Het optimaliseren van je lokale SEO betekent meer verkeer, leads en conversies. Denk bij lokale SEO aan een geweldige manier om jezelf lokaal nog sterker op de kaart te zetten in een bepaalde regio of stad. Met lokale SEO inspanningen kun je het beter opnemen tegen grote concurrenten die een nationale dekking hebben en op deze manier het voordeel van de concurrent neutraliseren. Ben jij namelijk juist de leider binnen jouw niche? Met lokale SEO kan je dan een nog dominantere rol innemen en de hoeveelheid van je verkeer aanzienlijk vergroten. Wil je meer weten over lokale SEO? Lees dan verder!
1. Maak een Google Mijn Bedrijf account aan
Het optimaliseren van je bedrijfsprofiel kan je doen door een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Dit is misschien wel de meest effectieve manier om hoger te scoren op Google Maps en zichtbaarheid te krijgen in de lokale zoekresultaten van Google. Met een Google Mijn Bedrijf account kan je je account koppelen aan je bedrijf en alle gevraagde informatie, zoals openingstijden, foto’s, omschrijving en nog veel meer toevoegen aan je bedrijfspagina. Deze informatie wordt dan weergegeven in de lokale resultaten bij Google Search, het kennispaneel bij Google Maps.
Om je bedrijfsprofiel te optimaliseren heb je het volgende nodig:
- Een Google Mijn Bedrijf account.
- Het verifiëren van je bedrijf via Google Mijn Bedrijf.
- Accurate en up-to-date informatie over je bedrijf.
- Logo, openingstijden, omschrijving van bedrijf, producten of diensten en afbeeldingen.
- Reageer op vragen en reviews van je klanten.
- Publiceer berichten over speciale aanbiedingen, evenementen of andere acties.
2. Moedig je klanten aan om recensies te schrijven
Als je klanten een positieve review schrijven over je bedrijf, dan optimaliseer je niet alleen je Google Mijn Bedrijf aanwezigheid, maar stimuleer je ook lokale klanten om bij je te kopen. Uit onderzoek blijkt dat klanten online beoordelingen net zo belangrijk vinden als persoonlijke aanbevelingen.
Hoe laat je een klant een positieve review schrijven? Hierbij een paar tips:
- Vraag om een beoordeling na het sluiten van een verkoop.
- Stuur een e-mail of sms na de aankoop waarin je vraagt of de klant een recensie wil schrijven.
- Reageer op de bestaande reviews, zowel positief als negatief.
- Beloon klanten die een review achterlaten met een leuke promotie
3. Maak gebruik van Voice Search
Voice Search is een functie die de komende jaren waarschijnlijk snel gaat groeien. Daarom is het belangrijk om met je lokale SEO al hierop in te spelen. Er zit een verschil tussen de manier waarop klanten vragen stellen wanneer ze de vraag in een apparaat inspreken en wanneer klanten hun zoekopdrachten in de zoekbalk intypen.
Het is gebleken dat klanten meer long-tail zoekopdrachten gebruiken bij een voice zoekopdracht in vergelijking met een reguliere zoekopdracht. Daarom is het belangrijk om hier je SEO op af te stemmen aan de andere tone of voice wanneer iemand spreekt. Je zal hierbij meer rekening moeten houden met de traditionele vragen: wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe.
4. Haak in op lokale nieuws of gebeurtenissen
Er gaat niets boven het schrijven van inhoud die direct spreekt over of betrekking heeft op een lokale kwestie. Enkele strategieën die je hiervoor kan gebruiken zijn:
- Blog berichten over lokale nieuws, activiteiten of evenementen.
- Lokale goede doelen die je als bedrijf steunt.
- Locatiepagina’s van hoge kwaliteit aanmaken als je in verschillende steden of regio’s actief bent.
Ben je actief in drie verschillende steden, dan kan je voor elke stad een lokale SEO pagina aanmaken. Op deze manier kan je met elke locatie inhaken op lokale gebeurtenissen, evenementen en andere lokale activiteiten.
5. Maak je website mobiel-vriendelijk
Tegenwoordig komt het grootste gedeelte van je verkeer via een mobiele telefoon. Google en andere zoekmachines hebben dit opgemerkt en meegenomen als belangrijk onderdeel in de algoritmes voor een goed zoekresultaat. Je website moet daarom toegankelijk zijn en volledig functioneren op een mobiele telefoon. Hoe kan je dit doen?
- Zorg ervoor dat je website snel laadt (niet langer dan 3 seconden).
- Gebruik lettertypes die je makkelijk kan lezen op een mobiele telefoon.
- Gebruik alleen de informatie die je nodig hebt om je boodschap te verspreiden.
6. Maak een lokale zoekwoorden onderzoek
Het is belangrijk dat je zoekwoorden aansluiten op de behoeften van je lokale klanten. Dat klinkt logisch, toch gaat dit niet altijd goed. Zorg er daarom voor dat je enkel gaat linkbuilden op lokale zoekwoorden die aansluiten op de omgeving waarin jij actief bent. De kans is namelijk groot dat een klant in Amsterdam andere zoekwoorden gebruikt dan een klant in Maastricht. Hou dus rekeningen met verschillende lokale uitdrukkingen, dialecten en aanspreekvormen.
Met Google Keyword Planner kan je zoekopdrachten filteren op basis van locatie, zodat je een idee krijgt welke populaire zoekwoorden worden gebruikt in een bepaalde regio. Op deze manier kan je een lijst samenstellen met lokale zoekwoorden waar je op gevonden wil worden. Deze zoekwoorden kan je dan terug laten komen in de meta omschrijving, content en URL op je website. Een zoekwoordonderzoek kun je ook uitvoeren met betaalde tools. Heb je daar vragen over? Neem dan gerust contact op met ons van Ranking Masters. Wij denken graag met je mee!
7. Gebruik meerdere locatiepagina’s bij meerdere locaties
Heeft je bedrijf meerdere locaties? Gebruik dan ook meerdere locatiepagina’s in Google Mijn Bedrijf. Deze pagina’s moeten op zijn minst de volgende informatie bevatten:
- Openingstijden.
- Naam in combinatie met een zoekwoord.
- Omschrijving bedrijf.
- Adres en telefoonnummer.
- Reviews.
- Promoties en acties.
Als je één locatie hebt, dan vul je deze informatie natuurlijk maar voor één locatie in. Als je adressen en locaties toe gaat voegen die niet van jouw bedrijf zijn, dan kan Google je account hiervoor schorsen. Zorg er daarom voor dat je altijd de waarheid invult in Google Mijn Bedrijf.
8. Maak gebruik van directories
Online gidsen, zoals Yelp en de Gouden Gids, kan je inzetten om je bedrijfsnaam, adres, website en telefoonnummer meer zichtbaarheid te geven, maar het kan ook je lokale SEO stimuleren.
Als je de gegevens van je bedrijf invult op meerdere directories, dan kan Google zien dat jij een belangrijke speler bent in je lokale omgeving en je zodoende meer autoriteit toekennen wat kan resulteren in een stijgen van je zoekpositie. De gegevens die belangrijk zijn om te delen zijn:
- Een belangrijk zoekwoord.
- Adres en telefoonnummer.
- Een link naar je website.
- Een duidelijke omschrijving van je bedrijf (probeer deze zo uitgebreid mogelijk te maken en meerdere zoekwoorden in te plaatsen).
- Consistentie over meerdere directories.
9. Zorg voor één pagina per product of dienst
Hoewel het verleidelijk kan zijn om al je producten of diensten in één overzicht op één pagina te zetten, is het vaak beter om dit niet te doen. Wat je in plaats daarvan kan doen, is een pagina aan te maken per product of dienst die je aanbiedt.
Dit werkt beter, omdat je op deze manier je producten en diensten per stuk kan benoemen. Hierdoor kan je veel meer verschillende zoekwoorden aanspreken, omdat je meerdere pagina’s hebt en hierdoor kan je weer beter gevonden worden.
Als je fietsen verkoopt, dan zet je niet alle fietsen op één pagina. Je maakt dan per fietssoort een pagina aan:
- Hybridefietsen.
- Mountainbikes.
- Racefietsen.
- Stadsfietsen.
- Tandems.
Als je dit doet kan je voor elke fietssoort een specifieke pagina maken met een specifiek zoekwoord.
Daarnaast is er nog een ander groot voordeel dat betrekking heeft op je zoekpositie binnen Google. Als je namelijk alle producten specificeert, dan ziet Google je sneller als een expert of autoriteit op het gebied van bijvoorbeeld fietsen. Als je alle fietssoorten op één hoop gooit kan Google dit moeilijker lezen waardoor je minder snel als autoriteit wordt erkent.
Door deze punten nauwkeurig te implementeren in je SEO campagne, zorg je ervoor dat je bedrijf niet alleen profiteert van lokale zoekopdrachten, maar ook een solide basis heeft voor wanneer er nieuwe SEO-functies worden geïntroduceerd. Lijkt je dit een te ingewikkeld proces of gaat je dit simpelweg te veel tijd kosten? Kies dan voor SEO uitbesteden! Zo weet je zeker dat je op de juiste manier een duurzame lokale SEO strategie start.