Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

SEO webshop: jouw webshop op #1 in 2022!

E-commerce SEO is het proces waarbij webshops hun e-commerce sites beter zichtbaar maken in de zoekmachine resultaten. Er wordt naar gestreefd zo hoog mogelijk te scoren voor zoekopdrachten gerelateerd aan de producten die deze webshops verkopen, zodat de e-commerce webshop meer organisch verkeer krijgt.

Bij zoekmachine optimalisatie duurt het altijd even voordat de resultaten zichtbaar zijn in de zoekmachines en de daadwerkelijke ranking. Toch is het succes van SEO voor webshops na het indexeren, duurzaam en langdurig. Maar waar begin je bij een e-commerce SEO strategie? Aangezien het algoritme van Google blijft veranderen, er nieuwe functies en SEO technieken ontstaan en tegenstrijdige adviezen de wereld van SEO blijven vullen, is het lastig om te weten wat nu écht werkt voor webshops.

Dieper ingaan op e-commerce SEO

Het is inmiddels algemeen bekend dat de groei van het online shoppen elk jaar weer sterk toeneemt. Daarom krijgen veel eigenaars van fysieke winkels het gevoel dat ze een onmogelijke concurrentiestrijd voeren tegen e-commerce webwinkels. Toch kan e-commerce, als het optimaal benut wordt, fysieke winkels meer klanten en dus meer omzet opleveren. E-commerce SEO biedt je de mogelijkheid om marktsegmenten te bereiken voor wie je bedrijf anders misschien onbekend zou zijn geweest. Het online plaatsen van je producten op je website is een begin van een gedegen online SEO strategie voor fysieke winkels met een webshop.

Door het implementeren van een goed doordachte SEO campagne, kun je honderden bezoekers naar je site brengen, zodat zij de mogelijkheid hebben om bij jou een aankoop te doen.

Eerste webshop SEO tip: waar zijn je klanten eigenlijk naar op zoek?

De eerste SEO tip voor webshops is om te onderzoeken waar klanten precies naar op zoek zijn in Google. Hier kom je achter aan de hand van een uitgebreide keyword analyse, ofwel zoekwoordonderzoek. De data uit dit zoekwoordonderzoek vormen de basis over de trefwoorden die je kunt gebruiken in je SEO strategie en brengt concurrentie voor specifieke trefwoorden aan het licht.

Hiermee probeer je te ontdekken wat je klanten vinden van jouw producten en merken en van die van je concurrent. Zo kom je ook te weten welke pagina’s je op je webwinkel moet hebben en welke je moet optimaliseren. Zowel voor de zoekmachine, als om de gebruikerservaring te verbeteren.

Het gebruik van de juiste zoekwoorden in artikelen, blogberichten, of productbeschrijvingen

Als je rankt op een trefwoord dat bij jouw producten past, kan je organisch verkeer het beter doen dan het betaalde verkeer waar de meeste webshops op bouwen. Google rangschikt content namelijk op basis van relevantie. Je content zal alleen ranken als het artikel voldoet aan de behoeften van de gebruiker.

Ook is het zaak dat je content het beste antwoord geeft op de zoekvraag. Het oorspronkelijke doel van Google is om de zoekvragen van mensen te beantwoorden en je content moet dus aan die zoekvragen voldoen. Wanneer mensen op zoek zijn naar witte Adidas sneakers, en jij verkoopt deze in jouw schoenenwinkel, is het aan te raden om content te schrijven over de nieuwste witte Adidas sneakers.

Ook rangschikt Google websites met autoriteit. Hieraan voldoen kun je aan de hand van nuttige content, waardevolle en informatieve SEO blog artikelen, productteksten en natuurlijk backlinks. Het is inderdaad niet eenvoudig om online met grote merken te concurreren, maar het is zeker niet onmogelijk als je content en SEO strategie in orde zijn.

Hoe je e-commerce SEO strategie kunt verbeteren

Verbeter je organische zoekresultaten en verhoog website verkeer, merkbekendheid en conversie met deze tips om je e-commerce SEO strategie te verbeteren:

Betaalde zoekopdrachten aan de hand van Google AdWords of social media advertenties kunnen het verkeer naar je webshop weliswaar doen toenemen, maar toch is het beter om je e-commerce website voor SEO te optimaliseren. Bij een e-commerce SEO strategie gaat het meestal om het optimaliseren van je metadata, kopteksten, navigatiestructuur, en interne links.

En de productbeschrijvingen niet te vergeten. De producten die je verkoopt moeten elk hun eigen speciale productpagina hebben om verkeer van zoekmachines te trekken.

Voeg beoordelingen en recensies van klanten toe

De zoekmachines beschouwen beoordelingen van klanten als iets wat je nieuwe website informatie en engagement verleent, stuk voor stuk factoren die de ranking kunnen beïnvloeden. Verfijn de SEO strategie voor jouw webshop door beoordelingen van klanten toe te voegen om de gebruikerservaring te verbeteren. Zo wordt de reputatie van je bedrijf indirect ook nog eens beter, mits het positieve reviews zijn natuurlijk. Negatieve reviews wil je absoluut niet verzamelen voor je webshop. Houd dit in de gaten en zorg ervoor dat je producten van goede kwaliteit zijn en snel geleverd worden zodat je negatieve reviews automatisch vermijdt.

Zorg voor een snellere laadtijd voor je webshop

Een snelle laadtijd is niet alleen belangrijk met het oog op een aangename gebruikerservaring – een snelle laadtijd heeft ook een grote invloed op de zoekresultaten. Er zijn veel verschillende manieren om de snelheid van je site te verbeteren, maar het comprimeren van de afbeeldingen op je webshop kan meestal al direct resultaat opleveren.

Optimaliseer je webshop voor mobiele gebruikers

Deze tip heb je ongetwijfeld eerder gehoord, maar het verbaast ons nog steeds hoe vaak we websites en webshops tegenkomen die niet goed voorbereid zijn op mobiele internetgebruikers. Een site die niet voor mobiel geoptimaliseerd is, loopt een serieuze achterstand op. De veranderende manier waarop internetgebruikers omgaan met mobiele sites, maakt een responsive website design essentieel, uit zowel SEO als uit het oogpunt van gebruikerservaring. Websites die slecht laden en in een browser langzaam worden weergegeven, kunnen gebruikers afschrikken. Daarentegen zullen sites die snel laden meestal op meer verkeer kunnen rekenen en een beter conversiepercentage behalen. Ofwel: meer online resultaten.

Geoptimaliseerde productbeschrijvingen zijn essentieel voor webshop SEO

Productomschrijvingen zijn in veel gevallen een hele opgave voor e-commerce ondernemers die zich het liefst focussen op het verkopen van producten en daar strategieën voor bedenken. Zij zijn liever niet bezig met het schrijven van productteksten om hoger te ranken in de zoekmachines.

Echter, is het wel zaak om de content op je webshop blijvend te optimaliseren, zeker om je ten opzichte van de concurrenten te onderscheiden. Voor een succesvolle webwinkel zijn productbeschrijvingen noodzakelijk, ze helpen je namelijk niet alleen online zichtbaarder te worden. De informatie die je deelt met de potentiële klant in de vorm van een productbeschrijving kan er ook toe leiden dat de klant overtuigd wordt om voor jouw product te kiezen.

Categoriepagina’s aanvullen met waardevolle content en interne links

Vanuit het perspectief van content, zijn niet alleen de productomschrijvingen belangrijk. Ook de categoriepagina’s op je website kun je zien als pagina’s waarop de bezoeker landt, en verder navigeert door jouw webshop. De content op deze pagina’s staat, moet geoptimaliseerd worden voor de zoekterm waarop je probeert te ranken. De beste categoriepagina’s zijn pagina’s die niet alleen je product laten zien, maar ook informatie bieden over het product, de voordelen ervan en waarom het product het leven makkelijker zou maken.

Een standaard aanpak om categoriepagina’s van waardevolle content te voorzien is door de informatieve tekst onderaan, onder de productopsomming zelf,  van de webpagina te plaatsen.. Zo wordt het design en de gebruikerservaring niet verstoord.

Link building is het meest uitdagende deel van SEO proces voor webshops

Hoewel linkbuilding een van de meest uitdagende aspecten van SEO is, kan het ook een van de meest lonende methodes zijn. Bij het uitvoeren van een linkbuilding campagne, is het zaak om creatief te zijn en te leren om buiten de kaders te denken. Het doel hierbij is niet om zoveel mogelijk verschillende links te verkrijgen, maar om waardevolle links te verwerven. Links die jouw webshop een voordeel geven ten opzichte van je SEO concurrentie. Succesvolle linkbuilding begint bij een goede contentstrategie en outreach technieken.

OP zoek naar meer webshop klanten, meer bezoekers naar je webshop of wil je jouw webshop hoger in de zoekmachines krijgen? Met de bovenstaande tips kom je een heel eind! Heb je vragen over e-commerce SEO, hoger ranken in Google of linkbuilding voor webshops? Neem dan gerust contact op met Ranking Masters, wij denken graag met je mee!

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse