fbpx Online vindbaarheid verbeteren| #1 in SEO | Ranking Masters Online vindbaarheid verbeteren| #1 in SEO | Ranking Masters


Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

Online vindbaarheid verbeteren met deze 8 stappen

Kijk je wel eens naar de derde pagina van Google wanneer je op zoek bent naar een product of dienst? Waarschijnlijk niet. En waarschijnlijk doet jouw doelgroep dat ook niet, kort gezegd is dat waarom SEO zo belangrijk is.

Search Engine Optimization, ofwel SEO, is de werkwijze om de zichtbaarheid van je website te vergroten. Wanneer je erop doelt dat mensen je vinden via een Google zoekopdracht, is zoekmachine optimalisatie essentieel. Je zult namelijk geen leads voor je bedrijf kunnen genereren als niemand je online kan vinden.

De reden waarom andere websites hoger in Google scoren dan jij, is dat ze bewust moeite doen om hun SEO te verbeteren. Gelukkig is het nog niet te laat om aan de slag te gaan. Er zijn bepaalde dingen die je kunt doen om je kansen op een hogere Google ranking te vergroten. De online vindbaarheid van jouw website verbeteren kan met de volgende 8 stappen:

Stap 1: je website verbeteren voor klanten

De eerste manier om de ranking van jouw website in Google te verbeteren, is het optimaliseren van de ervaring voor klanten. Het is van groot belang om regelmatig controles uit te voeren en ervoor te zorgen dat je website goed werkt.

Meer dan 60% van alle internetgebruikers gebruikt hun mobiele telefoon om online te zoeken; daarom is het zaak dat bedrijven ervoor zorgen dat hun website snel laadt op zowel desktops als mobiele telefoons. De ranking van je website wordt mede beïnvloed door de manier waarop de website is opgemaakt. Google vindt het belangrijk dat de bezoekers gemakkelijk door websites kunnen navigeren. Daarbij is één onderdeel van essentieel belang: de ‘site speed’, ofwel laadtijd.

De laadtijd van je pagina is om een paar redenen belangrijk

Als je laadsnelheid te traag is, zal Google dat herkennen. De gevolgen daarvan zijn dat je ranking op Google daalt. Een trage website heeft ook invloed op je website bezoekers, niet alleen op het algoritme van Google. Bijna de helft van de bezoekers verlaat een website als het langer dan 3 seconden duurt voordat de pagina geladen is.

Aan de andere kant zullen mensen blijven terugkomen als je website snel laadt. Het algoritme van Google herkent (naast de laadsnelheid en andere vormen van technische optimalisatie) de populariteit van je website en past je ranking daarop aan.

Stap 2: Google Mijn Bedrijf om online vindbaarheid te verbeteren

Google Mijn Bedrijf, ofwel GMB, biedt bedrijven de mogelijkheid om in de zoekresultaten van Google te verschijnen. Het mooie daarvan, is dat het creëren van een Google Mijn Bedrijf vermelding gratis is. Google Mijn Bedrijf biedt de mogelijkheid om je bedrijfslocatie op te nemen in Google Maps en in de lokale zoekresultaten. Hier kun je belangrijke informatie over je bedrijf meedelen, waaronder de openingstijden, contactgegevens, reviews en een link naar je website.

Ook al heb je geen fysieke winkel maar run je een online onderneming, is het noodzakelijk om een Google Mijn Bedrijf pagina te hebben. Voer hier altijd volledige en recente gegevens in en werk je GMB pagina regelmatig bij. Je moet je Google Mijn Bedrijf profiel actueel houden om echt van de voordelen te kunnen profiteren.

Stap 3 voor een betere online vindbaarheid: gebruik lokale SEO

Google Mijn Bedrijf is een vorm van lokale SEO. Lokale SEO helpt je bedrijf op te vallen en helpt meer verkeer naar je website te leiden, omdat deze leads afkomstig zijn van mensen die specifiek zoeken naar producten of diensten in de buurt. Omdat er gezocht wordt op producten of diensten die jij aanbiedt, en je ook nog in de buurt bent, is de kans groot dat lokale SEO een hoog conversiepercentage zal opleveren. Lokale zoekresultaten omvatten meestal zoekopdrachten als: “Dienst of product” in “stad of dorp”. Denk bijvoorbeeld aan “kapper in Utrecht”, of “Slotenmaker in Den Haag.”

Google herkent lokale aanbieders aan de hand van geografische gegevens en zal daar zoekopdrachten aan koppelen. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar een Chinees restaurant, leidt Google daaruit af dat de zoeker restaurants in zijn of haar buurt zoekt.

Stap 4: aan de slag met bloggen

Blogs schrijven is een effectieve manier om je doelgroep te bereiken en de ranking van de website van je bedrijf te verbeteren. Regelmatig SEO content over de nieuwste trends, nieuwe producten of diensten op je SEO blog plaatsen, zorgt voor meer verkeer. Ook de vragen van je klanten beantwoorden aan de hand van blogartikelen is een slimme manier om mensen naar je website te trekken. Goede content marketing met de juiste zoekwoorden is een belangrijk onderdeel. Vergeet bovendien bij recente blogs niet de meta beschrijvingen juist in te stellen.

Blogs schrijven is dus goed voor SEO omdat het een bijdrage levert aan allerlei belangrijke ranking factoren. Een regelmatig bijgewerkte blog met blogberichten van hoge kwaliteit over onderwerpen die relevant zijn voor je webpagina’s, diensten, producten, en publiek, kan een groot verschil maken in hoe je site als geheel in zoekmachines scoort.

SEO Expert tip: een kwalitatieve blog is voor andere websites een reden om naar jouw site te linken.

Stap 5: maak gebruik van Rich Snippets voor een hogere SEO ranking

Snippets zijn korte stukjes content die de bezoeker bij zijn zoekopdrachten direct onder de URL te zien krijgt. Rich snippets voegen een kleine hoeveelheid informatie toe om de gebruiker meer waardevolle informatie te bieden, en geven zo een completer overzicht van wat de gebruiker kan verwachten bij het openen van de link.

Rich snippets (ook wel rich results genoemd) zijn Google zoekresultaten met aanvullende informatie over de inhoud van een pagina die wordt weergegeven naast de titel, beschrijving, en URL – waardoor ze visueel aantrekkelijker worden en beter opvallen dan andere snippets in SERPs. Met andere woorden, en net iets mooiere etalage dan je buurman!

Goede content om online zichtbaarheid te verbeteren

Een voorbeeld: op Google zoekt iemand naar een bepaalde zoekterm: “recepten voor chocoladetaart”. De rich snippets die Google dan toont zijn de resultaten waarbij onder de URL belangrijke informatie te zien is, zoals de beoordeling van het recept, de tijd die nodig is om het te maken, een afbeelding van het recept, enzovoorts.

Doordat met rich snippets meer informatie wordt gegeven dan met gewone snippets, wordt meer ruimte in beslag genomen, bevorderen ze de zichtbaarheid van je content, en vergroten ze je click-through rate.

Stap 6 voor betere online vindbaarheid: FAQ pagina’s zijn goed voor SEO

Mits ze natuurlijk voor relevante zoekwoorden zijn geoptimaliseerd, goed ontworpen zijn en voor een optimale gebruikerservaring (UX) zorgen, én op de juiste manier met gestructureerde data zijn opgezet, zijn FAQ pagina’s van grote meerwaarde voor de organische zoekresultaten. Nog veel belangrijker is dat FAQ pagina’s helpen bij het beantwoorden van vragen waar je potentiële klanten nadrukkelijk naar op zoek zijn zodat je ze een stapje dichterbij een oplossing brengt. Goede FAQ pagina’s zijn goed voor SEO. Meta beschrijvingen zijn vanzelfsprekend ook hier aan te raden voor een hogere online vindbaarheid. Zelf hebben wij ook een categorie met veel gestelde SEO vragen.

Het bovenstaande antwoord schetst een levendig beeld van je bedrijf dat organisch verkeer en winstgevendheid oogst uit FAQ pagina’s, maar de vruchten van je arbeid hangen af van een sleutelcomponent: goed geoptimaliseerde en SEO-vriendelijke inhoud.

Stap 7: linkbuilding is onmisbaar bij een complete SEO strategie

Gezien Google’s algoritmen zeer complex zijn en voortdurend in ontwikkeling blijven, spelen links nog steeds een belangrijke en bepalende rol in welke sites voor welke trefwoorden ranken. Het opbouwen van links (linkbuilding) is in SEO veruit de belangrijkste tactiek, omdat links een signaal aan Google zijn dat jouw site een betrouwbare informatiebron is, die het waard is om geciteerd te worden.

Er zijn weliswaar verschillende manieren waarmee je zelf kunt proberen aan linkbuilding te doen. Toch zijn er veel mensen die de hulp inroepen van een linkbuilding bureau om online vindbaar te worden. In de meeste gevallen is een beroep doen op een linkbuilding bureau een veilige en vertrouwde manier om met linkbuilding aan de slag te gaan. Zij hebben immers de kennis van online vindbaarheid en de andere online kanalen.

Stap 8: analyseer en optimaliseer voor hogere SEO posities

Richt je pijlen op meer dan alleen de positie van je zoekwoorden. Vergeet niet data zoals organisch verkeer en on-site gedrag zoals click-through en bounce rates bij te houden. Als je dit niet doet, weet je namelijk niet goed waar je staat op het moment dat je begint met SEO. Zo kan het lastig zijn om concrete resultaten in te zien. Om je progressie bij te houden zijn Google Analytics en Google Search Console de aangewezen tools. Het levert je enorm veel cruciale informatie op om een doeltreffende SEO strategie op te stellen en waar nodig bij te schaven.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Veeg Omhoog en krijg Meer Online Verkeer!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

MAAK EEN BELAFSPRAAK

    Sluiten