Al 7 jaar ervaring



Ik hoop dat je deze blog met plezier leest.

Als je wilt dat mijn team je marketing voor je doet, klik dan hier

SEO versus SEA: wie ligt er aan kop?

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing, hoor je de termen SEO en SEA regelmatig voorbij komen. Maar, wat betekenen deze termen precies? En hoe kun je deze online marketing methodes voor je bedrijf succesvol inzetten??

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimisation, ofwel zoekmachine optimalisatie. Het is een verzamelnaam voor alle online activiteiten die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hoger scoort in de organische resultaten van Google. Bij SEA, Search Engine Advertising draait het om online reclame. Wanneer je SEA inzet, tonen de zoekmachines advertenties in de zoekresultaten boven de organische resultaten.

Hoe kies je voor een SEO of SEA strategie?

SEO (Search Engine Optimisation) en SEA (Search Engine Advertising) zijn twee verschillende marketing methoden, met een gemeenschappelijk doel. Ze zorgen beide voor meer verkeer naar je website. Met SEO en SEA verschijn je boven je concurrenten in de zoekresultaten waardoor je meer zichtbaarheid voor je merk genereert. Maar wat is nu precies het verschil tussen SEO en SEA? En waarom zou je voor advertenties op Google betalen als je ook gratis SEO kunt toepassen? Ook geven we antwoord op de vraag: SEO versus SEA: wie ligt er aan kop?

Ranking Masters vertelt je er alles over. Als je na het lezen nog vragen hebt, of hulp kunt gebruiken bij online marketing, zoekmachine optimalisatie of het optimaliseren van je website, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag bij de online zichtbaarheid van je bedrijf.

SEO en SEA zorgen ervoor dat een website of webshop in de zoekresultaten verschijnt.

Het doel van SEO en SEA is om een website hoger in de zoekresultaten te laten verschijnen wanneer gebruikers zoeken naar specifieke termen. Dit zijn de termen die relevant zijn voor zowel de de aanbieder en potentiële klant, omdat hij of zij op zoek is naar een oplossing voor zijn of haar vraagstuk. Het doel is dus meer zichtbaarheid creëren om uiteindelijk natuurlijk meer verkeer naar een website leiden.

Voor meer verkeer naar je website of webshop, zul je moeten beginnen met een zoekwoordonderzoek. De eerste stap voor zowel SEA als SEO is het uitvoeren van een gericht zoekwoordonderzoek om de beste trefwoorden te bepalen waarop je je kunt richten. Beide vereisen namelijk dat je je publiek kent. Het onderzoek omvat het analyseren van de populariteit van trefwoorden om de keywords waar jouw doelgroep naar zoekt, te bepalen.

Om te slagen, is een goed inzicht in je publiek essentieel

Door middel van een zoekwoordenonderzoek kun je je publiek leren kennen, ontdekken wat hun behoeften zijn, en waar ze naar zoeken. De doelgroep is overigens niet het enige waar je naar kijkt, ook de concurrentie en hun keywords onderzoeken is van groot belang. Welke andere merken richten zich op dezelfde zoekwoorden en wat kun je doen om met die andere bedrijven te concurreren?

Tip voor de lange termijn: waardevolle content creëren om hoger in de zoekmachines te komen, zodat gebruikers die op zoek gaan naar oplossingen op jouw website überhaupt een antwoord kunnen vinden.

Winst op de lange termijn versus directe resultaten

In zekere zin is dat het grootste verschil tussen SEO en SEA: winst op de lange termijn versus directe resultaten. Natuurlijk ligt het iets genuanceerder, maar het klopt wel. SEO is een proces waarbij je niet van de ene dag op de andere resultaten kunt verwachten. Het kost nu eenmaal tijd en moeite om je website op verschillende keywords te laten ranken en een hoge positie in Google of andere zoekmachines te krijgen. Ook hangen SEO resultaten af van de activiteiten van concurrenten, die net als jij, aan de slag gaan met contentcreatie en linkbuilding om hun SEO posities zo hoog mogelijk in Google te laten ranken.

Maar als je het goed doet, heb je er op de lange termijn profijt van. SEO kan ervoor zorgen dat je website langdurig een goede positie in de zoekresultaten krijgt.

SEA zorgt, in tegenstelling tot SEO voor directe resultaten. Zodra je advertenties goedgekeurd zijn, worden ze getoond, zelfs boven de organische SEO zoekresultaten. Met SEA kun je binnen een dag meer klikken naar je website verwachten, maar… wel tegen betaling. Met SEA kun je, als je genoeg budget hebt, je website helpen snel veel verkeer te trekken.

Focussen op betaalde advertenties terwijl je wacht tot je SEO inspanningen resultaat opleveren

SEO en SEA worden vaak benoemd als twee aparte gebieden en zo worden ze doorgaans ook behandeld. Wat veel mensen niet weten, is dat SEO en SEA elkaar sterk aanvullen, en zelfs goed samenwerken. Je hoeft dus niet per se voor één van de twee strategieën te kiezen. SEO is heel geschikt als je op lange termijn aan de zichtbaarheid van je website wilt werken. SEA werkt goed als je snel meer verkeer naar je website wilt. Het werkt optimaal als je een combinatie van beide activiteiten kunt gebruiken.

Meer weten over het combineren van SEA en SEO? Aarzel niet om contact op te nemen met onze zoekmachine optimalisatie experts! Benieuwd hoe jij jouw posities in de zoekmachines kan blijven verbeteren? Vraag dan een gratis quickscan aan.

De voordelen van SEO boven SEA

Toch geven de meeste ondernemers de voorkeur aan een SEO strategie, en wel hierom: betere winstgevendheid op lange termijn. Een SEO strategie is er inderdaad een die veel tijd en moeite kost en het wachten op de resultaten kan soms lang duren. Maar je geduld zal uiteindelijk beloond worden wanneer je kiest voor een duurzame SEO strategie in plaats van een vluchtige SEA strategie. SEO is een uiterst winstgevende strategie op lange termijn. Naast dat SEO veel minder kost om verkeer te verwerven, zijn de resultaten op lange termijn de inverstering zeker waard.

SEO zorgt voor toenemend verkeer, op een stabielere en duurzame wijze. Als je een SEA campagne voert, geldt: zolang je betaalt, scoort je website hoog in de resultaten. Als je echter stopt met betalen, verdwijnen deze posities onmiddellijk. De resultaten van SEO laten dan weliswaar wat langer op zich wachten, maar wanneer de resultaten zich eenmaal laten zien, kun je vrijwel altijd rekenen op stabiele groei.

Waarom kiezen mensen voor SEA als SEO gratis is?

Deze keuze wordt bepaald door verschillende factoren, zoals de grootte van je markt, het budget dat je je marketing strategie wilt besteden, maar ook de snelheid waarmee je resultaten wilt hebben. Met SEA heb je de controle over je budget en krijg je een goed idee van hoeveel leads je ervoor terugkrijgt.

Organische SEO is inderdaad kosteneffectief in vergelijking met een Google Adwords campagne. Als je het goed doet, kost zoekmachine optimalisatie je veel minder dan het opzetten en beheren van een PPC campagne. Het nadeel van SEA is dat het duur uit kan vallen, ook leiden kliks naar je website via een advertentie niet automatisch tot een verkoop. Dit is wat veel mensen vergeten. Aan de hand van SEA kun je inderdaad snel verkeer naar je website verkrijgen, maar dat wil niet zeggen dat je bezoekers ook daadwerkelijk jouw product of diensten aanschaffen.

Google waardeert en erkent de combinatie van SEO en SEA

Als een consument eerst via SEO met een merk in contact komt, is de kans groter dat hij of zij via betaald zoeken converteert dan wanneer de consument alleen via SEA in aanraking komt met het merk. Je zult ook merken dat een SEA strategie garant staat voor betere SEO rankings.

Door ervoor te zorgen dat de titel in de advertentie en op de landingspagina hetzelfde zijn, is de kans groot dat de consument een vertrouwd gevoel krijgt. “Ik ben waar ik moet zijn,” is wat de potentiële klant denkt.

Message matching

De term “message match” verwijst naar hoe nauw de tekst en vormgeving van je landingspagina overeenstemmen met de tekst en vormgeving van de advertentie die je bezoeker daar bracht.

Een geslaagde message match is geruststellend. Het geeft de kijkers van de advertentie het signaal dat ze naar de juiste plaats zijn gekomen om meer te weten te komen over wat de advertentie beloofde. Talloze marketeers voeren advertenties uit met een slechte message matching. Slechts een select aantal marketeers is in staat een succesvolle message match uit te voeren. 

Wat kenmerkt een uitstekende message match?

Draag alle beloften die je in de inhoud van je PPC advertentie hebt staan over op de landingspagina, vooral de kop, om je bezoeker te laten weten dat hij of zij op de juiste plaats is en dat jouw oplossing precies is wat hij nodig heeft om het probleem op te lossen.

Je kansen op een conversie nemen toe als de landingspagina antwoord geeft op de vragen die de prospect had, die hem ertoe brachten om in de eerste plaats op de advertentie te klikken.

Een gebruiker begint de customer journey als prospect

Je moet aan de verwachtingen van gebruikers voldoen als je wilt dat mensen je geloven. Een goede afstemming van de boodschap is de sleutel. Wil je graag een betere zichtbaarheid van verkeer en kosteneffectiviteit in het algemeen? Het grootste voordeel van SEO en SEA samen te laten werken is natuurlijk dat je over het geheel genomen meer bezoekers krijgt.

SEO combineren met SEA: het heeft de potentie om het meest kosteneffectieve middel te zijn om verkeer te genereren als het goed gedaan wordt. 

Organische SEO wordt voor de lange termijn gedaan

Een goed geoptimaliseerde website kan lang nadat een PPC campagne is uitgezet een hoge positie in de zoekresultaten behouden. De positie in de zoekmachine is relatief stabiel, terwijl de posities van Google advertenties voortdurend veranderen volgens de biedingstactieken van je concurrenten.

Ook goed om te weten: sommige bezoekers laten advertenties links liggen, dus als je website in de organische resultaten tevoorschijn komt, vergroot je ook direct de geloofwaardigheid.

Heb je vragen over de verschillende marketing technieken, de verschillen tussen SEA en SEO, hoger ranken in Google of linkbuilding voor webshops? Neem dan gerust contact op met Ranking Masters, wij denken graag met je mee!

Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.



Sjors Goemans

Sjors Goemans is één van de meest ervaren SEO specialisten in de Benelux. Sinds 2010 kun je hem wakker maken voor de meest uitdagende SEO vraagstukken. Inmiddels helpt hij samen met zijn 15-koppige team van SEO specialisten online gefocuste ondernemingen om hun marktaandeel te vergroten via de organische Google zoekmachine resultaten.

Gratis Analyse Aanvragen!

First header

Kom erachter hoe Ranking Masters enorme hoeveelheden verkeer naar jouw website kan krijgen...

  • Linkbuilding – wij realiseren relevante backlinks om jouw website te laten uitgroeien tot een autoriteit.
  • Content – wij schrijven de ultieme content die wordt gedeeld, links krijgt en verkeer aantrekt.
  • Techniek – onze specialisten weten exact hoe ze jouw website moeten optimaliseren voor de Google zoekmachine.

 

Gratis SEO Analyse Aanvragen



    Sluiten

    Méér online omzet is "just around the corner"... Daag jij ons uit?

    Ontvang jouw gratis online marketing analyse