fbpx

Hoe scoor jij op Google?

Hoe werkt adverteren op Bing?

Wist je dat 5% van de Nederlanders, Duitsers en Belgen Bing als standaard zoekmachine heeft ingesteld? In Groot-Brittannië is dit zelfs 8,5%. Als je denkt aan zoekmachine adverteren (SEA: search engine advertising), dan denk je waarschijnlijk direct aan Google Ads, maar de bovenstaande cijfers geven aan dat Bing ook niet vergeten mag worden. Daarnaast is adverteren via Bing goedkoper dan via Ads en is er veel minder concurrentie. Adverteren op Bing is dus zeker een optie om te overwegen. Hier lees je over hoe dat in zijn werk gaat.

Wat is Bing?

Bing is, net als Google, een zoekmachine. Je kunt het gebruiken om een vraag te stellen aan het internet en zij proberen je dan een lijst met geschikte pagina’s te geven waarmee je zo goed mogelijk geholpen wordt. Google is verreweg de meest gebruikte zoekmachine, vooral voor mobiele apparaten, maar Bing wordt ook wel degelijk toegepast. De gebruikers van Bing werken voornamelijk vanaf de desktop. Het wordt nauwelijks toegepast vanaf mobiele apparaten.

Adverteren via Bing

Microsoft is eigenaar van Bing en biedt net als Google advertentieplaatsen aan om inkomsten te genereren. Door te adverteren via Bing maak je gebruik van het netwerk dat Microsoft al heeft opgebouwd. Je kunt adverteren in de zoekresultaten en via de websites en apps die Microsoft beheert. Eigenlijk lijkt het heel erg op adverteren met Google Ads. Het uitkiezen van een advertentie gebeurt door een veiling systeem. Je betaalt door middel van de CPC- of de CPM methode (over dit alles beneden meer). Omdat Bing veel minder voor adverteren wordt gebruikt dan Google, is dit een goede manier om te concurreren.

Verschillende advertentiemogelijkheden

Er zijn twee manieren waarop je via Bing kunt adverteren en dat is hetzelfde bij Google Ads. Bij Bing heten deze ‘gesponsorde koppelingen’. 

  • In de zoekmachine resultaten: wil je dat je advertentie getoond wordt als een Bing gebruiker een bepaald zoekwoord intypt, dan laat je je advertentie plaatsen bij de organische resultaten. Als een gebruiker dan ‘Pizzeria Apeldoorn’ in typt en jij hebt je advertentie aan dat zoekwoord gekoppeld, dan wordt deze getoond. Je trekt dus gebruikers aan die al interesse hebben in je dienst of product.
  • In Microsoft websites: de andere optie die je hebt is om je advertenties te laten plaatsen in de andere Microsoft websites. Dit is dan bijvoorbeeld een banner ergens op een bepaalde pagina. In dit geval koppel je je advertenties niet aan een zoekwoord, maar aan een doelgroep. 

BetalingsmodelTwee betalingsmodellen

Adverteren op Bing is natuurlijk niet gratis, maar het is een erg betaalbare manier om meer verkeer naar je pagina’s te trekken. Er zijn twee manieren waarop je betaalt en deze zijn gekoppeld aan één van de bovenstaande advertentiemogelijkheden.

  • Cost per Click (CPC): besluit je te adverteren via de zoekresultaten, dan betaal je elke keer dat er iemand op je advertentie klikt. Dit wordt de CPC methode genoemd. Je geeft zelf aan hoeveel je per klik wilt betalen. De hoogte van je inzet wordt door Bing gebruikt om de advertentieplaats te veilen. Zet je te laag in, dan wordt je advertentie niet getoond en zet je te hoog in, dan betaal je te veel.
  • Cost per Mille (CPM): betalen voor adverteren via Microsoft websites verloopt anders. Je betaalt dan een bepaald bedrag per 1000 vertoningen. Ook hier wordt het geld dat je inzet weer gebruikt om de advertentieplaats te veilen.

Beginnen met adverteren via Bing

Wil je Bing adverteren proberen, dan ga je naar Microsoft Advertising. Daar maak je je eerste advertentiecampagne door aan te geven op welke doelgroep je je richt en in welke regio of stad je wilt dat je advertentie wordt getoond. Er zijn ook andere instellingen die je moet gebruiken, zoals de zoekwoorden je aan je advertentie wilt koppelen, de taal en het budget dat je hebt. Nu maak je je advertenties en deze moeten natuurlijk perfect in orde zijn. Bij Bing mag je drie titels toevoegen en twee beschrijvingen. Uiteraard voeg je ook een link toe van je landingspagina. Heb je alles ingevuld en ben je tevreden, dan publiceer je je campagne en zullen je advertenties aan de eerste geschikte gebruikers worden getoond.

Het veiling systeem bij Bing

Dat gezegd hebbende, is er bij Bing wel een systeem dat bepaalt of jouw advertentie zal worden geplaatst of die van je concurrent. Ook hier verloopt dat niet erg anders dan bij Google Ads. Bing kijkt naar twee factoren als ze de advertentieplaatsen ‘veilen’.

  • Het geboden bedrag: Bing wil uiteraard geld verdienen voor het aanbieden van de advertentieplaatsen, dus ze gaan deze niet weggeven aan iemand die veel minder biedt dan iemand anders. Het geboden bedrag is één van de factoren die een rol spelen bij het verdelen van de advertentieplekken.
  • De kwaliteitsscore: Bing wil geld verdienen, maar haar gebruikers ook van betrouwbare en kwalitatieve reclame voorzien. Daarom geven ze ook een kwaliteitsscore aan iedere adverteerder. Deze is opgemaakt uit een aantal verschillende scores, zoals je CTR en het succes van je vorige campagnes. Adverteer je al langer succesvol via Bing, dan zal je kwaliteitsscore hoger zijn dan iemand die net begint. Je kunt dan met een lagere CPC of CPM toch de gewenste advertentieplaatsen bemachtigen.

Adverteer je al via Ads?

Als je bekend bent met Google Ads, dan komt het bovenstaande je bekend voor. Beide zoekmachines hanteren vergelijkbare advertentieprogramma’s en –regels. Een groot voordeel van Bing adverteren is dat je je campagnes van Ads kunt importeren. Dat scheelt je heel veel tijd en moeite en je hoeft niet alles twee keer te doen. Gebruik de functie ‘Import Campaigns’, selecteer je Google account en je kunt zelf aangeven welke Ads campagnes je ook in Bing wilt gaan gebruiken.

AdsDe mogelijkheden die je hebt met Bing adverteren moeten niet worden onderschat. Het is inderdaad zo dat de meeste mensen Google gebruiken, maar door voor Bing te kiezen hoef je die zware concurrentie niet aan. Voor minder geld kun je dan toch een groot publiek bereiken. En als jouw concurrenten vooral Google adverteren, ligt daar dus een hele grote kans.