker. Hoe het bedrijf dit wil bereiken, benadrukken ze met de in december 2022 gepubliceerde nieuwe ‘guidelines’.

In dit 176 pagina’s tellend document kom je meer dan honderd keer de afkorting E-E-A-T tegen. De letters staan voor:

  • Experience (ervaring)
  • Expertise (expertise)
  • Authoritativeness (autoriteit)
  • Trust (vertrouwen)

Kortom, om ervoor te zorgen dat je webpagina als van hoge kwaliteit wordt beschouwd, kan het belangrijk zijn om ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T) aan te tonen. 

Maar nu is de vraag hoe je dit kunt bereiken. 

  • Hoe weet het algoritme van Google of je ervaring hebt? 
  • Hoe bepaalt het jouw ‘level of expertise’? 
  • Wat maakt jouw website een autoriteit? 
  • En, wanneer ben je nou betrouwbaar? 

Laten we de richtlijnen er eens bijpakken en per E-E-A-T onderdeel analyseren wat er volgens Google mee bedoeld wordt.

Experience

google eeat richtlijnen experience

Ervaring is waardevol voor bijna elk onderwerp. Berichten op sociale media en forumdiscussies zijn vaak van hoge kwaliteit wanneer ze mensen betrekken die hun ervaring delen. Van het schrijven van symfonieën tot het recenseren van huishoudelijke apparaten, ervaring uit de eerste hand kan een bericht op sociale media of een discussiepagina van hoge kwaliteit maken.

Ervaring kan je hier in twee verschillende categorieën verdelen. Op de eerste plaats heeft Google het over ervaring als in tijd. Iemand die een symphonie schrijft zal met jaren ervaring hoogstwaarschijnlijk een beter eindproduct neerzetten als iemand die het voor de eerste keer doet.

Hierom is aan te raden de ervaring van een auteur goed te beschrijven, én hiernaar te verwijzen wanneer dat van toepassing is. 

Aan de andere kant ziet Google ervaring als het daadwerkelijk hebben ervaren van een product of service. Dit is een zeer belangrijk punt voor websites die productreviews schrijven. 

Bijvoorbeeld:

“De nieuwe iPhone 14 weegt 172 gram en is daarmee net iets lichter dan zijn voorganger.”

“De nieuwe iPhone 14 weegt 172 gram en voelt tijdens het gebruik voor mij iets lichter aan dan zijn voorganger.” 

Beide zinnen zeggen hetzelfde, echter lees je in de tweede zin de ervaring van de gebruiker. De eerste zin benoemt alleen gegeven feiten. Een nuance waaruit ervaring blijkt. 

Voorbeelden van ervaringsgerichte content

Denk aan de kracht van een goed verteld verhaal. Ervaringsgerichte content, zoals reviews en persoonlijke adviezen, resoneert met de lezer op een niveau dat droge feiten nooit kunnen bereiken. Deze vormen van content voegen niet alleen waarde toe, maar ze bevorderen ook de perceptie van transparantie en eerlijkheid van een webpagina. Originele afbeeldingen, video’s en case studies zijn voorbeelden die eerste-hands ervaringen tonen en daarmee de kwaliteit en authenticiteit versterken. Zoals men zegt: een afbeelding zegt meer dan duizend woorden, en in dit geval kan het de positieve impact op de E-E-A-T beoordeling van een website aanzienlijk vergroten. Als iemand die content schrijft, is het belangrijk om deze aspecten in gedachten te houden.

Dit soort content toont aan dat de auteur niet alleen kennis heeft over het onderwerp, maar dit ook in de praktijk heeft toegepast en content aansluit bij de lezers. Denk hierbij aan een technologierecensent die zijn eigen ervaringen met een unieke gadget deelt of een financieel adviseur die persoonlijke inzichten geeft over investeringsopties. De authenticiteit en de waarde die zulke content meebrengt, is onmiskenbaar en onmisbaar in het streven naar een hoge E-E-A-T beoordeling.

Het belang van een geloofwaardige auteur bij artikelen

In de wereld van SEO en E-E-A-T betekent een geloofwaardige auteur veel. De expertise van de auteur is de hoeksteen van correcte informatievoorziening en speelt een cruciale rol bij het bepalen van de waarde van een artikel, vooral bij YMYL-onderwerpen. Deze onderwerpen hebben een significante invloed op het leven van de lezer en vereisen daarom de hoogste mate van betrouwbaarheid. Het gebrek aan geloofwaardigheid van auteurs kan niet alleen schade veroorzaken bij de lezer, maar het kan ook de SEO-prestaties van de content aantasten.

Google zelf geeft veel om de ervaring van de auteur en controleert dit door middel van auteurspagina’s, social media profielen en eventueel aanwezige Wikipedia-artikelen. Regelmatig onderhouden en updaten van content, vooral in snel veranderende velden zoals financiële en juridische advisering, is essentieel voor het behoud van een betrouwbare status. Het is duidelijk dat de geloofwaardigheid van auteurs onmisbaar is voor het bouwen van autoriteit en trustworthiness binnen een vakgebied.

Expertise

google eeat richtlijnen expertise

Deskundigheid is vereist om goede content te maken over verschillende onderwerpen, van hobby’s zoals fotografie tot YMYL (Your Money Your Life) onderwerpen zoals belastingaangifte. Denk na over het onderwerp van de pagina en welke expertise nodig is om bevredigende, betrouwbare content te creëren. Er zijn veel soorten informele expertise die zichtbaar kunnen zijn in de MC (Main Content) zelf.

Waar ervaring iets zegt over de tijd en beleving, gaat expertise meer over de kwalificaties van de auteur. Volg je advies over het invullen van je belasting aangifte liever van;

  • Iemand die al 20 jaar zelf zijn of haar belastingaangifte doet? 
  • Of, van een accountant die hiervoor een 4 jaar lange studie heeft gevolgd?

Hier helpt het dus wanneer de deskundigheid van de auteur ook terugkomt op zijn of haar profielpagina of LinkedIn. Een andere mogelijkheid is om de expertise kenbaar te maken op de pagina zelf. Bijvoorbeeld door een korte introductie te geven van de schrijver. 

Een andere methode is het gebruik van een goede bronvermelding. Zeker wanneer het gaat over gezondheidsbeweringen, zoals bijvoorbeeld met supplementen of dieetbeweringen. Wanneer er wetenschappelijke onderbouwing mogelijk is, benadruk deze dan in de content en link eventueel naar de bron, zodat je expertise onderstreept.

Authoritativeness

google eeat richtlijnen authoritativeness

Er zijn gezaghebbende pagina’s van alle soorten te vinden. Belasting websites van de overheid zijn een gezaghebbende bron voor belastingformulieren. Lokale bedrijven en organisaties kunnen de beste bronnen zijn voor lokale informatie. Bij het bekijken van een pagina of website, overweeg dan of het wordt beschouwd als een go-to, gezaghebbende bron voor het soort informatie dat het is weergeven.

De autoriteit van een bepaald vraagstuk hangt voor een deel samen met de zoekintentie. Wanneer iemand op zoek is naar “nieuw paspoort aanvragen” zal Google de gemeente of een website van de Rijksoverheid bovenaan de zoekresultaten tonen. De overheid is immers de autoriteit als het gaat om persoonsdocumenten zoals een paspoort. 

Voor meer algemene zaken zal het algoritme kijken naar de autoriteit van de website op een bepaald onderwerp. Een website die alle onderwerpen en vragen binnen een bepaalde niche behandelt, heeft nou eenmaal meer autoriteit over dat onderwerp. 

Zorg er daarom voor dat binnen het ‘topic’ van jouw domein alles wordt behandeld. Overweeg je om een nieuw onderwerp toe te voegen, ben je dan bewust van de niche waar je actief in bent. Sluit het onderwerp voldoende aan? Welke sub-topics moet je behandelen om autoriteit op te bouwen?

Trust 

google eeat richtlijnen trust

Vertrouwen is vooral belangrijk voor pagina’s van hoge kwaliteit die betrekking hebben op het verwerken van financiële transacties of dekking YMYL-onderwerpen. Zelfs als het onderwerp niet YMYL is, kan er toch vertrouwen nodig zijn; bijvoorbeeld productrecensies en pagina’s advies geven vereist op zijn minst een zekere mate van vertrouwen. Hoewel niet alle pagina’s een hoog niveau van vertrouwen vereisen, is een betrouwbare pagina vaak een bevredigende.

Vertrouwen is zonder twijfel het belangrijkste onderdeel van E-E-A-T. Het doet er niet toe hoe ervaren, hoeveel expertise of autoriteit een website is, zonder vertrouwen is het niets waard.

google eeat richtlijnen

Dat vertrouwen voor een website of pagina kan je als volgt realiseren:

  • Wat zeg je als website- of contentmaker over jezelf? Kijk naar je “Over ons”-pagina op de website of een profielpagina van een van de auteurs als uitgangspunt. Is de website of maker van de inhoud, op basis van deze informatie, een betrouwbare bron?
  • Wat anderen zeggen over jouw website of maker van content: Zoek naar onafhankelijke recensies, referenties, nieuwsartikelen en andere bronnen van geloofwaardige informatie over de website of makers van inhoud. Is er onafhankelijk, betrouwbaar bewijs dat de website of maker van de content ervaren is, expertise heeft, gezaghebbend is of anderszins als betrouwbaar beschouwd? Is er onafhankelijk, betrouwbaar bewijs dat de website of maker onbetrouwbaar is?
  • Wat is er zichtbaar op de pagina? Wat staat er in de content zelf en zijn er bijvoorbeeld beoordelingen of opmerkingen? Op sommige soorten pagina’s kan het ervaringsniveau en de expertise duidelijk worden uit de content zelf. Op andere pagina’s kan het nodig zijn om bewijs toe te voegen. Een kapper kan bijvoorbeeld laten zien een expert in haarstyling te zijn door een video te plaatsen. Door de kapper in actie te zien en andermans commentaren toe te staan benadruk je expertise, of het gebrek hieraan.

Praktische tips voor het verbeteren van de E-E-A-T

Hoe kun je nu zorgen dat jouw E-E-A-T naar een hoger niveau wordt getild? Hier zijn een paar tips:

  • Begin met het optimaliseren van jouw Google Mijn Bedrijf-vermeldingen.
  • Zorg ervoor dat jouw website op mobiele apparaten net zo responsive is als op desktop.
  • Zorg voor consistente zakelijke informatie over verschillende platformen heen.
  • Promoot je content via social media.
  • Draag bij aan zowel bereik als linkbuilding voor E-E-A-T.

Publiceer artikelen en creëer clusters rondom relevante onderwerpen om jouw gezaghebbendheid binnen een bepaald onderwerp te demonstreren. Dit laat niet alleen aan zoekmachines zien dat jouw website voldoet aan de richtlijnen, maar het toont ook aan gebruikers dat je een vertrouwde bron van waardevolle en behulpzame content bent.

Het vinden van een optimale balans tussen ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid is cruciaal voor zoekmachineoptimalisatie prestaties en het tonen van zoekresultaten volledig.

Belangrijkste punten

  • Moderne SEO richt zich op het bouwen van een rijke, betrouwbare en geloofwaardige online aanwezigheid middels E-E-A-T, waarbij persoonlijke ervaringen de relevantie van content vergroten.
  • Expertise, betrouwbaarheid en persoonlijke ervaringen zijn cruciaal: Google waardeert content die blijk geeft van grondige kennis in een vakgebied en eerste-hands ervaring vooral bij YMYL websites en onderwerpen.
  • Consistent kwalitatieve content creëren met aandacht voor transparantie, en het gebruik van gestructureerde data en link building kan de E-E-A-T score verhogen en bijdragen aan betere SEO-prestaties.

Conclusie 

Kortom, E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust) zijn cruciale criteria die Google hanteert bij het beoordelen van de kwaliteit van waardevolle content op je website. Het aantonen van ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van de auteur en de website kan leiden tot hogere rankings in de search results van Google. Google E-E-A-T is daarmee een van de belangrijkste SEO ranking factoren om op te focussen. 

Dit kan onder andere worden bereikt door het delen van relevante ervaringen, het tonen van kwalificaties en expertise van de auteur, het vermelden van bronnen en het creëren van betrouwbare en waardevolle content.

In de ‘guidelines’ van Google staat meerdere malen dat het belang van E-E-A-T samenhangt met het onderwerp van de pagina of website. Wanneer het gaat om belangrijke zaken als geld of gezondheid, neemt het belang van E-E-A-T verder toe.

Ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen (E-E-A-T) zijn allemaal belangrijke onderdelen van Page Quality (PQ). Echter, het belangrijkste van de E-E-A-T-familie is Trust. 

Heb je hulp nodig bij optimaliseren van je website aan de hand van de Google EEAT richtlijnen? Schakel dan de kennis en expertise van een SEO bureau in!

Veelgestelde vragen

Wat is het belangrijkste element van E-E-A-T?

Het belangrijkste element van E-A-T is vertrouwen, ook wel bekend als “Trustworthiness” in het Engels. Dit wordt vaak beschouwd als de belangrijkste factor binnen Google E-A-T SEO.

Hoe kan ik de ‘Experience’ in E-E-A-T verbeteren?

Je kunt de ‘Experience’ in E-A-T verbeteren door content te creëren met eerste-hands ervaringen en aantoonbare expertise, bijvoorbeeld door persoonlijke ervaringen te delen en originele afbeeldingen, video’s of case studies te gebruiken. Dit zal geloofwaardigheid toevoegen aan je content.

Wat is de rol van de auteur in E-E-A-T?

De rol van de auteur in E-A-T is van cruciaal belang, omdat de geloofwaardigheid van de auteur een grote invloed heeft op de beoordeling van content, vooral bij onderwerpen die met gezondheid, financiën of andere belangrijke zaken te maken hebben. Google beschouwt auteurs met aantoonbare expertise en ervaring als betrouwbaarder. Het is dus essentieel voor auteurs om hun geloofwaardigheid en expertise te onderstrepen.

Hoe draagt linkbuilding bij aan E-E-A-T?

Dit draagt bij aan E-E-A-T door de autoriteit en betrouwbaarheid van een pagina te verbeteren, bijvoorbeeld met kwalitatieve backlinks van lokale organisaties. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van de inhoud.

Hoe beïnvloedt AI de E-E-A-T van content?

AI kan de E-E-A-T van content beïnvloeden door bij te dragen aan het voldoen aan richtlijnen voor authenticiteit en waarde, op voorwaarde dat de gegenereerde content zorgvuldig wordt beoordeeld en bewerkt.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEM specialisten in de Benelux. Al sinds 2010 kun je hem 's nachts wakker maken voor de meest uitdagende SEM vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn bijna 25-koppige team van SEM specialisten diverse klanten en merken om hun online marktaandeel te vergroten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Background clouds
    Het Ranking Masters team
    Bottom curve

    Méér online omzet is
    "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang gratis marketing analyse Arrow icon