Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Wat is Google EEAT en waarom is het zo belangrijk voor je website?

Iemand die SEO wil leren adviseer ik om eerst eens de ‘Google Search Guidelines’ te lezen. Hierin staat namelijk precies beschreven welke criteria Google hanteert bij het beoordelen van content op je website. In die richtlijnen kom je vaak de afkorting E-E-A-T tegen. En dat is niet zomaar. 

Wie E-E-A-T begrijpt en ook nog eens op de juiste manier toepast, heeft de sleutel tot de eerste pagina van de Google zoekresultaten in handen. Waar de afkorting E-E-A-T voor staat, waarom het zo belangrijk is én hoe je het toepast op jouw website, vertel ik je in dit artikel. 

Experience, Expertise, Authoritativeness and Trust (E-E-A-T) 

Google maakt er geen geheim van dat het de voorkeur geeft aan hoogwaardige, helpful content, die bevredigend zoekresultaat geeft aan de (be)zoeker. Hoe het bedrijf dit wil bereiken, benadrukken ze met de in december 2022 gepubliceerde nieuwe ‘guidelines’.

In dit 176 pagina’s tellend document kom je meer dan honderd keer de afkorting E-E-A-T tegen. De letters staan voor:

  • Experience (ervaring)
  • Expertise (expertise)
  • Authoritativeness (autoriteit)
  • Trust (vertrouwen)

Kortom, om ervoor te zorgen dat je webpagina als van hoge kwaliteit wordt beschouwd, kan het belangrijk zijn om ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (E-E-A-T) aan te tonen. 

Maar nu is de vraag hoe je dit kunt bereiken. 

  • Hoe weet het algoritme van Google of je ervaring hebt? 
  • Hoe bepaalt het jouw ‘level of expertise’? 
  • Wat maakt jouw website een autoriteit? 
  • En, wanneer ben je nou betrouwbaar? 

Laten we de richtlijnen er eens bijpakken en per E-E-A-T onderdeel analyseren wat er volgens Google mee bedoeld wordt. 

Experience

google eeat richtlijnen experience

Ervaring is waardevol voor bijna elk onderwerp. Berichten op sociale media en forumdiscussies zijn vaak van hoge kwaliteit wanneer ze mensen betrekken die hun ervaring delen. Van het schrijven van symfonieën tot het recenseren van huishoudelijke apparaten, ervaring uit de eerste hand kan een bericht op sociale media of een discussiepagina van hoge kwaliteit maken.

Ervaring kan je hier in twee verschillende categorieën verdelen. Op de eerste plaats heeft Google het over ervaring als in tijd. Iemand die een symphonie schrijft zal met jaren ervaring hoogstwaarschijnlijk een beter eindproduct neerzetten als iemand die het voor de eerste keer doet.

Hierom is aan te raden de ervaring van een auteur goed te beschrijven, én hiernaar te verwijzen wanneer dat van toepassing is. 

Aan de andere kant ziet Google ervaring als het daadwerkelijk hebben ervaren van een product of service. Dit is een zeer belangrijk punt voor websites die productreviews schrijven. 

Bijvoorbeeld:

“De nieuwe iPhone 14 weegt 172 gram en is daarmee net iets lichter dan zijn voorganger.”

“De nieuwe iPhone 14 weegt 172 gram en voelt tijdens het gebruik voor mij iets lichter aan dan zijn voorganger.” 

Beide zinnen zeggen hetzelfde, echter lees je in de tweede zin de ervaring van de gebruiker. De eerste zin benoemt alleen gegeven feiten. Een nuance waaruit ervaring blijkt. 

Expertise

google eeat richtlijnen expertise

Deskundigheid is vereist om goede content te maken over verschillende onderwerpen, van hobby’s zoals fotografie tot YMYL (Your Money Your Life) onderwerpen zoals belastingaangifte. Denk na over het onderwerp van de pagina en welke expertise nodig is om bevredigende, betrouwbare content te creëren. Er zijn veel soorten informele expertise die zichtbaar kunnen zijn in de MC (Main Content) zelf.

Waar ervaring iets zegt over de tijd en beleving, gaat expertise meer over de kwalificaties van de auteur. Volg je advies over het invullen van je belasting aangifte liever van;

  • Iemand die al 20 jaar zelf zijn of haar belastingaangifte doet? 
  • Of, van een accountant die hiervoor een 4 jaar lange studie heeft gevolgd?

Hier helpt het dus wanneer de deskundigheid van de auteur ook terugkomt op zijn of haar profielpagina of LinkedIn. Een andere mogelijkheid is om de expertise kenbaar te maken op de pagina zelf. Bijvoorbeeld door een korte introductie te geven van de schrijver. 

Een andere methode is het gebruik van een goede bronvermelding. Zeker wanneer het gaat over gezondheidsbeweringen, zoals bijvoorbeeld met supplementen of dieetbeweringen. Wanneer er wetenschappelijke onderbouwing mogelijk is, benadruk deze dan in de content en link eventueel naar de bron, zodat je expertise onderstreept. 

Authoritativeness

google eeat richtlijnen authoritativeness

Er zijn gezaghebbende pagina’s van alle soorten te vinden. Belasting websites van de overheid zijn een gezaghebbende bron voor belastingformulieren. Lokale bedrijven en organisaties kunnen de beste bronnen zijn voor lokale informatie. Bij het bekijken van een pagina of website, overweeg dan of het wordt beschouwd als een go-to, gezaghebbende bron voor het soort informatie dat het is weergeven.

De autoriteit van een bepaald onderwerp hangt voor een deel samen met de zoekintentie. Wanneer iemand op zoek is naar “nieuw paspoort aanvragen” zal Google de gemeente of een website van de Rijksoverheid bovenaan de zoekresultaten tonen. De overheid is immers de autoriteit als het gaat om persoonsdocumenten zoals een paspoort. 

Voor meer algemene zaken zal het algoritme kijken naar de autoriteit van de website op een bepaald onderwerp. Een website die alle onderwerpen en vragen binnen een bepaalde niche behandelt, heeft nou eenmaal meer autoriteit over dat onderwerp. 

Zorg er daarom voor dat binnen het ‘topic’ van jouw domein alles wordt behandeld. Overweeg je om een nieuw onderwerp toe te voegen, ben je dan bewust van de niche waar je actief in bent. Sluit het onderwerp voldoende aan? Welke sub-topics moet je behandelen om autoriteit op te bouwen? 

Trust 

google eeat richtlijnen trust

Vertrouwen is vooral belangrijk voor pagina’s van hoge kwaliteit die betrekking hebben op het verwerken van financiële transacties of dekking YMYL-onderwerpen. Zelfs als het onderwerp niet YMYL is, kan er toch vertrouwen nodig zijn; bijvoorbeeld productrecensies en pagina’s advies geven vereist op zijn minst een zekere mate van vertrouwen. Hoewel niet alle pagina’s een hoog niveau van vertrouwen vereisen, is een betrouwbare pagina vaak een bevredigende.

Vertrouwen is zonder twijfel het belangrijkste onderdeel van E-E-A-T. Het doet er niet toe hoe ervaren, hoeveel expertise of autoriteit een website is, zonder vertrouwen is het niets waard. 

google eeat richtlijnen

Dat vertrouwen voor een website of pagina kan je als volgt realiseren:

  1. Wat zeg je als website- of contentmaker over jezelf? Kijk naar je “Over ons”-pagina op de website of een profielpagina van een van de auteurs als uitgangspunt. Is de website of maker van de inhoud, op basis van deze informatie, een betrouwbare bron?
  2. Wat anderen zeggen over jouw website of maker van content: Zoek naar onafhankelijke recensies, referenties, nieuwsartikelen en andere bronnen van geloofwaardige informatie over de website of makers van inhoud. Is er onafhankelijk,  betrouwbaar bewijs dat de website of maker van de content ervaren is, expertise heeft, gezaghebbend is of anderszins als betrouwbaar beschouwd? Is er onafhankelijk, betrouwbaar bewijs dat de website of maker onbetrouwbaar is?
  3. Wat is er zichtbaar op de pagina? Wat staat er in de content zelf en zijn er bijvoorbeeld beoordelingen of opmerkingen? Op sommige soorten pagina’s kan het ervaringsniveau en de expertise duidelijk worden uit de content zelf. Op andere pagina’s kan het nodig zijn om bewijs toe te voegen. Een kapper kan bijvoorbeeld laten zien een expert in haarstyling te zijn door een video te plaatsen. Door de kapper in actie te zien en andermans commentaren toe te staan benadruk je expertise, of het gebrek hieraan.

Conclusie 

Kortom, E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trust) zijn cruciale criteria die Google hanteert bij het beoordelen van de kwaliteit van content op je website. Het aantonen van ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid van de auteur en de website kan leiden tot hogere rankings in de zoekresultaten van Google. Google E-E-A-T is daarmee een van de belangrijkste SEO ranking factoren om op te focussen. 

Dit kan onder andere worden bereikt door het delen van relevante ervaringen, het tonen van kwalificaties en expertise van de auteur, het vermelden van bronnen en het creëren van betrouwbare en waardevolle content.

In de ‘guidelines’ van Google staat meerdere malen dat het belang van E-E-A-T samenhangt met het onderwerp van de pagina of website. Wanneer het gaat om belangrijke zaken als geld of gezondheid, neemt het belang van E-E-A-T verder toe.

Ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen (E-E-A-T) zijn allemaal belangrijke onderdelen van Page Quality (PQ). Echter, het belangrijkste van de E-E-A-T-familie is Trust. 

Heb je hulp nodig bij optimaliseren van je website aan de hand van de Google EEAT richtlijnen? Schakel dan de kennis en expertise van een SEO bureau in!

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse