Marketplaces | Bol.com
.Gespecialiseerd in Bol.com Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
- Nisl sed vivamus
- Aliquam etiam erat
- Velit scelerisque
Gespecialiseerd in Bol.com Marketplace Marketing voor bedrijven en zelfstandigen gevestigd in Nederland en België!
Bol.com is de populairste marketplace van Nederland. Dit all-in-one platform heeft een enorm assortiment van zowel Bol zelf als van externe verkopers. De ecommerce industrie was twee jaar geleden nog zo’n 22 miljard euro waard. Dat percentage is inmiddels flink gestegen.
Shoppend Nederland is liever lui dan moe en deze shift is niet onopgemerkt gebleven. We gaan in dit artikel dieper in op de drukst bezochte marketplace van Nederland. Wanneer is het een goed idee om je aan te sluiten bij dit verkoopplatform en wat ligt er in het verschiet?
Neem contact opWe only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
We only have customers who are really enthusiastic about what we do for them. This is because the agreement can be canceled.
Bol.com maakt onderscheid tussen particuliere verkopers en bedrijven. Bij laatstgenoemde categorie kun je denken aan webshops die hun koers aanpassen door in zee te gaan met een marketplace.
Je dient als verkoper ingeschreven te staan bij de KvK of het Belgisch handelsregister. Bol.com houdt van goede service en daar hoort snelheid bij. Om die reden werken ze het liefst samen met verkopers die snel kunnen leveren; dat wil zeggen binnen maximaal acht dagen.
Als consumenten niet tevreden zijn met je product(en) dan mogen ze uiteraard retourneren binnen 30 dagen. Hier moet je ook rekening mee houden. Daarnaast heb je een btw-nummer nodig voor belastingtechnische redenen. Er zijn natuurlijk meer eisen (voornamelijk met betrekking tot servicenormen) die wij je aanraden goed door te nemen voordat je begint met verkopen op Bol.com.
Er zijn tal van redenen om wel of niet te verkopen op Bol.com. We beginnen met de voordelen.
Blijf je concurrentie een stap voor
Als jij het niet doet dan doet de concurrentie het wel. Dit is natuurlijk niet altijd het geval en het is ook afhankelijk van de markt waarin je actief bent, maar over het algemeen is de concurrentie pittig.
Bol.com heeft een groot bereik, dus voor verkopers die hun klantenkring willen uitbreiden naar België is het een goed idee om zich aan te sluiten bij het populairste platform van Nederland. Om je klantenkring uit te breiden is het ook een goed idee om een goed SEO-bedrijf in te schakelen; bieden op de juiste zoektermen kan het verschil maken.
Je betaalt alleen als je verkoopt
In tegenstelling tot Amazon, dat in Nederland nog niet op nummer 1 staat, betalen professionele verkopers geen vast maandelijks bedrag. Je betaalt alleen als je daadwerkelijk een product verkoopt.
Het is niet moeilijk
Tegenwoordig breng je gemakkelijk een koppeling tot stand tussen je webwinkel en Bol.com. Er zijn tal van API’s die dit mogelijk maken. Je kunt het uiteraard handmatig doen, maar dat is een stuk tijdrovender. Je hebt geen team aan ontwikkelaars meer nodig om een brug tussen je webshop en de marketplace tot stand te brengen.
Snelle groei
Als je goed onderzoek hebt gedaan kun je binnen no-time een hoge omzet draaien. Meer volume betekent ook lagere verzendkosten. Wat betreft verzendkosten, Bol.com verzendt gratis bij bestellingen boven de 20 euro. Je kunt dit verrekenen in de prijs wat niet tegen de regels ingaat. Hoewel je producten niet voor hoger mag aanbieden op Bol.com dan in je webwinkel kun je het gratis verzendbeleid dus op deze manier afweren.
Online prijsvergelijkers stimuleren verhitte concurrentie wat leidt tot geregelde prijsverlagingen. Als een concurrent zijn prijzen verlaagt, dan kun je moeilijk achterblijven.
Als nieuwe verkoper moet je ook flink opboksen tegen doorgewinterde verkopers. Het is geen appeltje eitje om te stijgen richting de eerste pagina. Bol.com is een marketplace met groot aanzien.
Uit ervaring weten wij dus dat verkopers onder curatele staan. Teveel retourzendingen, lage beoordelingen of annuleringen kunnen als gevolg hebben dat je onder de servicenorm belandt. Dat heeft weer invloed op de positie van je producten in de zoekresultaten. Als verkoper moet je dus niet naast je schoenen gaan lopen als het je goed voor de wind gaat. Altijd scherp blijven en zorgen dat je tenminste aan de servicenorm blijft voldoen. Dan is het win-win voor het platform en de verkoper.
Bol.com, als populairste marketplace van Nederland, biedt verkopers de unieke mogelijkheid om een centje bij te verdienen. Als je het echt goed aanpakt kun je ook een lekkere omzet draaien. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de markt waarin je actief bent en de servicenorm waaraan je moet voldoen. Bol.com deelt geen e-mailadressen van klanten met verkopers.
Wel is het toegestaan om flyers mee te sturen met je pakketjes, zodat je je webwinkel of merk toch kunt promoten. Hierin kun je bijvoorbeeld linken naar een blog met kwalitatieve content. Als je een specialist bent die in een bepaalde niche opereert is een marketplace misschien niet de oplossing. Door je aan te sluiten bij Bol.com geef je je data vrij wat het platform alleen maar slimmer maakt. Dit is een afweging die elke verkoper dient te maken.