Wat is SEO? Dé Complete Uitleg (vernieuwd in 2023)

SEO, wat staat voor ‘Search Engine Optimisation’ oftewel ‘Zoekmachine Optimalisatie’, gaat over het verbeteren van je website zodat deze makkelijker te vinden is in zoekmachines zoals Google. Omdat zoekmachines hun algoritmes regelmatig aanpassen, is zoekmachine optimalisatie een vakgebied dat continu in beweging is.

In deze gids leggen we in eenvoudige taal uit wat SEO precies is en geven we de meest actuele kennis, waaronder praktische tips om je website optimaal te laten scoren binnen Google. Perfect voor beginners en SEO-fanaten!

De betekenis van ‘SEO’

Zoekmachines, zoals Google, gebruiken een algoritme om te bepalen wat het beste resultaat is voor een zoekopdracht. Dit algoritme is een reeks instructies die verschillende criteria afwegen. Zie het als een rekenformule waarbij verschillende factoren met verschillende wegingsfactoren worden geanalyseerd, om zo het beste resultaat voor de gebruiker te tonen in de Google zoekmachine.

Met SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, optimaliseer je een website of webpagina zo, dat het algoritme deze ziet als het beste resultaat.

Keywords - SEO

De criteria die een algoritme afweegt noemen we ook ranking factoren. Wist je dat het aantal factoren dat invloed heeft op zoekresultaten ruim over de 200 heen gaat?!

Een toppositie op de eerste pagina van Google, betekent meer organische bezoekers. De consument vertrouwd op het resultaat dat bovenaan staat in het resultatenoverzicht, en komt zelden op pagina twee. Maar hoe kom je op die bovenste positie? Dat doe je met SEO.

 


Gemiddelde conversieratio over alle sectoren:

SEO  :   2,4%

PPC* :   1,3%

* Pay Per Click (PPC) – Zijn online advertenties zoals Google Ads 

Bron: https://firstpagesage.com/seo-blog/seo-vs-ppc-statistics-conversion-rates-compared


 

Bij Ranking Masters is SEO onze ‘core-business’. Wij ademenen SEO. Van het koffiezetapparaat tot het einde van de dag op de parkeerplaats, praat ons 17-koppige SEO team over niets anders dan de meest uitdagende SEO vraagstukken.

Wij hebben meer dan 750 bedrijven met zoekmachineoptimalisatie naar de eerste pagina van Google gebracht. Stel je eens wat SEO kan doen voor jouw bedrijf. Bekijk onze resultaten in deze case studies of neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek. 

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...
Content - Wij schrijven kwalitatieve content volgens de laatste richtlijnen van de Google zoekmachine.
Techniek - Wij verbeteren jouw website zodat de gebruikerservaring top-notch is.
Gratis SEM analyse aanvragen

Of bel met een SEO specialist op 023 2078030.

SEO vakjargon uitgelegd

Alvorens ik verder in de details van SEO duik, vind ik het noodzakelijk om eerst stil te staan bij termen die je gaat tegenkomen. 

Sinds het begin van deze eeuw heeft Search Engine Optimization zich in rap tempo ontwikkeld. Zover, dat je kunt spreken over een uitgebreid SEO-jargon van meer dan 500 termen en afkortingen. De belangrijkste termen die je tegenkomt heb ik voor je hieronder gezet:

On-page SEO: (On-site SEO), is het optimaliseren van alle mogelijke aspecten op de website zelf. Zodat de Google zoekmachine de website goed “begrijpt” en beter kan indexeren.

Off-page SEO: (Off-site SEO), zijn externe signalen, veelal backlinks, die van invloed zijn op de ‘search results’. Google ziet backlinks als aanbevelingen van andere websites. Hoe meer relevante aanbevelingen, des te hoger de site wordt gepositioneerd in de zoekresultaten.

Keyword: Dit is een woord of combinatie van woorden, die een persoon in de zoekmachine intypt. In het Nederlands gebruikt men de vertaling zoekwoord of zoekterm. 

Ranking: Wanneer we het zoekresultaat zien als een ranglijst, dan is de positie op die lijst de ranking. Hoe hoger in de ranking des te beter. De ranking wisselt per gebruiker, locatie of zoekinstellingen. Wat bij mij nu op 2 staat, kan bij jou op dat moment ook op 3 of 4 staan.

SERP: De afkorting SERP staat voor ‘Search Engine Result Page’. De pagina met zoekresultaten na het uitvoeren van een zoekopdracht. Op deze kunnen verschillende elementen staan, zoals afbeeldingen, mensen vragen ook, webshops, advertenties, video. Feit is dat de organische nummer 1 positie het hoogste percentage kliks (CTR) krijgt. 

serp zoekmachine resultaten pagina

META Titel & Omschrijving: De META titel en omschrijving zien we op de SERP. Dit is de korte beschrijving van de pagina. Deze META heeft vooral impact op de click-rate en veel minder op SEO dan de titel.

meta titel en omschrijving

Backlinks: Een backlink is een verwijzing van een andere pagina of website. Vaak gebruikt als digitale bronvermelding of aanbeveling. Er zijn twee soorten backlinks, in de basis te onderscheiden als een link van een andere website, of een interne link van een andere pagina op je website. Backlinks zijn dus inkomende verwijzingen. Link je zelf naar een andere website of pagina? Dan spreek je over een uitgaande link.

Linkbuilding: Het verkrijgen van externe backlinks heet linkbuilding. Hieronder vallen alle handelingen die als doel hebben, meer (relevante) kwalitatieve links te genereren. Backlinks zijn de grootste rankingfactor, waardoor er bij ieder SEO traject veel focus ligt op linkbuilding. 

Black hat linkbuilding: Zoals vaker in online jargon, verwijst blackhat naar iets onregelementairs of onethisch. Blackhat linkbuilding hoeft niet bewust te zijn, maar het kan wel voor een negatief resultaat zorgen. Bijvoorbeeld niet relevante backlinks uit India die in bulk naar je website verwijzen. Google kan zowel handmatig als geautomatiseerd penalties opleggen voor blackhat linkbuilding, met als gevolg een flinke deuk in je ranking.  

White hat linkbuilding: Wie netjes binnen de lijntjes kleurt wordt daarvoor beloond. White hat linkbuilding is de organische en duurzame manier om te linkbuilden. Dit is wat zorgt voor de meest snelle stijging in de Google zoekmachine.

backlinks voor seo

Investeren in SEO?

SEO zorgt er voor dat je website zo hoog mogelijk in de organische rankings van een zoekmachine komt te staan. Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf, je moet investeren als je echt resultaat wilt zien. 

Maar waarom zou je investeren in SEO? Net als bij iedere investering is het behalen van rendement het voornaamste doel. Ranking Masters legt de focus dan ook op het behalen van dit rendement door te kijken wat SEO jouw oplevert. 

We maken eerst een concrete prognose waarbij we inzoomen op het resultaat en rendement.  

Een investering hangt van de verwachte Return on Investment (ROI). Om je inzicht te geven in wat SEO kan opleveren ten opzichte van andere vormen van marketing, heb ik onderstaand een vergelijking gemaakt tussen een SEO en Google Ads Campagne.

google ads en seo

De advertenties in Google, ook wel Google Ads, garanderen op “korte” termijn een hoge positie en direct resultaat. Wat veel bedrijven onderschatten is de aanlooptijd van 4 tot 6 maanden, die een rendabele Ads campagne nodig heeft. 

Daarbij blijven de kosten door- of zelfs oplopen. Echter wanneer je stopt met betalen, om wat voor een reden dan ook, is die positie weg. Dat is een groot verschil met zoekmachineoptimalisatie.

Kies je voor SEO, dan investeer je in het fundament van je bedrijf. Je bouwt aan een duurzame website, met goed geoptimaliseerde content die wordt aanbevolen middels backlinks. 

seo voor een duurzaam resultaat

De website, content en backlinks zijn de bouwstenen van dat fundament. Wanneer dit staat, raak je dat niet zomaar meer kwijt. Onderstaand een idee van hoe een SEO traject qua campagneverloop zich normaliter weet te ontwikkelen.

  • Eerste 3 maanden: Website goed positioneren, content toevoegen en linkbuilding;
  • 6 tot 8 maanden: Impact op zoekwoorden met een lager concurrentie niveau. De eerste omzet wordt gerealiseerd en de sales groeien;
  • 12 tot 18 maanden: Significant groter SEO market aandeel wat zorgt enorme groei in bezoekersaantallen en omzet.

Kortom: Bij SEO focussen we daarom altijd op het SEO marktaandeel. Dit betekent; “Hoeveel ben jij te zien in de Google zoekmachine voor de zoekwoorden die voor jouw bedrijf relevant zijn”.

Waarom is een SEO-campagne dan de betere optie is? Investeren in SEO is een investering in het fundament en de toekomst van je onderneming.

Het duurt langer om die positie te behalen, maar eenmaal bereikt, van veel meer waarde. De positie raak je niet zomaar kwijt en vertegenwoordigd een stuk (online) equity. Even een top 5 waarom SEO interessant is: 

  1. SEO heeft een hogere Return on Investment (ROI) dan Google Ads;
  2. Met SEO investeer je in de lange termijn; 
  3. Wanneer je goed rankings hebt behaald, kun je de investeringen afschalen. Met als doel de behaalde posities behouden;
  4. Een website met goede rankings vertegenwoordigd eigen vermogen / equity. Wordt het bedrijf verkocht, wordt de website meegenomen in de waarde;
  5. De potentie van SEO is groter dan die van Google Ads. 60% van de Google zoekmachine scrollt direct voor bij de advertenties. 40% klikt op de Google Ads.

Side note: SEO in combinatie met Google Ads hebben overigens een versterkend effect op elkaar. We zien de significant betere resultaten in gecombineerde campagnes.

SEO uitbesteden of zelf doen?

Bij het optimaliseren van een website zijn er meer dan 200 factoren die een rol van belang spelen. De complexiteit van SEO is dat alleen een combinatie van al deze factoren, ervoor kan zorgen dat een website ook daadwerkelijk op de eerste plek komt te staan. 

Met regelmaat kloppen bedrijven bij ons aan die zelf zijn begonnen aan een SEO avontuur. En soms met redelijke resultaten. Sommige komen zelf tot plek 8 of 9, ergens onder aan de eerste resultatenpagina.

ctr percentage per positie in de zoekresultaten

Zoals deze grafiek laat zien, is het click percentage op de eerste twee posities een veelvoud van de lagere plekken. Positie 1 heeft een ‘click rate’ van 40%, tegenover 2% op plek 7 of 8. 

De bedrijven die bij ons komen hebben dan bijvoorbeeld zelf een logische URL structuur bedacht. Of een hoop unieke content geschreven en online gezet. Echter om daadwerkelijk te concurreren met de eerste posities is er zoveel meer kennis van SEO nodig, zeker in een competitieve markt. 

Het grootste nadeel van zo’n eigen SEO avontuur is het mogelijke negatieve bijeffect. We zien bij 40% van de nieuwe aanvragen dat alles op de website moet worden herzien. Dat kan als gevolg hebben dat sites eerst 3 tot 6 maanden terugvallen alvorens er progressie wordt gemaakt. Iets wat had kunnen worden voorkomen.    

Zelfs al geven we een ervaren ‘in house’ marketeer toegang tot alle tools die wij gebruiken, dan maakt dat deze persoon nog geen SEO specialist. Natuurlijk helpt het wel wanneer binnen het bedrijf een marketing afdeling of persoon aanwezig met enige kennis. Maar we werken samen met ondernemers, marketing managers, developers en all-round specialisten als aanspreekpunt. 

seo door specialisten

Ook bedrijven met een SEO specialist in huis besteden vaak een deel van de werkzaamheden uit. Ze komen bijvoorbeeld bij ons voor het maken van hun content. Andere maken graag gebruik van ons linkbuilding netwerk. Zonder de juiste backlinks zal het resultaat beperkt zijn, en linkbuilding zelf doen is vaak onbegonnen werk. 

Nog voor Ranking Masters werd gelanceerd in 2017 heb ik een netwerk opgebouwd van 3.500 eigen websites. Hierdoor zijn we in een unieke positie om ABC linkruil te realiseren. We plaatsen geen links op de eigen sites maar gebruiken deze voor linkruil met ‘de markt’.   

Daarnaast is Ranking Masters ook onderdeel van Juulr.com. Hier staan meer dan 2.500 blog- en mediawebsites op. Wij krijgen hierdoor niet alleen de standaard bureaukorting, maar ook een extra staffelkorting gezien dit ons eigen platform is. 

Mijn bedrijf heeft een team van 17 ervaren SEO specialisten die klaar zitten om jou te helpen. We hebben unieke ‘inhouse’ tools ontwikkeld die helpen bij het behalen van het gewenste resultaat.

  • +750 klanten in Nederland
  • +150 klanten internationaal
  • +12 jaar ervaring

Nog niet overtuigd dat je SEO beter kunt uitbesteden? Wij hebben 28 redenen voor je opgeschreven, waarom uitbesteden een goed idee is. Of neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Hoe werkt SEO?

Om te begrijpen hoe Search Engine Optimization werkt, zal je eerst moeten weten wat een Search Engine is. Maar vooral ook hoe die zoekmachine werkt, daarom eerst even een korte uitleg om je te helpen dit proces te begrijpen. 

Kort door de bocht, een zoekmachine is een algoritme dat bepaald, wat het beste resultaat is bij een zoekopdracht. Om dit te kunnen bepalen, moet eerst zoveel mogelijk beschikbare informatie in kaart worden gebracht. Dat in kaart brengen van die informatie noemen we, indexeren.

In de meeste gevallen is zoekmachineoptimalisatie gericht op de resultaten van Google, werelds bekendste en meest gebruikte zoekmachine. De Google Search-index bevat honderden miljarden webpagina’s en is ruim 100.000.000 gigabyte groot.

vindbaar in Google zoekresultaten door SEO

Met SEO help je, plat gezegd, de zoekmachine de beste websites en pagina’s te kiezen voor een bepaald onderwerp. Hoe beter je jouw website optimaliseert en aanbevelingen (backlinks) realiseert, hoe hoger je komt in de Google zoekmachine. 

Helaas is het complexer dan dat. In totaliteit zijn er meer dan 200 factoren om rekening mee te houden. Onderstaand een aantal voorbeelden:

  • De relevantie en kwaliteit van de content;
  • Voorziet de pagina in de behoefte (lees: zoekintentie) van de Google zoekmachine gebruiker;
  • De snelheid (pagespeed) en gebruiksvriendelijkheid (UX) van de website;
  • De kwaliteit en relevantie van het aantal backlinks dat naar jouw website verwijzen;
  • En nog veel meer…

Kortom, er zijn ontzettend veel factoren om rekening mee te houden. 

Wat is het doel van een zoekmachine?

Het doel van een zoekmachine is het leveren van de meest relevante en betrouwbare resultaten in de zoekresultaten die aansluiten bij de zoekintentie achter een opdracht.

Om dit te realiseren wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld:

  • Woorden in de zoekopdracht;
  • Content op de pagina;
  • Expertise van bronnen; 
  • Taal;
  • Aanbevelingen; 
  • Locatie. 

De informatie hierboven heb ik niet zelf verzonnen, maar komt letterlijk van Google. Ze maken er geen geheim van dat het gaat om relevantie. En dat logisch, als het Google lukt om steeds direct de juiste informatie te laten zien, is er geen reden voor de bezoeker om een andere zoekmachine te gebruiken. 

Zoekmachines zijn continu bezig met het verbeteren van zoekresultaten. Zo proberen bijvoorbeeld heel goed te begrijpen welke intentie er schuil gaat achter de zoekopdracht. 

Wanneer de zoekopdracht is; “pizza margherita”, is het lastig om de intentie vast te stellen. Gaat dit bijvoorbeeld over:

  • Een pizza bestellen?
  • Het recept om de pizza te maken?
  • Een spreekbeurt schrijven over deze pizza?  

Er is wel een slim trucje om erachter te komen welke intentie Google aan een zoekopdracht verbindt. Wanneer je de zoekopdracht uitvoert zie je bij het bovenste resultaat wat het algoritme verwacht dat mensen willen zien.  

zoekintentie achter de zoekopdracht

Een zoekintentie kan ook gemixt zijn. Om de toppositie te bemachtigen zal je de intentie moeten volgen die bovenaan op de SERP staat.

Deze kennis over zoekintentie is erg belangrijk voor de informatie op je website. Is het voor de zoekmachine duidelijk waar de site of pagina over gaat? Welke intentie beantwoord je? Maar ook, hoe betrouwbaar is de informatie? Wie of wat is de bron?

Met SEO maken we duidelijk aan het algoritme van de zoekmachine hoe relevant, betrouwbaar en gebruiksvriendelijk de website is. In grote lijnen komt dit altijd neer op dé 3 hoekstenen van SEO. 

Dé 3 Cornerstones van SEO

Cornerstone & Visie Ranking Masters

De exacte ins en outs van het Google algoritme worden niet openbaar gemaakt. Al hebben wij er inmiddels wel een heel goed beeld van na de ruim 750 uitgevoerde campagnes. We kunnen op basis van onze data zien wat werkt, en wat niet.  

Simpelweg door te testen wat wel of niet werkt optimaliseren we nog dagelijks onze aanpak en wordt die beter en beter. De resultaten van jarenlang proberen, worden ook door SEO-specialisten over de hele wereld met elkaar gedeeld. Dat maakt SEO voor ons iets minder geheim dan het voor buitenstaanders lijkt. 

In deze gedeelde kennis weten worden de ranking factoren teruggebracht naar dé 3 Cornerstones van SEO.   

  1. Techniek
  2. Content 
  3. Autoriteit

Met de techniek bouw je eerst een sterk fundament, dit moet een solide basis vormen. Hierop bouw je vervolgens verder aan een sterke website door content toe te voegen. 

Wanneer deze twee elementen staan, werk je verder aan autoriteit om te groeien. Het opbouwen van autoriteit is niet iets dat je kunt behalen zonder over de Google richtlijnen heen te gaan. Daarom beginnen veel bedrijven vanaf het begin met linkbuilden. 

Techniek

Alleen de goede content en wat backlinks is niet genoeg voor SEO. Wanneer je bovenaan op de SERP terecht wilt komen, moet ook de techniek goed zijn.

De techniek gaat aan de ene kant over hoe gebruiksvriendelijk je website is. Dat vertaald zich bijvoorbeeld in hoe snel een pagina volledig geladen is. Zeg nou zelf, wie klikt er niet terug naar de zoekresultaten als het laden van een pagina een paar seconde duurt.

SEO web developer HTML code

Het gaat ook over hoe goed een pagina te lezen is. Belangrijke elementen daarbij zijn:

  • Werkt de site goed op verschillende formaten screens (mobile versus desktop)? 
  • Is de kleur tekst in combinatie met de achtergrond, of het font goed leesbaar? 
  • Staan klikbare elementen niet te dicht op elkaar?

Aan de andere kant is techniek ook heel belangrijk voor het goed indexeren door de zoekmachine. Door in de zogeheten HTML code duidelijke informatie over de pagina mee te geven, wordt het voor een algoritme eenvoudiger de context te duiden. Denk alleen al aan de titel en omschrijving van de pagina.

Top 3 ranking factors voor techniek:

  1. Pagespeed: de snelheid waarmee de pagina laadt. Hoe snel is de eerste content zichtbaar? 
  2. Mobile friendly: Dit moet ervoor zorgen dat websites op verschillende schermformaten gebruiksvriendelijk zijn. 
  3. Meta Tags: Door het toevoegen van tags in de HTML code wordt het voor zoekmachines duidelijker wat de context is.

Content

Content is letterlijk wat er op de pagina staat. Dit is de informatie die je jouw bezoeker voorschoteld. In SEO heeft men het steeds over ‘quality content’, maar waar gaat het nu eigenlijk over?

In 2022 heeft Google nog een ‘Helpful Content Update’ uitgerold. Zoals de naam al doet vermoeden moet de content voorzien en helpen bij de vraag of behoefte die de zoekmachine gebruiker heeft. Maak content die geschikt is voor mensen, niet gericht op zoekmachines. Dat klinkt misschien tegenstrijdig voor SEO. Toch is dat de essentie van hoge kwaliteit content.

In een contentstrategie is het ook belangrijk rekening te houden met de hele context van de website. Een site in een ’tech-niche’ zal niet veel bereiken met een review over kampeerspullen. Zoek naar ‘keywords’ die passen bij het onderwerp van de site, dat helpt mee in het aantonen van betrouwbaarheid.    

SEO content door tekstschrijvers en copywriters

Zorg er ook voor dat je pagina of artikel past bij de zoekintentie. Wanneer iemand op zoek gaat naar “hoe diep is de noordzee”, dan wil die een getal weten dat overeenkomt met de het diepste punt. Niet meer en niet minder.

Die zoekintentie is te herleiden aan de gebruikte zoekwoorden. Woorden als ‘hoe’ of ‘waar’ hebben een hele andere bedoeling dan bijvoorbeeld; “wat is de beste……” of “goedkoopste ……”. Maar denk ook terug aan onze ‘pizza margaritha’, waarbij we constateren dat Google zelf de intentie die het verwacht, verraad in de zoekresultaten. 

Top 3 ranking factors voor content:

  1. Zoekintentie: Sluit de content aan op de intentie die schuil gaat achter het zoekwoord? Zorg ervoor dat de content 1 van de 4 intenties beantwoord, afhankelijk van welke het betreft:                                                            Informatief. (“Hoe maak ik pizza” of “Uitslag Ajax PSV”)
    Navigerend (“Facebook” of “inloggen Rabobank”)
    Commercieel (“Beste mobiele telefoon” of “Apple versus Lenovo”)
    Transactioneel (“iPhone kopen” of “online condooms bestellen”) 
  2. Hoge kwaliteit content: Informatie op de site moet voorzien in de vraag of behoefte van de bezoeker.
  3. Zoekwoord geoptimaliseerde content: De content moet aansluiten op de kern van het zoekwoord. En dus niet van links naar rechts uitwijden.

Autoriteit

Toen mede-oprichter Larry Page in 1998 Google “bedacht”, werden websites gewaardeerd op PageRank. Een soort score voor voor de website. Vandaag de dag spreken we over ‘authority’ of autoriteit.

Deze autoriteit zegt iets over relevantie en betrouwbaarheid. “Die site is een autoriteit op het gebied van …….”. Maar het zegt ook vooral iets over welke website of pagina het belangrijk is.

Vergelijk voor nu autoriteit even met water, en we noemen het water: “link-juice”. Hoe meer backlinks naar een website staan, des te meer link-juice er naartoe stroomt en hoe hoger de autoriteit is. Met een kleine kanttekening, websites met een lage autoriteit geven ook maar zeer weinig link-juice door.

Staan er veel backlinks naar een artikel of specifieke pagina, kan het zomaar zijn dat die pagina meer autoriteit heeft opgebouwd dan de homepage. 

Dit werkt ook zo met interne links. Wanneer jij binnen je eigen website veel interne links naar een bepaalde pagina plaatst, zal de meeste link-juice daar terecht komen.  

Top 3 ranking factors voor autoriteit:

  1. Domein autoriteit: Hoe autoritair is de website (in zijn geheel) van jouw bedrijf volgens Google? 
  2. Pagina autoriteit: Hoe autoritair is het onderwerp gekoppeld aan deze pagina. Hoe hoger de autoriteit van een pagina, dus onderwerp, hoe hoger dit onderwerp an sich zal komen.
  3. Interne backlinks: Pagina autoriteit en eerder genoemde link-juice, kan worden doorgegeven door interne backlinks. Door een slim interne backlinkplan, kun je kracht (juice) doorgeven. Hierdoor stijgen onderwerpen sneller in de Google zoekmachine.

Knowledge is Power: Data & Meten

Mijn vader zei altijd; “je kunt 7 keer meten, maar je kunt maar 1 keer zagen”. Dat wil zeggen; je kunt beter te veel meten en controleren, dan dat je iets aanpast wat je daarna niet meer kan herstellen. Dat is met SEO niet anders. Meten is weten! 

Je kunt beginnen met SEO door vanalles aan te passen aan de techniek en content van je website. Maar zonder de data te meten, heb je werkelijk geen idee wat er moet veranderen  en of er progressie wordt gemaakt. Of nog belangrijker waardoor de het komt dat je omhoog klimt in de Google zoekmachine.  

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Wanneer je begint met SEO, zorg dat je weet waar je staat. Veranderingen hebben zelden direct impact, er zit een vertragende factor in het algoritme van Google. Des te belangrijker om continu goed bij te houden welke veranderingen er zijn. 

Om zoekmachineoptimalisatie goed te kunnen uitvoeren zijn er een aantal tools waar je niet zonder kunt. 

Google Ads Zoekwoordplanner

Met zoekwoordenonderzoek ontdek je content mogelijkheden en bepaal je de focus van je website. Je onderzoekt welke zoekopdrachten mensen gebruiken en analyseert waar kansen liggen. De Google Ads zoekwoordplanner is hiervoor prima geschikt.

Om in te loggen is wel een Google Ads account nodig. Het is echter niet noodzakelijk om daadwerkelijk advertenties aan te zetten.  

Geef in de zoekwoordplanner het ‘keyword’ in dat je wilt onderzoeken. Pas de filters aan naar jouw voorkeur. Vervolgens krijg je een hele lijst met ideeën. Hier zie je ook gelijk het potentiële maandelijkse zoekvolume van een zoekwoord. Door de ‘waarde’ van het zoekwoord kun je een goed inschatting maken van het concurrentieniveau. Dit bedrag dat je ziet staan in de regel van het zoekwoord vertegenwoordigd de prijs per klik (Cost Per Click – CPC). Dit is wat je betaald wanneer je dit zoekwoord gebruikt in een Google Ads Campagne. 

Voor SEO is het belangrijk dat je bij het kiezen van onderwerpen, goed rekening houdt met de zoekintentie. Pas daarbij tevens op dat de nieuwe content, niet conflicteert met eventuele  andere bestaande pagina’s (cannibalisme). 

Kijk voor een uitgebreide instructie deze video over de Zoekwoordplanner van Google.

Tracking Tool – SEranking

Met SErankings heb je een tool om dagelijks de posities van jouw websites zoekwoorden te ‘tracken’. Deze resultaten kan je direct vergelijken met die van de concurrentie. Het bijhouden van posities is stap 1 in het meten van resultaat.

Met SEranking zie je eenvoudig welke zoekwoorden de meeste bezoekers opleveren. Daarnaast kan je snel inspelen op veelbelovende zoektermen, of pro-actief handelen in het geval van dalende rankings. Het is hierbij belangrijk niet uit te gaan van ‘dagkoersen’, maar te kijken naar trends over 1 of 2 maanden.

Afhankelijk van het pakket met het aantal projecten en zoekwoorden, begint een ‘essential’ abonnement bij iets meer dan € 30 per maand. Voor het complete ‘business’ pakket loopt dit op naar ruim € 150 per maand.  

Geen idee waar dit over gaat? Maak je geen zorgen. Bij Ranking Masters maken we dagelijks gebruik van SEranking en ons uitgebreide abonnement geeft de mogelijkheid websites van klanten toe te voegen. 

Neem gerust contact op voor een uitgebreide SEO-analyse.      

Google Analytics (4)

Nu ik je heb verteld hoe je resultaten van keywords bijhoud, is het belangrijk dat als je eenmaal topposities hebt je meer bezoekers krijgt. Dan wil je graag weten hoeveel bezoekers en wat deze komen doen op de website. Dat is waar Google Analytics 4 (GA4) komt kijken.

Dankzij de gratis tools van Google kan je gebruik maken van betrouwbare statistieken. Wil je leren hoe deze tool werkt? Ontdek de mogelijkheden van GA4 in deze video.

Analytics is eenvoudig in gebruik en laat precies zien hoeveel bezoekers er dagelijks op de site zijn geweest. Wie de juiste ervaring heeft, kan nog meer relevante informatie verzamelen. 

Voorbeelden van statistieken uit Google Analytics 4 

  • Aantal bezoekers
  • Gebruikte platform (desktop of mobiel)
  • Meest bezochte pagina’s
  • Gemiddelde tijd besteed op de website
  • Conversieratio
  • Aantal leads
  • Leeftijdscategorie bezoekers
  • Terugkerende bezoekers

Aan het dashboard van GA4 zijn meerdere gebruikers toe te voegen. Iets dat we graag voor onze klanten opzetten. Zo volg je zelf dagelijks de ontwikkelingen met duidelijke statistieken van Google zelf.

Google Search Console

Een tool die rapporten maakt op basis van daadwerkelijke zoekgegevens is Google Search Console (GSC). Het is minder diepgaande informatie dan GA4, maar wel informatie die enkel uitsluitend is voor de bezoekers die uit de Google zoekmachine komen. Dus geen betaalde Google Ads of social media links.

Heel handig om te zien welke pagina’s het meest en dankzij welke zoekopdrachten gevonden worden. Misschien nog belangrijker, GSC meet ook de vitaliteit van je pagina’s. Je krijgt een melding als er een probleem voordoet met indexeren.          

Ontdek de mogelijkheden van Search Console en leer hoe je deze tool gebruikt met deze video van Google.

Google Algoritme Updates

Google voert regelmatig wijzigingen door in het algoritme van de zoekmachine. Het bedrijf wil ervoor zorgen dat zoekresultaten relevant en van hoge kwaliteit zijn. 

Deze Google algoritme updates kunnen grote of kleine veranderingen aan het algoritme bevatten, en van invloed zijn op de rankings. Sommige updates hebben weinig effect op de ranking van een website, terwijl andere updates een significante verandering teweeg brengen. 

Wij zijn altijd voorbereid op de ‘worst case scenario’. Ranking Masters heeft plan van aanpak klaar liggen voor updates die er volgens ons aankomen. De laatste 4 jaar zijn we nog geen enkele keer verrast door een update van Google. 

Google algoritme updates geschiedenis

De resultaten bleven stabiel en vaak realiseren we kort naar een update zelf groei. In sommige uitzonderlijke gevallen komt het voor dat een website voor een korte periode enkele posities daalt. Vrijwel altijd hersteld dit vrij snel. 

De laatste jaren is de frequentie waarmee Google updates brengt toegenomen. Ook de impact is steeds duidelijker zichtbaar. Ik geeft je wat voorbeelden van recente significante updates. 

E-E-A-T

Experience – Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness (E-E-A-T) vrij vertaald naar het Nederlands staat er:

  • Ervaring, toont de content aan dat er werkelijk ervaring is met het product
  • Deskundigheid, is er bewijs van deskundigheid door bijvoorbeeld bronnen of de auteur?
  • Gezag, mate van autoriteit door de auteur of website op het onderwerp. 
  • Betrouwbaarheid, is de website en de content geloofwaardig. Zijn de backlinks bijvoorbeeld van andere relevante websites. 

Het gaat hier over een update van de ‘search-guidelines’. Deze update is een vervolg op het eerdere E-A-T en vind zijn oorsprong in de twee pijlers, relevantie en betrouwbaarheid. Google achterhaald waar informatie vandaan komt en hoe betrouwbaar deze bron is.

Neem een medisch artikel. Een erkend arts met meerdere medische publicaties en bijvoorbeeld veel volgers op Linkedin, rankt hoger dan een random artikel over hetzelfde onderwerp. En dat is maar goed ook. 

Is E-E-A-T dan een probleem voor SEO? Nou nee, tenminste niet direct. Het is gewoon erg belangrijk om die deskundigheid en betrouwbaarheid aan Google te laten weten. Jouw bedrijf is immers de deskundige als het gaat over het product dat je aanbied. 

Helpful Content Update

In dit artikel heb ik eerder verwezen naar de Helpful Content update, die in 2022 heeft plaatsgevonden. Google heeft het bij helpful content steeds over ‘people first content’. 

Het doel van de update? Websites waar bezoekers het gevoel hebben dat ze een bevredigende ervaring hebben gehad, belonen met een hogere positie. Niet om die websites een plezier te doen, maar om bezoekers de best mogelijke informatie te tonen.

Ik kan het ook omdraaien. Websites die proberen met “SEO-technieken” de rankings te beïnvloeden, zonder hierbij de bezoekers voorop te stellen, zullen minder goed presteren sinds deze update.

LinkSpam Update

We weten inmiddels dat backlinks een voorname rol spelen in zoekmachineoptimalisatie. Je kan alles tot in de puntjes goed hebben staan, zonder verwijzingen van andere sites zal er niet veel gebeuren. 

Google weet dit natuurlijk ook. Net als dat ze weten dat er een levendige handel is in backlinks en er allerlei technieken worden bedacht om hiermee resultaten te manipuleren. 

In het spambeleid van Google staat het volgende:  

link spambeleid van google

Iedere link met als doel de rankings te beïnvloeden, wordt gezien als spam. Maar was niet het hele doel van backlinks een betere ranking? 

In dit screenshot zie je alleen de eerste 6 van de in totaal 13 bulletpoints met uitleg over wat link spam is. Zou je deze allemaal tot op de letter volgen, is je kans op een nieuwe backlink precies 0,0.

Feit is dat backlinks werken. Maar Google voorkomen dat black-hat linkbuilding technieken worden beloond. De LinkSpam update moet hier aan bijdragen. Linkbuilding is misschien wel het lastigste onderdeel van SEO, maar tevens de belangrijkste. Wil je weten hoe Ranking Masters zich op dit vlak weet te onderscheiden van andere SEO-bureaus? We leggen het je graag uit tijdens een vrijblijvende kennismaking.

In het kort

Over SEO raak ik niet uitgesproken. Dat blijkt wel uit de hoeveelheid informatie in dit artikel. Laten we nog even terugkijken naar de besproken onderdelen in een korte samenvatting.

Wat is SEO? In het kort: 

  • SEO is een afkorting die staat voor: Search Engine Optimization, of zoals we in het Nederlands zeggen; zoekmachine optimalisatie.
  • Met SEO bedoeld men; alle activiteiten die nodig om het algoritme van een zoekmachine te overtuigen, jouw website bovenaan te zetten in de zoekresultaten.
  • Zoekmachineoptimalisatie kent 3 Cornerstones: autoriteit, techniek en content;
  • Om het maximale uit SEO te halen, is het belangrijk om te meten. Hiervoor zijn tools zoals bijvoorbeeld Google Analytics en Google Search Console beschikbaar;
  • Het algoritme van Google is onderhevig aan regelmatige updates. Deze hebben in meer en mindere mate invloed op SEO. 

SEO is een online marketing techniek die ervoor zorgt dat meer bezoekers jouw website vinden. Met meer bezoekers krijg je een kans om de omzet te verhogen. Wil jij ook die kans? Laat het ons weten en we nemen graag contact met je op. 

Author
Sjors Goemans

SEO Lead & Oprichter Ranking Masters. Sjors Goemans heeft meer dan 13 jaar ervaring met zoekmachine optimalisatie.

Lees meer

Bronnen
Sjors Goemans

SEO Lead & Oprichter Ranking Masters. Sjors Goemans heeft meer dan 13 jaar ervaring met zoekmachine optimalisatie.

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-
  • Advies op maat
  • Concrete verbeterpunten
  • Échte conversie specialisten
Ja, start mijn scan!

Veelgestelde vragen

Wat is SEO en hoe werkt het?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Vertaald naar het Nederlands hebben we het over Zoekmachine Optimalisatie. 

 

Bekende zoekmachine’s zoals Google, Bing, Yahoo, etc, verzamelen gegevens van het internet. Deze data staat in een grote digitale bibliotheek. Bij het gebruiken van een zoekmachine vult de bezoeker zoekwoorden in. Op basis van deze zoekopdracht bepaalt de zoekmachine een lijst van de meest relevante websites.

Met behulp van SEO zorg je ervoor dat de zoekmachine jouw website of bepaalde pagina’s van de website ziet als de meest relevante voor een bepaalde zoekterm. 

Er zijn veel verschillende factoren die van invloed zijn op SEO. Zo zal het voor de indexering van zoekmachines heel duidelijk moeten zijn waar je pagina over gaat. Maar ook moet je website veilig en betrouwbaar zijn voor bezoekers.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je website hoger in de zoekresultaten staat. Hoe hoger je in Google staat, zorgt ervoor dat je meer kliks naar je website krijgt. Meer kliks zijn meer bezoekers, meer bezoekers betekent meer kans op conversie.

Wat zijn de drie pijlers van SEO?

De drie belangrijkste pijlers van SEO zijn:

  1. Content 
  2. Autoriteit
  3. Techniek
Wat kost SEO en wat levert het op?

Wat SEO kost hangt af van een aantal factoren. Vooral het concurrentieniveau van een niche en de snelheid waarmee linkbuilding plaatsvindt, hebben veel invloed op de kosten.

  • Kies je bij Ranking Masters voor alleen linkbuilding kan dat al vanaf € 500 (ex BTW) per maand. 
  • Landelijke of internationale SEO campagnes starten bij ons vanaf € 1.500 (ex BTW) per maand.

Daar staat tegenover wat SEO oplevert. Optimalisatie van je website voor zoekmachines zorgt voor meer organische bezoekers. Dit zijn bezoekers waarvoor je niet rechtstreeks hoeft te betalen zoals met Google Ads.   

Daar komt bij dat SEO niet alleen zorgt voor meer bezoekers, het zijn ook nog eens de bezoekers met de juiste zoekintentie. Daardoor met een potentieel hogere conversie ratio. Meer bezoekers, meer leads, meer sales, meer omzet, meer winst. 

Kun je SEO zelf doen?

SEO is zeker iets dat je zelf kunt doen. Net als bij veel andere dingen in het leven heb je alleen tijd en kennis nodig. De vragen zijn: hoe snel wil je resultaat zien? En, hoeveel leergeld kun jij je permitteren? 

Er is veel kennis over SEO online beschikbaar. Wanneer je voldoende tijd hebt kan je aan de hand van deze informatie veel zelf proberen. 

Voor het technische aspect van SEO helpt het wel als je ook enige kennis hebt van de techniek van een website. 

Voor linkbuilding is het hebben van een netwerk best wel belangrijk. Maar ook dat kan je zelf opbouwen als je er de tijd en het geduld voor hebt.

Is SEO Moeilijk?

Ja, SEO is moeilijk en dat komt door de vele verschillende aspecten van SEO. We hebben het bij zoekmachineoptimalisatie over een containerbegrip van alles dat ervoor moet zorgen dat een website beter gevonden wordt in Google.

Dat gaat over het maken van content en op de juiste wijze plaatsen op je website. Het creëren en onderhouden van een veilige en betrouwbare website voor bezoekers. Tot het vormen van autoriteit door onder meer linkbuilding.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

De termen SEO en SEA hebben raakvlakken, maar wel een andere betekenis.

SEO staat voor Search Engine Optimisation 

SEA staat voor Search Engine Advertising

Kortom, bij SEO optimaliseer je een website voor een hoger resultaat in de zoekmachine. Waar je bij SEA betaald voor een plek in de zoekresultaten. Het verschil tussen SEO en SEA is duidelijk zichtbaar in de SERP (Search Engine Result Page).

Wat heb je nodig voor SEO?

Voor SEO heb je nodig:

  1. Een niche website met een content management systeem (CMS)
  2. Zoekwoorden onderzoek om de content strategie te bepalen
  3. SEO Content (Tekst, afbeeldingen, video) – SEO titels – Meta beschrijvingen
  4. Google Analytics en Google Search Console accounts
  5. Tool voor een technische analyse (Screaming Frog, MOZ, ahrefs)
  6. Backlinks

Nu je alles hebt voor SEO, zal je nog moeten weten hoe je al deze elementen samenbrengt. Lees hiervoor ons uitgebreide artikel over SEO.