Stel je voor: je hebt zojuist een zoekopdracht gegeven aan Google. Nu kijk je naar het resultaat op de Search Engine Result Page (SERP), de pagina met het zoekresultaat. Wat is dan dat ene kleine detail dat het verschil kan maken tussen klikken of verder scrollen?
Het antwoord ligt in de meta beschrijving (meta-description of meta omschrijving). Dit zijn die paar regels tekst onder een zoekresultaat die mensen verleidt om te klikken. En hier komt het intrigerende feit: 43% van de mensen klikt op een zoekresultaat puur en alleen door de meta beschrijving! (bron: Neil Patel)
In dit artikel vertel ik je de impact van een goede meta beschrijving op SEO en conversie. Je krijgt van mij waardevolle inzichten en praktische tips om jouw website te laten schitteren in de zoekresultaten. Het goede nieuws: Jij kunt de meta beschrijving zelf beïnvloeden.
Ben je er klaar voor? Het is tijd om de kracht van een goede meta beschrijving te ontdekken en te ontrafelen.
Wat is een Meta Beschrijving?
De definitie van een meta beschrijving of meta omschrijving (meta description) is de korte toelichting van een webpagina in zoekresultaten. Het zoekresultaat is opgebouwd uit een aantal elementen waar deze meta beschrijving er een van is.
- Websitenaam
- Url
- SEO-titel
- Meta beschijving
In het voorbeeld hierboven is het direct duidelijk dat de lengte van een meta beschrijving beperkt is. Met slechts een aantal tekens krijg je hier de kans om de potentiële bezoeker uit te nodigen op jouw website. Hoeveel tekens? Daar kom ik zo op terug.
Wil je een effectieve meta beschrijving? Dan zal je hier de juiste aandacht aan moeten besteden. Maar wat maakt een meta effectief en wat moet je vooral niet doen?
Maar eerst, wat is nu de Impact van een Goede Meta Beschrijving op SEO en Conversie
Google gebruikt niet direct de tekst in de meta als SEO factor. Maar waarom is de meta beschrijving dan toch wel belangrijk voor SEO en conversie? Dat heeft verrassend veel met elkaar te maken. Met conversie in deze context bedoel ik bezoekers op je website. Een meta omschrijving converteert als iemand er op klikt. Bezoeker op je website, eerste missie geslaagd.
Maar stel je eens voor dat die meta omschrijving helemaal niet uitnodigt om te klikken. Dan kan je zelf even op de eerste plaats in Google staan, als niemand klikt, heb je daar niet zoveel aan. En dat feit ziet Google ook. Het algoritme zet jou bovenaan in de resultaten, maar niemand klikt op het resultaat. Dat zegt iets tegen Google. Het zegt dat die keuze niet de juiste is, want blijkbaar vinden mensen optie 2 of 3 beter. Zeg dan maar dag tegen positie 1.
Tips voor het Schrijven van een Effectieve Meta Beschrijving
Wat zorgt ervoor dat je op de zoekresultatenpagina kiest voor een bepaalde website? Veruit de meeste mensen kiezen standaard voor nummer 1. Maar niet iedereen, hoe zorg je ervoor dat je ook op positie 2 of 3 nog bezoekers krijgt? Voor een groot deel is dat te wijten aan de meta beschrijving.
Het eerste organische resultaat in Google heeft een gemiddelde klikfrequentie van 28,5%, volgens onderzoek van Sistrix. Het bedrijf analyseerde meer dan 80 miljoen zoekwoorden en miljarden zoekresultaten om te begrijpen hoe gebruikers omgaan met SERPs (Search Engine Result Pages).
De gemiddelde CTR neemt sterk af na positie één. De tweede en derde positie hebben respectievelijk een klikfrequentie van 15% en 11%.
Tegelijkertijd zie je aan dit onderzoek dat mensen wel degelijk een keuze maken op basis van wat ze zien of lezen op de SERP. Onderschat daarom nooit het belang van de meta beschrijving van jouw pagina.
Een passende beschrijving voor iedere pagina
Zorg ervoor dat iedere pagina van je website een unieke en relevante meta beschrijving heeft. Kies niet voor de makkelijk weg met een standaard tekst op iedere pagina. Dit lijkt een slimme oplossing maar kost je gegarandeerd bezoekers. De meta beschrijving beschrijft de inhoud van de pagina, niet de context van de gehele website. De bezoeker wil weten of het antwoord op de vraag (zoekterm) staat op de pagina.
Praktische tips voor het schrijven van aantrekkelijke en geoptimaliseerde meta beschrijvingen
- Gebruik van aantal beschikbare tekens.
- Laat het zoekwoord terugkomen
- Maak nieuwsgierig en nodig uit
- Voorkom overdreven clickbaits
- Gebruik zinnen, geen steekwoorden
Gebruik van aantal beschikbare tekens
Het aantal tekens dat het beste is voor je meta beschrijving ligt rond de 160 tekens. Hoewel het mogelijk is een langere tekst te plaatsen blijkt uit onderzoek van gerenommeerde partijen als Yoast of Serpstat, dat dit het ideale aantal karakters is.
Laat het zoekwoord terugkomen
Als het zoekwoord overeenkomt met een deel van de tekst in de meta beschrijving, is Google geneigd het te gebruiken en te markeren in de zoekresultaten. Dit maakt de link naar de website nog uitnodigender. Soms licht Google zelfs synoniemen toe. In ons voorbeeld zie je duidelijk de woorden beste SEO en bedrijf, die dikgedrukt staan in de beschrijving.
Maak nieuwsgierig en nodig uit
Een duidelijke omschrijving van de pagina is leuk, maar waarom zou je daarop klikken? Je wilt uitgenodigd worden omdat je benieuwd bent wat er op de pagina staat. Stel een relevante vraag en geef aan dat het antwoord op de pagina te vinden is. Hou het simpel en duidelijk.
Voorkom overdreven clickbaits
“Als je deze 10 schokkende voedsel feiten leest, wil je nooit meer eten”
Ben je ook gelijk benieuwd wat deze schokkende feiten zijn? Ik wel… Dat FOMO (Fear of missing out) gevoel is ons mensen eigen. En ja, vaak klikken we ook. Maar het gevoel van FOMO is snel weg wanneer de content veel minder spectaculair blijkt. Dit zorgt voor bezoekers die snel weg zijn, maar niet snel meer terugkomen.
Gebruik zinnen, geen steekwoorden
Maak van je meta beschrijving geen keyword collectie. Het lijkt misschien een goed idee. Zet gewoon alle keywords op een rijtje, gescheiden met een komma of emoticon. Maar het ziet eruit als spam voor de bezoeker, en Google kijkt niet naar de meta op zoek naar keywords.
Hoe optimaliseer je Meta Beschrijvingen?
Ok, cool, nu weet je dat de meta beschrijving erg belangrijk is. Daarnaast heb je belangrijke praktische tips om effectief je pagina’s te omschrijven. Maar hoe dan verder? En waar begin je? Hoe optimaliseer je de meta beschrijvingen op je website?
Het hangt een beetje af van het Content Management Systeem dat je gebruikt voor je website. Heb jij een website gebouwd met HTML en JAVA dan lijkt het me logisch dat je ook wel weet waar de meta beschrijving komt te staan.
Heb je speciaal een website in deze code laten programmeren, met een eigen CMS? Zorg er dan voor dat dit is meegenomen in het ontwikkeltraject.
Werk je bijvoorbeeld met WordPress? Zoals heel veel mensen dat doen. In dat geval zijn er een paar handige tools / plugins die je kunnen helpen.
Een van de meest gebruikte plugins is Yoast SEO. Een plugin die je helpt bij veel aspecten van SEO en content optimalisatie. Hieronder zie je het veld dat op iedere pagina te gebruiken is om de meta beschrijving in te vullen.
Maar voor wie op zoek is naar een alternatief zijn er voldoende mogelijkheden. Een andere bekende SEO tool is Squirrly, waar op vergelijkbare wijze de meta wordt ingevuld.
Wil je weten hoe de Meta titel en omschrijving eruit zien in de SERP?
Heb je de meta titel en meta beschrijving geoptimaliseerd en wil je weten hoe die eruit ziet in de zoekresultaten? Dan kun je gebruikmaken van deze Rich Results Testing Tool van Google. Je voert de gewenste URL, test de URL en klikt vervolgens op voorbeeld van resultaten bekijken. Niet tevreden? Pas de meta’s aan en test opnieuw.
Meten en Evalueren van de Impact van Meta Beschrijvingen
Hoe weet je of je meta beschrijving voldoet? Waar meet je het effect van meer of minder kliks als je een andere meta omschrijving toepast?
Over het A – B testen van meta beschrijvingen kan ik een artikel op zich schrijven. Voor nu houden we het bij de basisprincipes. Om te beginnen het aantal karakters.
De beste meta beschrijving heeft 120 tot 155 karakters. Om het aantal gebruikte tekens en spaties te tellen, zijn er verschillende websites die hiervoor eenvoudige tools aanbieden.
Bij WordPress plugins als Yoast wordt het aantal weergegeven. In dergelijke plugins wordt vaak ook het gebruik van het zoekwoord gestimuleerd. Je ziet bij het maken van je meta beschrijving dan ook gelijk of deze voorwaarden zijn voldaan.
Als de meta beschrijving voldoet aan de basisregels, wil je waarschijnlijk graag weten of er ook op geklikt wordt. Of als je twijfelt tussen twee verschillende omschrijvingen, wil je testen welke de beste is.
Er zijn een aantal tools voor die je hierbij kunnen helpen. Een van de beste is van Google zelf. Met behulp van Google Ads kan je testen met diverse meta beschrijvingen. Door een advertentie aan te maken zal je ook een aantal beschrijvingen moeten ingeven.
Wanneer de campagne is gestart zal Google verschillende combinaties van omschrijving maken. De statistieken tonen daarna aan welke de meeste betrokkenheid genereert. Die informatie is zeer welkom bij het bedenken van nieuwe meta beschrijvingen voor verschillende pagina’s van je website.
Tip: Bekijk goed wat de concurrentie doet. Voor heel veel onderdelen van SEO geldt de regel, wie op positie 1 staat van de zoekresultaten, die doet het goed. Bekijk wat er dan zo goed is en doe het nog beter.
Conclusie
In dit artikel gaat het over de impact van een effectieve meta beschrijving op zowel SEO (Search Engine Optimization) als conversie. De meta beschrijving is de korte toelichting van een webpagina die onder een zoekresultaat wordt weergegeven. Het blijkt dat 43% van de mensen op een zoekresultaat klikt op basis van de meta beschrijving alleen. Hoewel de meta beschrijving niet direct een SEO-factor is, heeft het wel invloed op de klikfrequentie en conversie.
Een goede meta beschrijving kan de bezoeker verleiden om te klikken, waardoor de website meer verkeer genereert. Het algoritme van zoekmachines zoals Google merkt op wanneer een hooggeplaatst resultaat weinig klikken krijgt. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan het schrijven van aantrekkelijke en relevante meta beschrijvingen.
Enkele praktische tips voor het schrijven van een effectieve meta beschrijving zijn onder andere het gebruik van ongeveer 160 tekens, het laten terugkomen van het zoekwoord, het opwekken van nieuwsgierigheid en het vermijden van overdreven clickbaits. Het is belangrijk om zinnen te gebruiken in plaats van een lijst met steekwoorden.
Om de meta beschrijvingen te optimaliseren, kunnen verschillende tools en plugins worden gebruikt, zoals Yoast SEO en Squirrly. Deze tools helpen bij het invullen van de meta beschrijvingen en het meten van het effect ervan. Het is ook mogelijk om A/B-tests uit te voeren om de impact van verschillende meta beschrijvingen te evalueren.
Het is raadzaam om te kijken naar wat de concurrentie doet en te streven naar een betere aanpak om de zoekresultaten te overtreffen. Het optimaliseren van de meta beschrijvingen kan leiden tot een hogere klikfrequentie, meer verkeer naar de website en uiteindelijk een betere conversie.