Marketplaces
.Gespecialiseerd in Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
- Nisl sed vivamus
- Aliquam etiam erat
- Velit scelerisque
Gespecialiseerd in Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
Online marketplaces staan niet langer in de kinderschoenen, maar ze groeien nog steeds in exponentieel tempo. Er bestaan verschillende marketplaces, elk met andere doelen en gebruikers. In dit artikel belichten we welke er precies zijn en welke kansen en bedreigingen wij voorspellen.
Wat kunnen we in de toekomst verwachten van deze online giganten?
De bekende namen zijn onder andere Bol.com en Amazon. Dit zijn all-in-one marketplaces waar je voor legio producten terecht kunt; van keukenapparatuur tot koffietafelboeken, het assortiment is ongekend groot. Er wordt onderscheid gemaakt tussen verticale en horizontale marketplaces.
Een verticale variant focust zich op één product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan food & beverage of energie. Een horizontale marketplace aan de andere kant biedt een bredere greep aan producten of diensten aan; een voorbeeld is booking.com waar je naast hotelkamers ook voor vluchten en autohuur terecht kunt.
Bel ons directWe only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
De echt grote spelers als Bol.com, Amazon, Alibaba zijn zeer datagedreven. Tegenwoordig willen ze een persoonlijke ervaring bieden en minder in segmenten denken. Hoewel segmenten nog steeds een belangrijke rol spelen, liggen er veel kansen in de datamarkt. Data is het meest waardevolle ruilmiddel anno 2019. Ook zien marketplaces mogelijkheden met betrekking tot brand exposure en traffic.
Groot worden is één ding, maar aan de top blijven staan is nog veel belangrijker en zeker niet gemakkelijk. Waar Google recent geleden nog het onbetwiste startpunt was van vrijwel alle commerciële zoektochten, verschuift het speelveld langzaam naar marketplaces. Meer dan de helft van de consumenten begint zijn zoekactie op een marktplaats en dat zegt genoeg.
In Nederland is gebleken dat het gros van de online shoppers Bol.com het beste beoordeelt op meerdere fronten. Allereerst is de service geweldig en zijn de snelle levertijden een absolute USP. Verkopers zijn net als consumenten zeer te spreken over Bol.com. De fees die gehanteerd worden zijn lager dan die van Amazon.
Bij laatstgenoemde betaal je als professionele verkoper een maandelijkse abonnements-fee of als particuliere verkoper een bemiddelingsbijdrage.. De bemiddelingsbijdrage van Bol steekt anders in elkaar. Als je niet verkoopt, betaal je ook niet. Dat is het grootste verschil tussen de twee marketplaces.
Als je van plan bent om via een dergelijk platform te verkopen raden wij aan om eerst goed onderzoek te doen. Elke verkoper is anders en dat geldt ook voor de producten die je verkoopt. Je kunt jezelf de volgende vragen vragen stellen voordat je met een marktplaats in zee gaat:
Welke aanbieders zijn er al aanwezig?
Hoe wil ik gaan adverteren en wat is mijn advertentiebudget?
Ga ik voor een grote of juist een gespecialiseerde marketplace? Met andere woorden, ligt de focus op bereik of conversie?
Wat zijn de verzendopties/kosten van de marketplace waar je wilt verkopen? Wil je dat zelf regelen of stuur je het liever op naar het warenhuis van de marktplaats.
Dat zijn belangrijke overwegingen die je als verkoper moet maken. Niet elke verkoper werkt richting dezelfde doelen. Voor sellers die graag bij willen verdienen is een marketplace een uitgelezen kans. Een verkoper in een bepaalde niche die meer geeft om conversie kan beter elders zijn geluk najagen.
In de laatste jaren is gebleken dat niet de grootte van de markt de doorslaggevende factor is. Efficiëntie blijkt belangrijker te zijn als het aankomt op het matchen van vraag en aanbod in bepaalde niches. Neem Airbnb of Justeat als voorbeeld. Eenzelfde trend vindt plaats in marketplaces als Bol of Amazon. Linkbuilding wordt ook steeds belangrijker als het gaat om het aantrekken van potentiële klanten.
Met de komst van het internet zijn veel fysieke winkels gestrand. Ze moesten het onderspit delven voor webshops en marktplaatsen. Gemak en snelheid won het in veel sectoren van de traditionele manier van winkelen. Het aansluiten bij een marketplace is een goede strategie als je je klantbereik wilt vergroten, niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen.
Uiteindelijk hoop je dat de consument na een aankoop van jouw producten een vaste klant wordt, maar in de realiteit is dat vaak niet het geval. Veel verkopers merken dat de online shoppers vaak via de marketplace blijven kopen als ze daar eenmaal een aankoop hebben gedaan. Dat is geen ramp, want een duurzame samenwerking tussen marketplace en verkoper is voor beide partijen lucratief.
Door je data vrij te geven maak je de marketplace sterker en slimmer. De marketplace heeft inzage in welke producten goed verkopen in welke periode.
Dat hoeft geen nare gevolgen te hebben, maar het komt geregeld voor dat een bedrijf als Amazon daar misbruik van maakt door direct bij de leverancier in te kopen en op die manier de verkoper buitenspel te zetten. Zo zijn veel bedrijven onderuit gegaan, maar het is toegestaan.. Business is booming, maar ook hard en de concurrentie hevig.
Wat hebben marketplaces voor ons in petto? Elke stap die er tot dusver is gemaakt heeft meer verantwoordelijkheid met zich mee gebracht. Het begon met een volledig geïntegreerd logistiek proces in de vorm van warenhuizen en automatisering en personalisatie begon ook steeds centraler te staan.
Nu wordt er een data oorlog gevochten. Wie de meest persoonlijke klantreis kan aanbieden komt uiteindelijk als winnaar uit de bus. Er vinden steeds meer contactmomenten plaats tussen oriëntatie en evaluatie. Over het algemeen geldt, hoe waardevoller (duurder) het product, hoe meer contactmomenten iemand nodig heeft. Op de juiste momenten, de perfecte (marketing)instrumenten inzetten is dus van belang.
Reviews en testimonials zijn belangrijk. Sterker nog, ze kunnen het verschil maken tussen een verkoop en een slechte reputatie. Om die reden worden er veel neppe reviews gemaakt. Er bestaat ook (nog) geen mogelijkheid om reviews te verdelen over verschillende platforms. Wat betreft transparantie, vertrouwen en groei zijn er dus nog veel barrières.
Met de opkomst van blockchain technologie ligt er veel in het verschiet. Het kan de katalysator zijn die marketplace platformen naar een hoger niveau tilt. De behoefte van een tussenpersoon wordt met de blockchain technologie weggehaald en dit bevordert het vertrouwen tussen koper en verkoper. 2020 is in zicht en steeds meer personen sluiten zich aan bij een marketplace.
Meer gebruikers verruilen het web voor de app en wij verwachten dat de toekomst nieuwe betaalmogelijkheden en nichemarkten met zich meebrengt.