fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Hoe voeg je een sitemap.xml toe aan jouw website?

Hoe voeg je een sitemap.xml toe aan jouw website (en dien je hem bij Google in)?

Als jij een website beheert dan weet je ongetwijfeld hoe frustrerend het kan zijn om Google bewust te maken van het bestaan ervan. Een gebrek aan online zichtbaarheid (een situatie waarin de zoekmachines je website niet erkennen) is funest voor het succes van je bedrijf. Helaas hebben vooral jonge websites hier nogal eens mee te maken. Deze kunnen schitterend zijn vormgegeven en helemaal gereed zijn om bezoekers te ontvangen, maar deze bezoekers laten te lang op zich wachten. Als je deze tijd niet hebt pas je het beste een aantal methoden toe om dit verkeer toch naar je website te brengen.

 Er zijn een aantal manieren waarop je je pagina’s optimaliseert voor de zoekmachines en de theorie daar achter wordt Search Engine Optimisation (SEO) genoemd. SEO is een grote verzameling van methoden waarmee je aanpassingen maakt in je website en de zoekmachines stimuleert jouw pagina’s aan te dragen als er een bepaald zoekwoord wordt ingetypt. Door in te spelen op de algoritmen die de zoekmachines hanteren, stimuleer je deze jouw pagina hoger te plaatsen in de resultaten. Geef een sitemap door aan Google en jij vertelt hen welke pagina’s jouw website bevat en hoe deze structureel in elkaar zit. Hier lees je in 4 minuten over hoe je dat doet.

Wat is een sitemap.xml?

Een sitemap is een kaart van je website die de zoekmachines gebruiken om wegwijs te worden uit jouw pagina’s. Je vertelt ze hoe jouw site eruit ziet in plaats van dat de zoekmachines (en dan voornamelijk Google) dit zelf moeten vinden. Een XML sitemap is niets anders dan een stukje codering waarop wordt samengevat welke pagina’s je aanbiedt, wanneer je deze het laatst hebt aangepast en hoe belangrijk de pagina is. Net als dat jij een kaart gebruikt om je weg te vinden in een stad of natuurgebied, gebruikt Google jouw XML sitemap om te begrijpen hoe jouw pagina’s moeten worden genavigeerd. Zou je geen sitemap indienen, dan moet Google deze informatie zelf zien te vinden en dat gaat vooral in het begin lang niet altijd goed.

Een HTML sitemap

XML sitemaps moeten niet verward worden met HTML sitemaps. XML sitemaps zijn specifiek bedoeld voor de zoekmachines en zo opgesteld dat zij deze kunnen lezen. Een HTML sitemap wordt op een website gepubliceerd en fungeert als een overzicht om bezoekers te helpen bepaalde informatie te vinden. De link naar de sitemap staat vaak aan de onderkant van de website en geeft de bezoeker niets anders dan een overzicht van de pagina’s en de subpagina’s. Deze bevatten een link en zo kan de bezoeker direct naar de juiste plek toe. Een HTML sitemap heeft niets te maken met het aansturen van de crawlers van de zoekmachines en moet dus niet met een XML sitemap worden verward.

AlgoritmeWaarom is een XML sitemap belangrijk?

Zoekmachines werken met crawlers. Deze crawlers bezoeken je website eens in de zoveel weken en brengen in kaart wat hierop te vinden is. Ze beoordelen dit door naar je interne- en externe links te kijken. Ze vatten samen wat ze aantreffen en slaan dit op in een bestand. Elke website die de crawlers bezoeken wordt op die manier opgeslagen. Deze samengevatte informatie wordt aangesproken bij het opstellen van de zoekresultaten als een relevant zoekwoord wordt ingetypt. Als jij je website regelmatig bijwerkt en de crawlers nog niet zijn geweest, dan gebruikt Google dus nog een verouderde versie. Daarom duurt het altijd even voordat je veranderingen ook zichtbaar zijn in de resultaten.

Door een XML sitemap aan zoekmachines door te geven vertel je ze vooraf wat er op je website staat en voorkom je dat er informatie wordt gemist. Het is dus een hulpmiddel voor de zoekmachines en de mogelijkheid om ze aan te sturen. Voor jou is het een manier om het heft in handen te nemen in plaats van af te wachten tot al je pagina’s gevonden zijn. Je laat de crawlers exact weten wat ze wel en niet mee moeten nemen als ze je website bezoeken. 

Let op: door je sitemap door te geven komen de crawlers niet sneller langs. Als ze langskomen ben jij er beter op voorbereid.

Een sitemap wat gedetailleerder uitgelegd

Een XML sitemap ziet eruit als een stuk programmeertekst. Als je dit nog nooit gezien hebt, dan zal je er in het eerste opzicht nog weinig van begrijpen. Dat is niet erg, want de sitemap is bedoeld voor de zoekmachines en niet voor een persoon. Ga je hier wat beter naar kijken, dan zal je ongetwijfeld meer begrijpen dan je denkt. Een sitemap geeft per pagina bepaalde informatie.

Een XML verklaring

De sitemap voor iedere pagina beging met een zogenaamde XML declaration. Deze ziet er ongeveer zo uit:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

Dit stukje tekst vertelt de zoekmachines dat ze met een XML file te maken hebben, welke versie en welke codering. Het is de bedoeling dat de versie 1.0 is en de codering moet UTF-8 zijn. 

URL set

Aan de URL set ziet de crawler welk protocol is gebruikt. Hier zal je in de meeste gevallen Sitemap 0.90 aantreffen, want deze wordt ondersteund door onder andere Google, Microsoft en Yahoo. De URL set is een soort van verzamelplaats voor alle URL’s in je sitemap. Het ziet er als volgt uit:

<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>

Pagina specifieke informatie

Vervolgens zie je in je sitemap een aantal regels met informatie specifiek voor die pagina. 

  • <loc>:  de locatie van de URL. Dit is simpelweg het complete adres van de pagina die wordt behandeld.
  • <lastmod>: hier vind je informatie over wanneer de pagina het last is aangepast. 
  • <changefreq>: in deze regel vertelt de sitemap de zoekmachine hoe vaak je je pagina’s gemiddeld aanpast.
  • <priority>: een laatste regel die je ziet geeft de pagina een bepaalde prioriteit vergeleken met de rest van de pagina’s op je website. De score ligt tussen 0 en 1. Hoe dichter bij 1, hoe meer prioriteit de pagina heeft.

Een sitemap maken

Er zijn verschillende manieren om een sitemap te maken. De methode die je kiest wordt bepaald door het Content Management Systeem (CMS) dat je gebruikt om je website mee bij te werken. Hier hebben we per situatie samengevat hoe je het beste een sitemap.xml aanmaakt. Daarna behandelen we de manier waarop je deze indient in Google Search Console.

Je hebt een WordPress website

Het aanmaken van een sitemap.xml is bijzonder gemakkelijk voor WordPress gebruikers. Je zou denken dat dit automatisch al gebeurt, maar dat is niet zo. Als jij voor jouw WordPress website een sitemap aan Google door wilt geven, dan heb je daar een plugin voor nodig. De meest bekende plugin om dit mee te doen is Yoast SEO. Heb je deze plugin eenmaal geinstalleerd, dan volg je de onderstaande stappen om een sitemap aan te maken.

  1. Ga naar je Yoast plugin, kies ‘SEO’ uit het menu en daarna ‘Algemeen’.
  2. Als het goed is zie je nu een aantal tabbladen en je kiest het ‘Functies’ tabblad aan.
  3. Je ziet een lijstje met functies en daaronder ook XML-sitemaps. Zorg ervoor dat deze aan staat.
  4. Klik op het vraagteken dat achter het woord ‘sitemaps’ staat.
  5. Nu kun je ‘bekijk de XML-sitemap’ aanklikken.
  6. Je ziet alle url’s die je door de zoekmachines wilt laten indexeren. De sitemap bevindt zich meestal op www.domeinnaam.nl/sitemap_index.xml.

Andere programma’s voor WordPress gebruikers

Yoast is de meest bekende plugin waarmee je een sitemap aan kunt laten maken met een WordPress website. Daarna hoef je dit ook niet meer te veranderen, de sitemap wordt zeer regelmatig upgedate. Google zal deze gegevens eens in de zoveel tijd opvragen om te kijken of er dingen veranderd zijn en om jouw informatie actueel te houden. Andere plugins die je kunt gebruiken zijn Phoenix en WP Sitemap Page. Gebruik je Phoenix, dan genereert deze plugin je sitemap ook automatisch, net als Yoast.

Je hebt een ander CMS

Heb je geen WordPress website, dan zijn er voldoende andere manieren om een sitemap aan te maken. Er worden speciale programma’s aangeboden om dat mee te doen. Bij sommige CMS-en wordt deze wel automatisch bijgehouden en in andere gevallen moet je deze bij elke verandering opnieuw aanmaken en indienen. Dit is dus een bijzonder belangrijk punt als je een CMS of website designer gaat aanwijzen. Vooral als je regelmatig veranderingen doorgeeft is het veel gemakkelijker als je dan niet elke keer een nieuwe sitemap moet aanmaken en indienen. In sommige gevallen moet je betalen als je dat geautomatiseerd wilt hebben en dat is dus eigenlijk niet nodig.

CMSWix, Squarespace en Shopify

Wix, Squarespace en Shopify zijn allen voorbeelden van platforms zoals WordPress die automatisch een sitemap voor je maken. Waar je dan wel rekening mee moet houden is dat je doorgeeft welke pagina’s je wel en niet door Google wilt laten indexeren. Het is namelijk erg goed mogelijk dat pagina’s met weinig tekst of de pagina met je algemene voorwaarden niet door Google wilt laten meetellen. Deze moet je dan uitzetten in je CMS zodat ze ook niet in de sitemap worden meegenomen. Als je Shopify gebruikt is dat wat moeilijker, maar in Squarespace en Wis is hier een handige knop voor in je SEO menu. Hier staat dan ‘Pagina verbergen van zoekresultaten’ of iets soortgelijks.

Een sitemap aanmaken buiten je CMS om

De meeste CMS-en zijn zo ingesteld dat het maken van een sitemap automatisch al wordt gedaan. Dat komt omdat deze aandacht besteden aan SEO en je pagina’s van hun kant al zo goed mogelijk instellen voor de vindbaarheid in Google. De content doe je dan vervolgens zelf. Je kunt ook zonder je CMS een sitemap maken en Screaming Frog is dan het beste programma om daarvoor te gebruiken. Eén vereiste is dan wel dat je website niet meer dan 500 pagina’s bevat. Screaming Frog is gratis te downloaden. Heb je dat eenmaal gedaan, dan volg je de onderstaande stappen om de sitemap te genereren.

  1. Ga naar het ‘Mode’ menu en vervolgens klik je ‘Spider’ aan.
  2. Als het goed is zie je een tekstbox en daar staat in ‘Enter URL to spider’. Zorg ervoor dat je de canonical versie van je website gebruikt, zodat alle URL’s worden meegenomen.
  3. Klik op ‘Start’.
  4. Screaming Frog gaat je pagina’s nu crawlen. Aan de rechter onderkant in je scherm zie je wanneer ze hier klaar mee zijn. Hier zie je dan staan ‘Competed 60 of 60 (100%) 0 remaining’. 
  5. Nu ga je naar Sitemaps en dan naar XML sitemap.
  6. Sla hem op en je bent klaar.

Andere programma’s

Screaming Frog hanteert een crawl limiet van 500 pagina’s. Heeft jouw website meer pagina’s dan worden deze niet allemaal meegenomen in je sitemap en daar wordt deze overbodig van. Er zijn dan een aantal andere gratis programma’s waarmee je een sitemap kunt laten maken, maar helaas zijn deze niet altijd even betrouwbaar. Voorbeelden hiervan zijn xml-sitemaps.com, web-site-map.com, xmlsitemapgenerator.org en XML sitemap generator uit Nederland. Doe goed onderzoek naar de betrouwbaarheid van deze programma’s voordat je er een uitkiest.

Google Search Console

Je sitemap in Google Search Console indienen

Als je eenmaal een sitemap hebt, dan is het lastigste werk gedaan. Nu moet je hem nog aan Google doorgeven, zodat ze hem bij de volgende crawl kunnen gebruiken. Dit doe je via Google Search Console. In het menu aan de linker kant zie je dan de optie ‘Sitemaps’ staan. Hier klik je op en vervolgens kies je de optie ‘Een nieuwe sitemap toevoegen’. Daar vul je vervolgens de slug in die je sitemap heeft. Onder de slug wordt het stuk tekst bedoeld dat achter je domeinnaam komt te staan. Bij Yoast krijg je meerdere sitemaps. Websites die meerdere talen aanbieden hebben voor elke taal een aparte sitemap. De volgende voorbeelden geven je een idee van hoe dit er uit zou moeten zien:

  • /page-sitemap.xml
  • /sitemap.xml
  • /en/sitemap.xml
  • /post-sitemap.xml

Geef iedere slug apart in en klik op verzenden. Onder ‘Status’ zie je of het goed is gegaan.

Veel voorkomende onzichtbare problemen 

Over het algemeen zal je weinig problemen tegenkomen bij het indienen van je sitemap in Google Search Console. Zijn deze er wel, dan geeft Google deze bij je aan en kun je er direct actie op ondernemen. Het is ook mogelijk dat er problemen ontstaan waar Google je niets over vertelt. Deze moet je dan zelf oplossen. De twee meest voorkomende problemen staan hier op een rijtje.

Onbelangrijke pagina’s worden meegenomen

Als jouw website groot is en veel inhoud bevat, dan is er een kans dat pagina’s die je eigenlijk niet wilt laten meetellen toch in de sitemap terecht komen. Heb je een webshop, dan zijn dit pagina’s met collecties die niet meer worden aangevuld en die toch zijn blijven staan. Deze pagina’s wil je niet laten indexeren, want eigenlijk hoeft niemand ze te zien. De gebruikersvriendelijkheid van je website gaat er niet op vooruit en je verspilt de tijd van Google. Je lost dit gemakkelijk op door deze pagina’s van je website te verwijderen. Vergeet dan ook niet om de links naar deze pagina’s weg te halen. 

Vooral als je een sitemap hebt die zichzelf automatisch update, zal dit de volgende dag al zijn aangepast. Heb je een handmatige sitemap aangemaakt, dan maak je een nieuwe aan op het moment dat je klaar bent met het verwijderen van je slechte pagina’s. Vervolgens dien je deze weer opnieuw in. 

Pagina’s die per ongeluk niet zijn meegenomen

Je hebt ongetwijfeld pagina’s op je website die je niet wilt laten indexeren. Dit heb je opzettelijk in je CMS uitgeschakeld. Het is ook mogelijk dat bepaalde pagina’s uitgeschakeld zijn die wel in je sitemap horen. Dit is dan per ongeluk gebeurt. Het is daarom altijd verstandig om even te controleren of je no-index instellingen nog wel kloppen. Ook dit doe je gemakkelijk in Google Search Console. Onder het kopje ‘Index’ ga je naar ‘Dekking’ en daar vind je een overzicht met het aantal ingediende URLs die als no-index zijn gemarkeerd. Heb je dit opzettelijk gedaan, dan hoef je niets te veranderen. Is het niet opzettelijk gebeurd, dan zet je de indexering via je CMS gemakkelijk weer aan.

Een sitemap laten maken en indienen

Het is niet lastig om zelf een sitemap te maken en in te dienen in Google Search Console. Het probleem ontstaat als je een bijzonder grote website hebt of als Google met een foutmelding komt. Soms is het gemakkelijker om dit werk uit te besteden. Allereerst is er je eigen website designer die dit graag voor je oppakt. Zij zetten alles op en ook in Google Search Console en je wordt volledig ontzorgd. 

Een andere optie die je hebt is om Ranking Masters te vragen dit voor je te doen. Wij kunnen dan direct andere SEO werkzaamheden voor je oppakken, zoals linkbuilding, SEO content en lokale SEO. Met onze SEO tool krijgen we duidelijk inzicht in de knelpunten en krijgen we ook jouw pagina’s zo snel mogelijk op een hoge plek in de zoekmachine resultaten.